Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #480 Gepost op: 03 juni 2009, 16:00:54 »
Er zitten deeghaken aan, en ik heb er al een paar keer (pasta)deeg mee gemaakt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #481 Gepost op: 03 juni 2009, 19:06:24 »
Is de motor van een kitchenaid dan niet veel krachtiger, zodat het kneden beter en sneller gaat?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #482 Gepost op: 03 juni 2009, 19:48:02 »
Oh vast. Maar een kitchenaid kost 300 euro, en dat philipsding 50, dan wacht ik wel wat langer.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #483 Gepost op: 03 juni 2009, 22:59:06 »
Ah, pastadeeg, dat verklaart een hoop. Als ik dus zelf pasta wil maken moet ik niet alleen zo'n prachtige chromen pastamachine aanschaffen maar dus ook zo'n kitchenaid  ;D

Sam gaat binnenkort aan de pasta? ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #484 Gepost op: 04 juni 2009, 08:37:32 »
Is de motor van een kitchenaid dan niet veel krachtiger, zodat het kneden beter en sneller gaat?

Ik ken de motor van dat Philipsding niet, maar mijn KA heeft een motor van 300 W, mijn Braun staafmixer heeft trouwens ook een motor van 300 W. Dat heb ik even nagekeken.
Ik denk trouwens ook dat de robuustheid van het apparaat mee speelt of je er deeg mee kunt kneden.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #485 Gepost op: 08 juni 2009, 12:21:01 »
Gister chocolade-pindakaas "cheesecake" "gebakken" uit Vegan with a Vengeance, eerste keer dat ik silken tofu at en man wat is dat lekker! Hele familie heeft er van gesmuld en wilden niet geloven dat het veganistisch en met tofu was ;D

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #486 Gepost op: 08 juni 2009, 13:47:55 »
Is de motor van een kitchenaid dan niet veel krachtiger, zodat het kneden beter en sneller gaat?

Ik ken de motor van dat Philipsding niet, maar mijn KA heeft een motor van 300 W, mijn Braun staafmixer heeft trouwens ook een motor van 300 W. Dat heb ik even nagekeken.
Ik denk trouwens ook dat de robuustheid van het apparaat mee speelt of je er deeg mee kunt kneden.

Oh, grappig dat had ik niet verwacht. Als ik langs de kookwinkel loop ga ik het toch eens vragen wat de voordelen van een KA zijn ten op zichte van zo'n philips-ding. Ze zullen vast wel met goede argumenten komen voor een KA, aangezien ze die ook verkopen. Maar ik ben toch wel benieuwd.

Aiko

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #487 Gepost op: 09 juni 2009, 00:10:02 »
Pa had zelfgemaakte vlierbloesemdiksap gemaakt. Daar heb ik nu een fles van thuisstaan. Scheutje sap, water bijgieten; erg lekkere limonade. En het is zo verdraaid makkelijk te maken, zo'n diksap (eigenlijk heeft het maar net een hogere viscositeit dan water, maar toch...).

Gwennepen

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #488 Gepost op: 11 juni 2009, 14:09:25 »
Ik werk op vrijdag altijd ergens in het buitengebied van Etten-Leur. En die man heeft een kasje en daar krijg ik altijd sla uit en savooiekool en spitskool. En ook kromme komkommers. Echt zo smakelijk allemaal. :D

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #489 Gepost op: 11 juni 2009, 19:01:19 »
Eindelijk weer eens echt gekookt ipv wat eten gemaakt: ertwtjes met munt en wijn, pasta, een bakje met ei, ricotta, parmezaanse en gedroogde tomaat.  :D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #490 Gepost op: 17 juni 2009, 13:51:22 »
Nieuwe handmixer en staafmixer gehaald  :D
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #491 Gepost op: 18 juni 2009, 21:49:58 »
3e wok gekocht (niet meer bij de nieuwe natuurwinkel geweest overigens, de pakezel was moe).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #492 Gepost op: 18 juni 2009, 22:38:30 »
We hebben een wafelijzer gekregen voor ons huwelijk... jumjum
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #493 Gepost op: 19 juni 2009, 14:27:25 »
Het restje van gisteren opgewarmd en met gepickelde radijsjes gegeten. En nu een heel raar kleverig chinees koekje als toetje. Wat is thuis lunchen toch fijn :D
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #494 Gepost op: 19 juni 2009, 21:05:46 »
gepickelde radijsjes

