Vegatopia Forum

Vegetarisch eten en een hongergevoel?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2006, 10:46:52 »
Tja, lastig.  :-\ Eigenlijk zouden ze ook de lengte in de berekening moeten verwerken...

Staar je niet blind op zo'n berekening. Ik denk dat uitproberen het beste werkt: houd gewoon een tijdje bij wat je eet. Kom je aan of val je af of blijft je gewicht gelijk? In het laatste geval voldoe je dus aan je dagelijkse energiebehoefte.
Voor iedereen ligt de grens ergens anders, bovendien moet je ook erfelijke factoren niet vergeten en natuurlijk.... beweging!
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2006, 10:54:17 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #41 Gepost op: 10 mei 2006, 18:29:31 »
Heb mijn dagmenu inderdaad eens opgeschreven en ben nu aan het lijnen en kom op 1300 kcal uit.

Dat is echt veel te weinig! Als jij dagelijks een uur intensief aan yoga doet, verbrand je behoorlijk wat calorieën en dan is 1300 echt veel te weinig. Je lichaam zal denken dat de hongerwinter aangebroken is, je stofwisseling zal vertragen en alles zal zo efficiënt mogelijk opgeslagen worden. Je kunt echt beter meer gaan eten. Minstens 1500/1700 cal. (afhankelijk van hoe groot je bent natuurlijk).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2006, 15:09:58 »
Hoi Sanya,

Ik heb de calorieën inderdaad wat verhoogd tot 1500 per dag.
En het gaat goed, ik ben al 2 kilo kwijt, he, he, wat een opluchting.
Achteraf denk ik dat ik vocht heb vastgehouden door de antibioticakuur, maar ik weet dit niet zeker.
Ben iig veel minder vetten aan het verbruiken en normaal aan het eten en dat doet wonderen.
Tja en als je alles echt eens eerlijk opschrijft........ ::) dan gaat er meer in dan je denkt ;D, vooral de zoetigheid.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2006, 18:52:45 »
Ik zou niet zozeer minderen op vetten, want die heb je - hoe raar dat ook klinkt - nodig om af te vallen. Dan heb ik het natuurlijk niet over vetten in chips, koekjes, etc.  ;)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2006, 18:56:36 »
Citaat
Ik zou niet zozeer minderen op vetten, want die heb je - hoe raar dat ook klinkt - nodig om af te vallen. Dan heb ik het natuurlijk niet over vetten in chips, koekjes, etc.  ;)

Hoi Sanja,

Ja, ik weet van die vetten, maar olijfolie kun je ook maar rondstrooien in de pan of je neemt een eetlepel en inderdaad, de koekjes, de chocolade :P, mijn zwakke plek.
Goeie vetten : avocado bijvoorbeeld, die gebruik ik wel.
Maar eh...bedankt voor je tip ;)


Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2006, 19:19:36 »
qua energie maakt het nauwelijks uit of je goede of slechte vetten gebruikt, dus als je wilt afvallen heeft het weinig zin om boter door olie te vervangen.
Zo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2006, 22:29:53 »


- yoghurt met muesli
- 2 volkoren boterhammen met kaas en roomboter
- 2 volkoren boterhammen met suikervrije jam en roomboter
- 2 schijven ananas
- 3 schijven meloen
- basmatirijst met thaise curry met kokosmelk en diverse groenten
- flink wat water, thee en kruidenthee en 3 koffie

Niet echt weinig lijkt me... en nog zou ik veel meer caloriën binnen moeten krijgen voor het goede..


-

Is dit alles wat je eet op een dag of eet je 's avonds ook nog wat? Je krijgt vooral heel veel calorieen binnen door het fruit en de kokosmelk en de roomboter zullen ook aantikken. Als dit alles is wat je zo op een dag eet, denk ik dat je wel vitamines, mineralen en voedingsstoffen tekort komt.

Suiker in de thee/koffie tikt ook flink aan, zeker als je meerdere kopjes per dag drinkt.



Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #47 Gepost op: 12 mei 2006, 21:08:54 »
Modub mag volgens mij geen suiker, dus dat zit wel goed.

Ik neem me ook steeds voor om eens te gaan bijhouden wat ik eet/drink op een dag. Ik denk dat ik hoog scoor op de vetten (kaas en chippies!).

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2006, 22:29:32 »
Ik mag inderdaad geen suiker, maar even: dit is toch niet weinig wat ik die dag gegeten heb? En 's avonds eet ik niks meer, want wij eten meestal pas om ca. 8 uur warm. De overige dingen verspreid ik over de rest van de ca. 12 uur die ik op ben tot aan avond eten, en eet ong. elke 1,5 à 2  uur wat.

Het is niet zo dat ik elke dag hetzelfde eet... waarom denk je dat ik dingen te kort kom dan? Misschien was dit per ongeluk een magere dag... maar ik probeer iig het avondeten af te wisselen met pastamaaltijd/rijst/aardappels/iets deeg-achtigs.../bonen. Heb van mezelf het idee dat ik juist wel alles binnen krijg. Ben wel benieuwd waarom jij denkt van niet dan`!

Edit: ik krijg trouwens van anderen altijd te horen dat ik altijd maar (en veel) eet...
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2006, 22:30:42 door Modub »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #49 Gepost op: 14 mei 2006, 19:11:07 »
Je wilt niet weten wat ik op een dag allemaal eet...  :bloos: Ik eet weer veels te veel, dat is ook heel ongezond.


Ik heb het net even uitgerekend op de Eetmeter en als ik aanhoud dat je normale hoeveelheden gebruikt van de yoghurt, muesli en rijst, zijn er nogal wat dingetjes waar je (erg) krap in zit: D, E, B1, B2, B12, selenium, ijzer, calcium, eiwit.
Maar omdat ik niet precies weet hoeveel je dus van alles gebruikt, kan ik het niet exact uitrekenen.

Ook kreeg je teveel verzadigd vet binnen, maar dat komt vrnml. door de kokosmelk. Ik neem aan dat je dat niet vaak gebruikt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #50 Gepost op: 14 mei 2006, 19:48:16 »
Deze week ga ik mijn eetdagboek inleveren, en ik ben heeeel benieuwd...

Ik weet al wel dat best veel snoep, wans binnen 1 middag al confronterend  :-[

Ik eet meestal wel 2 ons groenten en vaak zelfs ruim meer, en bijna geen fruit natuurlijk.

En ik dacht dat mijn glaasje alcohol niet dagelijks was  :-[

Tja, ik kan het iedereen aanraden zo'n dagboek  :P
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #51 Gepost op: 14 mei 2006, 21:13:59 »
Ik heb het net even uitgerekend op de Eetmeter en als ik aanhoud dat je normale hoeveelheden gebruikt van de yoghurt, muesli en rijst, zijn er nogal wat dingetjes waar je (erg) krap in zit: D, E, B1, B2, B12, selenium, ijzer, calcium, eiwit.
Maar omdat ik niet precies weet hoeveel je dus van alles gebruikt, kan ik het niet exact uitrekenen.

Ook kreeg je teveel verzadigd vet binnen, maar dat komt vrnml. door de kokosmelk. Ik neem aan dat je dat niet vaak gebruikt.


Nee dat kokosmelk eet ik eens per uch maanden denk ik. Ach ik heb zelf het gevoel dat het door de bank genomen wel klopt. Is die eetmeter die schijf van het voedingsbureau? Die heb ik een heel aantal jaren ook eens bijgehouden, maar daar kwamen toch wel bizarre getallen uit! Als ik me daar aan ging houden, kwam ik volgens mij gigantisch aan (en in die tijd was ik al niet zo heel erg slank...)

