Vegatopia Forum

Lasagna

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starry880

Lasagna
« Gepost op: 30 augustus 2006, 14:36:44 »
Hoi hoi,

heel vaak als ik lasagna maak, vegetarisch uiteraard, dan worden de lasagnabladen niet zacht maar blijven gewoon keihard.. Heeft iemand hier een tip voor?

bedankt, x
« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 10:41:08 door Sander »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.566
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Lasagna
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2006, 15:17:37 »
heel vaak als ik lasagna maak, vegetarisch uiteraard, dan worden de lasagnabladen niet zacht maar blijven gewoon keihard.. Heeft iemand hier een tip voor?

Waarschijnlijk worden de bladen niet vochtig genoeg; net als andere pasta heeft lasagne vocht nodig om zacht te worden. Een tomatensaus, maar ook vochtige groenten zoals spinazie, zorgen normaliter voor voldoende vocht. Zorg ervoor dat de bladen in zijn geheel bedekt zijn; een vergeten hoekje blijft vaak hard.

Mocht je alleen 'droge' vulling willen gebruiken, zoals aubergine, courgette en paprika, dan kun je proberen de bladen met water te besprenkelen - ik vermoed echter dat het water niet echt zal blijven liggen. Wellicht werkt het ook als je de bladen eerst een tijdje laat weken?
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Lasagna
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2006, 15:22:36 »
Wellicht werkt het ook als je de bladen eerst een tijdje laat weken?

Je kan ze een paar minuten voorkoken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

yanagare

Re: Lasagna
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2006, 16:21:51 »
Je hebt wel verschillende soorten lasagnebladen. Je hebt er die je moet voorkoken en je hebt er die reeds voorgekookt zijn maar er toch hard en droog uitzien. Zorg dat je saus volledig op het blad ligt.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Lasagna
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2006, 21:31:41 »
En bechamelsaus wil ook altijd erg goed helpen. Op elke laag lasagnevellen eerst overal bechamelsaus doen (ook op de hoekjes) en daarop de vulling. En lang genoeg in de oven zetten zodat alles goed de tijd heeft om te garen (minstens 40 min).
En hoe natter hoe beter, dus inderdaad spinazie en verse tomaat enzo.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lasagna
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2006, 22:36:56 »
de saus mag wateriger dan een gewone pastasaus, aangezien een groot deel verdampt in de oven en wordt opgenomen door de lasagnebladen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.566
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Lasagna
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2006, 10:25:48 »
de saus mag wateriger dan een gewone pastasaus, aangezien een groot deel verdampt in de oven en wordt opgenomen door de lasagnebladen.

Hmmm, ik maak de lasagnesaus altijd veel steviger dan een gewone pastasaus - je zou er welhaast een lepel rechtop in kunnen zetten. Bij waterigere sauzen is mij de lasagne niet consistent genoeg.

En nu we toch een lasagnedraad hebben: wat zijn jullie favoriete lasagnerecepten?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lasagna
« Reactie #7 Gepost op: 01 september 2006, 15:47:45 »
ik heb van de week een erg lekkere lasagne gemaakt:

een laag met gegrilde courgetteplakjes
een laag met gegrilde aubergineplakjes en geitenkaas-honing
een laag met spinazie en ui
en bovenop bechamelsaus en meer geitenkaas en pijnboompitten
als saus gewoon een tomatensausje en meet extra knoflook

smikkeltje

Re: Lasagna
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2006, 12:29:29 »
vroeger maakte ik altijd lasagne met heel veel verschillende laagjes:
tomatensaus met paprika
champignonsaus
spinaziekaassaus met plakjes ei
tomatensaus met worteltjesgehakt

suuperlekker

maar ik kook wel altijd de lasagne voor, anders moet je zolang wachten tot het klaar is in de oven.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Lasagna
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2006, 16:04:53 »


maar ik kook wel altijd de lasagne voor, anders moet je zolang wachten tot het klaar is in de oven.
Als je een combinatiemagnetron hebt is de duur van het koken beperkt tot 20 minuten.
Op één na hoogste stand en 200 graden. Altijd hard/zachte bladen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re: Lasagna
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2006, 16:07:57 »
worteltjesgehakt

Inelkaargehakte worteltjes?

smikkeltje

Re: Lasagna
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2006, 17:26:14 »


maar ik kook wel altijd de lasagne voor, anders moet je zolang wachten tot het klaar is in de oven.
Als je een combinatiemagnetron hebt is de duur van het koken beperkt tot 20 minuten.
Op één na hoogste stand en 200 graden. Altijd hard/zachte bladen.

maar die heb ik niet

worteltjesgehakt

Inelkaargehakte worteltjes?

ja gewoon fijngehakt in de blender ofzo.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re: Lasagna
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2006, 18:10:03 »
Ik heb nu een lasagna in de oven staan met prei en gegrilde paprika, met bechamelsaus. Heb voor het eerst de kant-en-klare lasagnabladen van AH geprobeerd. Ben benieuwd.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Lasagna
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2007, 18:20:31 »

Hmmm, ik maak de lasagnesaus altijd veel steviger dan een gewone pastasaus - je zou er welhaast een lepel rechtop in kunnen zetten. Bij waterigere sauzen is mij de lasagne niet consistent genoeg.

