Vegatopia Forum

Vegetariers minder kans op kanker?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #80 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:01:28 »
Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?

Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.



http://www.moermanvereniging.nl/ned/gezond_leven/voedingswijzer.html

lekkere jeugd geef je zo'n kind dan.
is ook niet voor de onderklasse: natuurwinkelvoeding en water uit flessen ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #81 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:08:05 »
En he-le-maal niks lekkers! Wat een konijnenvoer...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:29:31 »
Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?

Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.



http://www.moermanvereniging.nl/ned/gezond_leven/voedingswijzer.html

lekkere jeugd geef je zo'n kind dan.
is ook niet voor de onderklasse: natuurwinkelvoeding en water uit flessen ...
In de jaren 70 (ja, ja) was er een familie in Noord Groningen die de kinderen liet opgroeien met een strikt veganistisch/antroposofisch dieet. De kinderen raakten ondervoed en via een gerechterlijke Onder Toezicht Stelling werden ze uiteindelijk uit de ouderlijke macht gezet. Ouders waren onvoorstelbaar eigenwijs en hielden vol dat ze de meest gezonde voeding van de wereld hadden.
Sindsdien is er weliswaar veel meer kennis vergaard hoe je eventuele voedseltekorten moet aanvullen, maar in essentie is het echt een te beperkt dieet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:34:01 »
Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar herinner mij nog steeds dat onderzoek waaruit kwam dat "vegetariers" die ook vis eten het meest gezond zijn. Ik meen dat de veganisten net stonden boven degenen die (te) veel vlees aten.
Dat kun je dan niet wenselijk vinden, maar het is wel een gegeven dat je overigens weer aan kunt vechten. Want: op basis van ik weet niet hoeveel mensen gevolgd zijn. Dus dat valt dan ook weer aan te vallen, natuurlijk.
Er is ook vaak vervuiling, zodat de gegevens moeilijk te interpreteren zijn. Het is bijvoorbeeld bekend dat er relatief veel minder vegetariers roken dan "vlees"eters. Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.
Juist die vervuiling maakt dat de discussie met Draakje zo moeizaam verloopt. Het was in de jaren 50, 60 en 70 al onvoorstelbaar moeilijk om een rechtstreekse relatie te leggen tussen roken en longkanker. Dat wordt nog moeilijker als je alle studies over relaties tussen voeding en kanker bekijkt. Het heeft echt heel vaak een hoog gehalte van meer-vlees-sinds-de-oorlog-hogere-levensverwachting-dus-vlees-is-gezond.  ;)
Voor alle duidelijkheid: het voorbeeld is van mij om helder te maken hoe weinig eenduidig relaties gelegd kunnen worden. Maar het is ook om aan te geven hoe simpel (maar ook overtuigend klinkend) je kunt redeneren. Zo overtuigend zelfs dat iemand er zelf in kan gaan geloven.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 10:39:30 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #84 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:37:20 »
Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.

Is dat zo? Ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien. Ik krijg regelmatig de nieuwsbrief van een patientenvereniging van mensen met erfelijke darmkanker, maar over vegetarisch eten heeft er nog nooit wat in gestaan, terwijl ze toch goed in de gaten houden wat er gaande is.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #85 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:48:14 »
En geloof/weet zeker dat vlees een grote kankerveroorzaker is.
Die twee sluiten elkaar uit.

Zoals je al zei, je argumenteert vanuit een gevoel, maar dat probeer je dan tegelijk weer met wetenschappelijke argumenten geloofwaardig te maken. Maar dat bijt elkaar.
Gevoel en verstand sluiten elkaar natuurlijk niet uit. Je verstand geeft je de middelen om kritisch te zijn tegenover je gevoel en intuďtie, maar die twee zijn onontbeerlijk voor creativiteit. Ook E=MC2 is tot stand gekomen door eerst je intuďtie te laten werken. Maar ook bij de menswetenschappen is het hebben van inlevend gevoel de basis voor het zijn van bijvoorbeeld een goede psycholoog.
Maar zodra je kritische vermogen wordt overvleugeld door gevoel/vooroordelen/verkeerde redenaties dan heb je gelijk en is gevoel juist de beperkende factor.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #86 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:53:07 »
 :heehee:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #87 Gepost op: 12 augustus 2006, 11:21:11 »
Ik had het dus over geloven en wéten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #88 Gepost op: 12 augustus 2006, 12:28:08 »
En he-le-maal niks lekkers! Wat een konijnenvoer...

Vijgen en nootjes, dat is smulvoer bij mij.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #89 Gepost op: 12 augustus 2006, 13:04:11 »
Ik had het dus over geloven en wéten.
aha! :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #90 Gepost op: 12 augustus 2006, 13:24:05 »
Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?
Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.
http://www.moermanvereniging.nl/ned/gezond_leven/voedingswijzer.html

Wat nou "dieet van sinasappels, citroen en peentjes"?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #91 Gepost op: 13 augustus 2006, 00:10:50 »
Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.

