Vegatopia Forum

Nog even en ik ben een konijn...

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

parttime veggie

Nog even en ik ben een konijn...
« Gepost op: 26 april 2006, 20:57:55 »
Nu ben ik sinds een week alleen maar vegetarisch aan het eten, ik wilde mezelf toch eens testen om eens helemaal geen vlees meer te eten ivp 2x per week.  
Maar........ik kan geen groenten meer zien  ::)  
Even mijn receptjes  vrijgeven:

vegetarische paella, chili son carne met tofu (getverderrie), havermoutkoekjes (zelf gemaakt) met aardappels en bleekselderij in kaassaus, gevulde paprika's - gevuld met macaroni en tomaten en alweer kaas, sla om bij neer te vallen en een toscaanse burger van de AH.

Doe ik iets verkeerd? Ik mis toch af en toe een korreltje rundergehakt , maar ik wil niet meer vlees eten.

Iemand tips?  ???
 

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2006, 22:02:50 »
Tja, je menu klinkt wel heel lekker en gevarieerd hoor!  :)
Mijn idee is dat je gewoon even moet volhouden, de overgang van vlees naar veggie is altijd moeilijk (afkicken he?  ;))
Probeer nog een paar weken vol te houden ('the cold tofu'), dan zal waarschijnlijk je trek in vlees snel verminderen. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen. Als je toch af en toe vlees blijft eten zal de trek blijven.

Hier nog een aantal recepten-tips, om wat inspiratie op te doen:
http://www.vitalita.com/cookbooks.html
http://www.veganisme.org/?receptoverzicht

En als je om ethische redenen vegetarier bent geworden: kijk Earthlings.
Dan zal alle trek in vlees zeker verdwijnen...
 :'(

Veel succes ermee!
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

parttime veggie

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2006, 09:30:40 »
Dank je Wildflower voor de link naar de filmpjes.
Ik zit hier met tranen in mijn ogen te typen, ik zet door.
AFSCHUWELIJK

Ik wist trouwens niet dat je afkickverschijnselen kon krijgen.
Thanks again  :'(

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2006, 10:49:11 »
Sterkte en volhouden he!  :)
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2006, 19:21:31 »
Goh, ik ben jaloers op jouw menu! Kun je bij mijn komen koken??? ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2006, 19:21:49 »
Ik denk dat je je repertoire gewoon wat moet uitbreiden.


Hier vind je een heleboel groenten:
http://www.groentenenfruit.nl/agf?waxtrapp=ffmoxCsHgnOhnOnHDcF

Hier nog meer recepten, met o.a. wat je zoal in je biologische groententas kan vinden:
http://www.odin.nl/nl/recept/receptenboek.asp

En uiteraard staat hier nog een heleboel!:
http://www.vegatopia.com/

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2006, 14:11:31 »
Ik vervang vlees gewoon vaak door vleesvervangers.. Kvind het zelfs lekkerder dan vlees, maar oké, dat kan ook aan mij liggen  ;D
Je moet anders gewoon s proberen de dingen die je lekker vond van vlees te gaan vervangen door iets wat er erg op lijkt.. Deed ik in het begin ook :)

parttime veggie

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2006, 09:09:57 »
Oeps, bedankt voor jullie reacties, had ik nog niet gelezen :D

Trouwens, ik dacht dat ik wel een kilootje ofzo zou gaan afvallen nu ik zonder vlees zit, maar niets is minder waar, ben er zelf 1 flinke kilo bij.... :o ::) en ik eet echt geen koekjes of verkeerde vetten om iets te compenseren.

iemand nog ideeën?

bah, wat kan je je toch onzeker voelen soms als je iets nieuws begint, herkenbaar? ???

parttime veggie = nu fulltime veggie ;)
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2006, 09:20:14 door parttime veggie »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2006, 13:22:55 »
Dat vlees een dikmaker is, is niet waar. Wel ligt het eraan wat voor vlees je eet natuurlijk: mager ipv vet is beter.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2006, 15:09:04 »
Met iets nieuws je onzeker voelen is zeker herkenbaar :) maar ik  heb me eigenlijk nooit echt onzeker gevoeld vegetariër te worden/zijn.
Gewoon volhouden, het is even wennen. Je lichaam moet zich ook wel aanpassen, dus misschien ben je binnen een paar weken enkele kilo's kwijt en wil je nooit meer vlees eten ;)

Gwennepen

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2006, 15:29:45 »
Er zit eigelijk zero smaak aan vlees.Het zijn de kruiden en specerijen die het'm doen.Dus lekker strooien maar!Mijn man heeft volgens mij helemaal niet door als er een keer geen vlees in z,n pasta zit.Vooral als er ook al lekker veel kaas overheen zit.En anders hoor ik hem er niet over klagen. ;)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2006, 15:46:10 »
Er zit eigelijk zero smaak aan vlees.Het zijn de kruiden en specerijen die het'm doen.

Dat is zo'n typisch 'ik ben vegetariër dus alle argumenten tegen vlees zijn goed, ook als deze argumenten geen rationele basis hebben-argument'.
Vlees heeft zeker niet minder smaak dan plantaardig voeding. En net zoals bepaalde plantaardige voeding net lekker wordt door het gebruik van kruiden worden bepaalde vleesgerechten ook net lekker door het gebruik van kruiden.  Maar aan de andere kant zijn er plantaardige gerechten die ook niet gekruid smaakvol zijn, en dat gaat evengoed op voor bepaalde vleessoorten.
'k Denk dat, om maar een voorbeeld te geven, veel spek helemaal niet gekruid wordt.  Integendeel, spek wordt vaak gebruikt als smaakmaker.  En waarom zouden vleesextracten (bouillon, vleesextracten in bepaalde chips, ...) net gebruikt worden als smaakmakers als vlees van nature zero smaak zou hebben zoals jij beweert?
En waarom is het nog steeds zo moeilijk, eigenlijk onmogelijk, om de smaak van vlees te evenaren door het gebruik van plantaardige ingrediënten (en dat heeft niet alleen met textuur te maken, textuur heeft wel een belangrijke invloed om de smaakgewaarwording).

Er zijn goede argumenten om geen vlees te eten, maar dat vlees geen smaak zou hebben is volkomen onwaar.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2006, 15:49:55 door Ligfietsertje »

Monique

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2006, 17:33:44 »
Doe ik iets verkeerd? Ik mis toch af en toe een korreltje rundergehakt , maar ik wil niet meer vlees eten.

Nee, je doet zeker niets verkeerd.
Het zijn waarschijnlijk de afkickverschijnselen zoals al eerder genoemd is.
Ik heb daar persoonlijk nooit last van gehad, maar dat komt omdat ik nooit met plezier vlees heb gegeten (tot ik besloot vegetarier te zijn).
Gewoon echt even doorzetten, als je het echt wilt lukt het je vast en zeker.

Citaat
Iemand tips?  ???

Koop een mooi vegetarisch kookboek, je zult versteld staan van wat allemaal mogelijk is op  vegetarisch kookgebied.


parttime veggie

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2006, 18:13:56 »
Dank voor jullie reacties.
Een mooi kookboek heb ik inmiddels gekocht. Ik had er wel maar nu heb ik nog wat meer keus. ;)

Goh, nooit gerealiseerd dat je lichaam moet wennen aan geen vlees eten, zeker omdat ik het al jaren afbouw.
Misschien verklaart dat ook de gigantische verkoudheid die ik sinds anderhalve week heb met nu een bijholteontsteking erbij toe ???
Soms voel ik het namelijk zo alsof mijn lichaam aan een schoonmaakkuur begonnen is sinds die week en de verkoudheid zou daar wel eens een onderdeel van kunnen zijn, zeker omdat ik zeer zelden last van zoiets heb.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2006, 18:18:37 »
Misschien verklaart dat ook de gigantische verkoudheid die ik sinds anderhalve week heb met nu een bijholteontsteking erbij toe ???
Soms voel ik het namelijk zo alsof mijn lichaam aan een schoonmaakkuur begonnen is sinds die week en de verkoudheid zou daar wel eens een onderdeel van kunnen zijn, zeker omdat ik zeer zelden last van zoiets heb.

Het kan ook gewoon toeval zijn (dat lijkt me zelf erg waarschijnlijk), maar veel mensen houden niet van toeval en hebben de neiging om verbanden te leggen tussen twee niet samenhangende gebeurtenissen, zeker als die twee gebeurtenissen relatief uniek zijn.  Als je deze week toevallig twee keer was gaan zwemmen en je dat anders nooit doet dan was het zwemmen zeker als schuldige aangeduid.

'k Wens je in ieder geval veel succes met het stoppen met vlees eten.


Gwennepen

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2006, 18:22:36 »
Sorrie,maar ik ben nog maar net bezig met de computer ontdekken en dat quotegebeuren enzo heb ik nog niet door maar dat komt nog wel :)Ik vergat vroeger voor mijn vegetarische tijd wel eens vlees te kruiden en dat vond ik toch eerlijk waar een hapje niks.Ik dacht dat spek toch altijd min of meer wordt gezouten?Die vleesextracten,ik geloof niet dat ik die ooit ergens bovenuit heb geproeft.Misschien had ik beter kunnen schrijven IK vind dat er zero smaak zit aan vlees.Over de textuur hoor je me trouwens niet hoor,Daar heb ik vandaag ergens al wat over geschreven trouwens.En ik ben ook niet zo,n wichtje dat altijd haar vegetarische zinnetje moet hebben.Ik dacht dat dat wel bleek in wat ik hier en daar neer schreef tot nu toe.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2006, 18:25:30 »
Verkoudheid is een virus, dus lijkt me niet dat dat iets met het schoonmaken van/door je lichaam te maken heeft. Bovendien, denk je dat je hele lichaam zo snel ontwenningsverschijnselen krijgt, na een paar dagen geen vlees meer gegeten te hebben terwijl je sowieso al weinig vlees at?

