Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #840 Gepost op: 27 juli 2011, 23:03:30 »
hihi sommige dingen willen soms gewoon niet opgaan, andere dingen gaan juist bijna helemaal vanzelf! Ik heb een grote pot black eyed peas staan die gewoon niet leeg raakt. ik heb er een goed recept voor, dat is t punt niet. maar om de een of andere reden... maak ik het steeds toch niet :s

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #841 Gepost op: 01 augustus 2011, 07:45:28 »
Gisteren brownie frambozentaartje gebakken met eitjes van kwik kwek en kwak (mijn oppaskipjes)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #842 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:52:29 »
Ik heb een grote pan tomatensaus opstaan. Over 1,5 uur potjes vullen  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #843 Gepost op: 14 augustus 2011, 09:24:31 »
Wat ook leuk is, zeker als je veel ruimte in de oven hebt, veel tomaten halveren en op een bakplaat leggen met grove stukken ui en knoflook. Een paar uur op niet al te hoge temperatuur en dan het vocht afgieten en inkoken, de tomaten erbij en dan de staafmixer erin. Het is dan alleen niet gruwelijk heet als je de saus in potten doet, ik heb ze daarom provisorisch geweckt daarna.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #844 Gepost op: 14 augustus 2011, 15:04:21 »
Ik durf potten niet zelf te wecken in de grote soeppan. Ik ben toch bang dat er iets niet goed gaat met de druk en mn potten klappen. Dus ik maak alleen dingen in pot die er zowat kokend ingaan.
Bij losse dingen die er ook niet kokend ingaan (geroosterde en ontvelde paprika en knoflooktenen bv) maak ik een oliemengsel en verhit dat. Olie in de pot gieten en deksels dichtdraaien.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #845 Gepost op: 14 augustus 2011, 19:32:37 »
Hmmm, tomatensaus in potjes in plaats van in de vriezer bewaren, dat is wel een idee. Hoe lang houdt dat? Want er zit natuurlijk niet zoveel suiker in als in jam. Of azijn zoals in chutney.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline RvO

• 286
« Reactie #846 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:04:07 »
Hmmm, tomatensaus in potjes in plaats van in de vriezer bewaren, dat is wel een idee. Hoe lang houdt dat?
Zo'n 2 jaar geleden heb ik dat ook gedaan. Na ca. 8 maanden heb ik het laatste potje opgegeten. Dat was nog prima.
Ik heb  wel de saus kokend heet in de jampotjes gedaan, potjes zo vol mogelijk doen en daarna direct dichtschroeven.
Want er zit natuurlijk niet zoveel suiker in als in jam. Of azijn zoals in chutney.
Tomaat is van zichzelf behoorlijk zuur, maar omdat er ook behoorlijk wat suiker inzit proef je dat niet echt

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #847 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:18:04 »
Hmmm, tomatensaus in potjes in plaats van in de vriezer bewaren, dat is wel een idee. Hoe lang houdt dat? Want er zit natuurlijk niet zoveel suiker in als in jam. Of azijn zoals in chutney.

Ik bewaar het 1-1,5 jaar maximaal. Ik heb een keer een potje 2 jaar bewaard, maar dat was niet helemaal goed gegaan (pot open en vieze smurrie eruit en in de kast). De potten wel koel en donker bewaren.
Er gaat een schepje suiker in 1 grote pan en geen extra zuur, dus idd weinig ingredienten ter conservering. Ik giet de kokende tomatensaus in schone jampotten (afgewassen in de vaatwasser en goed uitgedroogd met schone theedoek en daarna aan de lucht). Daarna gelijk deksel dicht en eventueel op de kop zetten. Ik vul ze ook idd tot bovenaan toe en ik gebruik zo'n handige pottentrechter. Met een sauslepel vullen gaat minder snel en koelt de saus in de tussentijd toch teveel af. En er gaat altijd een gedeelte naast de pot of aan de buitenkant. De rand van de pot moet zo schoon mogelijk zijn, dit om schimmel tegen te gaan.
Ik vul overigens potje voor potje, zodat ik per pot gelijk deksel erop kan doen. De pan zet ik dan in de tussentijd zonder deksel even op een lage pit. De saus blijft koken en ik heb even tijd om een deksel erop te draaien.
Mocht je wel een weckketel hebben, is dat erg handig natuurlijk. Dan kan je de potjes zelfs koud vullen en daarna wecken.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #848 Gepost op: 15 augustus 2011, 07:34:48 »
Klappende potjes? Dat is volgens mij een weinig realistische angst...
Het grote nadeel van wecken zonder ketel is dat je er geen heel zorgvuldige temperatuurregelaar bij hebt (ik hang er een thermometer los in) en dat ik dus een beetje gok wat hoe lang erin moet. Maar een half uur zachtjes koken lijkt me voldoende.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #849 Gepost op: 15 augustus 2011, 11:38:23 »
Ik weet niet hoe vaak jullie pasta met tomatensaus eten, maar als je er anderhalf jaar op kan wachten dan koken jullie of enorme ketels of eten jullie het niet zo vaak.

