Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

Offline Sam

• 7.191
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1100 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:55:10 »
Klinkt lekker! Hoe lang blijven die spreads goed in de koelkast Eelco?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #1101 Gepost op: 24 augustus 2013, 21:00:40 »
Klinkt lekker! Hoe lang blijven die spreads goed in de koelkast Eelco?
De tofuspread en de hummus zo'n 5-6 dagen. De chutney natuurlijk veel langer (minstens een maand, gok ik).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #1102 Gepost op: 07 september 2013, 22:48:03 »
Ik maakte voor het eerst zelf harissa, en die is supergoed gelukt. Wilde het rokerige smaakje nabootsen dat de harissa van de Noordermarkt had, en deed er daarom gerookt paprikapoeder in en gerookte knoflook. Echt lekker!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1103 Gepost op: 08 september 2013, 14:58:59 »
Zopas een grote portie appelmoes gemaakt van gekregen sterappeltjes. Maar wat stinken die, bah! Het is een oude appelsoort, bio, nogal aantrekkelijk vr wormen en beestjes, ik vraag me of dat door die zurige 'kots'geur komt. Ik werd misselijk als ik de koelkast opentrok. Nu is de geur gelukkig verdwenen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1104 Gepost op: 06 oktober 2013, 00:09:34 »
Spinazie-tofuspread is Heel Erg Lekker. Waarom ben ik daar niet eerder opgekomen?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1105 Gepost op: 07 oktober 2013, 14:55:52 »
Hoe maak je dat? Hetzelfde idee als met de rucola?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1106 Gepost op: 07 oktober 2013, 15:07:01 »
Hoe maak je dat? Hetzelfde idee als met de rucola?
Inderdaad. Ik heb wel duidelijk meer dan 20 gram spinazie gebruikt (nagevuld tot de pasta lekker groen was, zeg maar), en er een fijngesneden pepertje en knoflook uit de pers aan toegevoegd.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1107 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:53:53 »
Ik heb voor het eerst sinds ik twee jaar geleden een nieuwe oven gekocht heb, weer eens een poging gedaan scones te maken. In mijn vorige oven had ik altijd problemen met rijzen, maar nu niet meer, ze zijn vreselijk lekker geworden! Recept
Bij gebrek aan clotted cream een mengsel gemaakt van 2/3 mascarpone en 1/3 licht geklopte ongezoete slagroom. Aardbeienjam erbij. Ik vind dit echt zo veel lekkerder dan welke soort gebak dan ook.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1108 Gepost op: 09 november 2013, 00:29:40 »
Een extreem lekkere uien-appelchutney met karwijzaad en een pepertje. Zo'n chutney die in het begin net iets te zoet lijkt te zijn (het uitje heb ik op laag vuur in olijfolie gefruit), vervolgens een rijke smaak ontvouwt, om daarna een prettige after-burn op je tong achter te laten.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #1109 Gepost op: 09 november 2013, 15:30:02 »
Mijn drie maanden geleden ingemaakte augurken opengemaakt gisteren. En ze zijn lekker joh!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1110 Gepost op: 10 november 2013, 13:24:27 »
Kweeperengelei gemaakt, lekker!!  :kwijl:

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #1111 Gepost op: 13 november 2013, 10:49:39 »
Ik heb gisteren speculaaskruiden gemengd. En er een Frekebrood mee gebakken. En dat bevalt me nu bijzonder goed!
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1112 Gepost op: 10 januari 2014, 00:28:23 »
Al een maand of twee geleden heb ik verse, groene olijven gekocht bij de Turk. Gewoon omdat ik er toch was, en omdat de olijven zo goedkoop waren dat ik er best een eurootje aan wilde wagen. Dat spul blijkt dus absoluut niet eetbaar te zijn, je moet ze inmaken. Instructies gevonden: inkerven, tien dagen in water bewaren en elke dag water verversen (om de bitterstoffen er uit te halen), vervolgens een (goede) maand in pekelwater. Eén olijf geproefd: eetbaar, maar wat saai. Vervolgens de olijven in olijfolie overgeheveld, met een teentje knoflook, pepertje, rode en zwarte peperkorrels. Zojuist weer een olijfje geprobeerd: wow, een goede bite (zoals de olijven die je in Griekenland krijgt geserveerd) en een rijke smaak.

Als je de prijs van het zout en de olijfolie meerekent, is zelf inmaken de moeite waarschijnlijk niet waard (uiteindelijk heeft het - best grote - glas een euro of drie-vier gekost), maar het is wel leuk om minstens één keer in je leven te hebben gedaan. Net zoals augurken en zuurkool.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1113 Gepost op: 10 januari 2014, 10:18:51 »
Maar dan heb je een kilo goede olijven voor een euro of 3, 4? Echt lekkere olijven kosten wel meer toch denk ik dus dan is het nog steeds een hele goede deal.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1114 Gepost op: 10 januari 2014, 11:12:55 »
Oeh, wil ik ook wel eens proberen! Ik ben wel geinteresseerd in het inmaken met pepertjes, knoflook en pekel, maar niet zo'n fan van de olie. Hoe lang heb je ze in de olie laten staan Eelco?

Morgen ga ik lekker weer komkommer inmaken. Zuurkool ga ik deze winter maar niet meer doen, ik vind het gewoon niet zuur genoeg worden, maar het is leuk om een keer gedaan te hebben.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1115 Gepost op: 10 januari 2014, 13:15:42 »
Maar dan heb je een kilo goede olijven voor een euro of 3, 4? Echt lekkere olijven kosten wel meer toch denk ik dus dan is het nog steeds een hele goede deal.
't Was geen kilo olijven, hoor. Eerder 200 gram, denk ik, goed voor een glas vol. Inderdaad nog steeds een goede deal (maar wel relatief veel werk en vooral wachttijd, dus als je dat ook meerekent, is kant-en-klaar kopen aantrekkelijker  ;) ).
Oeh, wil ik ook wel eens proberen! Ik ben wel geinteresseerd in het inmaken met pepertjes, knoflook en pekel, maar niet zo'n fan van de olie. Hoe lang heb je ze in de olie laten staan Eelco?
Ik bewaar ze dus in de olijfolie met smaakmakers, zoals in de 'instructies' stond. Waarschijnlijk kun je ze ook gewoon in het pekelwater bewaren (pepertje en knoflook dan meteen toevoegen, lijkt me), maar ik waag te betwijfelen of de olijven dan ook echt de smaak opnemen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2014, 13:17:43 door Eelco »

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #1116 Gepost op: 10 januari 2014, 17:28:22 »
Wat leuk Eelco,  ga ik ook eens proberen!

Sam, hoe doe jij dat met die komkommer? Lijkt me ook wel wat.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #1117 Gepost op: 20 januari 2014, 00:48:07 »
Eerder een fijne koopgebeurtenis: ik kom gemiddeld eens per half jaar in Nederlandse supermarkten. Een paar jaar geleden vond ik het groenteschap in vergelijking met Duitse supermarkten erg treurig: vooral groentepakketten, en niet-geschrapte wortels, pompoen, savooiekool en hele kroppen andijvie waren volgens mij nauwelijks aanwezig (of ik was blind). Afgelopen weekend was ik aangenaam verrast dat het groenteaanbod in Nederland minstens zo goed - eigenlijk beter - is als/dan in Duitsland.

Trefwoord pompoen: die lagen en masse bij de Albert Heijn à 1,79 per stuk (grote exemplaren). Toevallig daarover met mijn oma gesproken (die dit weekend een restje pasta met pompoensaus van mijn hand heeft gekregen). Een paar weken geleden heeft ze voor het eerst(!) pompoensoep gegeten, 'experimentje' van mijn tante in Groningen - en de rest aan de bovenbuurman gegeven, die ook nog nooit(!) pompoensoep had gegeten. Seizoengroenten worden blijkbaar in snel tempo 'mainstream'.

Aiko

« Reactie #1118 Gepost op: 20 januari 2014, 01:07:41 »
Pompoenen zijn trouwens megamakkelijk zelf te kweken. Zaden kan je winnen van een gekochte pompoen. Eventueel kan je het ergens wildkweken als je geen tuin hebt. Op een zonnig en vochtig plekje, bijvoorbeeld aan de binnenzijde van een sloot. Plantje voorzaaien, in mei uitplanten (voorzichtig: wortels zijn gevoelig voor beschadiging) en dan kom je weer eens kijken in september. De ranken groeien vanzelf wel boven het opkomend gras uit, en eventueel klautert het vanzelf via een hek of takken verder in het zonlicht.

Het is de meest makkelijke groente om te kweken. En het extra geld in mijn ogen niet waard om het als 'biologisch' te kopen; als je als boer zelfs dit niet nog biologisch kan kweken zonder een fatsoenlijke opbrengst, dan ben je toe aan een ander beroep.

En maanden houdbaar, zelfs eventueel jaren (hoewel ze op een gegeven moment altijd een zacht plekje gaan krijgen, en dan gaat het rotten ineens snel).

(Ik ben nogal pompoengepassioneerd geraakt in de afgelopen twintig jaar dat ik die dingen voor mezelf kweek)

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1119 Gepost op: 20 januari 2014, 06:10:46 »
Dat wildkweken klinkt wel heel leuk en alternatief, maar loop je niet het risico dat iemand anders met je oogst gaat lopen dan?