Vegatopia Forum

Vegetarisch om eetstoornis te maskeren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2006, 16:50:35 »
Voor zover ik weet (maar ik geef toe dat ik me er nooit heb ingelezen) is anorexia een fenomeen dat enkel voorkomt in bepaalde culturen waaronder de 'moderne westerse cultuur' en is het in onze cultuur dus een redelijk recent fenomeen.

Het eerste bewijst op zich natuurlijk niets, want genetisch zijn de mensen in de diverse culturen niet gelijk aan elkaar, ook gemiddeld niet.

Maar in combinatie met het tweede, namelijk dat het een recent fenomeen is, is dit wel voldoende reden om aan te nemen dat de grote oorzaak te vinden is in de maatschappij en/of opvoeding.  Genetisch verschilt de huidige 'anorexia-generatie' immers nauwelijks van zijn/haar overgrootouders.

Natuurlijk kan genetische aanleg een grote rol spelen in de gevoeligheid voor het ontwikkelen van anorexia, het kan echter (als mijn veronderstelling dat anorexia een 'welvaartsziekte' is) niet anders dan dat anorexia te wijten is aan 'cultuureigen fenomenen'.

Dit kunnen psychologisch fenomenen  zijn maar ook fysieke fonomen waarbij onze levenswijze ons gevoeliger maakt voor de 'ziekte anorexia'.

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2006, 18:49:43 »
Wat moet ik bedenken bij een obsesssief compulsieve stoornis?

OCS. Het hebben van dwanggedachten en daardoor uitvoeren van dwanghandelingen.
Als wellicht begrijpelijke voorbeelden: heel veel keer achter elkaar controleren of het gas uit is door de gaspitten te tellen, of tegen de deurknop duwen om te contoleren of de deur wel op slot is.
Dit om allerlei achterliggende angsten 'onder controle' te hebben.
Maar het uit zich ook in voor normale  ;) mensen meer onbegrijpelijke 'rituelen'.

Stiekem toch een banaan!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2006, 19:07:58 »
Oh dat.. hebben wel veel mensen denk ik toch. Ik check nadat ik een deur opslot gedaan heb ook soms tot 2 keer toe of het dicht was. Maar er zullen ook wel ergere vormen zijn :)
Of ingredientenlijstjes 3  of 4 keer doorlezen ;)

Maar hoe komt vegetarisme dan als onderdeel van die stoornis? Die link kan ik even niet maken daarin.
Is dat vanwege de de controledrang die je hebt?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2006, 20:39:25 »
Ja, het gaat wel behoorlijk veel verder dan dat.
Ik gaf die voorbeelden juist omdat veel mensen (net zoals jij) deze min of meer herkennen dan een beetje kunnen begrijpen waarover het gaat.

Maar bij ocs is neemt het ondraaglijke proporties aan.
Je probeert controle over van alles te hebben. De deur op slot doen kan zich uitbreiden tot een ritueel van een uur bijvoorbeeld...

Vegetarisme/ orthorexia  hoorde voor mij bij de stoornis.
Controle over alles wat ik at, alle ingrediėnten van een product willen weten, inderdaad etiketten controleren, alle E-nummers kennen, zo 'goed' mogelijk je aan je eigen regels/rituelen houden, zo gezond mogelijk leven om enge ziektes te voorkomen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit alles als een soort houvast in een leven dat voor de rest overhoop ligt.

Klinkt allemaal wel heavy als ik het zo opschrijf.
Optimistisch einde aan deze post:  :)
Met behulp van een psycholoog heb ik vorig jaar keihard gewerkt,
en inmiddels ben ik 'genezen' verklaard :cheer:

Niet dat ik ooit helemaal van mn ocs afkom, maar ik ken nu alle valkuilen en alle achterliggende angsten, en het belemmert me niet meer in mn dagelijks leven.


Stiekem toch een banaan!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2006, 22:20:54 »
Voor zover ik weet (maar ik geef toe dat ik me er nooit heb ingelezen) is anorexia een fenomeen dat enkel voorkomt in bepaalde culturen waaronder de 'moderne westerse cultuur' en is het in onze cultuur dus een redelijk recent fenomeen.
...
Het eerste bewijst op zich natuurlijk niets, want genetisch zijn de mensen in de diverse culturen niet gelijk aan elkaar, ook gemiddeld niet.
....
Natuurlijk kan genetische aanleg een grote rol spelen in de gevoeligheid voor het ontwikkelen van anorexia, het kan echter (als mijn veronderstelling dat anorexia een 'welvaartsziekte' is) niet anders dan dat anorexia te wijten is aan 'cultuureigen fenomenen'.
...

ik heb mij redelijk ingelezen en volgens mij komt anorexia niet alleen in de westerse maatschappij voor, is het geen recent verschijnsel, en neemt het 'lijnen' toe maar echte anorexia niet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2006, 22:33:03 »
Bij die quote van Jan denk ik: "het kan, het kan ook niet". Het klinkt wat flauw, maar dat vind ik. Je kunt er van alles bij slepen. In ieder geval had ik als 15-jarige alleen die sociale faalangst van het rijtje. Mensen die vlees eten zijn natuurlijk eigenlijk ook best eng, dus dat verklaart misschien dan toch mijn keuze  ;)
Ik heb eerder het idee dat het rijtje met leeftijd te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 22:34:55 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2006, 22:41:57 »
Anorexia ontstaat meestal in de jeugdjaren idd. De kans om het op volwassen leeftijd te krijgen zonder dat je ooit eetproblemen etc. hebt gehad, is erg klein.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 22:43:39 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2006, 20:15:10 »
Het is toch duidelijk? Draakje kan niet aanvaarden dat het leven minder leuke kanten heeft, splitst de wereld in de "natuur", die alleen maar mooi en lief en aardig is, en de "maatschappij", die alle schuld krijgt. Om zijn harde uitspraken te verzachten zet hij overal een smilie achter ;)

Jij 'kent' mij niet dat moge duidelijk zijn.
Als ik jou niet ken, hoe kan jij dan al die uitspraken doen die jij doet over mensen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

novo

Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2006, 10:25:41 »
Volgens mij komt het regelmatig voor dat mensen die al (een tijd) uit de puberteit zijn een eetstoonis ontwikkelen. De beschreven risicofactoren zijn dan pas later opgekomen. Ik denk dat het een kwestie is van genetische kwetsbaarheid en een samenloop van gebeurtenissen en ervaringen.
De maatschappij kan niet direct als schuldige worden aangewezen; zoals Bambi zei is het percentage mensen met anorexia al vele decennia gelijk gebleven (maar het aantal mensen met boulimia en Binge Eating Disorder neemt wel toe).

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2006, 18:43:05 »
ik vraag me af of het aantal BN en Binge echt toeneemt, of dat er meer openheid over is en minder wordt gemaskeerd, en daardoor het aantal “geregistreerde gevallen“ hoger ligt.
Za Zemiata!

Veppie

Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #30 Gepost op: 30 juni 2006, 13:34:53 »
Misschien interessant om te weten:

Al jaren wordt er onderzoek gedaan naar de eetstoornis Anorexia met behulp van muizen. Nou zorgen de onderzoekers ervoor dat die muizen anorexia symptomen krijgen door ze kunstmatig te ondervoeden. Na een tijdje op het voedingsregiem gezeten te hebben, raken de muizen onderkoelt en ze worden heel actief (ook het geval bij de menselijke anorexia patiėnt). Evolutionair gezien is dit heel handig, actief worden wanneer er een voedselgebrek is, dan kan je opzoek gaan naar voedsel.

In hoeverre dit is toe te passen op de tiener die eerst gewoon begint te lijnen en dan doorslaat? Geen idee, maar het is wel opvallend dat net alle tieners een eetstoornis krijgen omdat ze lijnen, slechts bij enkelen slaat het door... Persoonlijk denk ik dat het lijnen wel degelijk door de maatschappij veroorzaakt wordt, maar dat het doorslaat, heeft waarschijnlijk met aanleg te maken.