En nu we toch een lasagnedraad hebben: wat zijn jullie favoriete lasagnerecepten?

Hoe maak je ook al weer Eelco-lasagna? Ik dacht dat jij het had opgeschreven, maar wellicht in de 'wat eten we vandaag draad' die nu gearchiveerd is. Ik wilde het net een keer gaan maken.
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lasagna
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2007, 18:44:18 »
[
Neem groente dat snel gaar is. Bijvoorbeeld tomaat, paprika, courgette. Stukje knoflook fruiten in olijfolie en de fijngesneden groente daarin bakken. Voeg tomatenpassata toe en breng op smaak met zout, peper, snufje zout, scheutje balsamico, basilicum en oregano. In een schaaltje meel en water vermengen om zo de saus te binden (of neem Maïzena).

Ondertussen wat diepvriesspinazie in de magnetron ontdooien. Op smaak brengen met zout en peper.

Ovenschaal wisselend vullen met tomatensaus, voorgekookte lasagnebladeren, spinazie, lasagnebladeren en tomatensaus. Bedekken met geraspte kaas.

De tweepersoonsversie heb ik in twintig minuutjes in de oven gekregen. De baktijd kun je gebruiken om af te wassen, tafel te dekken, uit je neus te peuteren, was ophangen, of wat dan ook.

Owjee  ;) Dan moet ik, voordat ik naar Halle vertrek, toch maar snel het recept voor de tomatensaus opschrijven.

Men neme een uitgeperste knoflook en een pepertje, naar wens met of zonder zaadjes. In olijfolie fruiten, blokjes tomaat erbij (per persoon een tomaat of zo). Schepje suiker, snufje zout, fijngesneden rozemarijn. Paar minuutjes bakken, zodat het vocht een beetje verdampt. Groenten naar wens erbij (fijngesneden paprika en courgette bijvoorbeeld). Blikje tomatenpuree (één per persoon) erdoor. Nog even aanbraden, voor een wat rokerige smaak. Dan aanlengen met een scheutje balsamico en water totdat de saus de gewenste consistentie heeft. Op smaak brengen met oregano, basilicum, zout en misschien nog wat extra suiker.

Linzen is optioneel. In dat geval tegelijk met de tomatenpuree een handje rode linzen in de wok gooien en de saus minstens tien minuten laten sudderen, anders heb je harde linzen in je saus.

Het laagje spinazie is helemaal eenvoudig. Spinazie ontdooien in de magnetron, op smaak brengen met zout en oregano.

Smakelijk!  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Lasagna
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2007, 20:37:34 »
Cool, thanks Laurie  :)
,,,,فلافل

Vegatopia

Re: Lasagna
« Reactie #16 Gepost op: 04 juli 2016, 13:01:18 »
Makkelijke Maandag: pasta met verse pesto

Soms weet je het even niet meer. Je wil wel koken, maar niet te lang in de keuken staan. Je hebt wel trek, maar geen zin om uitgebreid boodschappen te doen. Gelukkig komt dit pastagerecht dan als geroepen. Je hebt de ingrediënten ervoor vast wel in huis rondslingeren (hee, nog een half zakje pijnboompitten! En de basilicumplant op de vensterbank heeft nog genoeg blaadjes!). Heb je geen verse pasta in de koelkast liggen, dan kun je natuurlijk ook gedroogde pasta gebruiken.

Source: Makkelijke Maandag: pasta met verse pesto

Vegatopia

Re: Lasagna
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2016, 13:00:12 »
Bloemkoollasagne met blauwe kaas

Eigenlijk ligt deze combinatie erg voor de hand. Bloemkool met een kaassausje is lekker, een lasagne met blauwe kaas is lekker, en bij elkaar is het nog lekkerder. Stiekem is dit gewoon een sjieke versie van mac 'n cheese. Maar door de bloemkool in de saus wordt het geheel echter wat lichter en sappiger, terwijl de champignons toch nog een beetje bite geven. Deze lasagne is makkelijk op een zomerse dag waarbij de temperatuur nog niet zo zomers is en je nog wel wat warmte kan gebruiken. Mocht je echt niet van blauwe kaas houden, dan kan je ook een lekkere pittige (geiten)brie nemen.

Source: Bloemkoollasagne met blauwe kaas

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lasagna
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2016, 10:26:53 »
Klinkt superlekker!

Vegatopia

Re: Lasagna
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 13:00:51 »
Lasagne met ui en kaas

Uien worden meestal toegevoegd als smaakmaker, maar je kan ze ook gebruiken als hoofdingrediënt - zelfs in een pastagerecht. In deze eenvoudige lasagne met ui en kaas komen alle ingrediënten tot hun recht en samen bepalen ze de smaak en textuur. Omdat het een lasagne is met dunnere lagen, komt de pasta zelf ook tot uiting. Het is daarnaast een ideale opkikker voor de sombere dagen. Of het nu eerder een Italiaans of een Frans gerecht is, dat laten we even in het midden. Lekker is het in ieder geval wel.

Source: Lasagne met ui en kaas