Vegatopia Forum

Vegetariers minder kans op kanker?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

siamees

Vegetariers minder kans op kanker?
« Gepost op: 04 augustus 2006, 22:34:52 »
Hallo,

Ben jaren vegetarier en haal alles uit de kast om anderen ook te overuigen, is toch niet zo gemakkelijk.

Op verschillende plekken heb ik gelezen en gehoord, dat vegetariers een kleinere kans op kanker hebben als vleeseters. Hoe denken jullie hierover, want ik ben er eigenlijk wel redelijk mee weg.

Volgens mij had ik nog zoiets, maar denk dat het te laat is, schiet me morgen wel weer te binnen, eerst lekker slapen!  :)
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 14:03:02 door Hizikigrrrl »

Corrupted

Re:wat geloven jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 05 augustus 2006, 14:50:06 »
Ik geloof niet, maar ik ben ook geen atheist, ik weet het gewoon niet.

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2006, 15:08:56 »
@ Corrupted: ik denk dat Siamees erop doelt of je gelooft dat vegetariers minder kans op kanker hebben dan vleeseters.

@ Siamees: op verschillende plekken heb ik gelezen dat veggie's idd minder kans op kanker hebben. Alweer een goede reden dus!
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2006, 19:37:11 »
Maar resultaten van zulke onderzoeken veranderen continu. Ik vind het juist enorm ongeloofwaardig als mensen met zulke feitjes aan komen zetten.

Ik zeg: er is maar één manier om aan te tonen dat vegetarier zijn de moeite waard is; koken!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2006, 00:13:19 »
Maar resultaten van zulke onderzoeken veranderen continu. Ik vind het juist enorm ongeloofwaardig als mensen met zulke feitjes aan komen zetten.

Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.

Er zijn verder ook nog diverse andere factoren die bepalen of je kanker krijgt. Als je weinig beweegt, rookt, veel medicatie gebruikt, met chemische middelen werkt, etc.
Maar voeding is een belangrijke invloed (sommige zeggen tot 80%) bij kanker.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 00:13:46 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:08:11 »
Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.

Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?

*Kom niet aanzetten met 'ik ken jonge mensen met kanker', want dat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Kanker is over het algemeen een welvaartsziekte/ouderdomsziekte.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:19:11 »
Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.

Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?

*Kom niet aanzetten met 'ik ken jonge mensen met kanker', want dat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Kanker is over het algemeen een welvaartsziekte/ouderdomsziekte.

Volgens mij is de gemiddelde levensstijl van een vegetariër sowieso gezonder dan die van niet-vegetariërs; het is een levensstijl die past bij mensen die bewust leven en bewust keuzes maken - en dat gaat vaak hand in hand met minder/niet roken en drinken, en meer bewegen.

Pas als je die factoren goed hebt weggewerkt (daar heb je nogal wat data voor nodig - en zei er iemand ANCOVA), zul je een dergelijke claim kunnen bewijzen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:23:38 »
Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.

Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?


je kent mij toch! ;)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:wat geloven jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:26:37 »
Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs.


Laatst is het nog een keer verkondigd op TV (ik zou niet meer weten welk programma, maar het was wel een programma dat er serieus op in ging):
De enige écht aantoonbare kankerverwekkers zijn:
Met stip op 1: Roken.
Op enige afstand gevolgd door: Alcohol.
De rest van de dagelijks genuttigde gevaren is niet/nauwelijks aantoonbaar gerommel in de marge. Inclusief vlees/vleesloos eten. Dat gaat dan natuurlijk niet over dagelijkse diëten met 2 kilo aangebrand barbecuevlees.

Als 'sommigen' zeggen dat tot 80% van de kanker door voeding 'beïnvloed' wordt, verdient het in de eerste plaats aanbeveling er bij stil te staan wie dat precies beweren, en wat ze precies bedoelen. Ik durf alvast te wedden, dat die beweringen niet grondig wetenschappelijk gestoeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 11:47:19 door T de Fr@ñce »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:34:38 »
De NVB heeft nog niet zo lang geleden een artikel gewijd aan voeding en kanker. Daarin werd ook gesteld dat vleeseten en kanker praktisch geen aantoonbare relatie heeft. Dit komt toch uit een onverdachte hoek zou ik zo zeggen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2006, 13:58:27 »

je kent mij toch! ;)

Ja, maar ik ken ook een heel aantal 50-plussers die wel vlees eten en die geen kanker hebben gehad. Ik ken er ook een aantal die het wel hebben gehad, maar dat waren over het algemeen kankersoorten waarvoor ze op de een of andere manier aanleg voor hadden.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2006, 14:01:26 »
De NVB heeft nog niet zo lang geleden een artikel gewijd aan voeding en kanker. Daarin werd ook gesteld dat vleeseten en kanker praktisch geen aantoonbare relatie heeft. Dit komt toch uit een onverdachte hoek zou ik zo zeggen.


Het wordt nog steeds onderzocht. 't Is niet iets waar je binnen een paar jaar antwoord op kan geven, daar gaat wel een tiental jaren overheen. Mijn vader heeft wel eens voor de STOET (Stichting Erfelijke Tumoren) een lijst ingevuld over zijn eetgewoonten. Het was volgens mij de bedoeling dat dat om de zoveel jaar werd herhaald en ze bij de STOET die gegeven verzamelen om te zien wie er wel of niet en wanneer kanker krijgt. Maar ze wilden er geen conclusies aan verbinden.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:03:22 »
Als in jouw familie dezelfde kanker zit als in de mijne, heeft het ook weinig zin om conclusies te trekken uit eetgewoontes. In mijn familie is het gewoon zo dat iedereen die het gen heeft, kanker krijgt voor zijn 35e, en daar is voorlopig helemaal niets tegen te doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:36:10 »
Als in jouw familie dezelfde kanker zit als in de mijne, heeft het ook weinig zin om conclusies te trekken uit eetgewoontes.

Dat kan juist beter, omdat de onderzoekers er iig zeker van zijn dat die persoon een hele grote kans heeft op kanker. Er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken met een onderhoudsdosering aspirine en zetmeel. Als meneer X. een groter risico loopt dan meneer Y., dan heeft het veel meer nut om te experimenteren met meneer X., omdat ze dan meer zekerheid hebben of iets wel of niet werkt (natuurlijk geen 100%, dat kan nooit).

In mijn familie is de situatie als volgt: overgrootvader, oma, oom en vader kregen alle vier tussen hun 32 en 42 kanker. Zij aten allemaal vlees. Als ik als niet-vleeseter met dezelfde genafwijking pas na mijn 50e (wanneer iedereen in een risicoleeftijd komt) kanker krijg dan is dat een afwijking op wat 'normaal' is in mijn familie. Dat zou dan eventueel kunnen komen omdat ik geen vlees eet. Maar mijn niet-vleeseten kan er wel helemaal niks mee te maken hebben en ik kan op dezelfde leeftijd als mijn familieleden ziek worden (die kans is niet zo groot, ik word tweejaarlijks gescreent).

Kankeronderzoek/het voorkomen van kanker staat nog zodanig in de kinderschoenen dat je nog nergens conclusies uit kunt trekken. Er worden ook nog geen voedingsstoffen afgeraden bij het voorkomen van kanker, hoewel er onderzoek wordt gedaan naar bepaalde stoffen in tomaat (Italianen krijgen minder vaak darmkanker) en soja (Japanse vrouwen krijgen minder vaak gyneacologische kanker). De enige vleessoort waarover gedacht wordt dat 'ie kankerverwekkend is, is vleeswaar voor op brood (en nou moet ik dus even op zoek naar de bronnen...).

Vlees(waren) en melkproducten: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/Relatie_voeding_en_kanker_.html

Tomaten: http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setFLASH.htm?http://www.nice-info.be/HTML/PROF/prof_nutriflash_zoom.asp?intArticleID=79

En nog vanalles op een rijtje: http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=ka_pre

(disclaimer: ik heb niet alles nagelezen en gecontroleerd en ik ben ook geen expert)
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 15:43:29 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:42:49 »
Als ik als niet-vleeseter met dezelfde genafwijking pas na mijn 50e (wanneer iedereen in een risicoleeftijd komt) kanker krijg dan is dat een afwijking op wat 'normaal' is in mijn familie. Dat zou dan eventueel kunnen komen omdat ik geen vlees eet. Maar mijn niet-vleeseten kan er wel helemaal niks mee te maken hebben en ik kan op dezelfde leeftijd als mijn familieleden ziek worden (die kans is niet zo groot, ik word tweejaarlijks gescreent).
Oja, zo.
Ik redeneerde andersom en het wordt een beetje moeilijk om te zeggen dat jouw vader, of mijn ooms en tantes, kanker kregen omdat ze vlees of iets anders aten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #15 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:47:59 »
Idd, dat valt niet te bewijzen. Misschien wordt het wel getriggerd door het weer of door teveel dropjes (bij wijze van spreken, natuurlijk). Je weet het nooit zeker!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #16 Gepost op: 08 augustus 2006, 15:53:16 »
Het betreffende artikel van de NVB is niet op de website te vinden. Daarom heb ik gevraagd of ik het op een andere manier kon krijgen en dit is mij toegestuurd. De belangrijkste passages staan daarom hieronder opgenomen. (uiteraard met toestemming van de NVB). Het artikel gaat verder nog in op zuivelgebruik, groente en fruit en de relatie met overgewicht. (sorry mods, dat het wat lang is)

Voeding en kanker
Een overzicht van wetenschappelijke onderzoeksresultaten

Jaarlijks worden ruim 73.000 mensen met kanker gediagnosticeerd. Over de rol van voeding bij het ontstaan van kanker heeft KWF Kankerbestrijding in 2004 een overzichtelijk rapport uitgebracht. Als je specifiek onderzoek zou willen doen naar de relatie tussen vegetarisch eten en het risico op kanker, loop je tegen het probleem aan dat iedereen het vegetarische dieet op een andere manier invult. Het ontstaan van kanker is een samenspel tussen leefgewoonten (bijvoorbeeld voeding, roken, enz.), leefomstandigheden en genetische achtergrond. Deze factoren zijn per persoon verschillend, waardoor ook de kans op kanker verschilt per persoon.
Er zijn geen duidelijke aanwijzigingen dat het eten van vlees tot een hogere kans op kanker leidt. Dit is onderzocht voor darmkanker, maagkanker, prostaatkanker, alvleesklierkanker en borstkanker. De bereidingswijze van vlees kan echter wel een effect hebben, maar het is gebleken dat vlees, zoals dat in Nederland gegeten worden, niet tot een grotere kans op darmkanker leidt. Als vlees geen verhoogd risico geeft op het ontstaan van darmkanker, verwacht je ook geen verschil te zien in het voorkomen van darmkanker tussen vegetariërs en niet-vegetariërs. Dit bleek ook zo te zijn.
Er is de afgelopen decennia veel onderzoek gedaan naar de rol van voeding bij het ontstaan van kanker. Overtuigende verbanden zijn echter niet gevonden. Geniet dus gerust van je bakje koffie of een kopje thee. Zoals ook op de website van het Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl) staat, is het vooral belangrijk dat je gevarieerd eet. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum om dagelijks twee ons groente en twee stuks fruit te eten. Wees verder matig met alcohol. Om de kans op sommige vormen van kanker te verkleinen geeft het voedingscentrum op zijn website ook nog het advies om geen voedsel te eten met zwarte randjes of korstjes (zoals aangebrande tofu of te donker gefrituurd voedsel) en om overgewicht te voorkomen (zie ook het kader ‘Hoe weet ik of ik overgewicht heb?’). Het verband tussen afzonderlijke voedingsproducten en kanker is dan misschien niet duidelijk aangetoond, er is wèl een duidelijk verband tussen overgewicht en kanker.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vegetariers minder kans op kanker?
« Reactie #17 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:18:31 »
... heeft KWF Kankerbestrijding in 2004 ....

Oeps - het KWF voldoet niet echt aan de criteria voor onverdacht zijn, vrees ik.  :-X

Onverdacht wordt het pas als het vaag genoeg in zo algemeen mogelijke bewoordingen geformuleerd is, en voor velerlei interpretatie vatbaar.
Bij voorkeur uit zijn verband gerukt en zonder bronvermelding te citeren. Of liever gezegd: hinein te interpreteren.
Hoe subjectiever de inhoud, hoe onverdachter. Hoe wetenschappelijker, hoe minder onverdacht.
Links naar andere onverdachte bronnen maken het nog onverdachter.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #18 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:24:31 »
Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?

*Kom niet aanzetten met 'ik ken jonge mensen met kanker', want dat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Kanker is over het algemeen een welvaartsziekte/ouderdomsziekte.

Ik ken jonge mensen met kanker... :P

Nee, ik ken er redelijk wat. Door mijn werk bij de PvdD kom ik in aanraking met oudere vegetariers/veganisten, via de NVV, via acties/demonstraties... Hoeveel weet ik niet. Toch wel aardig wat. Ongeveer gelijk denk ik aan het aantal 50+ ers die vlees eten.

En overigens.. kanker komt wel steeds vaker op jongere leeftijd voor. Maar dan heb je het over specifieke kankersoorten (longkanker, huidkanker, etc. ).
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 19:25:52 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:wat geloven jullie?
« Reactie #19 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:32:41 »
Laatst is het nog een keer verkondigd op TV (ik zou niet meer weten welk programma, maar het was wel een programma dat er serieus op in ging):
De enige écht aantoonbare kankerverwekkers zijn:
Met stip op 1: Roken.
Op enige afstand gevolgd door: Alcohol.

http://www.cancerproject.com/
http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/factors.php
http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php

Ja, roken zal vast voor longkanker op 1 staan. Dat lijkt me wel duidelijk. Ik denk dat voeding betreft longkanker vooral werkt als versneller. Zoals ook in een onderzoek ter sprake kwam dat zuivel kankergroei versneld. Dus dan zou voeding daarin een bijdrage spelen. Maar de oorzaak vooral is denk dan merendeel roken.
Maar maag en darmkanker bijvoorbeeld.. daar zal dieet vooral in meespelen.

Citaat
Als 'sommigen' zeggen dat tot 80% van de kanker door voeding 'beïnvloed' wordt, verdient het in de eerste plaats aanbeveling er bij stil te staan wie dat precies beweren, en wat ze precies bedoelen. Ik durf alvast te wedden, dat die beweringen niet grondig wetenschappelijk gestoeld zijn.
http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/factors.php
1. American Cancer Society. Cancer Facts and Figures—1997. Atlanta, GA: 1999.

www.cancer.org

Overigens valt me nu op dat de American Cancer Society veel meer op hun site heeft over voeding en beweging, dan nederlandse kankerorganisatie, zoals kwf.
Stem op de Partij voor de Dieren