Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #620 Gepost op: 17 april 2010, 13:04:34 »
Voor morgen alvast hele lekkere cupcakes gemaakt naar een recept van Isa Chandra Moskowits, de chai latte cupcakes.

Die waren lekker, die andere ook!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #621 Gepost op: 17 april 2010, 23:55:17 »
gekookt voor 18 mensjes, waaronder een paar leuke topiaantjes. En geloof dat iedereen t vond smaken  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #622 Gepost op: 18 april 2010, 23:00:04 »
gekookt voor 18 mensjes, waaronder een paar leuke topiaantjes. En geloof dat iedereen t vond smaken  ;)

Ik denk het ook... :)

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #623 Gepost op: 19 april 2010, 19:56:02 »
 ;D lekker gegeten idd  :P :)
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #624 Gepost op: 22 april 2010, 13:01:35 »
Voor morgen alvast hele lekkere cupcakes gemaakt naar een recept van Isa Chandra Moskowits, de chai latte cupcakes.

Die waren lekker, die andere ook!

Ook nu weer een lading klaar staan om mee te nemen naar Deutschland. Wederom receptuur aangepast, nog lekkerder dan die van vorige week. De andere cupcakes waren een zelfbedacht recept, dat ik vandaag nog meer heb aangepast* en waar ik nu nog minder goed van af kan blijven. En dat voor iemand die NIET van chocolade houdt!

* Kwam er oa achter dat ik niet genoeg sojamelk had maar heeee, er stond nog een pak sojachocolademelk!
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #625 Gepost op: 01 mei 2010, 16:49:14 »
Griesmeelpudding met in stukjes gesneden en vervolgens in Amaretto geweekte bitterkoekjes, voldoet ook heel goed voor een "vreet"moment.

Ook prima te doen in custardpudding, ben ik gisteren achtergekomen  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2010, 13:19:25 door haan-ik-heb-je »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #626 Gepost op: 15 mei 2010, 13:17:48 »
lemon poppyseed muffins komen net de oven uitgerold yummmmmmmmmmmmm
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #627 Gepost op: 15 mei 2010, 18:35:45 »
Ik was al een tijdje op zoek naar een groot thee-ei. Niet zomaar een grote, een hele grote. Ik heb al een gewone en 1 die net 1 maatje groter is, maar daar kunnen nog steeds geen stukken gember, laos en een aantal tenen knoflook en dan ook nog kaffirlime blaadjes in.
Nu was ik laatst op de AC en we gingen de peperbol in, want ik wilde zo'n gehaakt netje als tas. Aangezien ik daar toch was, ook een zakje gerookt paprikapoeder meegenomen. Toen wilde ik ook even naar de pepermolens kwijlen en daar hing ineens aan de zijkant een rekje met allemaal thee-eieren! De grootste was een rijstbolkoker, die had ik ook al bij Dun Yong gezien en is te groot voor kruiden in de pan. De een na grootste heb ik genomen (formaat tennisbal) en ik ben er helemaal gelukkig mee.
Binnenkort eens een Aziatische stoof of curry die lang moet pruttelen eten  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #628 Gepost op: 18 mei 2010, 18:57:49 »
Een nieuwe combimagnetron!

De mijne had het onlangs na 5,5 jaar begeven (ontploffende sojamelk zal het ding geen goed gedaan hebben ::)) en nu heb ik een mooie Samsung met een boel spannende knopjes en zelfs een ontgeurder: http://www.bcc.nl/product/samsung-ce-117-a-x Het draaiplateau kan ook stilgezet worden; handig voor grote ovenschotels.

Omdat ze niets meer op voorraad hadden, heb ik het showmodel meegekregen voor 150 euro :D.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #629 Gepost op: 29 juni 2010, 20:09:24 »
heb van vriendje een falaffelmakertje gehad  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #630 Gepost op: 29 juni 2010, 22:48:05 »
Een nieuwe combimagnetron!

De mijne had het onlangs na 5,5 jaar begeven (ontploffende sojamelk zal het ding geen goed gedaan hebben ::)) en nu heb ik een mooie Samsung met een boel spannende knopjes en zelfs een ontgeurder: http://www.bcc.nl/product/samsung-ce-117-a-x Het draaiplateau kan ook stilgezet worden; handig voor grote ovenschotels.

Omdat ze niets meer op voorraad hadden, heb ik het showmodel meegekregen voor 150 euro :D.

