Vegatopia Forum

Alcoholische dranken & het klaringsproces

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

liesjuh

Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Gepost op: 22 november 2004, 16:20:11 »
Heey..ik ben hier nieuw en had meteen al een vraag  8). Ik las dit op www.vegafaqts.org .. "Bij de produktie van sommige alcoholische dranken zoals bier en wijn wordt gebruik gemaakt van dierlijke eiwitten, om ze te "klaren"." Is dit ook het geval bij andere alcoholische dranken als martini, pasoa, blue curaçao etc?? Ik hoop dat iemand het weet..want ik had dezelfde vraag gesteld op vegafaqts en die hadden geen idee...
groetjes lisette
« Laatst bewerkt op: 22 november 2004, 17:32:21 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:drank
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2004, 16:54:24 »
Nou, misschien heeft Vegafaqtsman Fabiman bijgeleerd en weet hij het nu wel. Ik ben overigens wel onwetend en kan je niet helpen. Maar wel nieuwsgierig: wat is 'klaren'?

Re:drank
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2004, 17:03:06 »

Neem het woord heel letterlijk: klaren = helder maken
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

liesjuh

Re:drank
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2004, 17:05:06 »
kla·ren (ov.ww.)
1 klaarspelen, in orde maken
2 helder maken, zuiveren
3 (een schip) inklaren

Ik denk nr. 2  ;) en ik had vorige week mailtje gestuurd naar hem en kreeg vandaag reactie dat ie het niet wist .. duzz..

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:drank
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2004, 17:05:40 »
Fabian toch!
Ga je schamen!

Monique

Re:drank
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2004, 20:05:51 »
Fabian toch!
Ga je schamen!

Ik weet niet hoor, maar volgens mij heb ik iets gemist  ;)


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2004, 20:48:40 »
ik zou gewoon even die producenten mailen.
hier is trouwens een draad over het klaren van wijn.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2004, 23:10:54 »
Sterke drank en likeuren, alles wat gebaseerd is op gedestilleerde drank is niet geklaard. Bij destillatie wordt de alcohol (en een boel vluchtige geurstoffen) afgekookt en gecondenseerd en de vaste prut die het alcoholhoudende basisprodukt troebel maakt blijft dan in de ketel achter.

Dit geldt ook voor produkten als cognac. Alhoewel je zou denken dat daar wijn voor gedestilleerd wordt verschilt de produktie van cognac al tijdens de vergisting van die van wijn.

Martini is gebaseerd op wijn (met daarbij extra alcohol), dus zou heel goed (met dierlijke produkten) geklaard kunnen zijn. Passoa en blue curacao lijken me gebaseerd op gedestilleerde alcohol en zijn (dan dus) niet geklaard.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2004, 23:13:02 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2004, 23:18:47 »
Martini Ferro is geloof ik niet vegetarisch trouwens (kleurstof). Campari (maar daar heb je het niet over maar wellicht vinden anderen dat wel interessant) is sowieso niet vegetarisch vanwege de rode kleurstof  :'( En het is zo lekker en het alternatief (Cinar, artisjokkenlikeur) is smerig
De niet alcoholische versie van Campari is weer wel vegetarisch, maar moeilijk vekrijgbaar
« Laatst bewerkt op: 22 november 2004, 23:20:20 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2004, 23:36:08 »
Passoa en blue curacao lijken me gebaseerd op gedestilleerde alcohol en zijn (dan dus) niet geklaard.

Hier zit zo een bedrijf van blue curacao. Kan je ook rondleidingen krijgen geloof ik. Als ik daar eens ga kijken zal ik wel eens vragen.
Stem op de Partij voor de Dieren

liesjuh

Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2004, 19:38:17 »
Campari (maar daar heb je het niet over maar wellicht vinden anderen dat wel interessant) is sowieso niet vegetarisch vanwege de rode kleurstof

hmmzz..rode wodka dan??  :-\

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2004, 22:31:50 »
hmmzz..rode wodka dan??  :-\

dan moet je even op de ingredientendeclaratie kijken of anders ze bellen of mailen, ik weet het niet van rode wodka. Er zijn ook rode drankjes die dat probleem niet hebben, dus (uiteraard en gelukkig) niet alle rode drankjes zijn fout.
,,,,فلافل

Fabian

Re:drank
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2004, 02:21:28 »
Fabian toch!
Ga je schamen!

Maar...! Ik had haar gewezen op vegatopia en nu is er een nieuw forumlid. Dus eigenlijk verdien ik credits. :angel:

liesjuh

Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2004, 19:36:00 »
gheheh..goedzow..verdedig jezelf maar hoor  ;)
ik vond het een zeer goed idee van je...

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alcoholische dranken & het klaringsproces
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2004, 21:43:55 »
hmmzz..rode wodka dan??  :-\

dan moet je even op de ingredientendeclaratie kijken of anders ze bellen of mailen, ik weet het niet van rode wodka. Er zijn ook rode drankjes die dat probleem niet hebben, dus (uiteraard en gelukkig) niet alle rode drankjes zijn fout.
Die rode bubbeltjeswodka van Hooghout is gekleurd met bessen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

VegoVVDer

Runderbloed en botten in wijn?
« Reactie #15 Gepost op: 17 december 2004, 04:47:37 »
Ik heb ooit gelezen dat bij de produktie van wijn (en sommige bieren) er allerlei dierlijke bestanddelen worden gebruikt: o.a. bloed, botten en vissenolie. Van koosjere wijnen en Duitse bieren weet je zeker dat het vegetarisch is, maar bij de anderen is het oppassen.

Kan iemand het bovenstaande bevestigen?

Monique

Re:Runderbloed en botten in wijn?
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2004, 06:10:44 »
Ik kan het (gelukkig) niet bevestigen! :-X

VegoVVDer

Re:Runderbloed en botten in wijn?
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2004, 06:20:39 »
Ik kan het (gelukkig) niet bevestigen! :-X

Met feitelijke kennis ontkennen mag ook!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Runderbloed en botten in wijn?
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2004, 08:23:49 »
Zie hier (of ook hier).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Anticarne

Wijn en bier
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2006, 00:05:22 »
Een tijd geleden las ik een artikel van de Vegetarian Society over het klaren van bier en wijn en het gebruik van isinglass (gelatine uit vissenblaas) . Het blijkt dat de meest wijnen hiermee geklaard worden en ook enkele biersoorten (vooral de Engelse ales).

Volgens de industrie blijft er in het eindproduct zo weinig van over ("trace") dat het ook niet op de ingred. declaratie hoeft.

Meer info en lijst van vegetarische bieren/wijnen : http://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass

Maar het is natuurlijk wel een issue. Wat denken jullie hierover?