Vegatopia Forum

Kakkerlakken & co

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Kakkerlakken & co
« Gepost op: 26 augustus 2006, 02:30:09 »
Het is bar en boos gesteld met de hygiëne in Nederlandse restaurants, zo meldt de Voedsel en Warenautoriteit. Een op de vijf bedrijven zou zich te weinig bekommeren om het schoonmaken van muren, vloeren en materieel.

Hebben we dat met eigen ogen ook waargenomen? Ik kan me zelf nog goed herinneren hoe ik laatst bij de falafel-leverancier bij ons in de wijk een kakkerlak vrolijk over de de kassa zag kruipen... De falafel smaakt dan toch minder.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kakkerlakken & co
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2006, 21:54:46 »
:iek:
Eet gezond & eet taartjes

wendy

« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2006, 12:58:42 »
Neee toch.... gatver... en ik ben als de dood voor kakkerlakken... dacht dat ze alleen in warme landen vaak voorkwamen... maar ook gewoon hier in Nederland?? dan moet het daar wel heel vies zijn zeker? ik bedoel je krijgt toch niet "zomaar" last van die beesten?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2006, 21:12:34 »
Neee toch.... gatver... en ik ben als de dood voor kakkerlakken... dacht dat ze alleen in warme landen vaak voorkwamen... maar ook gewoon hier in Nederland?? dan moet het daar wel heel vies zijn zeker? ik bedoel je krijgt toch niet "zomaar" last van die beesten?

Ja, je kunt ze 'zomaar' krijgen. Het helpt wel als de etensresten voor het grijpen liggen, maar ze nemen er ook genoegen mee als ze bij de buurman voor het grijpen liggen. Ze schijnen trouwens ook erg lang zonder eten te kunnen. Een befaamde plek waar ze zich schuilhouden is onder de koelkast, want daar is het lekker tropisch warm.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2006, 22:07:27 »

Ja, maar ...

De echte inheemse kakkerlakken (ik dacht twee soorten) zijn eigenlijk bosdieren, ze veroorzaken geen plagen en de kans dat je er ooit een te zien krijgt is, als je ze niet gaat zoeken, niet zo groot.

De kakkerlakken die mogelijk een plaag kunnen veroorzaken in restaurants, huizen, ...  zijn relatief kleine tropische soorten die zich echter weten hand te haven in de hogere temperaturen in bepaalde gebouwen.

Ze komen af op het voedsel dat ze in onhygiënische omstandigheden vinden, maar als je in de buurt van zo'n plaats woont dan kan je er evengoed last van hebben, hoe hygiënisch je huis ook is.  En eens er sprake is van een plaag is, na bestrijding, een extreme hygiëne nodig om de plaag niet opnieuw de kop op te laten steken.

Dus ook een hygiënisch restaurant dat de pech heeft naast een onhygiënisch restaurant gevestigd te zijn kan daar de gevolgen van dragen.

« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 22:21:14 door Ligfietsertje »

Offline Yessica

• 703
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:04:32 »
Mijn buurmeisje ging een paar jaar geleden verhuizen naar een appartement boven een Indiaas restaurant waar ik heel graag kwam. Toen ik haar eens tegenkwam, vroeg ik haar hoe haar nieuwe woning beviel. Niet zo goed dus, want ze had steeds last van kakkerlakken  :-X

Het heeft niet zo veel zin het restaurant nu te noemen, inmiddels is het gesloten.

mirrie

« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2006, 15:49:35 »
Vriendlief haalde laatst ergens een pizza. Bij het openen van de doos kwam er een beestje uitgewandeld (geen kakkerlak). En er zaten twee vieze rare zwarte haren op de pizza. Volgende keer toch maar naar een andere pizzeria.

beroepskok

« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2006, 01:18:18 »
De voedsel en warenautoriteit baseert hun uitspraken op de HACCP, ofwel de hygienecode die in Nederland wordt gehanteerdt.

De HACCP is een systeem waarmee: chemische, biologische en physieke verontreiniging van: grondstoffen, halffabrikaten en confeniënce producten wordt gecontroleerd.
Met het hanteren van dit systeem kan voor 100% uitgesloten worden dat er enige vorm verontreiniging in het voedsel zit.

Helaas zijn deze eisen dusdanig hoog dat het voor een commerciele instelling onmogelijk is om deze te hanteren zonder invloed op de verkoop-prijs. Terwijl men toch al vind dat de hureca "duur" is.

De voedsel en warenauthoriteit is zich hiervan bewust en neemt bepaalde omstandigheden mee in haar besluit.

Het argument dat afval te lang blijft liggen is vaak een fout van de overheid. Gemeenten bepalen zelf de tarieven en ophaaldagen van afval. Meestal wordt er dan ook weer een leuk centje extra verdient aan de horeca ondernemer. Ik ken genoeg soortgelijke voorbeelden.

Ondanks de eerder benoemde argumenten kom ik nog vaak "makkelijkheid" van mn collegas tegen. Het gaat hier dan vaak om kleine details die de doorslag geven.

Doe mij elke dag een kakkerlak als het gebruik van gen-tech in ons eten wordt verbannen!