Vegatopia Forum

Mondaandoeningen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Mondaandoeningen
« Gepost op: 14 juli 2006, 11:02:58 »
Sinds ik begonnen ben met vegetarisme in 2001 en veganisme in 2005 heb ik telkens een merkbare verbetering ondervonden in mijn gezondheid.  Sinds +- oktober 2005 t/m nu heb ik echter al 3 abscessen gehad, telkens met het verlies van een tand tot gevolg.  Aan mondhygiene zal het niet liggen, ik poets(elektrisch)+floss minstens 2x per dag, en ben zelfs beginnen spoelen met mondwater.  Ik slik ook calcium en b12, en eet gevarieerd (maar veganistisch).  

Zijn er onder jullie die gelijkaardige ervaringen hebben, of er van gehoord hebben?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2006, 12:57:42 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2006, 12:59:24 »
Mondhygiene zegt lang niet alles...

Wat zegt de tandarts ervan? Heb je niet iets van paradontose (sp?), waarbij het tandvlees ontsteekt en de tanden los laten?

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2006, 16:55:59 »
Mondhygiene zegt lang niet alles...

Wat zegt de tandarts ervan? Heb je niet iets van paradontose (sp?), waarbij het tandvlees ontsteekt en de tanden los laten?
Daar heeft hij in ieder geval niets van gezegd, enkel dat dat 'kan gebeuren', zo'n abces.  Ik ga ook nog eens langs bij de dokter vlg week, misschien dat die raad weet.

Eerst dacht ik dat het lag aan de (water)kefir en de kombucha waar ik sinds vorige zomer mee begonnen was(hoge zurtegraad, en bevat uiteraard bacterien), maar daar ben ik al een aantal maanden mee gestopt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2006, 11:39:35 »
Volgens mij is het eerder een samenloop van omstandigheden dan oorzaak en gevolg. Ik neem aan dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt en het dus geen scheurbuik is  :)
De conditie van je gebit en tandvlees is wel heel belangrijk. Als je geirriteerd of ontstoken tandvlees hebt (bij het poetsen of tandenstoken gaat je tandvlees een beetje bloeden) dan loop je een veel hoger risico op ontstekingen bij je tandwortel, wat dan weer kan uitlopen op een abces. Bij mij is 5 jaar geleden een abces onder een voortand (met kroon) weggehaald door de kaakchirurg. Ik gebruik Parodontax tandpasta en af en toe ook een door de tandarts voorgeschreven spoelmiddel Perioaid. Heeft jouw tandarts je niets verteld over hoe je dit zou kunnen voorkomen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2006, 12:53:39 »
Volgens mij is het eerder een samenloop van omstandigheden dan oorzaak en gevolg. Ik neem aan dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt en het dus geen scheurbuik is  :)
De conditie van je gebit en tandvlees is wel heel belangrijk. Als je geirriteerd of ontstoken tandvlees hebt (bij het poetsen of tandenstoken gaat je tandvlees een beetje bloeden) dan loop je een veel hoger risico op ontstekingen bij je tandwortel, wat dan weer kan uitlopen op een abces. Bij mij is 5 jaar geleden een abces onder een voortand (met kroon) weggehaald door de kaakchirurg. Ik gebruik Parodontax tandpasta en af en toe ook een door de tandarts voorgeschreven spoelmiddel Perioaid. Heeft jouw tandarts je niets verteld over hoe je dit zou kunnen voorkomen?
Neen, volgens hem 'kan dat gebeuren' en kan je het helemaal niet voorkomen.  Wat me vooral ongerust maakt is dat het 3x zo kort opeen is gebeurt, terwijl ik daar nog nooit last van gehad heb.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2006, 22:46:55 »
Ik zou het toch nog eens aan je tandarts vragen als ik jou was. Wat voor abcessen had je? Ontsteking van de wortel? Ik heb al verschillende wortelkanaalbehandelingen en twee apexen (via bot wortelpunt en abces weghalen) gehad. Mijn tandarts heeft er ook geen verklaring voor; alle probleemkiezen zitten in mijn bovenkaak, en tot mijn 21e heb ik geen gaatjes gehad maar sindsdien is het regelmatig flink mis. Ik heb een kies die bijna volledig afgebroken is maar waar op dit moment geen kroon op kan omdat ik klachten blijf houden. Ik ben al veel langer vega dan dat ik deze klachten heb dus ik denk dat het (in mijn geval) eerder te maken heeft met aanleg (ouders en broer hebben ook allemaal een vreemd en slecht gebit) en pech.
Sterkte in ieder geval!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2006, 11:46:05 »
Ik heb nooit iets gemerkt van een link vegetarisme-mondaandoeningen iig.
Las laatst, ik meen uit (maar weet niet zeker meer) een wetenschappelijke bron: kamille doet ook goed inwendig bij ontstekingen. Dus kamillethee drinken lijkt me in jouw geval 2x goed.
de tuin: dat ben ik

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2006, 20:30:11 »
Ik zou het toch nog eens aan je tandarts vragen als ik jou was. Wat voor abcessen had je? Ontsteking van de wortel? Ik heb al verschillende wortelkanaalbehandelingen en twee apexen (via bot wortelpunt en abces weghalen) gehad. Mijn tandarts heeft er ook geen verklaring voor; alle probleemkiezen zitten in mijn bovenkaak, en tot mijn 21e heb ik geen gaatjes gehad maar sindsdien is het regelmatig flink mis. Ik heb een kies die bijna volledig afgebroken is maar waar op dit moment geen kroon op kan omdat ik klachten blijf houden. Ik ben al veel langer vega dan dat ik deze klachten heb dus ik denk dat het (in mijn geval) eerder te maken heeft met aanleg (ouders en broer hebben ook allemaal een vreemd en slecht gebit) en pech.
Sterkte in ieder geval!
De eerste tand is ontzenuwd, om zo het abces te draineren.  Dit komt min of meer overeen met de uitleg van de behandeling op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Periapicaal_abces).
De tweede is gewoon getrokken omdat het een wijsheidstand was (blijkbaar geven ze die sneller op).  De derde is eigenlijk vlak na de eerste, nl de grootste kies bovenaan rechts.  Ook deze wil hij ontzenuwen.  De eerste ontzenuwde tand is begin dit jaar doormidden gebroken (door popcorn :-( ), daarom dat ik er dit keer zo tegenopzie, aangezien het de belangrijkste kies is om mee te kauwen.  Alle abcessen waren in de bovenkaak trouwens, nr 1 en 3 rechts en nr 2 links.
Ik ga maar eens om een second opinion bij een andere tandarts, en ook eens langs de dokter.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2006, 20:30:45 »
Ik heb nooit iets gemerkt van een link vegetarisme-mondaandoeningen iig.
Las laatst, ik meen uit (maar weet niet zeker meer) een wetenschappelijke bron: kamille doet ook goed inwendig bij ontstekingen. Dus kamillethee drinken lijkt me in jouw geval 2x goed.

Bedankt voor de tip :-)

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Mondaandoeningen
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2006, 20:33:10 »
Nog 1 ding vergeten te melden:  ik ben vorig jaar september begonnen met kiemgroenten, en eet deze rauw.  Op zich misschien niet relevant, maar ik heb al verschillende malen horen zeggen dat die nogal eens wat bacterien kunnen bevatten.  Misschien dat dat de ontstekingen in de hand heeft gewerkt?