Vegatopia Forum

Vegetariers minder kans op kanker?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #60 Gepost op: 10 augustus 2006, 19:45:37 »
De therapie schijnt heel soms mogelijkerwijs te kunnen helpen, mits preventief van de geboorte af gedaan!
Het dieet werkt dus (alleen) preventief en niet genezend, dat laatste in tegenstelling tot wat Moerman beweerde.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #61 Gepost op: 10 augustus 2006, 19:46:14 »
Maar in een infotekstje staat dat men juist heel gevarieerd moet eten.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #62 Gepost op: 10 augustus 2006, 19:46:48 »
De therapie schijnt heel soms mogelijkerwijs te kunnen helpen, mits preventief van de geboorte af gedaan!
Het dieet werkt dus (alleen) preventief en niet genezend, dat laatste in tegenstelling tot wat Moerman beweerde.

Ah
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #63 Gepost op: 10 augustus 2006, 22:51:32 »
Huidkanker krijg je niet van eten, maar van zonlicht. Heel veel zonlicht. En de vijftigers van nu zijn vaak vroeger heel veel onbeschermd in de zon geweest en dat wraakt zich nu. Heeft verder niks met vlees te maken.

Ook de kankercellen daar kunnen groeien als er producten veel gegeten worden die kankerbevorderend zijn.
Huidkanker ontstaat wel door zon (vooral).
De staat van de huid bepaald natuurlijk ook of het sneller huidkanker oplevert of niet. Dus ik zou sowieso goed zorgen voor de juiste vitaminen e.d. die goed zijn voor de huid.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #64 Gepost op: 11 augustus 2006, 12:12:50 »
@Draakje,
je negeert (een beetje gebruikelijk) mijn opmerkingen over de onderzoeken.
Jouw links geven aan dat er sprake is van óf verkeerd klaarmaken van vlees, zoals doorbakken op de barbecue, of van een bepaald soort vlees, namelijk rood, of van combinaties met overgewicht. Alle feiten uit die artikelen worden door andere wetenschappers onderschreven. Ook door die geen belangen hebben bij een vooringenomen standpunt. Maar diezelfde wetenschappers hebben geen relaties kunnen ontdekken bij het matig vleesetersgebruik en het ontstaan van kanker. Dat staat ook in het NVB-artikel, of is die organisatie bij jou ook verdacht.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Wabi Sabi

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #65 Gepost op: 11 augustus 2006, 13:52:43 »
Dit kan misschien een dooddoener zijn, maar is het niet altijd zo dat iets dat je eet of drinkt op een bepaalde manier schade doet aan je systeem? Toegegeven, een aantal zaken doen dat zo erg dat je ze beter niet kunt consumeren, maar er zijn bijvoorbeeld over alcohol, cafeïne of vette vis al ellenlange discussies. En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)

Nu is het feit dat iets anders 'ook slecht' is natuurlijk geen tegenargument, maar het is denk ik erg moeilijk aan te tonen dat je van vlees, in niet al te gestoorde hoeveelheden geconsumeerd en gecombineerd met andere dingen, kanker krijgt. Ik denk ook dat het zeker uitmaakt wat voor voer, medicijnen en leven de dieren hadden en wat er vervolgens met het vlees gedaan is voor het verkocht wordt.

En ik zeg maar wat, is het persé nodig voor ons argument dat vlees kanker veroorzaakt? Om enkel het argument dat je er zelf zo gezond (of niet ziek) van wordt, hoef je niet persé vegetariër te worden, dan kun je vanalles gaan doen of laten waar ik hier verder niemand over hoor ( sporten, mediteren, stoppen met roken, etc etc.) En een leven op enkel tofunaise is ook gevaarlijk, terwijl er geen dier door sneuvelt.

Nu ben ik zelf best overtuigd van de effecten van voeding op de gezondheid. Je lichaam vernieuwt zijn cellen met wat het binnenkrijgt, dus kun je maar beter voor goed bouwmateriaal zorgen. Maar het laten staan van dieren gaat uiteindelijk om dierwelzijn en milieu, hoop ik. En daarmee is het wat besides the point om vlees en kanker te willen linken, denk ik.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #66 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:28:56 »
@Draakje,
je negeert (een beetje gebruikelijk) mijn opmerkingen over de onderzoeken.
Jouw links geven aan dat er sprake is van óf verkeerd klaarmaken van vlees, zoals doorbakken op de barbecue, of van een bepaald soort vlees, namelijk rood, of van combinaties met overgewicht. Alle feiten uit die artikelen worden door andere wetenschappers onderschreven. Ook door die geen belangen hebben bij een vooringenomen standpunt. Maar diezelfde wetenschappers hebben geen relaties kunnen ontdekken bij het matig vleesetersgebruik en het ontstaan van kanker.
Dan neemt de kans toch toe dat je kanker krijgt bij het consumeren van vlees? Dat zeg je nu ook.

Matig vleesgebruik is natuurlijk beter. Verminderd ook de kans op kanker.  Maar de kans op kanker is nou eenmaal stuk kleiner als je plantaardig eet. Statistieken geven dat aan.
Overigens zijn er ook wel wat plantaardige producten die weer mogelijk bepaalde kankers zouden vermeerderen. Daar moet je ook wel opletten natuurlijk ;)

Citaat
Dat staat ook in het NVB-artikel, of is die organisatie bij jou ook verdacht.

Nee hoor. Maar niet alles wat de NVB schrijft is natuurlijk per direct iets wat je direct moet geloven. Het is leuk al die onderzoeken die de link niet leggen of die zuivel en vlees promoten. Maar het probleem is dat je ten eerste altijd na moet gaan wie de onderzoeken financieert. Ik denk dat veel van die onderzoeken gesponsord zijn door de industrie of waar mensen aanwerken die op een leerstoel zit gesponsord door foute bedrijven.

Ik ben gewoon kritisch. En ik voel gewoon dat plantaardig eten goed is en dat het de kans op kanker vermindert. Maar ben ook wel bewust van dat er nog veel andere invloeden zijn hoor. Het is niet alleen vlees wat sterke invloed heeft.. ook zuivel ;P nee serieus.. roken, beweging, etc. Veel factoren. Maar denk dat dieet zeker een rol speelt. Een grote ook. Plus al die onderzoeken die aangeven dat dierllijke proteinen slecht zijn.. ga ik daarin mee.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #67 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:30:21 »
Dit kan misschien een dooddoener zijn, maar is het niet altijd zo dat iets dat je eet of drinkt op een bepaalde manier schade doet aan je systeem? Toegegeven, een aantal zaken doen dat zo erg dat je ze beter niet kunt consumeren, maar er zijn bijvoorbeeld over alcohol, cafeïne of vette vis al ellenlange discussies. En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)

Een kennis komt morgen terug uit de VS (na half jaar ofzo). Heeft bij Harvard geholpen bij verwerken van data uit onderzoek. Hij gaf al op de kaart aan dat we vooral volkorenbrood moesten eten. Ben benieuwd naar zijn verdere verhaal.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #68 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:33:36 »
Citaat
Ik ben gewoon kritisch. En ik voel gewoon dat plantaardig eten goed is en dat het de kans op kanker vermindert. <knip>

echt een onzinargument, ik voelde me ook gezond als ik een bord sla at, of noten (vol voedingsstoffen etc!), of bij de lunch een appeltje nam. Toch blijkt het voor mij helemaal niet gezond!  
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Wabi Sabi

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #69 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:48:12 »
En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)

Een kennis komt morgen terug uit de VS (na half jaar ofzo). Heeft bij Harvard geholpen bij verwerken van data uit onderzoek. Hij gaf al op de kaart aan dat we vooral volkorenbrood moesten eten. Ben benieuwd naar zijn verdere verhaal.

Daar ben ik wel benieuwd naar! Laat wat weten als dat kan. Maar ik geloof ook niet dat het onderzoek over fytinezuur zegt dat volkorenbrood geen gunstige effecten op de gezondheid kan hebben, zij zeggen dat het door het fytinezuur ook - genegeerde - ongezonde effecten heeft. Zoals ik al zei, alles wat je eet of drinkt zal wel enige schade doen. Aan water kun je ook doodgaan. Maar dat is toch niet zo erg. Gewoon opletten en divers eten.

(edit:typo)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 14:49:01 door Wabi Sabi »

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #70 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:50:53 »
Aan water kun je ook doodgaan. Maar dat is toch niet zo erg. Gewoon opletten en divers eten.

