Vegatopia Forum

Wasnoten

Re:Wasnoten
« Reactie #60 Gepost op: 10 maart 2010, 10:11:11 »
Nu voel ik toch weer een onweerstaanbare behoefte om op die mijten terug te komen.
Ik bedoel maar weer eens, waar trek je de grens?
Wie zegt, dat er 'n grens getrokken moet worden?

Van mij hoef jij geen grens te trekken, maar dan hou je zelf geen leven meer over.

Citaat
Een van de hoofdregels van het Katholicisme is: "Gij zult niet doden" en dus niet bijvoorbeeld: "Gij zult geen wezens die groter zijn dan 'n mijt doden". ;D
Het Boeddhisme gaat nog veel verder: dat adviseert, om alle levende wezens
in de hoogst mogelijke mate te ontzien.
De Koran bevat de veelzeggende zin: "Wie goed is voor de dieren, is goed voor zichzelf", waarbij dus evenmin onderscheid gemaakt wordt tussen dieren van bepaalde afmetingen.

Die geloven zijn al oud, toen die werden uitgevonden bestonden er nog geen mijten. Wel door God gezonden vloeken. Maar mag ik uit  bovenstaande afleiden dat je je motivaties uit religieuze bronnen put?

Citaat
NB.: In verband met prioriteiten qua tijdsbesteding is dit voorlopig de laatste bijdrage dezezijds aan Vegatopia. Misschien tot later nog 'ns 'n keertje. Gegroet.

Jammer, het begon net leuk te worden. :-\
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #61 Gepost op: 10 maart 2010, 13:09:25 »
Als ik de drogreden een Latijnse naam zou moeten geven, zou ik het een pars pro toto noemen (vertaling: deel i.p.v. het geheel - omdat hij iets wat voor een deel van de dieren (de mensen) opgaat toeschrijft aan het geheel van alle dieren).. maar of het echt de officiële naam is - geen idee  :)

Het is wel een officiele naam, maar dan voor iets anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pars_pro_toto

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #62 Gepost op: 10 maart 2010, 19:51:20 »
@ Poek; je bedoelt niet antropomorfiseren?
Geen idee of het als werkwoord gebruikt kan worden op deze manier.

Edit.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 19:53:21 door (Lelle) »

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #63 Gepost op: 10 maart 2010, 21:51:59 »
Nee, ik bedoelde de logicafout die Natubes maakte.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #64 Gepost op: 10 maart 2010, 21:52:23 »
Die geloven zijn al oud, toen die werden uitgevonden bestonden er nog geen mijten.
:schater2:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline ~Bianca~

• **
  • 31
« Reactie #65 Gepost op: 10 maart 2010, 22:29:59 »
Nee geen pars pro toto. Dat zou je misschien kunnen zeggen als je met een enkele mijt het hele dierenrijk wil aanduiden. Het is een vorm van projectie, maar een officiële latijnse naam daarvoor kan ik ook zo gauw niet uit mijn mouw schudden. Het gaat hier ook niet om een stijlmiddel (met lange ij :P (en zonder spatie)).
Maar wel leuk dat je speciaal hiervoor een account hebt aangemaakt! :)

Haha, niet speciaal hiervoor hoor - ik was het al een tijdje van plan ;)

Wat de naam betreft: ik weet dat pars pro toto (ook) de naam van een stijlmiddel is.. ik vond alleen dat dat eigenlijk wel een goede omschrijving was van wat Natubes hier deed. Maar ik kan de naam in mijn boekje 'Argumentatieanalyse' inderdaad niet vinden.
Nu moet ik zeggen dat wel meer drogredenen daar niet in staan. De non sequitur bijvoorbeeld ook niet - wat zoveel wil zeggen als dat de conclusie niet volgt uit het voorgaande. Dat gaat wel een beetje op voor Natubes' argumentatie.
Wat er wel in staat is de overhaaste generalisatie (Latijn: secundum quid), waarbij 'uit een te klein aantal waarnemingen een algemene uitspraak afgeleid' wordt.
Ik vind het eigenlijk allemaal net niet de goede naam. Maar goed, ik ben dan ook nooit echt goed geweest in argumentatieanalyse :D

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #66 Gepost op: 10 maart 2010, 23:17:56 »
Mundus vult decipi, decipiator ergo. (Of zoiets)

Maar of dit iets met wasnoten te maken heeft....?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #67 Gepost op: 12 maart 2010, 03:50:57 »
Er blijkt hoe dan ook uit, dat in dit soort dingen "een menselijke maat" in wezen ook een dierlijke maat is, zodat het mekaar wat dat besef betreft niet zo heel veel zal ontlopen.
Omdat mensen dieren zijn, en mensen een besef hebben, zullen alle dieren volgens jou een besef hebben?

Maar vogels zijn ook dieren, en vogels kunnen vliegen. Desondanks kunnen een boel anderen dieren dat niet, of niet zonder hulpmiddelen althans.

Kwam hier net nog even terug, omdat er iets toch nog niet helemaal lekker zat; iemand twijfelde 'n paar dagen geleden over de vraag, of deze deelnemer al dan niet "aan het trollen" was.

