Vegatopia Forum

Vegetarisch om eetstoornis te maskeren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Gepost op: 25 juni 2006, 00:26:05 »
Een opvallende quote uit VoedingsMagazine:

"Kennis van de risicofactoren is van belang voor vroegtijdige onderkenning, diagnostiek en preventie. Als ouders, docenten, huisartsen en kinder- en jeugdartsen kennis hebben van de meest voorkomende risicofactoren zijn zij meer alert op de (mogelijke) ontwikkeling van een eetstoornis. Algemene risicofactoren zijn onder meer: gebrek aan zelfvertrouwen, depressiviteit, emotionele geremdheid, (sociale) faalangst, perfectionisme, negatieve lichaamsbeleving en aanhoudende angst om dik te worden. Bij kinderen en adolescenten kan het volgen van een vegetarisch dieet een methode zijn om anorectisch eetgedrag te maskeren."

http://www.voedingsmagazine.nl/artikel.asp?id=748&uitgaveid=49

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2006, 13:48:04 »
Ik hoop niet dat ik hier teveel mensen mee voor het hoofd stoot, maar ik weet uit ervaring dat vegetarisme op zichzelf al een eetstoornis kan zijn.
Gelukkig niet levensbedreigend, tenzij als het doorslaat in vergevorderde orthorexia.

Ik werd vegetariër in mijn puberteit en voldeed aan alle risicofactoren uit het artikel dat J@n, behalve dan de angst om dik te worden.
Het is een manier om controle te hebben.
Je stelt jezelf duidelijke grenzen, legt beperkingen op en het geeft voldoening om te merken dat je dat kunt volhouden.

Bij mij was het een onderdeel van een obsessief-compulsieve stoornis, maar daar kwam ik pas achter toen ik 32 was...



Stiekem toch een banaan!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2006, 20:34:24 »
Ik voldoe ook aan een heel aantal van de risicofactoren die J@n noemt. En ik ben vegetarier geworden in een periode dat er een aantal dingen (vooral op studiegebied) niet lekker liepen. Maar ik denk niet dat die zo veel met elkaar te maken hebben. Anders was ik vast nog verder gegaan, maar daar heb ik nooit behoefte aan gehad.

Of ik overtuigend vegetarier ben, daar ben ik niet van overtuigd. Ik ben wel gestopt vanwege 'de diertjes' en het idee iets wat ooit levend was op te eten, maar daar ben ik nu niet meer mee bezig. Als ik moet opnoemen waarom ik geen vlees eet, is dat ook niet eens van de eerste dingen die ik zal noemen, dan ga ik het nu op gezondheid gooien (en daar is in de tussenliggende tijd ook wel een reden voor gekomen).
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2006, 12:39:57 »
Best eng om te lezen inderdaad. Ik ben nogal control-freak en heb ook een soort anorectische periode doorgemaakt toen ik al vegetarisch at. Intussen eet ik wel normaal, maar weet mezelf altijd dingen te ontzeggen.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

novo

Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2006, 14:53:41 »
Er wordt vaker een verbinding gelegd tussen vegetarisme en een eetstoornis (nog sterker bij veganisme). Vegetarisme kan inderdaad gebruikt worden in een eetstoornis, maar die stoornis gaat zoveel verder dan dat. Het eten en gedrag zijn zo verstoord dat het vegetarier zijn het echt niet meer maskeert.
Je moet wel eerlijk naar jezelf toe zijn over de redenen van je vegetarisch eten. Bij twijfel moet je bedenken of het verder gaat dan dat, of je er last van hebt en dan de keuze maken of je het wilt aanpakken.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2006, 23:23:55 »
Weer een leuk anti-vegetarisme artikel van de zuivelindustrie ;)

Ja, typisch.  Als je in een eetstoornis rolt (zoiets ontstaat niet van vandaag op morgen) worden steeds meer soorten voedsel verboden.  

