Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #100 Gepost op: 12 juli 2008, 12:30:34 »
Van een Amerikaanse site (waar je zo'n 'echte leeftijd' test kan doen en ze je tips geven om nog jonger te worden):

Citaat
3 Ways to Eat More Veggies

   1. Be a bean counter. Legumes count as vegetables. Try mild-tasting peas, and beans such as baby lima beans, chick peas (garbanzo beans), great northern (white) beans, pinto beans, lentils, and edamame (soybeans).
   2. Get sneaky. Add chopped veggies to soups, stews, meatballs, meat loaf, and spaghetti sauce.
   3. Build menus around them. Instead of making meat the focus of your meals, make veggies the center of attention. Try this hearty warm sandwich or this veggie casserole. Find more deliciously healthy recipes in the RealAge Recipe Box.

Zij vinden blijkbaar wel dat bonen meetellen als groente.
Punt 3 is wel een hele goede tip voor mij zeg, ik moet me inderdaad eens wat minder op vlees gaan richten  :heehee:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #101 Gepost op: 12 juli 2008, 12:54:06 »
Real Age is een betrouwbare site, maar dit klopt toch niet.

Kijk maar eens bij de voedingswaardes, gedroogde peulvruchten bevatten veel meer eiwitten, calorieen, koolhydraten dan verse peulvruchten en veel minder water. Ze zijn duidelijk een andere groep.

Baby lima beans en edamame zijn denk ik wel allebei vers.

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2008, 12:54:26 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #102 Gepost op: 12 juli 2008, 22:10:01 »
edamame zijn denk ik wel allebei vers.

Edamame is wel vers ja, zijn jonge verse sojabonen.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #103 Gepost op: 13 juli 2008, 12:25:21 »
Ja, de baby lima weet ik niet zo.

Ik heb nog sojaboontjes om te planten voor edamame. Helemaal vergeten dit jaar, hihi.


Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #104 Gepost op: 17 augustus 2008, 11:08:42 »
Ik ben/was niet zo fruiterig, maar tegenwoordig (sinds een maand of 2) maak ik 's-ochtends een soort smoothie van minimaal 2 verschillende fruitdingen met yoghurt en wat water. Of een scheutje Adez erdoor. Meestal zit er een banaan bij dat maakt het lekker romig, maar zonder kan ook. Verder nog kiwi, aardbei, nectarine of iets dergelijks.
Veel groente lukt me nu wel, probeer tussen de middag ook iets van groente te eten, bijv een paprika of wat tomaten of een halve komkommer ofzo. En dan 's-avonds bij het eten weer uiteraard.
Gisteren is het toevallig niet echt goed gelukt want ik had knoflook, ui, tomaat, paprika met bruine bonen. Bruine bonen tellen vast niet mee voor de groente en ik weet niet of ik met het andere aan 200gr kwam. Maar dat was ffies een uitzondering.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #105 Gepost op: 14 juni 2009, 19:20:39 »
Vandaag hoorde ik in een of andere herhaling van een tv programma dat 0% van de Nederlanders, 2ons groente redt.
Ik dacht altijd dat ik dat makkelijk haalde (tuurlijk, niet elke dag, maar gemiddeld genomen). Dus ik weeg smiddags de groentes af die ik voor mn broodjes gezond ging gebruiken, zat ik al aan 100 gram, alleen bij de lunch. Ben ik nou gek of was het onderzoek toch niet helemaal representatief?

Kiwi

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #106 Gepost op: 14 juni 2009, 19:36:04 »
0%? Ik denk dat ik het gemiddeld genomen ook wel haal. Dus of wij zijn heel a-representatief, of er klopt niks van dat onderzoek.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #107 Gepost op: 14 juni 2009, 20:06:09 »
Ik heb het in de eerste maand dat ik hier woonde afgemeten, om erachter te komen wat voor hoeveelheden ik nou eigenlijk moest koken om niet met honger van tafel te gaan. Voor rijst en pasta is dat ongeveer 80 gram onbereid, voor eiwitdingetjes ook zoiets, maar ik eet dan wel ongeveer 400 gram groenten.

