Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #260 Gepost op: 03 mei 2008, 20:47:49 »
Ik heb uit de losse pols een ananaschutney met paprika en rozijnen gemaakt. Geroosterd komijn- en mosterdzaad met teentje knoflook en blokje gember in de vijzel tot een pasta gekneed. Dit mengsel met paprika aangebraden. Ananas en rozijnen erbij. Vervolgens een halve kop balsamico en een paar eetlepels suiker. Dit op laag vuur zo'n 40 minuten laten sudderen tot de substantie stroopachtig was.

De azijngeur in de keuken was volgens Kristof niet te harden, maar het resultaat is - na afkoelen - erg lekker.

Het kan vast ook met verse ananas - ik wilde voorkomen dat ik de resten ananasstukjes uit blik (voor de Pizza Kristof) weer moest weggooien.

klinkt goed, ga ik proberen. Heb je er echt een halve kop balsamicoazijn ingedaan? dat is veel...
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #261 Gepost op: 03 mei 2008, 20:52:14 »
klinkt goed, ga ik proberen. Heb je er echt een halve kop balsamicoazijn ingedaan? dat is veel...
Er gaat veel azijn in chutneys. Heel veel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #262 Gepost op: 03 mei 2008, 21:56:38 »
De balsamicoazijn wordt ingekookt, dus dan houd je maar een klein gedeelte ervan over.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #263 Gepost op: 03 mei 2008, 22:08:14 »
Goeie ventilatie in de keuken is essentieel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #264 Gepost op: 03 mei 2008, 22:52:12 »
Goeie ventilatie in de keuken is essentieel.
Inderdaad. En toen het zo naar ik-ontkalk-een-koffiezetmachine begon te ruiken, twijfelde ik ook even of het goed zou komen. Een halve kop balsamico is echt veel - en vergt een beetje moed bij je eerste chutney  ;).

Overigens zat het met de ventilatie wel goed: de balkondeuren waren open en Kristof klaagde vanaf het dakterras (dat aan het balkon grenst) over de stank  :heehee:.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #265 Gepost op: 04 mei 2008, 17:57:01 »
"Oggi mangio vegtariano"
In de zomereditie van 'La cucina Italiana' is een special genaamd '100 % vega' opgenomen. Overigens volgt het blad ditmaal de menukaart met gli antipasti (3 van de 5 zonder vlees, i primi (allemaal zonder vlees), il pesce (vis), le verdure (alleen groente), i secondi (vlees, maar goed te maken met vleesvervangers) en i dolci (alleen zoetigheid). Dus alleszins de moeite waard om even in te bladeren bij de boekhandel alvorens eventueel tot koop over te gaan.

Snap het niet. 100% vega, maar wel met vlees en visrecepten?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #266 Gepost op: 05 mei 2008, 13:22:52 »
hmmm gisteren lekkere pan zelfgemaakte appelmoes gemaakt :D nu nog iets lekkers verzinnen om er vanavond bij te eten :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #267 Gepost op: 09 mei 2008, 20:46:48 »
Ik heb een soort van voorpret: a.s zomdag wordt mijn nichtje gedoopt en ik ga voor bij de koffie erna 2 heerlijke chocolade taarten uit het kookboek van World Food Café maken. Deze taart is altijd zóóóóó lekker, dus ik verheug me gewoon al op alle zuchtende (van genot) gezichten. En ik ga 'm extra mooi maken met gesuikerde viooltjes en poedersuiker. Erbij nog lekker creme fraiche en aardbeien.....mmmmmmmm!!

