Vegatopia Forum

Alcoholische dranken & het klaringsproces

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vegatopia

[Actueel] Opening proeflokaal Oedipus
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2015, 13:01:06 »
Opening proeflokaal Oedipus

Wie zichzelf een beetje serieus neemt als bierdrinker drinkt tegenwoordig een speciaalbiertje. Je ziet steeds meer kleine, lokale brouwerijen die hun bier op een bewuste en ambachtelijke manier produceren. Eén van die brouwerijen is het Amsterdamse Oedipus. Met intrigerende biernamen als Mama, Mannenliefde en Gaia veroveren ze in rap tempo de harten van liefhebbers van speciaalbier.

Source: Opening proeflokaal Oedipus

Vegatopia

[Koken] Italiaanse en andere bierlandschappen
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2015, 13:00:31 »
Italiaanse en andere bierlandschappen

Om het einde van de werkweek te vieren, nam ik zonet een eerste slok van een goudblonde tripel van Westmalle. Mijn geluk is volkomen, alleen vind ik het toch een beetje jammer dat ik hem niet kan vergelijken met de allernieuwste trappist, die in Italië gebrouwen wordt. Dit jaar kreeg het Italiaanse bier 'Tre Fontane', van de gelijknamige abdij in Rome, namelijk het begeerde keurmerk ATP: Authentic Trappist Product.

Source: Italiaanse en andere bierlandschappen

Re: Wijn en bier
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2015, 18:33:45 »
Een tijd geleden las ik een artikel van de Vegetarian Society over het klaren van bier en wijn en het gebruik van isinglass (gelatine uit vissenblaas) . Het blijkt dat de meest wijnen hiermee geklaard worden en ook enkele biersoorten (vooral de Engelse ales).

Volgens de industrie blijft er in het eindproduct zo weinig van over ("trace") dat het ook niet op de ingred. declaratie hoeft.

Meer info en lijst van vegetarische bieren/wijnen : http://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass

Maar het is natuurlijk wel een issue. Wat denken jullie hierover?

Van pils kun je er vrijwel altijd vanuit gaan dat het ok is. Van Guinness weet ik zeker dat er dierlijke bestanddelen gebruikt worden.

Bij wijn verschilt het nogal, maar voor zover ik weet - en ik weet er best een beetje van - is het in Europa steeds gebruikelijker om bentoniet te gebruiken.

Verder zijn er apps en sites waar je merken kan checken, zoals Barnivore (internationaal) en de Vegan Wijn Databas: http://vegan.ricksmind.com/.

Re: Wijn en bier
« Reactie #23 Gepost op: 02 november 2015, 17:47:16 »
Van Guinness weet ik zeker dat er dierlijke bestanddelen gebruikt worden.

Binnenkort geschikt voor veganisten!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2015, 18:00:50 »
Ik las het net. Hiep hiep hiep!  :beer:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2015, 21:59:27 »
Wat leuk!
,,,,فلافل