Vegatopia Forum

Gesjoemel met biologische eieren?

wendy

Gesjoemel met biologische eieren?
« Gepost op: 11 juli 2006, 17:18:06 »
Heb gezocht of dit onderwerp al eerder is geweest maar kon niks vinden...

Voor iedereen die alleen biologische eieren (kode 0) eet...
Let goed op als je deze koopt...
Ik koop ze altijd bij de natuurwinkel of AH maar was laatst toevallig voor een keer bij de Plus (voorheen super de boer) en ik conroleer altijd de kodes van de eieren voor de zekerheid.
Hier zaten dus 4 van de 6 andere kodes op de eieren!
Vindt ik best schandalig... heb het door gegeven aan zon vakkenvullerjochie.

Goed opletten dus voor je iets koopt want voor je het weet wordt je in de maling genomen!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2006, 15:37:42 door Hizikigrrrl »

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:biologische eieren
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2006, 06:27:41 »
Hey, bedankt voor de waarschuwing!

Schandalig zeg, want je betaald toch meer voor biologische eieren. Dus dan is het extra balen dat ermee geknoeid wordt!

Ik denk trouwens niet dat het zo'n vakkenvuller erg veel kan schelen, dus misschien zou je nog een keer langs kunnen gaan en het dan aan de baas door kunnen geven.

Hij moet je wel serieus nemen!

Offline Carla

• 259
Re:Biologische eieren
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2006, 10:34:42 »
Ik denk dat het code-systeem sowieso aardig rammelt.
Ik koop mijn eieren direct bij de boer die de kippen vrij rond heeft lopen, geen antibiotica in zijn voer heeft, geen afgeknipte snavels heeft, die gewoon goed voor zijn kippen zorgt. Wat mij betreft dus echte scharrelkippen (niet biologisch want hij geeft geen gegarandeerd biologisch voer).
Maar op de eieren staat de code voor legbatterijkippen omdat hij niet 100% voldoet aan de europese normen.
Hoe die normen precies zijn weet ik niet maar ik vermoed dat het feit dat hij niet aan de norm voldoet te maken heeft met de grootte van het nachtverblijf, ofzoiets.
Terwijl een grote legbatterijfabrikant die een gedeelte als scharrelkippen rond heeft lopen omdat dat ook wel lekker verdient wèl aan de normen kan voldoen omdat die geld genoeg heeft om aan de normen te voldoen.

Hanna

« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2006, 12:50:51 »
Hier kan ik dus echt pissig om worden!! wat is dat nou voor gezeik?? Denk je idd goed te doen om die bio eitjes te kopen (ik eet niet anders) En dan hoor ik dit!! Wat kan je nou nog wel serieus nemen op voedsel gebied? Waarom moet er toch altijd gesjoemeld worden met (h)eerlijke producten...? Echt, op deze manier krijg ik steeds minder vertouwen in de hele productie wereld... eigelijk weet je dus nix zeker. Ik zal uiteraard doorgaan met het kopen van bio-producten, maar ik ga nu zeker op die nummers letten! (en dan gaan we er maar van uit, als goedgelovige dat deze kloppen...) Maar bedankt wendy, dat je dit aankaart!

Harry

« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2006, 13:00:24 »
BD-eieren, die in natuurvoedingswinkels te koop zijn, kwamen een paar jaar geleden wat dierenwelzijn betreft het beste uit de bus.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2006, 17:34:47 »
Ik koop mijn eieren direct bij de boer die de kippen vrij rond heeft lopen, geen antibiotica in zijn voer heeft, geen afgeknipte snavels heeft, die gewoon goed voor zijn kippen zorgt. Wat mij betreft dus echte scharrelkippen (niet biologisch want hij geeft geen gegarandeerd biologisch voer).

Je weet daarmee wel beter waar ze vandaan komen. Maar bij kopen van koekjes met ei erin etc., dan weet je helemaal niets. Zou ook goed zijn als ze overal legbatterijei opzetten e.d.
De term scharreleieren is ook erg misleidend, omdat scharreleieren eigenlijk niet veel beter zijn dan legbatterijeieren. En men denkt bij scharrel direct aan een sprookjesachtig beeld van kippen.