Het lijkt me gewoon een goed alternatief voor bakjes invriezen. Ik wil soms nog wel eens een wortel en wat bleekselderij opmaken door er tomatensaus mee te maken en dat de vriezer in te flikkeren, maar er gaat ook soep in de vriezer en zo groot is ie ook weer niet, dus als het in potjes te bewaren is is dat wel praktisch. Kan ik eventueel ook nog iets meer maken.

Gewoon een kwestie dus van de potjes met wat soda en kokend water uitspoelen/tijdje in de hete oven, saus er in, deksel er op en op de kop?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #850 Gepost op: 15 augustus 2011, 11:55:08 »
Ik vind tomatensaus fijn om te hebben voor situaties waarin ik binnen tien minuten wil eten of koken. En het is fijn, want nu zijn er veel tomaten en zijn ze lekker, en dat is soms ook anders.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #851 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:23:17 »
Ik maak ongeveer 10 potjes per seizoen. Ik gebruik meestal de potten van de Bonne Maman-jam, daar gaan zo 3 porties in. Ik gebruik ze ook voor momenten dat ik snel eten op tafel wil hebben. Invriezen is mijn vriesruimte voor mensenvoer ook niet groot genoeg voor en ik heb ook niet genoeg bakjes. Dingen als soep, stoofperen en appelmoes kan je ook goed in een pot doen.

Volgens mij is het ook vreselijk hip, zelf dingen in pot doen. Ik lees het steeds vaker en niet alleen op blogs van (gereformeerde) huisvrouwen.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #852 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:59:40 »
Heel burgerlijk, maar ik krijg er ook een heel voldaan en gelukkig gevoel van, zo'n volle voorraadkast (of -plank) met dingen die ik zelf in pot heb gedaan.
Ik beperk me meestal toch wel tot tomatensaus en soms eens een potje stoofperen of appelmoes. Voor die laatste 2 is nu het seizoen ook nog niet.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #853 Gepost op: 18 augustus 2011, 17:39:52 »
Het moment dat ik met mijn staafmixer door de zelfgemaakte tomatensaus heen ging en de saus verkleurde van een waterig kleurtje rood, naar het mooiste, helderste rood dat ik ooit in een pastasaus heb gezien!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #854 Gepost op: 19 augustus 2011, 01:30:55 »
Waarom heb je de saus gestaafmixerd? Als je tomatensaus lang genoeg laat koken op een sudderpitje, is dat helemaal niet nodig. Het lange koken zorgt er ook voor dat de dinges in de tomaten (woord beginnend met een L, lypoceen?) goed eruit komt of zich juist vormt.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #855 Gepost op: 19 augustus 2011, 22:43:02 »
Ik weet niet..... ik had geen idee dat het zo lang moest koken. Heb ik een beetje overheen gelezen. Ik las alleen het recept en heb de inleiding niet gelezen. Stom van me, maar vaak staat er in een inleiding niet zoveel boeiends en is het meer een leeg praatje. Dus ja, toch maar beter opletten de volgende keer.

Omdat er nog stukjes tomaat in zaten en mijn vriend absoluut geen stukjes tomaat lust, heb ik dus de staafmixer erdoor gehaald. Ik vond het wel een goed idee en wij houden beide van fijne structuren. Ik ben ook het meisje dat alle kikkerwerwten ontvelt voor ik ze in de hummus gooi.

En ik heb zo'n 2 pits camping kooktoestelletje waarop alles ongeveer 2x zo lang duurt... dat en ik had honger. Ik heb namelijk 1 portie die avond meteen gebruikt, en het was al 5 uur, en toen moesten we daadwerkelijk de pasta nog koken en de groenten nog snijden... en tja.. ;)
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2011, 22:51:08 door Uniflame »

Aiko

« Reactie #856 Gepost op: 24 augustus 2011, 17:03:15 »
Mijn eerste fles met zelfgemaakte vlierbessensiroop heb ik alweer opgesnoept. Geeft zo'n heerlijk vies asgrijspaars kleurtje als ik het meng door mijn griesmeelpudding!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #857 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:45:39 »
Nog niet, maar een groentetasje gekregen (of twee, eigenlijk): suikermais, andijvie, knolraap, kleine winterpeentjes, een paar losse boontjes, venkel, stamppotaardappelen, een groen paprikaatje, en drie verschillende courgettes. Damn!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #858 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:50:49 »
En dat noem je een tasje?? Zoveel zit er niet in mijn Odintas hoor  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #859 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:56:28 »
Ik heb een andere groenteleverancier moeten afbellen.