Eetstoornissen, automutilatie, etc.. dit zijn allemaal uitingen.. allemaal 'stereotype gedrag'. Afwijkend gedrag.
Net als bij dieren in gevangenschap uit het zich in allerlei abnormale gedragingen. Eetstoornissen zijn er bij dieren in gevangenschap ook en automutilatie ook. Het is wel interessant om dat te zien en ook terug te leggen op de mens.

Nu zijn er tig klinieken voor patienten met anorexia etc., maar belangrijkste is dat de instelling in de maatschappij verandert wil je dit soort uitingen doorbreken.

Citaat
Bij ons in de kliniek is denk ik bijna de helft vegetariër.  In mijn groep 5 van de 12.  De meesten geven na een tijdje wel toe dat het niet uit overtuiging is en sommigen schakelen ook weer over op vlees eten.

Dat zal best natuurlijk.

Citaat
We hadden het er een keer over met de voedingsdeskundige van de afdeling en ze zei dat ze vroeger energie staken in bij het begin van een opname onderzoeken of iemand al dan niet uit overtuiging vegetariër is.  Maar dat waren zinloze discussies omdat iemand bij het begin van een opname toch niet helder kan denken en nog heel ziek is.  Gedurende de opname wordt wel duidelijk of je wel of geen 'echte' vegetariër bent.

Ik heb weleens wat gelezen over personen met zulke stoornissen die toch echt overtuigend waren, maar min of meer gedwongen werden doordat er niet voorzien wordt in de voeding die ze graag zouden willen. Zoals iemand die veganist is geen sojamelk te geven, maar alleen koemelk aan te bieden.

Volgens mij is het daarom gewoon beter er van uit te gaan bij opname van een patient die zegt vegetarier/veganist te zijn om dan ook de voeding daarop toe te spitsen. Dus niet dwingen anders te eten/drinken e.d.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2006, 23:26:03 »
Weer een leuk anti-vegetarisme artikel van de zuivelindustrie ;)
;)

Behalve dus dat jij het méént, hè? Maskeer het nou niet met smilies :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2006, 23:27:31 »
Ik hoop niet dat ik hier teveel mensen mee voor het hoofd stoot, maar ik weet uit ervaring dat vegetarisme op zichzelf al een eetstoornis kan zijn.
...
Bij mij was het een onderdeel van een obsessief-compulsieve stoornis, maar daar kwam ik pas achter toen ik 32 was...

Het is vooral een eetstoornis volgens de buitenwereld ;)

Wat moet ik bedenken bij een obsesssief compulsieve stoornis?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2006, 23:28:10 »
Weer een leuk anti-vegetarisme artikel van de zuivelindustrie ;)
;)

Behalve dus dat jij het méént, hè? Maskeer het nou niet met smilies :)

Ik heb een obsessie voor smilies :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2006, 23:30:25 »
Draakje, dit soort geluiden komen ook van buiten de zuivelindustrie. Er meteen tegen protesteren heeft weinig nut, want zoals Nele al aangeeft: het is gewoon zo. Ook hier op het forum lopen opvallend veel meiden rond die een eetstoornis hebben (gehad).

Een eetststoornis ontwikkelt zich niet alleen door de 'maatschappij'. Er zitten meerdere oorzaken achter. Je kan bijvoorbeeld niet biologische factoren uitsluiten of virussen/bacterieen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2006, 23:33:40 »
Draakje, dit soort geluiden komen ook van buiten de zuivelindustrie. Er meteen tegen protesteren heeft weinig nut, want zoals Nele al aangeeft: het is gewoon zo. Ook hier op het forum lopen opvallend veel meiden rond die een eetstoornis hebben (gehad).

Niet zo serieus joh.. soms moet je tekst met een knipoogsmilie toch echt niet serieus nemen ;)

Citaat
Een eetststoornis ontwikkelt zich niet alleen door de 'maatschappij'. Er zitten meerdere oorzaken achter. Je kan bijvoorbeeld niet biologische factoren uitsluiten of virussen/bacterieen.

Bij eetstoornis denk ik toch vooral aan geestelijke stoornissen. Wat bedoel je met biologische factoren en virussen, e.d.?
Die geestelijke stoornissen lijkt me toch vooral werk van de maatschappij.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2006, 23:34:09 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2006, 03:14:57 »


Bij eetstoornis denk ik toch vooral aan geestelijke stoornissen. Wat bedoel je met biologische factoren en virussen, e.d.?
Die geestelijke stoornissen lijkt me toch vooral werk van de maatschappij.

Dan denk je toch simpeler dan ik dacht. Misschien moet je je eerst eens wat meer inlezen voor je je hiermee bemoeit.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2006, 08:32:31 »
Dan denk je toch simpeler dan ik dacht.
Het is toch duidelijk? Draakje kan niet aanvaarden dat het leven minder leuke kanten heeft, splitst de wereld in de "natuur", die alleen maar mooi en lief en aardig is, en de "maatschappij", die alle schuld krijgt. Om zijn harde uitspraken te verzachten zet hij overal een smilie achter ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2006, 13:39:09 »
Bij eetstoornis denk ik toch vooral aan geestelijke stoornissen. Wat bedoel je met biologische factoren en virussen, e.d.?
Die geestelijke stoornissen lijkt me toch vooral werk van de maatschappij.
Dan denk je toch simpeler dan ik dacht. Misschien moet je je eerst eens wat meer inlezen voor je je hiermee bemoeit.
Wellicht wil je je kennis delen? Het is heel makkelijk om te zeggen dat iemand zich maar moet inlezen. Ik heb nog nooit iets gelezen over eetstoornis als anorexia door een virus oid. Jij wel?

Maar misschien doel je op eetgedrag wat verandert door ziekte e.d., maar dat is denk toch een hele andere groep, dan waar het hier in dit topic over gaat.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2006, 13:40:36 »
Het is toch duidelijk? Draakje kan niet aanvaarden dat het leven minder leuke kanten heeft, splitst de wereld in de "natuur", die alleen maar mooi en lief en aardig is, en de "maatschappij", die alle schuld krijgt. Om zijn harde uitspraken te verzachten zet hij overal een smilie achter ;)

Jij 'kent' mij niet dat moge duidelijk zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2006, 13:50:06 »
Ik heb nog nooit iets gelezen over eetstoornis als anorexia door een virus oid. Jij wel?

Ik eigenlijk ook niet. Wel van genetische en biologische oorzaken, hoewel de invloed van 'nurture' toch groter lijkt te zijn dan van 'nature'.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2006, 13:56:58 »
Genetische aanleg kan ik me wel indenken dat het van invloed kan zijn. Maar denk toch nog dat maatschappelijke invloeden de grootste oorzaak zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2006, 14:44:33 »
Ik heb nog nooit iets gelezen over eetstoornis als anorexia door een virus oid. Jij wel?

Ik eigenlijk ook niet.

Ik kan het nu niet zo 1 2 3 vinden, maar er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat een virusinfectie schade kan opleveren aan gedeeltes in de hersenen en zo mede een rol kan spelen in het krijgen van anorexia nervosa.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 15:24:52 door Hizikigrrrl »

Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2006, 15:22:20 »
Het is heel makkelijk om te zeggen dat iemand zich maar moet inlezen.

Net als vage suggesties te berde brengen en, bij de vraag dat nader te specificeren, te verwijzen naar Google (zonder zelfs een idee te geven waar het je eigenlijk om gaat c.q. waar men naar moet zoeken).
Is dat artikel al eens af?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 16:37:27 door Or@ñje »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2006, 15:29:17 »
Het is heel makkelijk om te zeggen dat iemand zich maar moet inlezen.

Nee, dat moet je gewoon eerst doen voordat je gaat roepen dat het allemaal de schuld van de maatschappij is. Op iedere fatsoelijke site kan je lezen dat bij anorexia er meerdere factoren meespelen.