Vegatopia Forum

Wasnoten

Offline Natubes

• **
  • 40
Re:Wasnoten
« Reactie #40 Gepost op: 04 maart 2010, 21:12:53 »
Was je je lakens in koud water zonder zeep? Om te voorkomen dat je mijten doodt?
Help me herinneren dat ik niet bij jou kom slapen.

Er zijn natuurlijk ook grenzen aan 'diervriendelijk'. Of loop je ook nooit door het gras?

"ALS er een op zou zitten, zou hij het waarschijnlijk wel overleven".
Maar voor zover dezerzijds bekend, zit er geen op. Komt mogelijk ook door het fruitarische voedingspatroon; dan is er voor parasieten weinig of niks te halen.

Dat wassen met koud water en zonder zeep heeft onder andere te maken met de zorg voor het milieu. Wanneer vrouwen in de tropen de was kunnen doen in een stromende rivier, dan moet het hier toch zeker ook kunnen in gezuiverd water uit de kraan; met de hand dus en drogen aan de lijn. Niks geen energieverbruik en dus niks geen uitstoot.

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 05 maart 2010, 20:16:37 »
ALS? In het gemiddelde bed zitten zo'n 2 miljoen huisstofmijten, die dingen zijn overal.
Ook bij fruitariers.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #42 Gepost op: 05 maart 2010, 22:32:23 »
Er zijn hier volgens mij wel meer mensen die geen vliegenmeppers hanteren hoor, er is zelfs een hele draad over geweest, of je dingen waar je last van hebt zo maar dood mag slaan. Ik zelf vind dat er geen beginnen aan is,alles doodslaan waar ik last van heb, dus ik begin er maar niet eens aan  :P

Mijn plan om op tijd alle horren te plaatsen, want die ene mug van vorig jaar was nog moeilijk weg te verven (sorry Draek). Wisten jullie dat de eerste muggen hier al weer vliegen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #43 Gepost op: 06 maart 2010, 03:57:05 »
In het gemiddelde bed zitten zo'n 2 miljoen huisstofmijten, die dingen zijn overal.
Ook bij fruitariers.

Volgens deze site: http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/slaapkamers/slaapkamer_detail.asp?id=1067 zitten in een MATRAS gemiddeld zo'n 2 miljoen van die beestjes;
dat komt uiteraard, omdat dat ding vrijwel nooit gewassen wordt. Maar de lakens worden wel gewassen.
De vraag blijft dan ook, of ze dit overleven. In de meeste sites wordt steevast aangeraden te wassen op minimaal 60 graden, om ze zo te doden. Daaruit valt af te leiden, dat ze bij wassen met koud water niet gedood worden. Het lijkt echter goed mogelijk, dat ze dan toch verwijderd worden en wel doordat ze met het water levend en wel de afvoer in verdwijnen.
Wanneer ze dit inderdaad overleven (ze schijnen nogal op vochtigheid gesteld te zijn) , betekent dat, dat door te wassen in koud water telkens weer het leven van duizenden dieren gespaard wordt.
Mooi meegenomen toch, naast het voordeel voor het milieu.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #44 Gepost op: 06 maart 2010, 10:04:41 »
Vliegen zal ik niet opzettelijk doden. Muggen ook niet.
Maar mijten sparen gaat me te ver.

« Reactie #45 Gepost op: 06 maart 2010, 12:45:47 »
Lakens. 10 miljoen.

Ik ga er verder maar niet over nadenken, en ik ga mijn lakens iedere dag goed steriliseren denk ik. Anders durf ik mijn bed niet meer in. :iek:

En wie moest er eigenlijk zo nodig over mijten beginnen?  :angel:
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2010, 12:51:27 door El@ñd »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #46 Gepost op: 06 maart 2010, 19:54:04 »
En dan heb ik het nog niet eens over de beestjes die op dit moment in je wenkbrauwen rondlopen... Of elders. Daar helpt geen schrobben of guillotines tegenop.

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #47 Gepost op: 09 maart 2010, 03:57:50 »
Milieuvriendelijk is al beter. Al vernietig je af en toe er een piepklein stukje milieu mee. Dat niemand zal missen, zonderlingen uitgezonderd ;)

'n Vlieg 'n stukje milieu?
Veeleer 'n stukje natuur.
Wanneer dat verpletterd wordt, zullen er inderdaad weinig of geen mensen zijn, die het zullen missen.
Maar zo'n diertje heeft wel ook familie en een hele kennissenkring. Die zullen haar zeker wel missen.

« Reactie #48 Gepost op: 09 maart 2010, 09:45:19 »
Nu voel ik toch weer een onweerstaanbare behoefte om op die mijten terug te komen.
Ik bedoel maar weer eens, waar trek je de grens? Wat is uberhaupt het familiebesef van zo'n diertje dat massaal in spinnenwebben blijft steken?
Ik denk dan toch dat jij de klassieke fout maakt om je eigen wezen op dieren te projecteren, tot in het extreme toe.

Of je bent aan het trollen, ik twijfel nog.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #49 Gepost op: 09 maart 2010, 20:48:08 »
Wat is uberhaupt het familiebesef van zo'n diertje dat massaal in spinnenwebben blijft steken?

Er zijn nog wel meer diersoorten, die massaal door hun natuurlijke vijanden verschalkt worden. Zelfs de mens is tot nu toe niet weten te ontkomen aan iets dergelijks. Maar betekent dit, dat het dan wel niet zo erg zal zijn, omdat hun familiebesef wel erg gering zal zijn?

« Reactie #50 Gepost op: 09 maart 2010, 20:51:13 »
Wat betekent "erg"? Ook al een menselijke maat.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2010, 20:54:23 door Toler@ñt »
William Shatner

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 09 maart 2010, 21:44:30 »
Offtopic: Wat heeft deze discussie met wasnoten te maken?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #52 Gepost op: 09 maart 2010, 22:07:32 »
Offtopic: Wat heeft deze discussie met wasnoten te maken?

Het is in elk geval heel relevant voor het vegetarisme, maar eventueel zou er 'n apart item van gemaakt kunnen worden.

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #53 Gepost op: 09 maart 2010, 22:09:34 »
Wat betekent "erg"? Ook al een menselijke maat.

De mens is ook 'n (zoog)dier.

« Reactie #54 Gepost op: 09 maart 2010, 22:13:06 »
Da's een antwoord op een heel andere vraag.
William Shatner

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #55 Gepost op: 10 maart 2010, 02:05:21 »
Da's een antwoord op een heel andere vraag.

Er blijkt hoe dan ook uit, dat in dit soort dingen "een menselijke maat" in wezen ook een dierlijke maat is, zodat het mekaar wat dat besef betreft niet zo heel veel zal ontlopen.

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #56 Gepost op: 10 maart 2010, 02:21:03 »
Nu voel ik toch weer een onweerstaanbare behoefte om op die mijten terug te komen.
Ik bedoel maar weer eens, waar trek je de grens?

Wie zegt, dat er 'n grens getrokken moet worden?
Een van de hoofdregels van het Katholicisme is: "Gij zult niet doden" en dus niet bijvoorbeeld: "Gij zult geen wezens die groter zijn dan 'n mijt doden". ;D
Het Boeddhisme gaat nog veel verder: dat adviseert, om alle levende wezens
in de hoogst mogelijke mate te ontzien.
De Koran bevat de veelzeggende zin: "Wie goed is voor de dieren, is goed voor zichzelf", waarbij dus evenmin onderscheid gemaakt wordt tussen dieren van bepaalde afmetingen.

NB.: In verband met prioriteiten qua tijdsbesteding is dit voorlopig de laatste bijdrage dezezijds aan Vegatopia. Misschien tot later nog 'ns 'n keertje. Gegroet.

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 02:36:46 door Natubes »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #57 Gepost op: 10 maart 2010, 08:33:44 »
Er blijkt hoe dan ook uit, dat in dit soort dingen "een menselijke maat" in wezen ook een dierlijke maat is, zodat het mekaar wat dat besef betreft niet zo heel veel zal ontlopen.

Omdat mensen dieren zijn, en mensen een besef hebben, zullen alle dieren volgens jou een besef hebben?

Maar vogels zijn ook dieren, en vogels kunnen vliegen. Desondanks kunnen een boel anderen dieren dat niet, of niet zonder hulpmiddelen althans.

Off topic: weet iemand of de drogreden die Natubes hier gebruikt een (Latijnse) naam heeft?

Offline ~Bianca~

• **
  • 31
« Reactie #58 Gepost op: 10 maart 2010, 09:12:47 »
Als ik de drogreden een Latijnse naam zou moeten geven, zou ik het een pars pro toto noemen (vertaling: deel i.p.v. het geheel - omdat hij iets wat voor een deel van de dieren (de mensen) opgaat toeschrijft aan het geheel van alle dieren).. maar of het echt de officiële naam is - geen idee  :)

« Reactie #59 Gepost op: 10 maart 2010, 10:00:41 »
Nee geen pars pro toto. Dat zou je misschien kunnen zeggen als je met een enkele mijt het hele dierenrijk wil aanduiden. Het is een vorm van projectie, maar een officiële latijnse naam daarvoor kan ik ook zo gauw niet uit mijn mouw schudden. Het gaat hier ook niet om een stijlmiddel (met lange ij :P (en zonder spatie)).
Maar wel leuk dat je speciaal hiervoor een account hebt aangemaakt! :)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 10:03:07 door Toler@ñt »
William Shatner