Zo dat is gaaf! En nu dan oppassen met sojamelk (en eieren kan ik je ook afraden).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #631 Gepost op: 29 juni 2010, 23:14:24 »
Ik kook de sojamelk tegenwoordig braaf in een pannetje!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #632 Gepost op: 29 juni 2010, 23:39:37 »
En onthoudt: afbakbroodjes níet in de magnetron! Dat stinkt zo.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #633 Gepost op: 16 juli 2010, 14:48:20 »
Dit staat nu lekker te ruiken in de oven...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #634 Gepost op: 16 juli 2010, 18:44:47 »
Ik heb mn voorraad met potten home made tomatensaus weer een beetje aangevuld. Straks als aan het einde van de zomer er een heleboel potten met tomatensaus in de kast staan, ben ik oppergelukkig  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #635 Gepost op: 16 juli 2010, 18:46:07 »
Ik heb mn voorraad met potten home made tomatensaus weer een beetje aangevuld. Straks als aan het einde van de zomer er een heleboel potten met tomatensaus in de kast staan, ben ik oppergelukkig  :)

Eigen recept? Vertel!
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #636 Gepost op: 16 juli 2010, 18:55:47 »
Ja, eigen recept, maar het is een standaard tomatensaus hoor. Geen ingewikkelde dingen.
Ik heb het recept even van mn AH-kookschrift afgeplukt:


Tomatensaus voor bij de pasta, of als basis voor soep

Ingrediënten

    * 750 gram pomodori tomaten
    * 2 kleine sjalotjes, gesnipperd
    * 2 tenen knoflook, geperst
    * 1 kleine gedroogde chili, gestampt in de vijzel
    * 1 blikje tomatenpuree (Aldi!)
    * 2 laurierblaadjes
    * snufje suiker
    * 1/2 theelepel grof zeezout
    * 1/2 theelepel gedroogde Provencaalse kruiden
    * 1,5 theelepel gedroogde oregano
    * 1 handje platte peterselie, fijngehakt

Bereiden

Kruis de konten van de tomaten in en breng ruim water zonder zout aan de kook. Blancheer de tomaten per stuk voor 30 seconden en koel ze daarna gelijk in ijswater.

Als de tomaten allemaal wat zijn afgekoeld, haal dan de velletjes er af en snijd ze in kwarten. Zaadjes er ook uithalen en weggooien en dan de kwarten in kleine stukjes snijden.

De sjalotjes in een beetje olie in een pan met dikke bodem glazig bakken en dan knoflook en chili erbij. Dan het blikje tomatenpuree en 1 mok met water. Even tot saus roeren en dan de tomatenstukjes en laurierblaadjes erbij. Goed door elkaar roeren.

Dan suiker, zout en de gedroogde kruiden erbij, proeven. Dan de pan op een klein pitje met deksel er op lekker laten sudderen, totdat de tomatenstukjes zacht zijn en het al meer een saus begint te worden.

Peterselie ook zo halverwege toevoegen.

Verder laten sudderen totdat de gewenste structuur is bereikt, af en toe roeren. Als de saus te droog is, meer water erbij. Is de saus te nat, laat deze dan aan het einde even snel inkoken met de deksel van de pan.

Laurierblaadjes er uit vissen en de saus kokend in de pot gieten. Gelijk deksel er op en dan plopt het deksel vanzelf vacuum tijdens het afkoelen, zodat de saus langer in de voorraadkast te bewaren is.

Gelijk opeten kan natuurlijk ook.

Materialen
    * pan, schuimspaan, bak met ijsklontjes en water, schone grote jampot (of augurkenpot)


Ik heb voor deze 3 potten tomatensaus 2 bakjes met AH-pomodori's gebruikt en 3 blikjes tomatenpuree. Ook ging er deze keer geen Provencaalse kruiden in en ook geen zeezout. Ik heb wel selderijzout gebruikt en een snuf 4-seizoenenpeper.
Tussendoor heeft de pan met saus in de koelkast gestaan en heb ik dus niet gelijk opgezet om te pruttelen. Ik heb er toen wel iets meer water bijgedaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #637 Gepost op: 16 juli 2010, 18:56:41 »
Nice!
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #638 Gepost op: 16 juli 2010, 18:58:35 »
Klinkt goed, Koekje!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #639 Gepost op: 18 juli 2010, 23:59:03 »
Fijne kookgebeurtenis: Lijntje + vega bbq =  :hungry: :kwijl:  :worshippy:
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.