Vegatopia Forum

Kaasjes ontdekken

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Kaasjes ontdekken
« Gepost op: 29 juli 2006, 17:09:57 »
Mijn vriend en ik vinden het leuk nieuwe kaasjes te ontdekken en proeven. Bijna altijd zijn dit biologische.
Vandaag zagen we in de vitrine bij één van de biotoko's een roodkorstkaasje met groene pepertjes uit madagascar, helaas heb ik niet gekeken hoe die heette. In ieder geval een aanrader voor mensen die van pittige, uitlopende kaasjes houden!

Ik lees hier graag ook lekkere kaastips (dus voor op een toastje of stokbrood) van anderen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2006, 18:22:16 »
Pepertjes uit Madagascar  :o Cool!
Ik had laatst zo'n heerlijk kaasje met witte wijn, afkomstig uit ik geloof Lyon maar hoe heet ie ook al weer? Ik vind kaasnamen soms lastig te onthouden (net als wijn-namen). Ik zal hem binnenkort weer eens halen.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2006, 18:22:38 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2006, 18:54:59 »
we hebben vanavond nog een zacht kaasje met oranje korst, volgens mij heet het 'petit breton'.
Daarvoor hebben we de hele vakantie hele heerlijke crémeux kaasjes op, de laatste is er nog maar die vind ik te scherp, brie-achtig.
Ook een andere rauwmelkse was heerlijk, zeker na 24 uur buiten de koeling: living on the edge :supercool:

De rauwmelkse crémeux van de Mont St Michel is natuurlijk echt té hip he. En nog lekker ook.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2006, 20:29:15 »
Ik had gisteren brandnetelkaas op.Echt lekker! :yummie:

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2006, 10:47:02 »
Kaastip: sneetjes stokbrood royaal besmeren met geitenkaas daarop enkele walnoten en rozijnen, een kneep uit honingfles en een draai uit pepermolen. Aten we als tappa in Valencia, hmm

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2006, 12:27:01 »
heel simpel eigenlijk, maar heel lekker: ananasroomkaas.
lekker op toast, stokbrood maar ook door een veldsla salade (of jonge bladspinazie).

hmmm. er is nog zo een kaas die heel lekker is. Maar ben vergeten hoe die heet. Het is een afwisseling van blauwe schimmelkaas een laag en een laag met een romige smeerkaas... ga even zoeken hoe die heet. die is echt zo lekker.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2006, 12:28:56 »
Bedoel je magor, of gormas (mascarpone en gorgonzola)?

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2006, 12:31:23 »
danku :) ik bedoel de gormas...

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2006, 13:34:43 »
Graag gedaan! 't Is allebei hetzelfde trouwens, alleen heeft 't 2 namen. En 't is inderdaad heel lekker.

Ik ben zelf altijd wel van engelse kaasjes en van blauwe kaasjes. En van blauwe engelse kaasjes..... Laatst had ik Shropshire Blue oid, zo lekker En witte stilton met blauwe bessen, apart, zoet natuurlijk, maar best lekker. Ook leuk/lekker om door de sla te doen.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2006, 17:05:51 »
lekker :
stukjes stokbrood met lookboter en mozzarella in de oven !

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2006, 17:20:15 »
heel simpel eigenlijk, maar heel lekker: ananasroomkaas.
lekker op toast, stokbrood maar ook door een veldsla salade (of jonge bladspinazie).
Er zit wel bijna altijd gelatine in ananas roomkaas, ik was nogal verontwaardigd toen ik daar achter kwam  >:(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2006, 20:15:01 »
De geitenbrie met fenegriek van de Natuurwinkel vind ik superlekker (en dan op een sesamtoastje  :yummie:) en sinds de laatste vakantie in Frankrijk kopen we wel eens Lou Perac (2,98 euro) die we in Frankrijk hadden ontdekt maar die gewoon bij AH verkrijgbaar is, een zacht kaasje van geitenmelk.

Dat van gelatine in de ananasroomkaas is inderdaad heel erg irritant!. Net als de meeste merken roomkaas met zwarte peper aan de buitenkant trouwens.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2006, 23:11:57 »
oh ja, dat was ik vergeten te vermelden... let daar niet meer zo strikt op... hmmm, hehehe, lekker handig op deze site... :S

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2006, 23:13:57 »
Ik vind Albert Heijn kaasjes trouwens vaak vies. Nou ja.. vies: niet zo lekker. En bij C1000 is het helemaal erg.
Gelukkig zijn er veel goede kaasmannetjes in de buurt.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2006, 23:14:35 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2006, 23:22:20 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2006, 23:35:39 »
Pas bij de Natuurwinkel gekocht: gerookte geitenkaas. Erg lekker!

CarolineV

Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2006, 12:02:14 »
Voor wie van pittige kaasjes houdt: probeer eens een Maroille op de kop te tikken. In Nederland helaas nog niet gevonden, in België bij Delhaize wel in gepasteuriseerde vorm te krijgen (lekker, maar voor mij nog wat aan de flauwe kant), in de desbetreffende streek in Noord-Frankrijk bij de boer zelf als rauwmelkse kaas te krijgen.
Ook heerlijk verwerkt in een hartige taart met véél kaas en wat uien of op stokbrood en dan even onder de grill.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2006, 15:23:46 »
kaasmannetjes


Marsmannetjes komen van Mars en Kaasmannetjes komen van Kaas.   ;D

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2006, 23:25:16 »
De geitenbrie met fenegriek van de Natuurwinkel vind ik superlekker (en dan op een sesamtoastje  :yummie:) en sinds de laatste vakantie in Frankrijk kopen we wel eens Lou Perac (2,98 euro) die we in Frankrijk hadden ontdekt maar die gewoon bij AH verkrijgbaar is, een zacht kaasje van geitenmelk.
Dat van gelatine in de ananasroomkaas is inderdaad heel erg irritant!. Net als de meeste merken roomkaas met zwarte peper aan de buitenkant trouwens.
Jaaaaaaren geleden was er eens een meneer Brusse op de tv die vanuit Frankrijk uitzendingen verzorgde. Ik vergeet nooit meer de uitzending waarin hij uitzinnig vertelde over de zachte geitenkaasjes die hij op het platteland kocht en zelf door specerijen en kruiden rolde: grof gemalen zwarte peper, tijm weet ik nog. Aangestoken door zijn enthousiasme heb ik zelf ook een aantal kaasjes opgeleukt: door de Provencaalse kruiden gerold, gekneusde groene peperkorrels erin geprakt, gemengd met peperoncino en gedroogde knoflook. Ik was toen nog niet klaar voor de echte geitenkaas, dus viel het tegen. Nu vind ik superverse geitenkaas heerlijk. Ik denk dat ik maar weer eens wat ga proberen.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2006, 23:27:16 door Sæna »

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Kaasjes ontdekken
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2006, 23:40:21 »
't Is misschien een gekke combinatie, maar ik vind Blue Stilton met een likje van die Engelse pickles-achtige spread (bruin en verkrijgbaar in een dikke variant als chutney en een dunnere smeerbare variant als broodbeleg) errug lekker.
Maar er gaat niets boven een smeuiige gorgonzola.
Deze vakantie een gerookte pecorino ontdekt en gegeten, lekker!
Een variant op de bekende Franse kaas met stokbrood is Italiaanse kaas met bruschetta: stukken Fontina, Taleggio, Pecorino (affumicato), Stracchino, Gorgonzola Dolce op een plank met een mandje eigengemaakte bruschette (sneden zuurdesem pane in de grillpan in olijfolie roosteren, verse tenen knoflook erover schrapen en zeezout erover strooien) ernaast.