Misschien als je de ruimte hebt beste om wat kippen op te vangen die een thuis zoeken. En daar dan de eieren van nemen. In belgie wordt er nog gezocht naar een tehuis voor 1200 in beslaggenomen legkippen. Dus wie ruimte over heeft...
Stem op de Partij voor de Dieren

« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2006, 17:46:00 »

Ze kunnen wel bij mij in de garage. ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Harry

« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2006, 17:51:20 »
Je praat weer als een kip zonder kop, @n. :P

« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2006, 17:54:53 »

Dat zijn Wijze Woorden, Uil. :O
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Toni

« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2006, 20:03:55 »
Ik vindt dit schandalig, je betaald er genoeg voor
en nog wordt je belazerd voor je goed doen. ???

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2006, 13:44:10 »
Ik koop ze altijd bij de natuurwinkel of AH maar was laatst toevallig voor een keer bij de Plus (voorheen super de boer) en ik conroleer altijd de kodes van de eieren voor de zekerheid.
Hier zaten dus 4 van de 6 andere kodes op de eieren!
Bekend probleem! Heb ik vorig jaar (!) ook ondervonden. Deze biologische eieren (Bio+) komen steeds van dezelfde leverancier, ben ff de naam kwijt.
Ik koop ze dus niet meer bij de Plus supermarkt.

Jippia

« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2006, 10:56:21 »
Ik koop mijn eieren ook bij de natuurwinkel of bij AH. Ik heb veel kritische mensen in mijn omgeving die dan aankomen met verhalen over gesjoemel en dat ze in de cake (schoonpapa had een cakebakkerij) gewone eieren deden als de scharreleieren opwaren. Ik neem aan dat er in natuurwinkels niet al te veel gesjoemeld wordt en bovendien vind ik de bediening er vriendelijker, behulpzamer en professioneler dan die in de reguliere supermarkten. Zij kennen hun waren en hun klanten. Dus zullen ze ook wel weten dat hun eieren echte biologische scharreleieren zijn.

Mirjam

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2006, 14:17:39 »
Wat zijn eigenlijk de eisen aan BD-eieren en hoe diervriendelijk is het?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2006, 14:41:51 »

BD kippen leggen na 3x een rondje om het hok te hebben gerend in oostelijke richting, een ei om middernacht, maar alleen bij volle maan.

Sorry... geen idee  ::)

wendy

« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2006, 14:47:25 »
Citaat van: Modub

BD kippen leggen na 3x een rondje om het hok te hebben gerend in oostelijke richting, een ei om middernacht, maar alleen bij volle maan.

Citaat

humor....

maar ik denk dat BD eieren wel aan alle eisen wat diervriendelijk betreft voldoen, aangezien ze bij de natuurwinkels verkocht worden..

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2006, 15:26:18 »

:laugh:

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2006, 15:27:10 »
maar ik denk dat BD eieren wel aan alle eisen wat diervriendelijk betreft voldoen, aangezien ze bij de natuurwinkels verkocht worden..
Maar vast niet zo diervriendelijk dat ik besluit weer eieren te gaan eten, wel?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2006, 15:33:14 »
http://www.demeter-bd.nl/Promotie.asp#Ei :

Een kip zonder snavel is als een mens zonder vingertoppen. Toch wordt dat puntje meestal afgebrand, afgeknipt of getoucheerd. Waarom ? Omdat, als je teveel kippen in te weinig ruimte propt, ze elkaar door stress en verveling gaan pikken. En dat gaat ten koste van de eierproductie. Demeterboeren doen daar niet aan mee. Voor hen is een kip geen eierfabriek, maar een stukje natuur waar je met je vingers vanaf moet blijven.
...

Harry

« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2006, 15:37:04 »

Hoe luidde je handtekening ook al weer?  ;)
Ik vind het ook allemaal een beetje hocus-pocus, maar mijn ervaring met B.D-producten is dat ze kwalitatief erg goed zijn. Qua diervriendelijkheid kwamen B.D-eieren, zoals reeds eerder door mij vermeld, een paar jaar terug als diervriendelijkst uit de bus.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2006, 15:42:17 door Meneer De Uil »

Re:Gesjoemel met biologische eieren?
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2006, 15:45:56 »

Die kippen hebben tenslotte buiten dienst. ;D
William Shatner