Die gesuikerde viooltjes, die ga ik voor het eerst proberen. Door eiwit halen, daarna door fijne suiker en dan laten drogen. Iemand ervaring mee en tips??
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #268 Gepost op: 11 mei 2008, 11:37:02 »
Hee, foto maken, recept opschrijven en aan Koken & Zo sturen! Klinkt erg leuk.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #269 Gepost op: 12 mei 2008, 12:39:58 »
Wortelmuffins met pistachenoten en abrikozenjam gemaakt, uit het blaadje van de Super de Boer. Heel lekker, vooral het beslag :-[.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #270 Gepost op: 12 mei 2008, 22:28:32 »
Ik heb mezelf een mandoline cadeau gedaan. Ik ging er vanavond voor het eerst mee werken: kaas raspen. Dat viel eigenlijk best wel tegen qua gemak. Misschien was de kaas te zacht. Of moet ik het nog leren.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #271 Gepost op: 13 mei 2008, 00:33:02 »
Ik weet niet hoe jij eerder je kaas raspte, maar wij doen het al jaren met een mandoline, en toen hij laatst stukging en we de rasp moesten gebruiken werden we helemaal gek, snel een nieuwe gekocht dus.

Maar ik vind een mandoline veel fijner dan een rasp, behalve met jonge kaas, want die is helemaal niet te raspen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #272 Gepost op: 13 mei 2008, 07:27:55 »
Ik heb altijd kaas geraspt met zo'n molentje. Vond ik niks, ben nu helemaal blij met mijn Microplane rasp. Bij veel kaas gebruik ik de Magimix.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #273 Gepost op: 13 mei 2008, 16:37:58 »
Hee, foto maken, recept opschrijven en aan Koken & Zo sturen! Klinkt erg leuk.

Helaas was de taart al op.... Ik zal 'm snel weer maken en zal dan een foto insturen! Hij is écht zo lekker, altijd succes verzekerd!

Die gesuikerde viooltje: je kunt het beste grote viooltjes nemen, de blaadjes dun inkwasten met eiwit en dan er hele fijne suiker overheen sprenkelen. Dus niet te kleine bloemen nemen, want daar blijft bijna niks van over, niet de bloemen door het eiwit heen halen, want dan plakt alles aan elkaar en niet daarna door de suiker heen wentelen want dan is het één grote klonten boel. Het ziet er, als het lukt, mooi uit!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #274 Gepost op: 19 mei 2008, 16:28:28 »
Shit, nou had ik 'm gisteren weer voor een verjaardag gemaakt en ben ik weer vergeten een foto te maken. Deze keer zonder viooltjes maar mét aardbeien gedoopt in witte chocolade. Staat erg decoratief! Eigenlijk mooier dan de viooltjes.....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #275 Gepost op: 19 mei 2008, 20:47:03 »
Het recept alleen vinden we ook leuk he. Mits het niet volledig van een ander recept komt. Doe je wel vaker van die leuke decoraties? Misschien kun je ons vertellen hoe je een simpel basisrecept voor taart kunt oppimpen met allemaal leuke decoraties.

Als 't je leuk lijkt, stuur ff een mailtje naar kokenenzo @ vegatopia.com

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #276 Gepost op: 21 mei 2008, 19:47:52 »
Niet zelf gekookt, maar in Rome als voorafje diverse gegrilde/verwarmde groenten op. Wat was dat lekker
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #277 Gepost op: 23 mei 2008, 17:44:48 »
Nou ja, het koken moet nog gaan gebeuren maar de Good Food Vegetarian Summer is er weer! (en ik heb 'm) :cheer:

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #278 Gepost op: 23 mei 2008, 19:21:50 »
Nou ja, het koken moet nog gaan gebeuren maar de Good Food Vegetarian Summer is er weer! (en ik heb 'm) :cheer:

Bij de lokale buurtsuper verkopen ze die natuurlijk niet.. wil je er voor mij één halen dat ik je geld over maak? Please?  :-*

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #279 Gepost op: 24 mei 2008, 07:55:10 »
Nou ja, het koken moet nog gaan gebeuren maar de Good Food Vegetarian Summer is er weer! (en ik heb 'm) :cheer:

Ik ga vanmiddag maar eens op zoek!! Met de kerst editie werd ik voor gek verklaard, nu ga ik het bewijs uitprinten!!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain