Vegatopia Forum

Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #20 Gepost op: 05 juli 2006, 13:51:42 »
Tegen gemeenplaatsen valt, hoe onterecht ze ook ingezet worden, nooit echt wat in te brengen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

illa

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #21 Gepost op: 05 juli 2006, 13:55:28 »
een vaatdoekje krijg je prima schoon door het 1 minuut in de magnetron dte doen. Het brandt niet, maar wordt wel heel heet dus denk aan je vingers.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #22 Gepost op: 05 juli 2006, 14:00:03 »
Een was op 60 graden lijkt me nog niet erg indrukwekkend voor al die microben.
Je noemde net al sterilisatie en pasteurisatie. Bij pasteurisatie blijven er nog wel bacterien over, maar zo weinig dat het veilig is. Pasteurisatie is doorgaans erg kort. Voor melk bijvoorbeeld een paar seconden. In een wascyclus zit de was wel wat langer op die zestig graden, en bovendien helpt het wasmiddel (wat wel iets meer is dan "een drupje") bij het afbreken van de ziektekiemen.

Veertig graden daarentegen is een lachtertje voor bacterien. Incubatiekasten staan niet voor niets op 37 graden afgesteld. Wat je doet is de temperatuur van het doekje even op optimale temperatuur brengen (want zelf hou je 'm natuurlijk ook echt niet vast als het veel langer veel heter wordt dan een graad of 40), en met alle voedingsstoffen die je opgeveegd hebt en er vast niet allemaal uit hebt kunnen spoelen is dat een waar paradijs.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Harry

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #23 Gepost op: 05 juli 2006, 14:01:37 »
Overdreven hygiene heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van allerlei soorten allergieen.

onzin, er zijn alleen wat vage theorietjes over

Bij mij heeft het in ieder geval tot een schoonmaakallergie geleid. ;D  Ik zal mijn landelijke avondblad wel weer eens niet goed gelezen hebben, maar ik meen me te herinneren dat er "iets" over in heeft gestaan. Dat "iets" zal dan wel een vaag theorietje geweest zijn.

Harry

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #24 Gepost op: 05 juli 2006, 14:05:13 »
Tegen gemeenplaatsen valt, hoe onterecht ze ook ingezet worden, nooit echt wat in te brengen.
Zelfs niet door een gemeen kijkende Ninja?

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #25 Gepost op: 05 juli 2006, 14:10:45 »
en bovendien helpt het wasmiddel (wat wel iets meer is dan "een drupje") bij het afbreken van de ziektekiemen.

Weet je dat zeker? Ik ken wel een tweetal merken zeep die zich op een antiseptische werking beroepen, maar van wasmiddelen heb ik dat werkelijk nog nooit gehoord.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #26 Gepost op: 05 juli 2006, 14:13:20 »
Bij mij heeft het in ieder geval tot een schoonmaakallergie geleid. ;D  

Een allergie voor schoonmaken? Je laat alles dus lekker vuil worden? Hoe zit het dan met je stofzuigwoede?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #27 Gepost op: 05 juli 2006, 14:15:25 »
en bovendien helpt het wasmiddel (wat wel iets meer is dan "een drupje") bij het afbreken van de ziektekiemen.

Weet je dat zeker? Ik ken wel een tweetal merken zeep die zich op een antiseptische werking beroepen, maar van wasmiddelen heb ik dat werkelijk nog nooit gehoord.

Zeep, handzeep?

Wasmiddelen (alle zepen) bevatten stoffen die vet oplossen. Raad eens waar de celwand van bacterieen van gemaakt is? Samen met de temperatuur (ook een belangrijk onderscheid met handzeep, die gebruik je koud) is dat een combinatie waardoor de celwand sneller afbreekt. En zo dood je (ook) een bacterie, naast de denaturisatie van eiwitten die op hogere temperatuur optreedt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Harry

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #28 Gepost op: 05 juli 2006, 14:24:27 »
Bij mij heeft het in ieder geval tot een schoonmaakallergie geleid. ;D  

Een allergie voor schoonmaken? Je laat alles dus lekker vuil worden? Hoe zit het dan met je stofzuigwoede?