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #52 Gepost op: 14 mei 2006, 21:20:29 »
maar daar kwamen toch wel bizarre getallen uit! Als ik me daar aan ging houden, kwam ik volgens mij gigantisch aan

Ja dat idee heb ik ook bij de adviezen van de voedingsmeter!
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #53 Gepost op: 14 mei 2006, 21:24:34 »
Om alle vitaminen etc. binnen te krijgen, moet je ook aardig wat eten en vooral voedsel waar erg veel in zit, zoals volkoren granen en groenten etc.
Je kan natuurlijk ook een vitaminepilletje nemen.


Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #54 Gepost op: 14 mei 2006, 22:03:53 »
Ik ben op zich daar wel in geïnteresseerd. Ik eet normaal heel veel groente en bij voorkeur volkorenbrood/pasta etc. maar de voedingsinformatie vind ik doorgaans te veel gericht op caloriën en niet op uitgebalanceerdheid qua inname van vitaminen, vezels etc. Op zich heb je op bepaalde voedingsmiddelen wel zo'n infostaatje met x % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar niks of niemand die mij kan vertellen of ik met mijn weekpatroon (want 1 dag eten zegt volgens mij ook niet zoveel) alles binnenkrijg. Bovendien vind ik de bereidingswijze ook nog wel bepalend; 1 pond groenten gebakken, gestoomd of tot snot gekookt zal toch ook wel wat uitmaken?

Wabi Sabi

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #55 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:31:11 »
Ook een verborgen koolhydraat: de meeste pasta's zijn wit! Uiteindelijk ben je dan, zogezegd, witbrood met pastasaus aan het eten. Volkorenpasta's en zilvervliesrijst hebben meer calorieën, maar ook meer ballaststoffen, dus je heb er minder van nodig omdat je sneller vol zit. Bovendien gezonder.

En inderdaad, om af te vallen is het juist belangrijk het lijf flink te laten verbranden, zonder teveel calorieën binnen te krijgen. Gaat het makkelijkst met dingen die wel 'groot' zijn maar weinig of moeilijk te extraheren voedingswaarde hebben, zoals niet-zetmeelhoudende groentes (dus niet erwten ofzo, maar courgettes), rauwe dingen, of van die übervolkoren zaken.
 
Om nog even iets in de discussie over calorieën te gooien:
Ik heb een dieetkookboekje waarin gewerkt wordt met 'negatieve calorieën'. Voedingsmiddelen die meer energie kosten om te verbranden dan ze opleveren als je ze eet. Zoals spruitjes. Daar kun je dus van eten wat je wilt. Dat komt overeen met niet-zetmeelhoudende groentes.

Wabi Sabi

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #56 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:32:25 »
Ik heb overigens ook echt altijd honger. Vooral vlak na het eten, gek genoeg. Juist als ik echt stampvol zit. ??? Zelfs wel eens aan de dokter gevraagd wat het kan zijn, maar die zei doodleuk dat 'ie er echt nog nooit van gehoord had.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #57 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:37:43 »
Volkoren pasta bevat minder kcal dan de 'witte', bij rijst is het hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 15:37:54 door Hizikigrrrl »

Wabi Sabi

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:14:31 »
Altijd gedacht dat het meer was (en me er nooit iets van aangetrokken want ik at er toch minder van dan van witte), maar je hebt gelijk. Volgens mij maakt het bij rijst zelfs ook uit, als ik zo even google. (Waar had ik dat vandaan dan?)

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #59 Gepost op: 25 augustus 2006, 12:20:11 »
Ik vind het vrij moeilijk om van alles wat ik eet de kcal op te zoeken.. Ik vind ze meestal niet allemaal :S
Waar zoeken jullie dat op? Maakt het wel wat handiger om het uit te rekenen =P!

Mijn gewicht schommelt heel erg de laatste tijd, ik was 5 kg afgevallen in 2 maanden, en nu op 2 weken tijd terug 3 kg op.. Maar het hangt waarschijnlijk ook wel af van mn levensstijl de laatste tijd. Te weinig (slechte) slaap doet je vaak ook meer honger krijgen.. en dan neem je meestal nog het zoetste wat je krijgen kan :frusty: