Slachten is absoluut geen fout van de mens. Het menselijk lichaam is gemaakt voor het verteren van zowel dierlijk als plantaardig voedsel. Vlees heeft bepaalde eigenschappen en voedingswaarden die pas de laatste jaren vervangen kunnen worden door alternatieven.
De basisbeginselen van het koken zijn gericht op vlees en vis. Deze groep geeft een enorme diepgang aan ons dieet. Dit zal altijd zo blijven om de simpele reden dat de vraag er altijd naar zal bestaan.
Tijdens mijn koks-opleiding zijn we met de gehele klas naar enkele veehouderijen en slachthuizen geweest. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die walgen van de beelden over hoe een koe of kip geslacht wordt. Vergeet niet dat de meeste dieren een goed leven hebben gehad en dat de slacht maar een minimaal moment is uit het leven van zo'n dier. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar door tegenstanders gretig gebruik van wordt gemaakt.
Veehouderij zal nooit compleet diervriendelijk zijn helaas, maar we zijn als land goed bezig met het bewust worden van ons eten, dus ook het vlees. Er is zeker genoeg ruimte voor verbetering.
Aan het dode vlees van een dier valt veel af te lezen zoals stress, mishandeling, voeding en ziekten. Een goed behandelt dier, op de juiste wijze geslacht, geeft een veel mooier stuk vlees qua: struktuur, doorbloeding, adering, geur, smaak en bewerking.
Veganistisch of vegetarisch koken is uitdagend en leuk. Er zijn genoeg redenen om het te worden en te blijven.