Vegatopia Forum

Zwangerschap en vis/vlees eten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wendy

Re:Zwangerschap en vis/vlees eten?
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2006, 16:53:58 »
Gefeliciteerd! ik ben ook zwanger, nu 21 weken...
Ik zou geen vis of vlees eten als ik daar behoefte aan zou hebben...
Ik eet wel bijna elke dag vleesvervangers dus krijg genoeg vitamines binnen...
Dus ik weet niet hoe dat bij jou zit?
Is je bloed al getest? mijn bloed was prima en volgens mn verloskundige is er niks aan de hand zolang je je goed voelt (gezond en vervangers eet?en ben ook wel gerustgesteld na de bloedtest.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega, zwanger en 100% gezond!
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2006, 06:36:47 »
Zie ineens dat er 2 berichten samen zijn gevoegd, mijn antwoord was dus voor Wendy:

Gefeliciteerd met je zwangerschap! En ja inderdaad jij bent het bewijs. Jammer toch dat er nog zoveel vraagtekens gezet worden bij een moeder die zwanger is en vega eet. De meeste vega's zullen gezonder zijn dan de niet vega's. Daar ben ik heilig van overtuigd!

Je zult vast zelf ook al wel een hoop weten over baby's, maar wilde je even gerust stellen over vegetarisch eten voor de kleine. Ik werk op dit moment als aupair in de VS en zorg voor een kleine meid. Ze is nu 9 maanden en ik maak al haar eten, en weet er dus ook wel het een en ander van.

Vegetarische potjes zul je genoeg vinden, verder is het is super makkelijk om zelf fruit en groenten te pureren! Wij kopen het hier in het groot in, en dan kook ik alles, pureer het en stop het in een soort ijsblokjes bak met deksel en als alles mooi bevroren is gaan de etensblokjes in zakjes, zodat ik die bakken weer voor ander eten kan gebruiken.

Zolang je baby nog borstvoeding/flesvoeding krijgt, blijft dat DE bron voor alle vitaminen en mineralen enz...dus dan maakt het niet zoveel uit wat je extra geeft, het is meer als toevoeging en om te wennen aan vast voedsel! Mocht je wel een complete maaltijd willen maken voor de baby met dus iets van een vleesvervanger dan kan je gewoon een blok tofu pureren, hoeft niet gekookt te worden (is het altijd al) simpeler kan niet!

Haha, sorry voor dit hele verhaal, maar ben gewoon enthousiast nu ik merk hoe simpel het is om dit allemaal zelf te maken, en het geeft nog een goed gevoel ook als ik weer eens in de vriezer kijk naar de voorraad, gos waar je wel niet blij van kunt worden he  ;)

Een goede en gezonde zwangerschap toegewenst!  :)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2006, 21:20:24 door Anna »

Shine On

Re:Zwangerschap en vis/vlees eten?
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2006, 17:44:07 »
Hoi Sybine,

Ik ben 36 jaar,  ik ben nu bijna 39 weken zwanger en ik begrijp dat je principiele bezwaren hebt, ik ben/was zelf al 19 jaar (principieel) vegetarier (waarvan 6 jaar veganistisch geweest), echter ik ben vorig jaar vis gaan eten omdat mijn lichaam daar behoefte aan heeft. En het bevalt me uitstekend. Er zitten stoffen in vis die bijna niet in plantaardige/zuivelproducten voorkomen zoals omega 3 en 6. maar als je dit artikel leest: http://www.vegetarisme.be/php/vegbaby.html?menu=new&s=4&ss=2&sss=2 hoef je je geen zorgen te maken geloof ik. Ik ben gewoon iemand die heel goed naar mijn lichaam luistert. Ik heb dan ook een perfecte zwangerschap, en ik bedank elke vis die ik eet (voornamelijk haring). Verder eet ik nog steeds vegetarisch. Beste Sybine mijn advies: Eet vooral gezond en wat goed voelt, vooral ook voor je baby! Verdiep je erin en luister naar je lichaam.
Een hele fijne zwangerschap gewenst!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zwangerschap en vis/vlees eten?
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2006, 18:06:27 »
@Shine One, naar je lichaam luisteren is natuurlijk prima, en als je lichaam het signaal geeft dat je tekorten hebt is het goed daar naar te luisteren.  Maar je lichaam doet niet aan wetenschap en wat je vertelt is dan ook niet helemaal correct.

Zoals je o.a. hier: http://www.vegetarisme.be/php/nutr-vetten.html?menu=new&s=4&ss=2&sss=4 en hier: http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=32;action=display;threadid=4762;start=0
kan lezen heeft de 'westerse' mens zelden een te kort aan omega 6.  Het is helemaal niet moeilijk om omega 6 uit plantaardige voeding te halen en er vis voor gaan eten is absoluut niet nodig.

Omega 3 is een groter probleem, maar ook omega 3 valt prima uit plantaardige voeding te halen, makkelijker dan b.v. vitamine B12.

Zelf in de tekst waar je zelf naar verwijst geeft men aan dat het helemaal niet nodig is om vis te eten om aan deze essentiële voedingsstoffen te geraken en de bewering dat er in vis voedingsstoffen zitten die bijna niet uit plantaardige voeding te halen is, is dus niet correct.

'k Hoop in ieder geval voor je dat de rest van je (al dan niet vegetarische) zwangerschap even probleemloos loopt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwangerschap en vis/vlees eten?
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2006, 19:49:42 »
Vergeet ook niet dat die vis zijn omega3 juist uit plantaardige algen haalt.