Vegatopia Forum

Jij vegetariėr, je ouders niet?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Monique

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #60 Gepost op: 13 mei 2007, 08:43:26 »
ik moet echt nog heel veel leren hoor ik al, haha!

Geen zorgen, dat komt hier helemaal goed hoor! :)

Rachel10

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #61 Gepost op: 22 mei 2007, 13:55:54 »
Hallo ik ben rachel en sinds een paar maande heb ik besloten geen vlees meer te eten.
Ik voelde me ongezond en het smaakte me niet meer de laatste tijd. Ik merkte dat ik makkelijk zonder kon en ik ben het helemaal niet eens met de bio-industrie. Zat redenen dus om geen vlees meer te eten.
Nu wil alleen mijn moeder geen vleesvervangers voor mij kopen ( zelfs niet het aller aller goedkoopste). En ik zag haar laatst een kippenboullionblokje in een sausje doen.
Ze vind het onzin en is van plan in haar gerechten voortaan vlees te stoppen.
Ze zegt ik vind het lastig dubbel koken en ik wil gerechten maken MET vlees erin
wat moet ik hiermee? Ik ben er eigenlijk best boos om
Wat vinden jullie van deze situatie??
Ik ben heel erg benieuwd.
Groetjes,
Rachel

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #62 Gepost op: 22 mei 2007, 14:23:52 »
Heb je wel netjes met je moeder overlegd toen je besloot geen vlees meer te eten of heb je het gewoon aangekondigd? Met die tweede methode stimuleer je natuurlijk geen medewerking.

Als ik jou was zou ik eens uitgebreid gaan praten met mijn moeder, wil ze je niet helpen omdat ze het echt teveel werk vind, dan zou je kunnen aanbieden om haar te helpen. Maar misschien weet ze wel niet precies hoe ze gezond en vegetarisch kan koken, haal dan eens een boek uit de bibliotheek of koop een klein kookboekje (het zuivelbureau heeft een serie met daarin twee vega-kookboekjes, vooral lekker vegetarisch is een aanrader voor beginnende veg's, heel makkelijke recepten, erg makkelijke smaken ook en maar 3.95, maar voor iets leuker koken is het Vegatopia kookboek erg geschikt en bij absoluut geen geld zou je de receptkaartjes van ah kunnen gaan verzamelen), of is ze bang dat vegetarisch eten sowieso minder gezond is of dat het slechts een fase van jou is en dat ze nu heel veel werk heeft voor niets.

In die laatste twee gevallen zul je wat meer moeite moeten doen om je moeder te bewijzen dat vegetarisch eten hartstikke gezond is en/of geen fase, maar ik denk dat de situatie voor jou veel makkelijker wordt als zij het met je eens is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Rachel10

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2007, 18:54:54 »
Jaa ik heb haar rustig geinformeerd en eerst zag ze het probleem niet.
Ze houdt zelf enorm van vlees en wilt niet vegetarisch koken. Als ik ( rustig ) vraag of ze dat eens wilt doen want misschien vind je het zelf ook wel lekker zeg ik er dan bij, zegt ze best hard: NEE! dat wil ik niet en ik vind het onzin dat je geen vlees eet.
Ik ben gewoon bang dat mn moeder boullionblokjes stiekem ergens toch in doet( klinkt gemeen maar vertrouw me zo zit ze in mekaar) Ik heb aangeboden om zelf te koken om haar last te ontnemen, kan niet: te veel tijd en te duur. zelfs als het met dezelfde groenten en aardappels word gedaan vind ze het niet goed.
Als ik alle onduidelijkheden bij haar weghaal en ze geen argumenten meer heeft waarom het niet zou mogen zegt ze zoiets in de trend van: IK vind het gewoon onzin!! eerst at je ook gewoon vlees en ik ga me niet aan je aanpassen.
ik vind het heel moeilijk hoe ik er mee om moet gaan!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2007, 19:40:20 »

Leg eens wat vegetarische bouilonblokjes naast de kipbouilon. Dan kan je moeder zelf kiezen.
Laat haar wat teksten van dit forum lezen. Leg ze gewoon ergens neer (dus niet dwingen).
Kijk of je aardappelen/macaroni/rijst en groenten los van de sausjes kan krijgen. Sausjes zijn natuurlijk wel de smaakmakers maar echt nodig zijn ze niet.

