Vegatopia Forum

Jij vegetariër, je ouders niet?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Sal

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #40 Gepost op: 03 april 2007, 23:46:32 »
Hey,

ik ben sinds mijn twaalfde vegetariër (nu ben ik bijna 18), maar die beslissing is niet zomaar aanvaard bij mij thuis. Ik ben begonnen met steeds minder vlees te eten en op een bepaald moment had ik helemaal geen vlees meer. Daar was mijn vader niet echt blij mee, want hoe kan het zijn dat 'zijn eigen dochter' vegetariër wordt... Nu maakt hij er, na 6 jaar, nog steeds opmerkingen over.
Soms krijg ik dus nog te horen: 'moet je ook een stukje vlees hebben, sally?' Maar ze zagen er niet langer over.
Mijn moemoe en tantes, dat is dan weer iets helemaal anders. Op elk familiefeest ligt er steeds weer wat vlees voor me klaar. Ze hebben dan iets besteld en als ik dan vraag waarom ze dat hebben gedaan, dan begrijpen ze het weer niet! 'Oeps ik was vergeten dat je vegetariër bent...'

Groetjes Sally

xxx

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #41 Gepost op: 08 april 2007, 17:38:03 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, 19 jaar oud, woon nog thuis en (nog) geen vegetarier. Mijn vriend en ik willen graag vegetarisch gaan eten, geen leren schoenen meer etc... Maar ons - eigenlijk vooral mijn - probleem is dat mijn moeder niet echt openstaat voor deze dingen! Als ik haar vraag om mij hierin te steunen dan zegt ze dat ik het zelf moet weten maar dat ik haar er niet mee lastig moet vallen omdat zij, zo zegt ze, geen zin heeft om zich hierin te verdiepen. Dit terwijl ze wel heel erg vaak apart kookt voor mijn broertje omdat hij bijna niets lust.

Een tweede probleem is dat ze een bijstandsuitkering heeft, welke sinds kort voor een deel wordt ingehouden, kortom, we hebben niet erg veel geld en de natuurwinkle is zo duur! Ik zelf heb een bijbaantje bij Albert Heijn (verkoopt veel te veel rotzooi :p) als cassiere, maar al mijn geld gaat op dit moment naar het halen van mijn rijbewijs, uiteraard neem ik geen auto (slecht voor het milieu! :p) maar toch. Waar het op neer komt is dus dan ik eigenlijk geen geld heb om mijn eigen eten te kopen.

Hebben jullie tips of trucs voor mij? Of zit ik misschien niet op het goede forum?

Groetjes, Shari

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #42 Gepost op: 08 april 2007, 17:48:00 »
Voorlopig wordt het dan toch even shoppen bij de Aldi en de Lidl, denk ik. En de AH heeft toch ook een heel goedkoop merk? Bij de toko kan je peulvruchten heel goedkoop krijgen en op de markt is groente en fruit goedkoop. En als je zelf kookt, kan je je moeder laten zien dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Hier hebben we een topic over hoe je kan eten voor 5 euro per dag:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=11809

Welkom trouwens!
« Laatst bewerkt op: 08 april 2007, 18:03:56 door Hizikigrrrl »

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #43 Gepost op: 08 april 2007, 18:31:26 »
Dank je. Het zelf koken lijkt me wel een goed idee. Ik ga dat eens proberen.

Het is alleen zo vervelend dat ik door deze ideen door iedereen bespot wordt, ik word gewoon niet serieus genomen en dat is vervelend! Ik voel mij daardoor heel ongemakkelijk.

Het is de hele tijd van: "Dit is gewoon weer een bevlieging" en "Het gaat wel over" maar op deze manier krijg ik niet eens de kans om het te proberen heb ik het gevoel.


Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #44 Gepost op: 08 april 2007, 18:45:09 »
Totdat je moeder ontdekt hoe prettig het is als jij kookt en zij dat niet hoeft niet te doen ;)
Zeker als je het koken onder de knie krijgt en het echt lekker is, dan wil ze niet eens meer dat het een bevlieging is :O
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #45 Gepost op: 08 april 2007, 19:32:49 »
Wat Bast zegt: gewoon proberen en volhouden. Steun kun je hier genoeg krijgen! Je bent niet de eerste die in zo'n situatie zit.