Ik denk dat die ontwennigsverschijnselen eerder psychologisch zijn. Je bent gewend dat er in een bepaalde maaltijd iets (lees: vlees) zit, en als dat er niet meer inzit dan mis je dat. Dat klopt dan voor je gevoel niet.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2006, 18:31:34 »
Ik heb juist minder last van verkoudheden etc. sinds ik vegetarier ben.
Dit kan toeval zijn, maar omdat ik al enige tijd vegetarier ben lijkt dat me in mijn geval onwaarschijnlijk.

Ik sluit zeker niet uit dat daar wel een verband is, maar dan hebben we het niet over het toevallig samengaan van twee uniek gebeurtenissen.  Als je verkouden was geweest op het moment dat je vegetarisch begon te eten en je verkoudheid was na enkele dagen over geweest zou ik er vragen bij stellen als men dat aan het stoppen met vleeseten zou wijten.
Gezien er echter wel een groot verband is tussen eetgewoontes en gezondheid is het zeker niet uit te sluiten dat iemand die vegetarisch gaan eten minder verkouden wordt.
Maar ik betwijfel toch dat het minder verkouden worden aan het feit ligt dat je geen vlees meer eet, maar eerder aan het gegeven dat je waarschijnlijk gezonder bent gaan eten en meer fruit- en groenten binnen krijgt dat vroeger.

Monique

Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2006, 18:33:37 »
Ik heb juist minder last van verkoudheden etc. sinds ik vegetarier ben.
Dit kan toeval zijn, maar omdat ik al enige tijd vegetarier ben lijkt dat me in mijn geval onwaarschijnlijk.

Ik sluit zeker niet uit dat daar wel een verband is, maar dan hebben we het niet over het toevallig samengaan van twee uniek gebeurtenissen.  Als je verkouden was geweest op het moment dat je vegetarisch begon te eten en je verkoudheid was na enkele dagen over geweest zou ik er vragen bij stellen als men dat aan het stoppen met vleeseten zou wijten.
Gezien er echter wel een groot verband is tussen eetgewoontes en gezondheid is het zeker niet uit te sluiten dat iemand die vegetarisch gaan eten minder verkouden wordt.
Maar ik betwijfel toch dat het minder verkouden worden aan het feit ligt dat je geen vlees meer eet, maar eerder aan het gegeven dat je waarschijnlijk gezonder bent gaan eten en meer fruit- en groenten binnen krijgt dat vroeger.

Oeps, per ongeluk het berichtje verwijderd ::)

Ja, ik weet ook wel dat het komt omdat ik onbewust (nog) gezonder ben gaan eten sinds ik vegetarier ben.

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nog even en ik ben een konijn...
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2006, 19:43:07 »

Trouwens, ik dacht dat ik wel een kilootje ofzo zou gaan afvallen nu ik zonder vlees zit, maar niets is minder waar, ben er zelf 1 flinke kilo bij.... :o ::) en ik eet echt geen koekjes of verkeerde vetten om iets te compenseren.

iemand nog idee�n?

bah, wat kan je je toch onzeker voelen soms als je iets nieuws begint, herkenbaar? ???

parttime veggie = nu fulltime veggie ;)


Wat betreft het aankomen: ik denk dat ieder lichaam anders reageert op bepaalde stoffen, maar als je als beginnend vegetarier vlees gaat vervangen door veel zuivelproducten (kaas!),  denk ik dat je wel iets aan kunt komen.

Ik eet zelf bij voorkeur veganistisch (sinds enkele maanden), en ik ben een kilo of 5 afgevallen (was al niet dik ofzo). Waarschijnlijk komt dit doordat ik de vetten in melk en kaas niet meer binnenkrijg.

Dus, mijn tip is om wat magerdere producten te gebruiken, zoals light-kaas e.d. Ook erg lekker op brood is de zonnebloemspread van De Nieuwe Band (verkrijgbaar bij natuurwinkel). Vooral de bieslook smaak is erg lekker, heeft iets weg van Paturain. Zie: http://www.nieuweband.nl/produkten/a2115.htm
Ik weet eerlijk gezegd niet of er veel minder calorieen inzitten dan in kaas, maar ik geloof dat het wel scheelt.
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~