Maak er in ieder geval geen drama van. Je hebt nog tijd genoeg om vegetarier te worden of te zijn.

Nog een tip: vegetariers dragen een extra steentje bij om het broeikaseffect en de opwarming van de aarde te verminderen.

(Als we ongeveer je leeftijd weten, kunnen we misschien wat betere tips geven)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

BetsyLover

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #65 Gepost op: 01 juli 2007, 15:56:09 »
Hey allemaal ,
ik ben sinds 2 maanden 1 week vegetariėr ,
ik ben nog (maar) 12 jaar .
Eerst hadden mijn ouders er niets op tegen ,
ze dachten dat ik dit niet vol ging houden  :-\
Toch ben ik na 2 maand 1 week nog vegetariėr ,
ik merk hier niks van alleen dat ik me gelukkiger voel  :D
maar nu is eten een ramp !!  :'(
elke keer proberen men ouders me te overtuigen voor vlees te eten , natuurlijk weiger ik , maar ik haat het gewoon dat ze me niet steunen ! ze maken wel vegetarisch eten klaar enzo.. maar ze zijn er eigenlijk tegen  >:( . Wat vinden jullie ervan ?  ???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #66 Gepost op: 01 juli 2007, 16:09:54 »
Hoi BetsyLover,

ik denk dat dat een probleem is waar veel beginnende vegetariėrs die nog thuis wonen last van hebben.  En hoe jonger je bent, hoe groter die kans is en hoe moeilijker het mij lijkt.

Weet je wat de redenen zijn waarom je ouders niet blij zijn met je vegetarisme?
Vaak heeft dat te maken men hun schrik dat je allerlei tekorten krijgt.  En hoewel je als vegetariėr prima gezond kan leven beseffen veel mensen dat niet.  En het is dan ook wel te begrijpen dat je ouders zich misschien wat zorgen om je maken.  Dat je ouders je het niet verbieden en iets vegetarisch  voor je klaar maken bewijst volgens mij dat ze wel het beste met je voor hebben.

Als het zo is dat ze bang zijn dat je tekorten gaat krijgen dan kan je ze misschien overtuigen om wat informatie op te lezen op b.v. deze website, of op www.eva.be, ... En er zijn zeker nog een pak websites te vinden die goede informatie geven over vegetarisme.

Als je ze echt niet kan overtuigen en je zelf aan de ene kant niet volledig wil toegeven maar de situatie wel leefbaar wil maken voor zowel je ouders als jezelf kan je misschien een compromis sluiten.  Misschien kan je afspreken met je ouders dat je nog maximum 2 keer per week vlees eet of enkel bij familiebezoekjes.
Misschien vind je dat geen leuke oplossing maar misschien is dat wel het beste dat je gedaan krijgt.  Als je je ouders kan overtuigen dat je vegetarisch eten gezond kan zijn is dat natuurlijk nog veel beter.

Succes met het overtuigen van je ouders en natuurlijk met je vegetarisme.

BetsyLover

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #67 Gepost op: 01 juli 2007, 16:13:09 »
Ligfietsertje : dank je wel voor je reactie , probeer nu men ma te overtuigen dat ik perfect gezond ben nu maar jh makkelijker gezegd dan gedaan  :o ma ja ... het zal wel goed komen zeker zolang ik niet toegeef  ;)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #68 Gepost op: 01 juli 2007, 16:21:50 »
Om gezond te blijven is het wel erg belangrijk dat je gezond vegetarisch eet.  Het weglaten van vlees volstaat dan niet.  Zolang je echter ook nog melk, eieren, kaas, ... gebruikt hoef je je geen zorgen te maken.  En ik had begrepen dat je een pescovegetariėr bent, dus ook nog vis eet.

Anders moet je je moeder eens vragen waar ze bang is dat je een tekort aan zou kunnen krijgen.  Al is de kans groot dat ze daar zelf geen concreet antwoord op heeft.  Als ze dat wel heeft kan je haar ook tips geven over welke voedingsmiddelen die stoffen waar ze bang van is dat je ze onvoldoende binnen zal krijgen veel bevatten.

BetsyLover

Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #69 Gepost op: 01 juli 2007, 16:23:51 »
 @ ligfietsertje : inderdaad al een paar keer gevraagd , heeft ze geen antwoord op , allee haar antwoord is : je zit nog in je groei ! maar ik eet nog vis , eieren enzo ... juist geen vlees .