Zeg, je mag niet nodeloos off-topic gaan, @n. Ik heb helemaal geen stofzuigwoede, het is het enige huishoudelijk werk dat ik nog een beetje leuk vind.

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #29 Gepost op: 05 juli 2006, 14:32:02 »
Wasmiddelen (alle zepen) bevatten stoffen die vet oplossen. Raad eens waar de celwand van bacterieen van gemaakt is?

Ik kan me een vetlaagje op/om de celwand voorstellen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #30 Gepost op: 05 juli 2006, 14:33:02 »
En om nou speciaal een lading vaatdoekjes op te sparen om eens op 90 graden te draaien, dat vind ik ook weer zo wat.

Handdoeken, theedoeken, beddegoed, dat kun je allemaal prima samen op 60 graden, dus dan hoef je geen vaatdoekjes op te sparen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #31 Gepost op: 05 juli 2006, 14:38:49 »
Wasmiddelen (alle zepen) bevatten stoffen die vet oplossen. Raad eens waar de celwand van bacterieen van gemaakt is?

Ik kan me een vetlaagje op/om de celwand voorstellen?

Het zijn niet per se vetten, maar er zitten wel polaire verbindingen met een lange apolaire staart in die slecht oplossen in water maar goed door een zeep in oplossing gebracht kunnen worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #32 Gepost op: 05 juli 2006, 14:59:45 »

Goed, het verhaal over bacteriën is me dan duidelijk (afgezien van dat ik niet snap waarom je daar al te krampachtig over moet doen).

Maar zijn schimmels niet een minstens zo groot probleem? Ik stel me in eerste instantie schimmels voor bij een stinkend vaatdoekje. Al kan ik dat niet beredeneren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #33 Gepost op: 05 juli 2006, 15:49:31 »
Ik was braaf mijn handdoeken en vaatdoekjes in de wasmachine op 95 graden. Theedoeken e.d. die daar niet bij kunnen (rode dus) gaan in ieder geval in de droger.
Ik ben zeker niet allergisch voor bacteriën (mag ook niet als vegetariër  ;D), want de stofwolken in mijn huis trekken als onweer voorbij. En bij mij kun je van de grond eten, er ligt genoeg. Maar persoonlijke hygiëne (en ja, washandjes gaan ook na 1x in de was) vind ik toch wel erg belangrijk.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #34 Gepost op: 05 juli 2006, 17:20:47 »
Het is nergens voor nodig om dingen op 90°C te wassen.  60°C blijkt even efficiënt in het doden van schadelijke bacteriën (en zelf het schoonmaken van was).

Als je geen 'ziekenhuishygiëne' (dus sterilisatie) nastreeft is 60°C perfect.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat men vaak te ver doorschiet wat het nastreven van hygiëne betreft.  We krijgen kinderen (en volwassenen) die bij het minste en geringste ziek worden omdat ze niets meer gewoon zijn.  (Ook dat overmatig wassen van de handen en de rest van het lichaam is niet bepaald bevorderlijk voor de gezondheid.)
Volgens mij zijn daar trouwens wel meer dan vage theorietjes over, al is het best mogelijk dat er niet één reden aan te duiden is voor de toename van allergieën.  (Kinderen die opgroeien op een boerderij blijken in ieder geval veel minder last te hebben van allergieën.)

En hoewel ik weet dat een vuile vaatdoek een haard van bacteriën kan men moeilijk stellen dat voedselvergiftiging in het gemiddelde huishouden een acute bedreiging is.  Dus zolang er in het huishouden geen jonge baby's of verzwakte mensen (ouderen) rondlopen zou ik me niet te veel zorgen maken.

