Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #500 Gepost op: 05 juli 2009, 23:48:29 »
'gemalen zoete hout'

Mental picture: Geconfijt zaagsel?
Wat is de bedoeling dat je er mee kan doen?

Lief hè! Ze kunnen echt totaal niet Nederlands spellen. :heart:
Ik denk dat je wel iets van sterrenmixthee kunt maken als je zoethoutpoeder en steranijs in zo'n leuk zakje doet van Simon Lévelt (die heeft toevallig een winkel zitten aan de overkant van de straat daar). Of misschien dropwater? Ik heb geen idee wat mensen daarmee willen. Maar toch (of: daarom) vind ik het zo leuk. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #501 Gepost op: 06 juli 2009, 09:48:43 »
Jaaa! :D Hun kruidebotterpoeder is ook lekker!
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #502 Gepost op: 08 juli 2009, 12:56:58 »
Hij heet Pakistaanse super, o.i.d. ;D en zit aan de Admiraal de Ruyterweg, net links van het begin van de Willem de Zwijgerlaan.

Ahh die ken ik. Thanks.

Citaat
Als je daar in de buurt bent, zeker de Volkskruidentuin ook een bezoekje brengen, want meer specerijen en grotere cuteness.

Jaaa die zijn leuk!

,,,,فلافل

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #503 Gepost op: 10 juli 2009, 10:25:47 »
Gisteren kruisbessenjam gemaakt! Heerlijk geworden, ik was een beetje vergeten hoe het smaakte!
Ook nog een experiment: Tempeh gerookt in mijn rookpan. Ook dat was lekker, meteen voor 5 maaltijden in de vriezer gedaan. Voor het eten van gisteren heb ik het lekker knapperig gebakken en met patat en tomaten gegeten!! De rest zat aan de kibbeling en dat van mij was veeel lekkerder!! ;D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #504 Gepost op: 10 juli 2009, 11:02:12 »
Hij heet Pakistaanse super, o.i.d. ;D en zit aan de Admiraal de Ruyterweg, net links van het begin van de Willem de Zwijgerlaan.
Ze hadden vroeger af en toe belachelijk mooie en goed smakende tomaten en een wat uitgebreider pappadum assortiment, dan gemiddeld. Een zijstraatje verder zit er een Turks winkeltje, die sommige produkten voor een veel vriendelijker prijsje verkoopt, zoals olijfolie, maar ook andere dingen.
Ga je met de bocht mee de Admiraal de Ruyterweg af dan vindt je op de hoek met de Jan van Galenstraat nog een Pakistaan, zijn vleesfadeling zat destijds achterin en was dus makkelijker te negeren. Omdat ik er praktisch naast heb gewoond, kwam ik daar vaak. Aardige man. Zowel hij, als de Pakistaanse super en de Volkskruidentuin hebben veel Shan en Laziza currymengsels. Op de Jan van Galenstraat zelf zit een lekker eettentje waar ik vaak roti afhaalde. Lekker eten in grote porties voor een heel schappelijk prijsje. Het is in andere handen overgegaan (maar lijkt nog wel op oude receptuur) en wel iets veranderd, maar ik woon nu ook niet meer in die buurt en ze bezorgen niet waar ik wel uithang...


Citaat
Als je daar in de buurt bent, zeker de Volkskruidentuin ook een bezoekje brengen, want meer specerijen en grotere cuteness.

Volkskruidentuin is leuk ja!

Sev is volgens mij een soort verzamelnaam voor sliertjes in het algemeen (sev van kikkererwten heb ik regelmatig in huis). Een zoete variant in vermicelli formaat staat bij Iraanse restaurants als valoude op de kaart (diverse spellingen natuurlijk).
De zure besjes heetten zereshk.
Bij de beter gesorteerde Indiase winkel kun je anardana halen, waarmee je ook die walnootgranaatappelsaus kunt maken. Die kan idd erg lekker zijn :-D

Overigens is het sowieso handig om altijd de houdbaarheidsdata te controleren. Het is toegestaan om iets over de datum te verkopen, maar volgens mij hebben alleen sommige grote supermarkten zo'n strikt beleid (en personeel wat er een beetje op let) dat ze dat niet doen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #505 Gepost op: 10 juli 2009, 11:11:11 »
Een zijstraatje verder zit er een Turks winkeltje, die sommige produkten voor een veel vriendelijker prijsje verkoopt, zoals olijfolie, maar ook andere dingen.
Dat was altijd mijn vaste groentenboer toen ik daar nog woonde. Als ik per ongeluk een keer te weinig cash op zak had (ik vergat altijd dat je daar niet kon pinnen) mocht ik gewoon m'n spullen meenemen en een andere keer terugkomen om te betalen. Dat je dat nog hebt in de grote stad, dacht ik dan altijd. :)
O en ik heb nog ergens het nummer van die jongen met die krullen, zou ik nog eens mee uitgaan. ;D