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #70 Gepost op: 01 juli 2007, 19:34:37 »
Ik was 11 toen ik vegetariėr werd. Mijn papa en mama zeiden toen quasi-blij: "Goh leuk.. Moet je doen.." en dachten ook dat ik het niet vol zou houden.

Inmiddels ben ik 23 en nog steeds veggie.

BetsyLover: Het lijkt me dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Gewoon even goed research doen. En zelf bekijken waar je je goed bij voelt. :)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #71 Gepost op: 02 juli 2007, 00:48:13 »
Hoi Betsylover. Leuk dat je hier hebt gepost. En fijn om te lezen dat je vegetariėr bent geworden. Dat je ouders voor jouw vegetarisch eten maken, is een goed teken! Ze nemen je besluit in ieder geval serieus. Ze hadden ook kunnen zeggen: 'Dan eet je gewoon je stukje vlees niet op'.

Dat je ouders zich zorgen maken dat je niet voldoende gezond eten binnen krijgt, begrijp ik wel. De meeste mensen denken dat vlees heel belangrijk is. Omdat je waarschijnlijk nog niet zelf kookt, is het goed als je je ouders vertelt hoe ze voor jou een gezonde maaltijd kunnen maken.

Het Voedingscentrum geeft informatie over gezond eten. Je ouders zullen de informatie van het Voedingscentrum vast geloven. Op deze pagina kunnen ze lezen dat je uit brood, granen, groente, peulvruchten, en eieren voldoende ijzer, vitamines en eiwitten krijgt. En omdat je ook nog vis eet: het Voedingscentrum vindt dat we meer vis in plaats van vlees moeten eten.

Praat er over met je ouders. Vertel ook dat je het vervelend vindt dat ze telkens zeggen dat je vlees moet eten. En misschien is het voor jou een goed compromis om toch af en toe vlees te eten. Je zou kunnen zeggen dat je dan alleen biologisch vlees wil, omdat dat beter is voor de dieren. En als je dat niet wilt, zeg het ze dan duidelijk. Omdat je nog maar twaalf bent, zijn je ouders verantwoordelijk voor jou. Jij mag vertellen wat jij wilt, maar uiteindelijk beslissen zij. Maar als ik jouw bericht lees, denk ik dat ze je zullen ondersteunen bij je besluit vegetariėr te zijn!

Het zou mooi zijn als je vegetariėr zou blijven. Maar als het toch te moeilijk is, of als je toch af en toe zin hebt in vlees: doe er niet te moeilijk over. Als je eenmaal volwassen bent en zelf kunt beslissen, dan is het nog vroeg genoeg om 'echt' vegetariėr te worden.

Succes met je keuzes!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #72 Gepost op: 02 juli 2007, 23:41:40 »
Betsylover,

Ik ben vegetarier van geboorte, evenals vijf broers en een zus. Mijn ouders hebben nooit ingewikkeld gedaan met vegetarisch eten. Gewoon melk, kaas en eieren blijven eten als je in de groei bent. Mijn kinderen zijn er ook groot door geworden.

Maak je geen zorgen. Stel je ouders ook maar gerust. In onze westerse wereld zal je niet gauw dood gaan door tekorten als je maar eet met variatie (vlees, vis of gevogelte hoeft daar niet bij te horen).

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #73 Gepost op: 04 juli 2007, 23:30:26 »
Hey allemaal ,
ik ben sinds 2 maanden 1 week vegetariėr ,
ik ben nog (maar) 12 jaar .
Eerst hadden mijn ouders er niets op tegen ,
ze dachten dat ik dit niet vol ging houden  :-\
Toch ben ik na 2 maand 1 week nog vegetariėr ,
ik merk hier niks van alleen dat ik me gelukkiger voel  :D
maar nu is eten een ramp !!  :'(
elke keer proberen men ouders me te overtuigen voor vlees te eten , natuurlijk weiger ik , maar ik haat het gewoon dat ze me niet steunen ! ze maken wel vegetarisch eten klaar enzo.. maar ze zijn er eigenlijk tegen  >:( . Wat vinden jullie ervan ?  ???

