Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #80 Gepost op: 06 augustus 2007, 19:00:45 »
dat komt door het zuur... het is idd niet zo goed voor je glazuur. maar eigenlijk zit in veel eten zuur. in ieder geval een uur wachten voordat je evt je tanden poetst
Za Zemiata!

scarabee

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #81 Gepost op: 09 augustus 2007, 21:05:41 »
Ik denk niet dat ik de norm haal. Ik eet meestal 1 of 2 stuks fruit per dag, maar niet altijd. Soms een sapje.
De groentenorm haal ik alleen als ik aardappels eet, maar meestal eet ik een roerbakgerecht met rijst of pasta oid. Denk niet dat de roerbakgroenten de 2 ons halen. (ik tel aardappelen niet als groente hoor, maar bij aardappelen eet ik gewoon meer groente)

Maar goed, ik moet toch al niet veel hebben van zo'n voorgeschreven norm. Melk is ons ook door de strot geduwd met zulke campagnes, kip eten word je ook te pas en te onpas ingepeperd. Niet omdat het allemaal zo gezond is maar omdat er vooral een markt voor moet blijven bestaan.

Groente en fruit zijn natuurlijk gezond maar er zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen. Als je meer natuurlijk wilt leven eet je groente en fruit van het seizoen en uit je eigen streek. Daarmee valt het tropisch fruit een groot gedeelte van het jaar al af. Sinaasappels werken bijvoorbeeld verkoelend (vandaar ook dat ze in warme streken groeien) en dat is niet wat je 's winters nodig hebt.

Verder is het volgens mij inderdaad zo dat je beter de hele vrucht kunt eten dan alleen het sap. Ook eet ik geen fruit na de maaltijd omdat het sneller verteert dan de rest van het eten.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #82 Gepost op: 09 augustus 2007, 21:50:36 »
fruit na de maaltijd valt mij ook niet goed... dan krijg ik buikpijn of een erg opgezette buik.

Jippia

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #83 Gepost op: 13 augustus 2007, 13:03:27 »
Dat komt doordat de suikers in het fruit gaan gisten met het voedsel dat al in de maag zit.

Ik kom over het algemeen aardig aan mijn 2 ons groente en 2 stuks fruit. Ik neem altijd minstens drie stuks fruit mee naar kantoor: meestal een appel, een sinaasappel en wat ik nog meer heb, bijvoorbeeld een trosje rode of blauwe druiven. Om tien uur en om drie uur ga ik dan aan het fruit. 's Middags in de trein terug eet ik meestal mijn sinaasappel. 's Morgens drink ik altijd een beker sinaasappelsap en tussen de middag ook.

Bij gekookte groente reken ik altijd ruim een pond per twee personen. Mijn man en ik eten veel groente. Ik ben geen aardappeleter, maar als je die meetelt, eten we per keer twee tot drie aardappelen per persoon. Soms doe ik daar ook nog sla bij. Ik eet alleen niet zoveel rauwkost. Het komt er gewoon niet van en ik ben nog aan het nadenken over een manier waarop ik het in mijn dagschema kan opnemen. In Apeldoorn hebben ze sinds kort een AH to Go op het station en ik ga daar wel eens naar binnen (als ik via het hoofdstation reis) voor een zakje snoepgroente (worteltjes of worteltjes en komkommer). Dat is toch weer 100 gram.

Wij eten ook af en toe potgroente, maar bij ons gaat er een grote pot (dus van 720 gram) door als we met z'n tweeën zijn. Roerbakgroenten heb je in de diepvries in verschillende hoeveelheden. Een zak van 750 gram bij de Lidl is genoeg voor ons tweeën, hoewel ik vermoed dat die eigenlijk voor vier personen bedoeld is. En bij Jumbo heb je zakken diepvriesgroente van een kilo. Dat is dan voor twee dagen. Door pasta of bij rijst hanteer ik dezelfde hoeveelheden. Het is dan meer groente dan pasta en dat vind ik een gezondere verhouding.