Precies, en appels zijn ook helemaal niet zo goed voor je tanden.
Je moet al dat soort onderzoeken met een korreltje zout nemen - alhoewel dat ook wordt afgeraden :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Wabi Sabi

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #71 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:54:43 »
Ja zoiets inderdaad. Je tanden slijten van teveel tandenpoetsen, van te weinig beschadigen ze ook, je mag niet poetsen na vruchtensap, en zuur is ook slecht voor je glazuur, etc. Conclusie: je tanden slijten. Met wat goede wil kun je het beperken. Thats life.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #72 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:20:51 »
En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)


Dat is toch al heel lang bekend?
Ik dacht alleen dat het gold voor 'rauwe' produkten. Bij brood is de boel lang gebakken en dan is het fytinezuur uitgeschakeld. Ik weet dit niet zeker, zal eens checken.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #73 Gepost op: 11 augustus 2006, 16:21:20 »
@Draakje,
Nog een keer, omdat je blijkbaar over iets heenleest.
Op de barbecue zwartgeblakerd (overdrijving maakt de zaak duidelijker) vlees, bepaalde soorten vlees en vetzucht hebben meer invloed op kanker dan in het algemeen het vleeseten.
Lees verder de bijdrage van Wabi Sabi over de andere motieven die voor 99% meer overtuigend zijn dan je oordeel te baseren op (op zijn minst) elkaar tegensprekende onderzoeken over gezond eten.
Daar nog wel een opmerking over. Sinds de oorlog is het vleeseten alleen maar toegenomen. Ik stam nog uit de tijd dat het heel normaal was minstens 3 keer per week vegetarisch te eten, omdat het vlees veel te duur was. Bovendien is de prijs van vlees sinds dertig jaar niet verhoogd. De prijs is dus nauwelijks meer een belemmering. Daartegenover staat dat de gemiddelde levensverwachting van mensen in NL is verhoogd van ongeveer 68 naar ongeveer 80. In jouw denktrant zou je dús moeten zeggen dat je voor je gezondheid meer vlees zou moeten eten. Maar nu zul je ongetwijfeld gaan zeggen dat het een geen relatie met het ander heeft. En dat is nu net wat ik steeds beweer over jouw aangehaalde onderzoeken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #74 Gepost op: 11 augustus 2006, 18:43:03 »
Op de barbecue zwartgeblakerd (overdrijving maakt de zaak duidelijker) vlees, bepaalde soorten vlees en vetzucht hebben meer invloed op kanker dan in het algemeen het vleeseten.
Zijn ook factoren die de kans doet toenemen. Maar het eten van vlees opzich geeft de kans ook hoger.

Citaat
Lees verder de bijdrage van Wabi Sabi over de andere motieven die voor 99% meer overtuigend zijn dan je oordeel te baseren op (op zijn minst) elkaar tegensprekende onderzoeken over gezond eten.

Het lijkt me toch duidelijk dat meer plantaardig eten een gezondheidsvoordeel oplevert. Belangrijk is natuurlijk wel de variatie e.d.

Voor mij is gezondheid ook niet belangrijkste aspect hoor. Maar ik denk wel dat voor sommige gezondheid een belangrijke reden is om vegetarier te worden iig. En dat je eigen gezondheid beter wordt door plantaardiger eten is des te mooier denk ik. En er zijn veel onderzoeken die elkaar tegenspreken. Ieder moet voor zich maar bepalen welke die juist vind of niet (ik denk sowieso dat veel onderzoeken belangen behartigen). Ik ga mee met de onderzoeken die aangeven dat plantaardig dieet beter is. En mijn gevoel geeft dat ook aan (volgens sommige is dat geen argument las ik.. is ook niet een argument.. is een GEVOEL).
En geloof/weet zeker dat vlees een grote kankerveroorzaker is.

Citaat
Daar nog wel een opmerking over. Sinds de oorlog is het vleeseten alleen maar toegenomen. Ik stam nog uit de tijd dat het heel normaal was minstens 3 keer per week vegetarisch te eten, omdat het vlees veel te duur was. Bovendien is de prijs van vlees sinds dertig jaar niet verhoogd. De prijs is dus nauwelijks meer een belemmering. Daartegenover staat dat de gemiddelde levensverwachting van mensen in NL is verhoogd van ongeveer 68 naar ongeveer 80. In jouw denktrant zou je dús moeten zeggen dat je voor je gezondheid meer vlees zou moeten eten. Maar nu zul je ongetwijfeld gaan zeggen dat het een geen relatie met het ander heeft. En dat is nu net wat ik steeds beweer over jouw aangehaalde onderzoeken.

Sorry, maar ik vat je opmerking hier niet. De levensverwachting heeft niets te maken met de toename van kanker op jongere leeftijden. Je zou wel kunnen zeggen dat omdat mensen ouder worden dat de toename van ouderdomskanker te verklaren is. De toename van kanker nu komt door o.a. meer vlees/dierlijke proteinen eten, meer vet, minder bewegen e.d. Je ziet ook veel dat de jeugd weinig fruit neemt en minder groente.

Maar goed.. boeit me niet veel. Ik probeer in ieder geval de kans te verkleinen dat ik kanker krijg. En verder moet men zelf maar lekker bepalen wat die eet drinkt of rookt. etc.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 18:43:36 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2006, 21:23:00 »
@Draakje
Het gaat om de redenatie. Precies wat ik al zei: je zult welt zeggen dat die relatie niet klopt. En dat is nu net wat ik steeds aangaf bij de onderzoeken die je citeert. De relatie ligt er niet als je het ene gegeven zonder verband toeschrijft aan het andere gegeven. Maar dat is blijkbaar een abstractheid in denken die je niet kunt volgen.
Daarom nog even in korte termen:
Mijn voorbeeld: vleeseten nam toe sinds de oorlog, verwachte leeftijd nam toe sinds de oorlog, dus vleeseten maakt dat de gezondheid toeneemt om die verwachte leeftijd te bereiken.
Jouw voorbeeld: er zijn typische zuivellanden met hoog zuibelgebruik, in zuivellanden ligt het gedeelte kankergevallen per 10.000 inwoners hoger dan in andere lage zuivelgebruiklanden, dus zuivelgebruik leidt tot een hoger aantal kankergevallen.
Het zal duidelijk zijn dat ik het hier in beide voorbeelden conclusies trekken uit niets vind.

Je zegt overigens: 'het lijkt mij duidelijk dat' ...... Hoezo? Duidelijk was het nou net niet. Wat wel helder is, is dat gevarieerd eten de basis is voor je gezondheid en dat vleeseten daar geen noodzakelijk bestanddeel van uit hoeft te maken. In die formulering kun jij er denk ik ook wel mee leven. Alle onderzoeksresultaten die aangeven dat zonder vlees beter is, zijn op zijn minst discutabel. Maar het is wel een argument om tegen vleeseters te kunnen zeggen dat dieren niet noodzakelijk bij je voeding hoeft te horen. Dus een ander voedingspatroon is op zijn minst zo gezond.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2006, 00:27:13 »
En geloof/weet zeker dat vlees een grote kankerveroorzaker is.
Die twee sluiten elkaar uit.

Zoals je al zei, je argumenteert vanuit een gevoel, maar dat probeer je dan tegelijk weer met wetenschappelijke argumenten geloofwaardig te maken. Maar dat bijt elkaar.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #77 Gepost op: 12 augustus 2006, 09:34:20 »
Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar herinner mij nog steeds dat onderzoek waaruit kwam dat "vegetariers" die ook vis eten het meest gezond zijn. Ik meen dat de veganisten net stonden boven degenen die (te) veel vlees aten.
Dat kun je dan niet wenselijk vinden, maar het is wel een gegeven dat je overigens weer aan kunt vechten. Want: op basis van ik weet niet hoeveel mensen gevolgd zijn. Dus dat valt dan ook weer aan te vallen, natuurlijk.
Er is ook vaak vervuiling, zodat de gegevens moeilijk te interpreteren zijn. Het is bijvoorbeeld bekend dat er relatief veel minder vegetariers roken dan "vlees"eters. Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2006, 09:48:01 »
Is Moerman niet goed?

Houtsmuller-dieet is beter.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #79 Gepost op: 12 augustus 2006, 09:48:40 »
Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?

Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.

“it's strange how life makes sense in time...”