In de jaren dat ik in een supermarkt werkte zag ik wekelijks tientallen liters bleekwater (javel) langst de kassa's passeren van allerlei mensen die er van overtuigd waren dat 'alles hygiënisch moet zijn'.  Buiten dat het nauwelijks helpt is dat dus ook nergens voor nodig.

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #35 Gepost op: 06 juli 2006, 10:31:09 »
Ik ben voorstander van het wassen van het vaatdoekje (of een nieuwe pakken) 1 x per week. Mijn geliefde huisgenoot vindt 1 x per 3 maanden voldoende. Net als het wassen van theedoeken en handdoeken, dat gebeurt pas als je ze rechtop in de hoek kan zetten. Beddengoed kan gerust 6 weken mee. Hier zijn (voorzichtig gezegd...) nog wel eens conflicten over, want ik vind hem vies, en hij vindt mij een schoonmaakfreak. Ik zal hem dit draadje eens laten lezen ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

brenda_lelie

Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #36 Gepost op: 06 juli 2006, 10:43:44 »
Ik gebruik helemaal geen vaatdoekjes geloof ik
Wel pak ik soms een net doekje om wat schoon te maken en die gaat dan wel in de was meestal (maar als het alleen de tafel afnemen is niet hoor!) Ik was altijd op 30 graden. 6 weken voor beddengoed vind ik ook wel oke.
Verder is het hier zeker niet echt schoon of hygienisch. Er ligt veel stof in de hoeken en ik heb al een jaar niet gedweild (maar laatst wel een dweil gekocht, er komen over een paar weken namelijk twee meisjes hier logeren tijdens onze vakantie, en ja dan mag het wel schoon zijn)
Oja washandjes, ja die gaan meteeeen de was in, dat gaat zo stinken, die gebruik ik namelijk als ik zelf stink dus het is niet zo raar.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #37 Gepost op: 06 juli 2006, 10:55:21 »
Hier zijn (voorzichtig gezegd...) nog wel eens conflicten over, want ik vind hem vies, en hij vindt mij een schoonmaakfreak. Ik zal hem dit draadje eens laten lezen ;D

Je mag hem wel een weekje naar mij sturen hoor, dan zal hij jou er nooit meer van beschuldigen een schoonmaakfreak te zijn. Hem naar mijn moeder of oma zou trouwens nog beter zijn.  ;D

Edit: laat me raden trouwens: Sokken kunnen vast prima een week mee?
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2006, 11:14:19 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #38 Gepost op: 06 juli 2006, 11:37:47 »
hmm, vaatdoekjes gaan bij mij een a twee dagen mee. ik spoel ze altijd goed uit, met afwasmiddel extra hygiene (geen idee of het echt werkt), spoel er af en toe eens wat kokend water overheen en was ze op 60 graden (samen met de handdoeken en theedoeken).

maar ik zou mijn aanrecht wel eens wat schoner mogen houden. na het afwassen ben ik meestal te lui om ook nog eens het aanrecht te drogen, dus die plasjes water zijn natuurlijk ook bacterietercpleiisters.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hygiëne in de keuken: wat doe jij eraan?
« Reactie #39 Gepost op: 06 juli 2006, 11:42:03 »
Volgens mij zit ik redelijk tussen de schoonmaakfreaks en de viespeuken in. Ongeveer eens per week gaan de handdoeken, theedoeken en het vaatdoekje in de was. Beddengoed (jawel, met tussen-n ;D) gemiddeld eens in de drie, vier weken. Het concept washandje is mij al jaren vreemd; ik zeep me gewoon lekker met de handen in.

Wat betreft het vaatdoekje: als je na gebruik dat ding goed uitspoelt, uitwringt en te drogen hangt, dan schijnen de bacteriën zich redelijk rustig te houden - en mijn doekje stinkt in ieder geval niet.

'Grootmoeders' tip: als je het vaatdoekje een minuutje in de magnetron hoogste stand doet, zijn de bacteriën allemaal lekker dood.
Gemüse ist mein Fleisch