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #46 Gepost op: 08 april 2007, 19:57:57 »
Dankjewel! Ik heb het plan om langzaam af te bouwen, omdat ik dat ergens gelezen heb en dat mij wel een goed idee leek. Eerst geen vleeswaren meer op brood, dan geen vlees meer, dan geen vis meer, dan geen ei meer, dan geen gelatine meer en dan de dierlijke e-nummers niet meer. Gelukkig heb ik ook Matthijs nog, maar die heeft het nog niet aan zijn ouders voorgelegd. Hij zegt dat hij het steeds vergeet, maar volgens mij durft hij niet :P


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #47 Gepost op: 09 april 2007, 00:51:33 »
Ik weet niet hoeveel uren je werkt, maar je zou ook kunnen overwegen om regelmatig avonden te gaan werken, dan krijg je namelijk eten van Albert Heijn, en dat mag alles zijn wat in de winkel wordt verkocht en wat je alleen nog hoeft te verwarmen, dus pizza's, koken&stomen maaltijden, magnetroneten en salades, die er allemaal in veggie varianten zijn.
Ikzelf eet het niet omdat ik er niet tegenkan, maar als jij daar geen problemen mee hebt is dat een erg goedkope manier om aan vegetarisch eten te komen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #48 Gepost op: 09 april 2007, 08:59:49 »
Ja dat weet ik, dat doe ik ook twee keer per week. Ik eet dan nooit vlees en een biologisch toetje :) Maarja, dan zijn er nog 5 avonden over waarop ik wel thuis eet. In de zomervakantie zal het makkelijker zijn, dan werk ik meer en eet ik daar dus ook vaker :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #49 Gepost op: 09 april 2007, 13:15:33 »
Stel anders een kookschema op met je mams en begin met om de dag te koken ofzo.
Of kook op je vrije dag wat gerechten en vries ze in. De Xenos heeft volgens mij handige bakjes die zowel in de vriezer als de magnetron kunnen, zodat je handige porties kan maken.
Bijkomend voordeel hiervan is dat je aanbiedingen groot in kan kopen en dan kan verwerken, zodat je er langer (en goedkoper) plezier van hebt.
Heeft mams iets gekookt met vlees? Dan trek je gewoon je eigen bakje uit de vriezer.
Deel anders ook met je vriendje. Als je dan bijvoorbeeld een grote portie vegaburgers maakt, heeft hij ook een vleesvervanger bij de hand en hoef jij niet 10 dezelfde burgers op te eten (of je moet ze echt waanzinnig lekker maken en niet willen delen ;-))
Sin chile, no tiene chiste!

Nicknickcool

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #50 Gepost op: 10 april 2007, 17:12:42 »
Ja, das bij mij een eeuwige kwestie. Mijn ma valt nog mee, en mijn zus eet alleen maar Gehakt en dingen als, dat en voor de rest eet ze mijn vegetarisch op :) ;) . Maar mijn pa en zijn opmerkingen, hmm, echt niet gezellig.  Hij denkt datr ik het niet volhoudt. En toch houd ik vol!

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #51 Gepost op: 10 april 2007, 19:29:57 »
ja, dat zeggen ze hier ook, dat ik niet ga volhouden. ik denk van wel! al heb ik vandaag nog wel even gezondigd: ik ben helemaal verslaafd aan kroepoek dus heb ik vandaag afscheidskroepoek gegeten. ik moest het gewoon even doen! (sorry garnaaltjes)

verder heb ik sperziebonen gegeten met sojabrokken en zilvervliesrijst. mijn moeder deed eigenlijk niet zo heel moeilijk vandaag! ze vroeg zelfs: hoe moet ik dit nu klaarmaken? (ze stond met het bakje sojabrokken in haar hand) maar toen zei ik dat ik het zelf wel zou doen :p dan kon ze even meekijken ;)

ben met matthijs ook alle boekhandels afgeweest op zoek naar vegetarische kookboeken. veel leuks gezien, vooral de vegetarische studenten kookgids :p

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #52 Gepost op: 10 april 2007, 19:36:57 »
ik ben helemaal verslaafd aan kroepoek dus heb ik vandaag afscheidskroepoek gegeten. ik moest het gewoon even doen! (sorry garnaaltjes)

Maar er is goed nieuws voor jou en de garnaaltjes: Conimex Cassave Kroepoek is vegetarisch!

Shari

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #53 Gepost op: 10 april 2007, 19:58:34 »
oh echt??? weet je dat ik dat helemaal niet wist! cassave kroepoek is ook echt goddelijk! yes! mijn dag is helemaal goed.