Ik eet alleen vrijwel nooit fruit, dus ik hoop dat die groenten dat fruit een beetje compenseren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #108 Gepost op: 14 juni 2009, 20:21:28 »
Lang leve het bedrijfsfruit!
Dat er zo'n mooie schaal naar me staat te lonken boordevol met gezond lekkers maakt het een stuk makkelijker om aan mn fruitjes te komen. Al zat ik er meestal wel aan hoor, maar dit is wel veel goedkoper.
We hebben het nu twee weken, hopelijk blijft het!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #109 Gepost op: 15 juni 2009, 08:34:28 »
Ik heb het in de eerste maand dat ik hier woonde afgemeten, om erachter te komen wat voor hoeveelheden ik nou eigenlijk moest koken om niet met honger van tafel te gaan. Voor rijst en pasta is dat ongeveer 80 gram onbereid, voor eiwitdingetjes ook zoiets, maar ik eet dan wel ongeveer 400 gram groenten.

Ik eet alleen vrijwel nooit fruit, dus ik hoop dat die groenten dat fruit een beetje compenseren.

Ik mocht van de dietist groenten deels als vervanging nemen voor fruit, en dan eet ik regelmatig een banaan en drink jus met vruchtvlees. En heel soms ander fruit dat ik mag, maar dat is niet vaak.
Ik hou ongeveer 250 gram de man aan voor groenten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #110 Gepost op: 15 juni 2009, 09:37:26 »
0%? Ik denk dat ik het gemiddeld genomen ook wel haal. Dus of wij zijn heel a-representatief, of er klopt niks van dat onderzoek.
Afgerond.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #111 Gepost op: 15 juni 2009, 12:54:09 »
Zelfs afgerond is dat wel heeeeeeeeeeel weinig. max 0,4 procent dus.
Goed we zitten hier op een forum voor vega's en da's niet helemaal representatief natuurlijk, maar mn ouders en mn oma komen er ook echt wel aan hoor. Mn oma helemaal, die is 86 en de groenteman komt tegenwoordig speciaal bij haar thuis omdat ze zo'n enorm goede klant is en zij niet meer heen kan.
Mn broer is blij als ie dat als maand quota haalt, dus die sleept het gemiddelde eigenhandig een paar procent omlaag.

Kieketok

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #112 Gepost op: 16 juni 2009, 12:01:27 »
Dit forum zal inderdaad wel niet representatief zijn, maar er zijn toch wel meer dan 0,4% vegetariers in NL (die niet allemaal genoeg groente eten maar wel een groot deel ervan?) en ook zat vleeseters die genoeg groente eten?

Groente haal ik makkelijk. Als die 2 stuks fruit per maand is haal ik het denk ik net.  :P Als 2 besjes ook als 2 stuks tellen haal ik het soms zelfs per dag.  :P Meeste soorten fruit vind ik niet lekker. Mijn vriend heeft een blender, ik denk dat ik die maar eens vaker moet gaan gebruiken, smoothies vind ik wel lekker. Als ik dan nog een praktische manier kan vinden om het mee te nemen kan ik het als 4-uurtje gebruiken. Maar je mag ook meer groente eten en minder fruit? Ik doe ook wel eens fruit door het avondeten (banaan door de tomaten-pasta-saus bijvoorbeeld  :hungry: ). Of ik eet bosvruchtenyoghurt of zo als toetje.

Wat ik niet snap is dat een heleboel dingen niet mee zouden tellen. Waarom telt blikgroente niet mee? Dat de vitamines er uit zouden gaan is al lang niet meer zo. (Bij potten is dat probleem iets groter omdat daar licht bij kan.) Waarom zouden gedroogde bonen niet meetellen en verse wel? Die week je toch en dan zijn ze weer hetzelfde als vers? Waarom telt appelmoes niet mee als fruit? In die uit de winkel zit veeel te veel suiker, maar als je het zelf maakt? (Bij m'n pa thuis aten ze dat als groente bij het avondeten, dat lijkt me niet zo gezond, maar als tussendoortje of toetje...) En fruit mag niet verwarmd volgens sommigen? Dan zou ik die banaan door de pasta niet eens mee mogen tellen... En appel kan sowieso alleen verwarmd anders krijg ik zo'n keelpijn...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #113 Gepost op: 16 juni 2009, 13:28:07 »
Het gaat om vers fruit of diepvriesfruit in sommige gevallen. Appelmoes bevat idd voornamelijk suiker en is praktisch net zo bewerkt als wit meel. Verder gebruik je ook de schil niet als je het zelf maakt, waardoor je minder vezels binnenkrijgt.

