Vegatopia Forum

Vegetarisch eten en een hongergevoel?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MeDieViL

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2006, 16:09:45 »
Waarom zou dat onmogelijk zijn?
omdat suikers het lichaam op "overlevingsmodus zetten" als je minder dan 5 gram carbs eet, gaat je lichaam op vetverbranding en verdwijnt de mogelijkheid om vet op te slaan en het hongergevoel verdwijnt ook (word meer een "goesting" gevoel)

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2006, 15:40:43 »
Ben inmiddels alweer een kilo aangekomen, nu dus al 2  >:( en dat terwijl ik juist gewicht weg wilde.
Niet echt motiverend moet ik zeggen.
Ik denk dat ik om het hongergevoel te compenseren teveel koolhydraten binnen heb gekregen, maar ja wat moet ik dan eten?
Meestal is het toch groenten met pasta, aardappels en / of rijst met een sausje op soyabasis.
Helaas is tofu niet aan mij besteed en voor noten ben ik allergisch....nu weet ik het ook even niet meer  ???

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2006, 15:59:44 »
Ik heb vroeger ook vaak een hongergevoel gehad, op momenten dat m'n ouders dachten 'Je hebt nu toch wel genoeg op?'. Vaak kreeg ik een aantal uur na de avondmaaltijd al weer honger en dan at ik nog een paar sneetjes brood. Ik at ook wel meer dan ik voor mijn leeftijd nodig had (maar ik weet niet of daar een verband met vegetarisch eten tussen is te trekken). Als ik nu genoeg warm eet valt het met hongergevoel wel mee 's avonds. Maar ik eet nog steeds veel, en soms verbazen mensen zich daar weleens over...

Aiko

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #23 Gepost op: 06 mei 2006, 16:23:45 »
Ben inmiddels alweer een kilo aangekomen, nu dus al 2  >:( en dat terwijl ik juist gewicht weg wilde.
Niet echt motiverend moet ik zeggen.
Ik denk dat ik om het hongergevoel te compenseren teveel koolhydraten binnen heb gekregen, maar ja wat moet ik dan eten?
Meestal is het toch groenten met pasta, aardappels en / of rijst met een sausje op soyabasis.
Helaas is tofu niet aan mij besteed en voor noten ben ik allergisch....nu weet ik het ook even niet meer  ???

Sleutel tot afvallen is (meer) bewegen. Je kunt minder eten tot je een ons weegt, maar zonder beweging is het geen resultaat voor de langere termijn...

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #24 Gepost op: 06 mei 2006, 17:17:20 »
Ben inmiddels alweer een kilo aangekomen, nu dus al 2  >:( en dat terwijl ik juist gewicht weg wilde.
Niet echt motiverend moet ik zeggen.
Ik denk dat ik om het hongergevoel te compenseren teveel koolhydraten binnen heb gekregen, maar ja wat moet ik dan eten?
Meestal is het toch groenten met pasta, aardappels en / of rijst met een sausje op soyabasis.
Helaas is tofu niet aan mij besteed en voor noten ben ik allergisch....nu weet ik het ook even niet meer  ???

Sleutel tot afvallen is (meer) bewegen. Je kunt minder eten tot je een ons weegt, maar zonder beweging is het geen resultaat voor de langere termijn...

1x per week aqua joggen, 1x per week buikdansen, elke dag 1 uur intensief yoga en dan nog de huishoudwerkzaamheden en wat ik verder nog afloop.
Daar kan het niet aan liggen, maar bedankt voor je reactie ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #25 Gepost op: 06 mei 2006, 17:22:47 »
Ben inmiddels alweer een kilo aangekomen, nu dus al 2  >:( en dat terwijl ik juist gewicht weg wilde.
Niet echt motiverend moet ik zeggen.
Ik denk dat ik om het hongergevoel te compenseren teveel koolhydraten binnen heb gekregen, maar ja wat moet ik dan eten?
Meestal is het toch groenten met pasta, aardappels en / of rijst met een sausje op soyabasis.
Helaas is tofu niet aan mij besteed en voor noten ben ik allergisch....nu weet ik het ook even niet meer  ???

Sleutel tot afvallen is (meer) bewegen. Je kunt minder eten tot je een ons weegt, maar zonder beweging is het geen resultaat voor de langere termijn...

1x per week aqua joggen, 1x per week buikdansen, elke dag 1 uur intensief yoga en dan nog de huishoudwerkzaamheden en wat ik verder nog afloop.
Daar kan het niet aan liggen, maar bedankt voor je reactie ;)

 :o wow, waar haal je de tijd vandaan? ik kom niet eens aan mijn 10 minuten ingeplande yoga/meditatie  :-[
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #26 Gepost op: 06 mei 2006, 17:26:57 »
Citaat
:o wow, waar haal je de tijd vandaan? ik kom niet eens aan mijn 10 minuten ingeplande yoga/meditatie  :-[

das makkelijk als je yogalerares van beroep bent ;D

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #27 Gepost op: 06 mei 2006, 17:28:50 »
Citaat
:o wow, waar haal je de tijd vandaan? ik kom niet eens aan mijn 10 minuten ingeplande yoga/meditatie  :-[

das makkelijk als je yogalerares van beroep bent ;D

Oh, gaaf! Doe je dan niet meer op een dag, of geef je niet zoveel lessen?
Ik doe nu een soort introductie in meditatie op mijn vereniging, maar ik wil denk ik iets met yoga gaan doen weer.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #28 Gepost op: 06 mei 2006, 17:32:43 »
Citaat
[quote author=bambi
Oh, gaaf! Doe je dan niet meer op een dag, of geef je niet zoveel lessen?
Ik doe nu een soort introductie in meditatie op mijn vereniging, maar ik wil denk ik iets met yoga gaan doen weer.
Citaat

hoe bedoel je : niet meer op een dag? of ik niet meer dan dat doe?
jaweeeeeeelllllllll, heel veel genieten van het leven en studeren.
 ;D

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #29 Gepost op: 06 mei 2006, 17:37:20 »
Citaat
[quote author=bambi
Oh, gaaf! Doe je dan niet meer op een dag, of geef je niet zoveel lessen?
Ik doe nu een soort introductie in meditatie op mijn vereniging, maar ik wil denk ik iets met yoga gaan doen weer.
Citaat

hoe bedoel je : niet meer op een dag? of ik niet meer dan dat doe?
jaweeeeeeelllllllll, heel veel genieten van het leven en studeren.
 ;D

nee ik bedoelde: als docent, doe je dat dan meer dan 1 (les)uur?

en om ontopic te blijven: ik probeer bij tussentijdse honger een banaan te nemen, ontbijtkoek staat goed bekend (heeft volgens mij wel veel suiker), als je over een uurtje weer gaat eten, redt een stuk paprika het ook wel even.

Wat ik ook wel doe, bij echte honger: lunchen met wentelteefjes e.d., dat is natuurlijk wel vet. Maar, altijd licht eten, dan blijf ik snaaien, en ik las de laatste tijd meerdere malen dat veel suiker slechter is dan wat vet: want het vult tenminste voor een tijdje.

Is dus alleen mijn bevinding he, misschien is het onwaar, maar ik kom iig de laatste jaren niet meer aan (eraf gaat het er echter ook niet ...).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #30 Gepost op: 06 mei 2006, 21:33:04 »
Misschien moet je eens opschrijven wat en hoeveel je dagelijks eet? Dan heb je er beter kijk op.

« Laatst bewerkt op: 06 mei 2006, 21:33:22 door Hizikigrrrl »

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #31 Gepost op: 09 mei 2006, 01:26:32 »
Hoi part time veggie!

Ik kan me voorstellen dat je lichaam gewoon flink aan het wennen is! Maar alles went, het lijkt een flauwe zin maar het is wel waar!

Probeer inderdaad veelzijdig te eten, probeer verschillende recepten uit. Wat mij vult en wat ook echt heel erg lekker is de: "portabella mushroom". Ik woon op dit moment in Amerika en had dit in Nederland nog nooit gegeten! Het is een grote paddestoel, ongeveer zo groot als je hand (zonder vingers  ;)) en is vrij donker van kleur.

In Amerika gebruiken ze die portabella mushroom vaak ook op vegetarische sandwiches. Het heeft ongeveer de groote van een hamburger en heeft een goede "bite".

Je zou eens kunnen kijken of je die in NL kunt vinden! Ze zijn lekker met rijst en andere groenten, of op een salade, of op een lekker broodje. Je kunt ze bakken in wat olijfolie en wat kruiden met wat peper, en een klein beetje zout...maar je kunt ermee doen wat je wilt!

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2006, 17:45:02 »
Bedankt voor de tips!

Heb mijn dagmenu inderdaad eens opgeschreven en ben nu aan het lijnen en kom op 1300 kcal uit.
De verborgen kalorieën heb ik ontdekt zitten in de koolhydraten die ik meer ben gaan eten om de honger te compenseren.
Ook zit veel vet in bv. Alpro soya chocodrank, nooit op gelet...?
En de olijfolie is nu ook gehalveerd op de sla.
Verder heb ik besloten wat ik in een ander draadje schrijf dat ik me toch 1x per week bio - rundergehakt gun.
Wat ook zou kunnen meewerken aan de kilo's die ik ben aangekomen is mijn antibioticakuur die ik geslikt had. Je schijnt er vocht van vast te houden??
Kortom, ik ben weer bezig met mijn balans te vinden en ga door en wie weet ben ik over een tijde echt wel een fulltime veggie...of niet? ::)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2006, 17:56:35 »

Heb mijn dagmenu inderdaad eens opgeschreven en ben nu aan het lijnen en kom op 1300 kcal uit.

 :o Een mens heeft 2000 per dag nodig! Geen wonder dat je honger hebt.
,,,,فلافل

Dee

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2006, 18:32:51 »
Dat hangt af van wat je zoals doet op een dag. 2000 zou voor mij veel te veel zijn, daar kom ik echt niet aan. Als je dan nog lijnt, lijkt 1300 mij wel ok. Honger is natuurlijk niet goed, maar dat kan je bestrijden met veel groenten te eten, er zijn varianten die zo goed als geen kcal bevatten.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2006, 18:38:33 »
Ik kom ook nauwelijks aan 2000 kcal, je behoefte hangt ook af van je lengte (een groot lijf heeft meer energie nodig). In mijn hardloopboekje staat dat je je dagelijkse behoefte aan kcal (voor iemand die gemiddeld actief is) kan berekenen door:
lichaamsgewicht in kilo's x 100 en delen door 3
btw: dit is natuurlijk maar een richtlijn, je spijsverteringssnelheid bijv. speelt ook een rol.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2006, 18:41:18 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #36 Gepost op: 09 mei 2006, 21:11:38 »

Heb mijn dagmenu inderdaad eens opgeschreven en ben nu aan het lijnen en kom op 1300 kcal uit.

 :o Een mens heeft 2000 per dag nodig! Geen wonder dat je honger hebt.

Nee, ik ben pas sinds gisteren aan het lijnen, daarvoor at ik veel meer en had ik toch nog honger. Maar zoals ik schreef, kreeg ik teveel vetten binnen en ik denk inderdaad dat mijn lichaam moet wennen aan geen vlees eten wat nu dan 1x per week is geworden.

Oh, dat wist ik niet Piek, dat een groot lijf meer energie nodig heeft.
Ik heb 20 jaar geleden eens een dieet gevolgd met 1000 kcal, dat zou ik nu dus nooit meer kunnen en doen en lijkt mij ook niet gezond.
Oei, als ik die berekening van jouw boekje doe, mag ik wel heel veel eten?? Mij lijkt inderdaad 2000 kcal genoeg voor een vrouw en daar zit je heel snel aan merk ik nu ik eens alles op schrijf en tja....elk pondje gaat door het mondje :P

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #37 Gepost op: 09 mei 2006, 21:43:27 »
Ik hou sinds 3 dagen ook mijn caloriën bij op de caloriechecker van het voedingscentrum. Nou heb ik me vandaag echt niet ingehouden met eten, en ik kwam op nog geen 1400. Nu heb ik vandaag niks met room en kaas en zo gegeten, ik denk dat dat soort dingen wel aantikken. Ik eet ook geen suiker, dat zal ook schelen. Maar ik zit echt wel vol vandaag hoor! Want wat is er ingegaan?

- yoghurt met muesli
- 2 volkoren boterhammen met kaas en roomboter
- 2 volkoren boterhammen met suikervrije jam en roomboter
- 2 schijven ananas
- 3 schijven meloen
- basmatirijst met thaise curry met kokosmelk en diverse groenten
- flink wat water, thee en kruidenthee en 3 koffie

Niet echt weinig lijkt me... en nog zou ik veel meer caloriën binnen moeten krijgen voor het goede..

Ik ga het gewoon een maandje bijhouden, misschien dat ik andere dagen wel rijker eet, maar dat moet 'm dan al in het avondeten zitten, want m'n overdagmenu is nooit zo anders dan hierboven.
-

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2006, 10:15:05 »
Een groot lijf heeft veel energie nodig, mits het natuurlijk wel een gezond groot lijf is en binnen de gezonde bmi waarden valt!
Vaak wordt als gemiddeld voedingsadvies voor vrouwen 2000 kcal gerekend, maar ik ben absoluut geen gemiddelde vrouw: ik ben bijv. klein van stuk. Het zou gek zijn als ik evenveel energie nodig zou hebben als een lange vrouw.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2006, 10:15:39 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2006, 10:45:14 »
Nu ben ik ook klein, maar als ik jouw vuistregel aanhoudt kom ik over de 2000 heen (ik ben ontzettend zwaar voor zo'n klein mensje).

Maar als ik zo kijk wat Modub op een dag eet, denk ik ook niet dat ik het haal.
Supercalifragilisticexpialidocious!