Mirjam


Sarake_1

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #84 Gepost op: 24 augustus 2007, 16:27:26 »
momenteel kom ik makkelijk aan mijn 2 stukken fruit per dag, gisteren at ik nog 4 appels :)

Hoewel ik groenten ook wel graag eet, kom ik daar amper aan de gevraagde porties...

Annet van Dorsser

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #85 Gepost op: 05 september 2007, 20:53:50 »
Hallo,

Blikjes en potjes tellen niet mee hoor  ;)
Een heel makkelijke manier om veel vers fruit en verse groente binnen te krijgen is juicen. Je kunt de lekkerste combinaties maken. Het is het beste om het gelijk op te drinken, maar je kunt ook extra voor de rest van de dag maken.
Verder kun je ook smoothies maken met fruit en groente. Er zijn veel lekkere recepten te vinden.

Groetjes, Annet
« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 20:54:18 door Modub »

miemp

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #86 Gepost op: 15 januari 2008, 22:23:00 »
Een hoop van jullie vragen wordt op deze site beantwoord:
http://www.groentenenfruit.nl/index.php?pageid=259
zoals-> sap telt, potjes ook (gek genoeg??) etc.
 ;)

Inge

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #87 Gepost op: 06 februari 2008, 03:56:16 »
ik ben raw fooder. Ik kom dus ruimschoots aan mijn dagelijkse groenten en fruit! Oplossing om meer verse energieke groenten en fruit binnen te krijgen; blenden (rauwe soepen, smoothies, ...)

x

sammie

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #88 Gepost op: 06 mei 2008, 22:30:22 »
Gifvrij; biologisch, en/of uit eigen land en uit het seizoen is natuurlijk het allerlekkerst en gezondst.

http://www.weetwatjeeet.nl/

http://www.milieudefensie.nl/landbouw/doemee/vermijd-landbouwgif-met-de-groente-fruit-wijzer


storywriter.raven

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #89 Gepost op: 19 mei 2008, 17:59:47 »
Even kijken....

Mijn dagelijkse behoefte aan eten is meestal(op een niet al te drukke schooldag)

pssst: let niet op mijn eetwijze, ik ben gewoon een beetje vreemd xD

Ontbijt: Cornflakes met partjes tomaat en partjes kiwi
Melk en een wortel

Op school:
twee pakjes melk
Een mandarijn
Twee broodjes gezond(zonder ham, zout, mayo of mosterd..) met extra sla
Mueslireep met extra noten (ik ga ze toch eens nakijken.. zit volgens mij teveel suikers in)

Thuis weer:
Zoethout of Sterrenmix thee
Chocolade koek (ach, je mag toch wel eens wat xD)
Banaan
Twee scheppen aardappels
vier, vijf scheppen groenten.. halve pan leeg xD
vegaburger, snitzel, cordon blue of wat er in de pan gelegen heeft en op weg is naar iets heel donkers
vanillevla met aardbeien of stukjes komkommer(heeeel soms beide)
en 's avonds een verwarmde beker melk met honing, tegen hoofdpijn en om beter te kunnen slapen.

sammie

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #90 Gepost op: 19 mei 2008, 20:51:49 »
vanillevla met aardbeien of stukjes komkommer(heeeel soms beide)

Dat klinkt spannend, moet ik ook maar eens proberen. Ik ben ook altijd wel van vreemde combi's. Welkom trouwens!

isa

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #91 Gepost op: 18 juni 2008, 14:59:22 »
Ik probeer om genoeg groente en fruit binnen te krijgen, en op de meeste dagen gaat het goed. Ik heb alleen het rare idee dat sommige groenten en fruit niet mee tellen als groente en fruit: ik vind appelmoes geen portie fruit, een glas sap ook niet, verder vind ik tomatensaus geen groente, uien ook niet, champignons ook niet. Raar toch? Ik heb ergens iets in mijn hoofd zitten dat ik voor fruit appels enzo moet eten, en voor groente groene bladgroente of rauwe worteltjes ofzo. En zo heb ik vaak het idee dat ik veel te weinig groente en fruit eet. Als ik pasta met tomatensaus eet (400 gram tomatenblokjes, 225 gram champignons, 50 gram ui, 100 gram paprika, voor 2 personen) bedenk ik me verschrikt dat ik die dag nog geen groente gegeten heb :bonk:

Hoeveel groente en fruit eten jullie per dag? En hebben jullie ook last van het waanidee dat alles wat niet rauw en/of groen is eigenlijk niet mee telt?

Ha ha ha 2 ons groente en twee stuks fruit.
Laaaang niet genoeg voor mij ik zit minimaal op 3 stuks fruit het liefst 4(wel verschillende)

En 4 a 500 gr groente heb ik op een dag zo op.

Ik heb de tik dat ik zoveel en gevarieerd mogelijk
groente en fruit binnen krijg.

Ik word erg onrustig als ik niet gezond eet dus echt een tik!

Gr Isa

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #92 Gepost op: 10 juli 2008, 13:03:25 »
Hoe zit het eigenlijk met erwten en bonen? Ik zie bijv. sperziebonen wel als groente, maar kikkererwten dan weer niet. Klopt dat, of kan ik voortaan mijn broodjes hummus wel als portie groenten rekenen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #93 Gepost op: 10 juli 2008, 13:09:33 »
Kikkererwten en droge bonen zijn geen groenten maar peulvruchten en mogen niet meegeteld worden als groenten.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 13:09:46 door Hizikigrrrl »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #94 Gepost op: 10 juli 2008, 13:29:59 »
Maar sperziebonen zijn toch ook peulvruchten, alleen eet je die in zijn geheel op. En ik zag tuinbonen ook ergens tussenstaan als groente, via die site die Miemp had geplaatst.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #95 Gepost op: 10 juli 2008, 13:41:44 »
Droge bonen zijn peulvruchten, tuinbonen en sperziebonen zijn vers.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #96 Gepost op: 10 juli 2008, 14:08:18 »
Ik vroeg me wat af, versgeperst sinaasappelsap telt ook als fruit he? Maar ook het aantal? Dus telt 1 uitgeperste perssinaasappel als 1 fruitje? Omdat die nooit helemaal uitgeperst kan worden tenzij die geschilt wordt en in de blender gegooid wordt natuurlijk.
Ik pers elke dag 3 perssinaasappels dus das zeker genoeg en soms nog vers limoensap en verder eet ik ook nog fruit, ook vaak met limoensap erover.
En groente eet ik heel veel, ongeveer een pond per dag.
Telt tomaten als groente aangezien het toch een vrucht is he? Tomaten eet ik ook veel.
Ik eet ook nog andere dingen behalve groente en fruit hoor :P Al doe ik wel zowat al me boodschappen op de markt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #97 Gepost op: 10 juli 2008, 15:36:18 »
Één glas sinaasappelsap telt als één stuk fruit, maar voor dat ene glas zijn meerdere sinaasappels uitgeperst.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #98 Gepost op: 10 juli 2008, 15:58:50 »
Één glas sinaasappelsap telt als één stuk fruit, maar voor dat ene glas zijn meerdere sinaasappels uitgeperst.

En ik vind dat men sowieso voorzichtig moet zijn met die vergelijking. Zo is versgeperst fruitsap qua vezelf onvergelijkbaar met het fruit zelf.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #99 Gepost op: 10 juli 2008, 18:03:49 »
Maar sinaasappelsap schijnt meer vezels te bevatten dan een banaan ofzo, dus sinaasappelsap mag als één stuk fruit, appelsap enzo dan weer absoluut niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!