Gedroogde bonen worden noooit weer hetzelfde als je ze maar lang genoeg weekt! Gedroogde bonen vallen onder de peulvruchten en bevatten verhoudingsgewijs veel meer eiwitten als verse bonen. Verse bonen kook je 10 minuten en klaar zijn ze, gedroogde bonen moet je weken en dan soms een uur koken voor ze ok zijn.

Als je niet van fruit houdt, kun je idd gewoon meer groenten eten. Lust je paprika's? Probeer de zoete puntpaprika's eens, dat zijn vitaminebommetjes.

Blikgroente telt waarschijnlijk niet mee omdat er veel suiker en zout bij is toegevoegd. Je kan beter voor diepvriesgroente gaan.

Schanulleke

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #114 Gepost op: 16 juni 2009, 21:59:11 »
Sinds ik een blender heb, is 2 stuks fruit geen probleem meer voor mij: dat haal ik met het grootste gemak. Op een of andere manier vind ik het 'uit de hand' eten van fruit niet prettig (met bananen als uitzondering), maar zodra ik het tot puree geblenderd heb gaat het erin als koek. Misschien ben ik wel niet zo'n kauwer...
Wat die 2 ons groente betreft, heb ik nog een vraag aan jullie en wel de volgende: mag je zelfgeperst groentesap (en ook zelfgeperst fruitsap trouwens) meetellen? Ik heb al geprobeerd om op internet antwoord te vinden, maar de reguliere voedingssites zeggen er niks over. En alle sites die razend enthousiast zijn over groente-en fruitsap zitten vrijwel allemaal in de alternatieve hoek (raw food etc.) en daar heb ik nog wel eens mijn bedenkingen bij (in de zin van 'de wens is de vader van de gedachte').
Wanneer je groente uitperst in een sapcentrifuge, dan blijft er altijd pulp achter dat je weggooit. Veel raw food sites gaan ervan uit dat   de vitamines uit groente en fruit daarna in het sap zitten, maar voor hetzelfde geld klopt dat helemaal niet en blijft het grootste deel van alle werkzame stoffen in de pulp achter. De vraag is dus: hoeveel voedingsstoffen - en welke - zitten er in die pulp? Het meest voor de hand liggende zijn natuurlijk voedingsvezels. Maar wat nog meer?
Een buurvrouw van mij kwam trouwens met de volgende redenering: een aanzienlijk deel van de vitamines (mineralen ook?) is oplosbaar in water, dus het kan best eens zo zijn dat deze in water oplosbare vitamines bij groente en fruit in het vocht zitten. Op het moment dat je het vocht gaat scheiden van de andere bestanddelen, dan zouden de vitamines in het sap komen. Klinkt mij aannemelijk in de oren en zou ook goed nieuws zijn, want dan haal ik mijn twee ons groente per dag ook wel. ;D

Wie o wie helpt mij?

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #115 Gepost op: 19 juni 2009, 10:47:53 »
Helaas, volgens mij kun je groente niet vervangen door sap Schanulleke. Groentesap is niet hetzelfde als groente, dat geldt voor vruchtensap ook. Voor je twee porties fruit per dag mag je er ook maar eentje vervangen door sap. Het gaat niet alleen om de vitamines, het gaat om het hele product inclusief vezels en alle andere dingen die er in zitten. We weten van veel groente niet eens waarom het nu zo gezond is, als we een imitatie maken met net zoveel vezels, vitaminen en mineralen heeft het toch niet dezelfde goede gevolgen voor je gezondheid. Dus toch maar aan de worteltjes :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #116 Gepost op: 19 juni 2009, 11:45:18 »
Je kan je groenten wel blenderen, dan gebruik je alles.

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #117 Gepost op: 19 juni 2009, 11:58:38 »
Maar blenderen lukt dan weer minder goed met worteltjes  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #118 Gepost op: 19 juni 2009, 12:18:15 »
Maar blenderen lukt dan weer minder goed met worteltjes  ;D

Ik mengde er dan altijd water doorheen en wat tomaten.

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #119 Gepost op: 19 juni 2009, 14:26:26 »
Echt? Wordt dat dan wel een lekkere gladde massa? Als ik ergens een hekel aan heb is het aan fliebertjes....  :bigeyes: Tomaten vind ik altijd erg lekker door vruchtensap en smoothies, maakt alles net een beetje minder zoet. Maar wortels kan ik dus ook proberen....
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light