De eerlijkheid gebied om te bekennen, dat dit woord toen eerst opgezocht is moeten worden en dat hierbij dit uit de bus kwam: http://nl.wikipedia.org/wiki/Troll_(internet)
Vervolgens diende zich de conclusie aan, dat het niet altijd eenvoudig zal zijn, om aan te tonen, dat men dat niet is; (net zo min als het voor anderen eenvoudig zal zijn, om aan te tonen dat ze niet aan het i-mollen zijn; (wanneer iemand het nodig vindt, dat deze zelf bedachte term hier nader omschreven wordt, dan roept ie maar).
In dit geval lijkt het echter wél mogelijk om zeer aannemelijk te maken, dat deze deelnemer hier niet als trol actief is, maar hij weet nog niet helemaal zeker of ie dat wel zal doen.

Goed, nou we er toch weer zijn en de maand dat ingelogd was, nog niet verstreken is, terwijl er nog zó veel gereageerd blijkt te zijn op met name een bepaalde uitlating dezerzijds, gaan we er toch nog maar even verder tegenaan.

In het hierboven geciteerde vraagt iemand, of het dezerzijds de bedoeling was, om te stellen, dat aangezien mensen dieren zijn en een familiebesef hebben, dus ook alle (andere) dieren een familiebesef hebben.
Het antwoord op die vraag luidt, dat dezerzijds niet gesproken is over ALLE dieren. Maar omdat de mens 'n zoogdier is, mag het sowieso aannemelijk geacht worden, dat een en ander "mekaar niet zo veel zal ontlopen", oftewel, dat alle zoogdieren in elk geval wel zo'n besef zullen hebben.

Verder werden dan nog vogels te berde gebracht en dat zijn inderdaad géén zoogdieren. Maar wanneer men bedenkt hoe deze dieren vaak in de weer zijn, om een nestje te bouwen en hoe fanatiek ze dat vaak verdedigen, wanneer er jonkies in zitten en daar gevaar voor dreigt, dan zal moeilijk staande gehouden kunnen worden, dat deze niet-zoogdieren wel geen familiebesef zullen hebben, omdat dat typisch iets van mensen is.

Er kan in dit opzicht nog heel wat meer aangevoerd worden, maar wellicht hoeft dat geeneens. We zien wel.

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 03:58:39 door Natubes »

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #68 Gepost op: 12 maart 2010, 08:32:04 »
Het ging over het doden van vliegen en mijten. Dat vind je dus erg omdat je denkt dat zoogdieren en vogels besef hebben, begrijp ik uit je laatste reactie?
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2010, 09:05:23 door Poek »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #69 Gepost op: 12 maart 2010, 17:15:06 »
Is Arthur terug?

Offline Natubes

• **
  • 40
« Reactie #70 Gepost op: 13 maart 2010, 02:18:29 »
Het ging over het doden van vliegen en mijten. Dat vind je dus erg omdat je denkt dat zoogdieren en vogels besef hebben, begrijp ik uit je laatste reactie?
Nou als dat voor iemand nodig blijkt, willen we best nog wel even in herinnering brengen, hoe 't tot deze discussie is gekomen.
Iemand liet blijken, dat hij het niet zo erg positief vond, dat in de webwinkel waar wasnoten verkocht worden, ook "natuurvriendelijke vliegenmeppers" te krijgen zijn.
Na wat ge-heen-en-weer liet iemand anders zich ontvallen, dat niemand zo'n doodgemepte vlieg zal missen.
Daar is dezerzijds op ingehaakt met de opmerking, dat er inderdaad wel geen mensen zullen zijn, die dat dier missen, maar naar alle waarschijnlijkheid wel vliegen en dan met name 'familie en kennissen'.
Een zich tolerant noemende deelnemer tolereerde dit echter niet en meende erop te moeten wijzen, dat hier sprake is van projectie en van ten onrechte meten met menselijke maten in een aangelegenheid die dieren betreft.
Vervolgens is er dezerzijds op gewezen, dat mensen ook dieren zijn, immers tot de klasse der zoogdieren behoren, waaraan de conclusie verbonden werd dat het derhalve heel aannemelijk is, dat ook dieren een familiebesef hebben en dus hun kind, ouder, broertje, zusje of noem maar op, wel degelijk zullen missen, wanneer dat (c.q. die) bijvoorbeeld door 'n jager overhoopgeschoten is of door iemand met 'n vliegenmepper verpletterd.
Nou, wat daarna nog volgde bevindt zich op de vorige en deze pagina, dus mag aangenomen worden, dat het niet nodig zal zijn, om ook dat nog in dit geheugenopfrissertje te vermelden.
Maar het gaat er dus niet om wat deze deelnemer erg vindt, maar of soortgenoten van door mensen gedode dieren dat erg (kunnen) vinden.
En ofschoon dat al heel aannemelijk is voor wat betreft zoogdieren en vogels mag hier gevoeglijk gesteld worden, dat het dezerzijds ook aannemelijk geacht wordt voor alle andere soorten dieren, tot de kleinste toe; per slot van rekening zijn ze allemaal geëvolueerd uit dezelfde microben en die zijn pas echt klein. 

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #71 Gepost op: 13 maart 2010, 08:31:02 »
Je samenvatting klopt, je kennis van de evolutietheorie (of de toepassing ervan) lijkt me wel enige gebreken te vertonen.

sophiep

« Reactie #72 Gepost op: 23 augustus 2010, 22:42:58 »
Ben sceptisch begonnen aan wasnoten, maar my god, wat een fijn spul zeg!! En het idee dat je 'schoon' bezig bent.
Heb vandeweek na het googlen 'nuts of nature' ontdekt. Heldere info. www.nutsofnature.nl

Heb me net pas geregistreerd op dit forum, ga es ff rondneuzen  :)
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2010, 13:04:36 door Sander »