Ik werd vegetariėr toen ik 3,5 was. Ik kan me niet meer herinneren waarom, maar volgens m'n ouders wilde ik op een gegeven moment steeds minder vlees totdat ik niets meer wilde. Op die leeftijd hebben ze me niet gepushed om het toch op te eten. Hoewel ze zelf vleeseters zijn, hebben ze in hun studententijd wel enige jaar als vegetariėr geleefd. Vandaar dat ze waarschijnlijk makkelijker m'n keuze respecteerden.

Op jonge leeftijd heb ik zodoende eigenlijk redelijk makkelijke ouders gehad die het geen probleem vonden om voor mij wat anders te maken. En zo er toch voor te zorgen dat ik genoeg voedingsstoffen binnen kreeg. Toen ik wat ouder werd, begon ik me er meer in te verdiepen en ik heb redenen gevonden om vegetariėr te blijven. Toen ben ik er ook over gaan discussiėren met de rest van m’n familie, die wel vlees eten. Ze hebben me vaak genoeg weer proberen over te halen om het weer te gaan eten. Of om het alleen maar weer eens te proeven, maar dat heb ik altijd geweigerd. Daar ben ik blij om. Ik weet nu dat niemand me meer in deze keuze zal beļnvloeden, nu ik bijna volwassen ben. Ik heb het ook niet altijd leuk gevonden dat ik er niet altijd 100% in werd gesteund om door te gaan. Mijn ouders hebben weleens gezegd dat ze achteraf spijt hebben gehad dat ze op jonge leeftijd niet met me hebben doorgezet wat betreft vlees eten. Omdat ze het lastige eraan maar vaak genoeg merkten. Maar in plaats van dat ze me opnieuw konden winnen voor het vlees, ben ik alleen maar minder dierlijke producten gaan eten. Ik heb er zelf voor gekozen om ook geen vis en garnalen meer te eten.

elke keer proberen men ouders me te overtuigen voor vlees te eten , natuurlijk weiger ik , maar ik haat het gewoon dat ze me niet steunen ! ze maken wel vegetarisch eten klaar enzo.. maar ze zijn er eigenlijk tegen  >:( . Wat vinden jullie ervan ?  ???
Er zijn al een aantal tips gegeven. Je moet denk ik beseffen dat ze niet dezelfde overtuiging hebben als jou en waarschijnlijk ook nooit zullen krijgen. Je hebt wel van die ouders die dankzij hun kinderen (meer) vegetarisch gaan eten maar die heb ik dus ook niet. Wij eten wele ens vegetarisch, ik denk gemiddeld 1x per week…maar vaak is het dan omdat ik kook en dan eet iedereen vegetarisch mee. Je kunt wel voorstellen dat je een keer voor het hele gezin vegetarisch kookt en als dat een succes is mag je het misschien nog wel eens. Dat is denk ik de enige manier om wat meer waardering voor jouw keuze te krijgen. Misschien vinden ze sommige vegetarische gerechten zelf wel lekker.
Verder heeft het misschien ook wat tijd nodig. Als je een paar jaar verder bent en je ouders eenmaal gewend zijn dat je vegetariėr bent, accepteren ze het hopelijk meer en misschien wel helemaal. En verder kun je het beste gewoon veel met je voeding bezig zijn en gezond blijven eten, dan zien je ouders dat je er verantwoordelijk mee om gaat en zij zullen dan ook wel het idee hebben dat dat een stuk beter is dan een kind dat slecht eet of een kind dat niet eet.
 ;D

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2007, 22:13:20 »
Ik ging vanmiddag met mijn pa de stad in. Hij begon eerst over babipangang spek van de chinees  ( die ik inderdaad toen ik nog vlees at lekker vond), toen over de kipjes aan het spit bij de slager ( die ik vroeger lekker vond), vervolgens kocht hij bij de HEMA maar liefst 3 pakken vleeswaar ! Spek, pekelvlees en cornedbeef. ( en die man is maar alleen, waar laat ie het?).
Toen we weer terug naar huis liepen zei ik dat me nogal opviel dat hij het onderweg steeds over vlees had, en of hij me soms probeerde over te halen ofzo... ( en dat dat heus niet ging lukken) of dat hij soms bang was dat ik ondervoed ging raken? ( die vond ik zelf wel grappig aangezien ik nogal aan de flinke kant ben en ondervoeding wel het laatste is waar je bij mij bang voor moet zijn  ;D)
in plaats van een normaal antwoord te geven begon hij gewoon over...HEEEEL iets anders. Alsof hij me gewoon helemaal niet gehoord had.
 :-X Irritant!!
heb toen ook maar niks meer gezegd... maar gelukkig wel mijn zegje gedaan. ;)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #75 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:57:09 »
Ik ben natuurlijk geen psycholoog, maar op kantoor merk ik ook, dat mijn collegaas meer bezig zijn met mijn vegetarisme, dan ikzelf. Heel vaak opmerkingen, en ze verwachten dan van mij een reactie. wat mij betreft mogen ze hier mee doorgaan. Mogelijk ontwaakt er dan eens een klein vlammetje.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #76 Gepost op: 28 oktober 2007, 20:45:32 »
Ja Arno,nu je het zo zegt !!
Ik zit aan een "blok" met een collega die ook geen vlees eet, en daar staat men ook om de haverklap opmerkingen tegen te maken, bijv. luidruchtig te kennen geven dat ze salami op brood hebben ofzo.
Gek is dat toch.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #77 Gepost op: 02 november 2007, 14:00:26 »
Toen ik nog thuis woonde, kon ik er niet voor kiezen. We aten vlees van de koe en van het varken. Nu ik op mezelf woon is dat anders, en ik ben verandert qua smaak en gewoonten. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ik vega wil blijven.
Ook mijn moeder en broers veranderen een beetje. Elke maandag eet ik daar en dan maakt mijn moeder iets vegetarisch en als ze bij mij eten hoef ik ook niet iets met vlees klaar te maken. Super, vind ik dat, dat het nu zo gaat. Echt heel anders dan toen ik nog daar woonde.
Groetjes, Antje

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #78 Gepost op: 09 november 2007, 10:15:58 »
sprak gisteren nog met een wat oudere collega ( sorry collega) over het gedrag van mijn pa, hij dacht dat het waarschijnlijk pesterijtjes oftewel grapjes waren.... oooh??!! raar gevoel voor humor hebben vleeseters toch... dat "ik heb salami op mijn brood"zal waarschijnlijk ook wel vleesetershumor zijn dan... ??? ???

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Jij vegetariėr, je ouders niet?
« Reactie #79 Gepost op: 12 november 2007, 19:18:07 »
sprak gisteren nog met een wat oudere collega ( sorry collega) over het gedrag van mijn pa, hij dacht dat het waarschijnlijk pesterijtjes oftewel grapjes waren.... oooh??!! raar gevoel voor humor hebben vleeseters toch... dat "ik heb salami op mijn brood"zal waarschijnlijk ook wel vleesetershumor zijn dan... ??? ???

Volgende keer gewoon heel hard in lachen uitbarsten als ze zoiets zeggen. En weigeren bij te komen van het lachen tot ze weg zijn of weer normaal doen. ;D

Mijn ouders eten ook niet vegetarisch. In eerste instantie reageerde m'n moeder niet bepaald positief toen ik vegetariėr werd en toen ik veganistisch ging eten al helemaal niet, maar zij is uiteindelijk degene die het meest open staat voor het uitproberen van mijn vegameukjes. En uiteindelijk zorgen ze wel altijd lief voor iets vega's als ik daar eet (ze weten natuurlijk dat als ze dat niet doen ik simpelweg niet meer bij ze ga eten ;))(OK ik ben ook niet te beroerd om zelf te koken hoor). Maar over het algemeen eten ze eigenlijk geen dag zonder vlees.

Vorig weekend echter gingen mijn vriend en ik bij ze eten omdat we een etentje van ze tegoed hadden (als prijs! ergens voor, jaja). En nou, ze hadden er echt werk van gemaakt! Als voorafje een erg mooie terrine met bloemkool en tomaat in aparte laagjes, daarna courgettesoep en als hoofdgerecht rijst met groenten en tofu en Indiase saus (het pakje saus door m'n vader op veganness gecheckt :heart:), het nagerecht was iets met gebakken appeltjes en calvados. Ik was positief verrast! :D

Een leuke bijkomstigheid was dat ze al een paar keer wat gerechtjes hadden uitgeprobeerd die week en nu ook nog een heleboel over hadden, ergo ze hebben ongeveer de helft van de week vegetarisch gegeten. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.