Oeh wie hoe wat waar gekocht/hoe gemaakt.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #495 Gepost op: 20 juni 2009, 12:33:09 »
Wit, langwerpig, met een decoratieve rode peper erbij en sterk zuur/scherp en nauwelijks meer radijzig. Van Dun Yong.
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #496 Gepost op: 05 juli 2009, 02:29:43 »
Calimero, die vermicelli zijn gefrituurde sliertjes gemaakt van kikkererwtenmeel en ik heb ze wel eens gezien bij De Tuinen in de vorm van een zakje indiase mix (daar ziiten ook nog wat andere dingetjes in zoals gefrituurde kikkererwtjes en gefrituurde lizen maar die kunnen ook prima in de bel puri)

Goed om te weten, dank je! Ik ben van plan van het weekend eens naar de Volkskruidentuin te gaan om te kijken wat ze daar hebben; daar zit ook een Tuinen vlakbij dus dan kan ik even kijken.

Hmm, maar sev zou van griesmeel gemaakt zijn en niet van kikkererwten. Althans, in de bhel mix van Rasa zit sev, en daar zitten verder ook kikkererwten in... Mysterieuze zaak, dit.

Resultaten van vandaag:
1 zakje bombay-mix van de Tuinen à 100 g (€ 1,19)
4 zakken Haldiram's-zooi van de Pakistaan (sev; navrattan; plain bhujia en bombay-mix); elk 200 g (samen € 7,25).
De Pakistaan overdonderde me een beetje door wel 25 verschillende soorten van dergelijke producten te hebben, en ik ben niet zo goed in kiezen. Ben best trots dat ik ze niet allemáál heb gekocht eigenlijk. 8)

Ik ga nu nog mintchutney en iets met tamarinde kopen (of heb ik dat nog wel in huis?) en misschien rice krispies.
Als vriendin L. hier weer eens komt eten, ga ik haar totaal verrassen. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #497 Gepost op: 05 juli 2009, 20:58:16 »
Wie is jouw Pakistaan en is ie aan te bevelen?
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #498 Gepost op: 05 juli 2009, 23:28:28 »
Voor Indiase ingrediënten wel een goeie plek, maar check altijd de houdbaarheidsdatum.
De Pakistaan is de Pakistaanse slager annex groentenboer annex kruidenier. Het stonk er wel erg naar vlees dit keer. (Het ruikt er eigenlijk altijd wel naar vlees, maar dit keer meer dan ik me kon herinneren.) Je moet wel eerst langs het slagersgedeelte lopen om achterin de kruidenierswaren te vinden. Hij verkoopt allerlei soorten gedroogde peulvruchten en specerijen (van TRS etc) en Indiase currymix voor ik weet niet hoeveel soorten curry, en dus ook bombay-mix-achtige meuk.
Hij heet Pakistaanse super, o.i.d. ;D en zit aan de Admiraal de Ruyterweg, net links van het begin van de Willem de Zwijgerlaan.

Als je daar in de buurt bent, zeker de Volkskruidentuin ook een bezoekje brengen, want meer specerijen en grotere cuteness. De Volkskruidentuin zit in de Kinkerstraat, ergens tussen Gary's muffins en de Bilderdijkkade. Hij wordt gerund door een Iraanse familie. Ik heb er gedroogde zure bessen gekocht; meende dat te herkennen als spul wat door de rijst zat die ik at bij Safran in Berlijn laatst.
Ze verkopen er 'kaniel', 'gemalen zoete hout', 'koreanderzad' en dergelijke, hence de cuteness. :)
Bedacht me achteraf dat ik ook wel gemalen granaatappelpitten had kunnen kopen, om het walnoot-granaatappelgerecht van Safran te kunnen proberen namaken. Ze hebben ook leuke middenoosters snoepgoed en gedroogde vruchten enzo. Maar geen verse eetwaren.

Je kunt ook klooien met gerookt paprikapoeder (voorzichtig mee zijn want gauw te overheersend), da's Spaans, dus bij Spaanse en andere deli winkeltjes in een busje.
Oja, gerookte-paprikapoeder, dat verkoopt de Volkskruidentuin ook. En eiwitpoeder. En vier soorten kerrie (zoete, kip-, pittige, ...). En heel veel soorten gedroogde kruiden. Steranijs. Rozenblaadjes. Verzin het maar.
O, en peulvruchten etc., schepbaar.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2009, 23:32:53 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #499 Gepost op: 05 juli 2009, 23:35:04 »
'gemalen zoete hout'

Mental picture: Geconfijt zaagsel?
Wat is de bedoeling dat je er mee kan doen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner