Vegatopia Forum

Opgeklopt eiwit

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

liesvega

Opgeklopt eiwit
« Gepost op: 02 juni 2006, 16:01:12 »
Ik ben vegetarier en ik zie op tv steeds van die heerlijke opgeklopte eischuim langskomen bij een kookprogramma. Dit schuim wordt dan bij toetjes gedaan en met een gasbrander wordt er een mooie bruine kleur op gebrandt. Verder ben ik op een dieet en wil erg graag dat eischuim maken. Normaal moet dat met suiker, maar weet iemand of dat ook met een vervanger voor suiker te maken is, dat niet zo slecht is als suiker?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Opgeklopt eiwit
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2006, 17:39:25 »
Veel vervangers voor suiker die ik ken zijn een stuk slechter dan suiker en vooral erg vies. Welke vervanger zou je graag willen gebruiken?

Het eiwit wordt niet stijf door het suiker, dus dat kan je wel weg laten, maar het geheel wordt natuurlijk wel minder zoet zonder suiker. Maar als je alleen met een brander er overheen gaat wordt de boel volgens mij ook een beetje consistent door het suiker dat in het eiwit zit dat een beetje sticky wordt, maar zonder suiker moet dat ook kunnen.
Wat ook kan is onder de grill zetten (ook niet te lang!) de boel wordt dan net wat heter en ook harder dan met een brander zodat je het bindende effect van de suiker minder mist.

Sowieso altijd erg verse eiwitten gebruiken, omdat het nauwelijks verhit wordt door het branden, of gepasteuriseerde eieren maar die zijn helaas weer niet scharrel.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2006, 17:40:05 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Opgeklopt eiwit
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2006, 12:54:38 »
Of biologische eieren, daarbij is de salmonellakans een stuk kleiner.
This is between me and the vegetable!