Vegatopia Forum

Nierstenen en vleesvervangers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerda van Doorn

Nierstenen en vleesvervangers
« Gepost op: 07 juli 2006, 20:53:48 »
Hallo,
Als er mensen zijn die nierstenen hebben en dan geen kaas, veel vlees, spinazie en rabarber mogen eten,zijn vleesvervangers dan een alternatief, zoals Valess??
Er zitten namelijk veel eiwitten in vleesvervangers.

Gerda :P

Aiko

Re:Nierstenen en vleesvervangers
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2006, 23:10:55 »
Er zitten namelijk veel eiwitten in vleesvervangers.

En dat zit ook in vlees, begrijp ik?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Nierstenen en vleesvervangers
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2006, 00:21:53 »
Mijn oma heeft geen nierfunctie meer, en moet daarom dialyseren, en ik weet dat zij toen ontzettend veel vlees moest gaan (ze at heel weinig, te weinig eigenlijk, zoals wel meer bejaarden doen), omdat bij dialyse de eiwitten weggespoeld worden, en dus heel slecht worden opgenomen. In haar tabellenboek stond wel dat vleesvervangers ongeveer evenveel eiwit bevatten als gewoon vlees.

Ik zou alleen geen Valess gaan eten, als je geen kaas mag. Ik neem aan dat kaas niet mag omdat het best wel zout is (bevat wel redelijk wat eiwitten namelijk) en je met nierproblemen vaak een natrium- en kaliumarm/vrij dieet moet volgen. Valess is redelijk ziltig van smaak en dus vast niet zoutarm, maar ik denk dat dat opgaat voor de meeste prefab vleesvervangers. Tofu, sojabrokken en tempe kan natuurlijk wel, gewoon opletten hoe je ze kruid, en er is vast wel meer te bedenken
Supercalifragilisticexpialidocious!