ik moet echt nog heel veel leren hoor ik al, haha!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #54 Gepost op: 10 april 2007, 23:28:57 »
Nog goddelijker: Zelf de cassave kroepoek afbakken!
Bij de toko kun je grote zakken halen om zelf af te bakken.
Kroepoek Bawang is vegetarisch doorgaans evenals kroepoek sayur en ook best lekker.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #55 Gepost op: 01 mei 2007, 19:07:06 »
Ik ben ongeveer 5 jaar vegetarier maar mijn ouders zijn echte vleesbunkeraars. Mijn zusje overigens ook. In het begin dacht mijn moeder dat ik aan een trend meedeed en dat het waarschijnlijk een bevlieging zou zijn dat ik vegetarier werd. Maar goed, die 'trend' duurde eigenlijk tot nu toe voort en ik heb er geen spijt van. In het begin maakte mijn ouders een beetje grapjes aan tafel (heel hard roepen hmm wat een zielig koetje op mijn bord en vervolgens gulzig wegeten) maar mijn moeder deed niet moeilijk met apart koken (bijvoorbeeld spaghettisaus in 2 verschillende pannetjes 1 met vegagehakt en 1 met vleesgehakt) dus daar ben ik altijd heel blij mee geweest. Ik heb me echter in sommige dingen wel moeten aanpassen, soms eet ik bijvoorbeeld wel vleesjus met ze mee en ik ga ook niet moeilijk doen of sauzen wel of niet strict vegetarisch zijn. Mijn ouders doen tenslotte zoveel moeite voor me dat ik ze niet extra wil belasten met die dingen. Als ik op mezelf ga wonen ga ik hier wel op letten en wil ik echt strict vegetarisch gaan leven. Ik denk wel dat als mijn ouders op bezoek komen dat ik dan ook wel een stukje vlees voor ze zou halen, omdat mijn moeder al die jaren ook voor mij die moeite heeft gedaan.
Dus mijn ervaring is dat als je serieus blijft doorzetten en laat zien dat je echt overweegt vlees uit je voeding te schrappen, dat de meeste ouders zich er bij neer leggen. Zolang ze zien dat je gezond eet (ik ben juist gezonder gaan eten) en misschien extra vitaminepillen neemt vinden ze het vaak prima. Wat ik wel leuk vind is dat mijn moeder en mijn zusje nu ook wel eens maaltijden mee eten die ik kook zonder vlees of sommige vleesvervangers 'best lekker' zijn gaan vinden. En ze missen het vlees dan helemaal niet. Mijn moeder neemt ook vaak spontaan vegetarische vondsten mee uit de supermarkt en dat vind ik ook echt superlief. Sinds ik eigenlijk vegetarier ben zijn we thuis veel gezondere producten gaan kopen, dus heb ik toch een beetje positieve invloed :). Vlees eten zullen mijn ouders echter denk ik altijd wel blijven doen, maar zolang zij respect hebben voor mijn keuze heb ik hier geen problemen mee.
Ik heb in ieder geval niet meer het gevoel dat ik nog moet uitleggen waarom ik geen vlees wil eten, ze hebben respect voor mijn keuzes.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2007, 19:09:11 door blingda »

viv

Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #56 Gepost op: 02 mei 2007, 20:49:40 »
Ik ben vegetarier, mijn moeder niet
maar ze eet wel regelmatig mee
en is ook altijd heel gemakkelijk daarin

Ben ook al een aantal jaar vegetarier
dus dat is zeker geen bevlieging meer

Trouwens ipv. kroepoek kun je ook emping
nemen daar ben ik dan nu weer aan verslaafd  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #57 Gepost op: 04 mei 2007, 20:27:56 »
Om jaloers op te worden: mijn vrouw werd in haar tienerjaren vegetariër. Ze zei dit in het gezin. Een broer volgde haar voorbeeld en toe zei haar moeder, dat ze niet twee verschillende maaltijden wilde maken, en toen werd besloten, dat het hele gezin (vader, moeder, en thuiswonende dochter en twee zonen) maar vegetarisch werden. Nu, meer dan vijfentwintig jaar later, zijn ze dat nog.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #58 Gepost op: 08 mei 2007, 17:25:00 »
Woon zelf ook nog thuis en ben sinds 1 jaar vegetarier, mijn ouders hebben er (gelukkig) nooit een probleem van gemaakt. Mijn zusje roept al jaren dat ze 'ooit' vegetarier wil worden dus ze hadden zich er mentaal al op ingesteld geloof ik...
iig we eten nu wat vaker de vegetarische gerechten die we eerst ook aten (mijn vaders overheerlijke preitaart bijvoorbeeld) en anders maken ze voor mij een vegaburger. ervaring met vriendinnen die vegetarier werden leert dat ouders het meer accepteren als je voorstelt een paar x in de week vegetarisch te koken (en ze dan wat lekkers voorzet natuurlijk...)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #59 Gepost op: 11 mei 2007, 16:54:25 »
Om jaloers op te worden: mijn vrouw werd in haar tienerjaren vegetariër. Ze zei dit in het gezin. Een broer volgde haar voorbeeld en toe zei haar moeder, dat ze niet twee verschillende maaltijden wilde maken, en toen werd besloten, dat het hele gezin (vader, moeder, en thuiswonende dochter en twee zonen) maar vegetarisch werden. Nu, meer dan vijfentwintig jaar later, zijn ze dat nog.

Dat is inderdaad om jaloers op te worden! Hoppa, weer 5 vegetariers d'r bij, klinkt goed!

Shari --> ik vind het knap hoe je doorzet en staat voor je nieuw verworven levensstijl! Veel mensen zouden het (tijdelijk) hebben opgegeven! In het begin is het vaak lastig en soms wat overweldigend, maar alles went en je leert elke dag wel wat!

Ik heb geprobeerd om dat artikel 'Vegetarische kinderen' uit de volkskrant te zoeken op hun website maar je moet betalen om het te lezen. Jammer! Iemand die het ergens op de computer heeft staan?