Verderop in de Admiraal de Ruyter zat idd. nog een spannende winkel waar ik 1x ben binnengegaan, maar aangezien de schapen- of geitenvleeslucht er niet te harden was ben ik er weer heel erg snel weggevlucht. :pukey:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #506 Gepost op: 23 juli 2009, 10:30:18 »
Citroencake gebakken  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #507 Gepost op: 23 juli 2009, 10:33:56 »
oeeeeh lekker :D

ik ga vanavond met papa frietjes maken  ;D kijken of we t net zo goed kunnen als mijn mama  ;) en ik denk dat ik ook zelf mayonaise ga maken  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #508 Gepost op: 05 augustus 2009, 17:17:22 »
Heerlijk, ik heb de biomarkt bezocht: prei, aubergine, courgette, waspenen, sperziebonen, tomaten. Van een andere groentenkraam nog een coeur du boeuf en hele fijne knoflook gescoord. Ook nog een mozzarella..

Nu wil ik hier de komende dagen natuurlijk zo lekker mogelijk mee koken... ik dacht in ieder geval caprese van de coeur du boeuf en mozzarella.
De pasta met aubergine in de tomaten en knoflook gestoofd van vorige week beviel ook nogal. Maar dan nog de prei, waspenen, courgette en sperziebonen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #509 Gepost op: 05 augustus 2009, 19:43:17 »
Maar dan nog de prei, waspenen, courgette en sperziebonen?

- prei is lekker gestoofd, dan lauwwarm serveren met een vinaigrette en stukjes gekookt ei erdoor.
- waspeen? Het is bospeen-seizoen! In dunne plakken met de courgette gegrild en dan in een niet-oven lasagna met pesto erover.
- sperzieboon is lekker in elke salade. Of in de risotto. Of in een fijne Indiase curry met naanbrood of rijst.
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #510 Gepost op: 05 augustus 2009, 22:00:47 »
De prei en de waspenen kun je klein roerbakken, met een ui misschien en daar de beetgare sperziebonen bij.
De courgette zou ik daar niet bij doen, ik weet niet waarom niet.
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #511 Gepost op: 06 augustus 2009, 10:11:07 »
Maar dan nog de prei, waspenen, courgette en sperziebonen?
- waspeen? Het is bospeen-seizoen!

Nou, dat moet je de biogroentenkraam vertellen, want de prijzen vertelden anders.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #512 Gepost op: 07 augustus 2009, 19:31:32 »
Soja-ijs is het eerste namaak ding van soja dat ook echt op het nagemaakte ding lijkt. En dat komt goed uit, want tegen gewoon ijs kan ik niet zo erg goed tegen.
Dus dat wordt uitproberen of het met soja-ijs wel gaat ;D .

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #513 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:35:48 »
Zes potten zelfgemaakte, pittige ketchup en ruim drie potten kerstomaat-basilicum-relish. Ik moet dringend vrienden maken, maar dat wordt niet moeilijk zo...
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #514 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:50:59 »
Zes potten zelfgemaakte, pittige ketchup en ruim drie potten kerstomaat-basilicum-relish. Ik moet dringend vrienden maken, maar dat wordt niet moeilijk zo...

Ik meld mij aan als wannabe vriend. Ruilen voor pruimen-chutney?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #515 Gepost op: 08 augustus 2009, 20:59:58 »
Jaaaa!
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #516 Gepost op: 09 augustus 2009, 12:32:42 »
Klinkt lekker.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #517 Gepost op: 09 augustus 2009, 14:52:07 »
Ik ben citroencakejes aan het bakken en daarna ga ik mss nog rode puntpaprika's grillen en ontvellen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #518 Gepost op: 09 augustus 2009, 14:58:16 »
Citroencakejes.... klinkt jummie!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #519 Gepost op: 09 augustus 2009, 16:18:05 »
Maak me gek, citroencakejes! Had ik je die Turkse cirtoencakejes al laten proeven, of was dat alleen banaan? En wat vond je van het zure kers cakeje?

Oh en er is nog niet mee gekookt, maar het gaat ongetwijfeld fijn worden: iemand heeft een pastamachine aan me gedoneerd ;D
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2009, 16:28:47 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!