Is dat zo? Ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien. Ik krijg regelmatig de nieuwsbrief van een patientenvereniging van mensen met erfelijke darmkanker, maar over vegetarisch eten heeft er nog nooit wat in gestaan, terwijl ze toch goed in de gaten houden wat er gaande is.
Het heeft niet zozeer met vegetarisch eten op zich te maken, maar met vezelrijke voeding. Vegetariers gebruiken daar doorgaans meer van. Maar ja: waar ik het nu weer vandaan gehaald heb? Van diverse plaatsen in ieder geval, anders zou ik het niet zo boud beweren.
de tuin: dat ben ik

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #92 Gepost op: 13 augustus 2006, 00:32:37 »
Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.

Is dat zo? Ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien. Ik krijg regelmatig de nieuwsbrief van een patientenvereniging van mensen met erfelijke darmkanker, maar over vegetarisch eten heeft er nog nooit wat in gestaan, terwijl ze toch goed in de gaten houden wat er gaande is.
Het heeft niet zozeer met vegetarisch eten op zich te maken, maar met vezelrijke voeding. Vegetariers gebruiken daar doorgaans meer van. Maar ja: waar ik het nu weer vandaan gehaald heb? Van diverse plaatsen in ieder geval, anders zou ik het niet zo boud beweren.

Leuke woordspeling/Freudiaanse verspreking LL?  ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #93 Gepost op: 13 augustus 2006, 12:26:59 »
Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.

Is dat zo? Ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien. Ik krijg regelmatig de nieuwsbrief van een patientenvereniging van mensen met erfelijke darmkanker, maar over vegetarisch eten heeft er nog nooit wat in gestaan, terwijl ze toch goed in de gaten houden wat er gaande is.
Het heeft niet zozeer met vegetarisch eten op zich te maken, maar met vezelrijke voeding. Vegetariers gebruiken daar doorgaans meer van. Maar ja: waar ik het nu weer vandaan gehaald heb? Van diverse plaatsen in ieder geval, anders zou ik het niet zo boud beweren.

Leuke woordspeling/Freudiaanse verspreking LL?  ;D
???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #94 Gepost op: 13 augustus 2006, 12:28:20 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #95 Gepost op: 13 augustus 2006, 12:32:11 »
!
De kortste reactie ooit, denk ik.
Maar serieus. Welke Freundiaanse verspreking of woordgrapje is er met boud en vezelrijke voeding. Althans die woorden waren onderstreept.
O, ik zie nu door het antwoord dat je Van Dale hebt aangehaald. Bout met een t is iets heel anders dan boud met een d. LL heeft het correct gespeld.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2006, 12:33:21 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #96 Gepost op: 13 augustus 2006, 13:06:40 »
Oh in dat geval was ik natuurlijk helemaal vaud en bewonder ik LL's taalgevoel (maar dat doe ik toch wel eens vaker).  :) Bedankt voor de link Christiaan, handig! ;)

Ik heb het woord met een d even opgezocht in wikipedia, ik kende het woord niet, moet ik mij nu schamen? :-[
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2006, 13:20:00 door Ona »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #97 Gepost op: 13 augustus 2006, 17:11:19 »
Oh in dat geval was ik natuurlijk helemaal vaud en bewonder ik LL's taalgevoel (maar dat doe ik toch wel eens vaker).  :) Bedankt voor de link Christiaan, handig! ;)

Ik heb het woord met een d even opgezocht in wikipedia, ik kende het woord niet, moet ik mij nu schamen? :-[
Nee, natuurlijk niet. Hoor maar eens hoe op t.v. dit woord wordt gebruikt. Boute uitspraak bijvoorbeeld. Je bevind je in goed gezelschap laten we maar zeggen.  ;)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Wabi Sabi

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #98 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:19:22 »
En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)


Dat is toch al heel lang bekend?
Ik dacht alleen dat het gold voor 'rauwe' produkten. Bij brood is de boel lang gebakken en dan is het fytinezuur uitgeschakeld. Ik weet dit niet zeker, zal eens checken.

Ja klopt, ik was ook wel verbaasd over het volkorenbrood, dacht inderdaad ook dat dat alleen gold voor rauwkost.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #99 Gepost op: 17 augustus 2006, 13:08:46 »
Is Moerman niet goed?
Houtsmuller-dieet is beter.
Waarom dan?

Dat Moerman-dieet, zo raar is dat toch niet? Lijkt mij verdacht veel een gezond voedingspatroon te zijn...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call