Vegatopia Forum

Maagzweer en vegetarisme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Maagzweer en vegetarisme
« Gepost op: 10 april 2006, 12:32:01 »
Mijn echtgenoot had al maanden buik- en maagklachten. Blijkt nu dus een maagzweer te hebben. Hij heeft dus medicatie en wil nu ook heel gezond gaan eten. Koffie, stress, tabak,  chocolade en pikant zijn uit  den boze. Hij wil dus het nuttige eraan koppelen en diëten om minstens 10 kilo af te vallen. Niet-vegetariers eten in zo'n geval veel gekookt vlees en vis.... Nu eten wij regelmatig vleesvervangers, maar die dingen zijn vaak gepaneerd en vettig. Ook eten wij veel kaas, ook vettig dus. Iemand tips voor zijn dieet? Het mag niks zurig zijn, zoals curry, tomaat, enz... Maaltijdsoepen kunnen altijd wel, en zachte couscous, of pasta met allerlei groenten, zolang er maar geen tomaat door zit.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2006, 17:20:21 door J@n »

mirrie

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2006, 14:19:16 »
Tortilla's gevuld met groente, bonen etc. Rijst met allerhande groente en milde sauzen. En volgens mij zijn vleesvervangers niet zo vet. Je hoeft ze ook maar met een klein beetje vet te bereiden. Maar nu heb ik nooit een maagzweer gehad en weet dus ook niet wat wel en niet goed is.


Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2006, 16:28:39 »
Bedankt voor de tip, eigenlijk kan alles wat licht verteerbaar is. Bij tortilla's denk ik dadelijk aan tomaat, en das iets wat hij niet verdraagt, maagzuur enz.. Ook zware vezelrijke dingen zijn voorlopig uit den boze. Ik vind dat hij eerst die maagzweer moet overwinnen, en dan aan een afvaldieet beginnen, maar zoals mannen zijn.... hij wil nu ineens alles over een andere/gezonde boeg gooien en proberen tegelijk ook 10 a 15 kilo af te vallen. (alleen de tabak is nog een probleem)

bienne

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2006, 17:25:49 »
vegetarisch gehakt lijkt me ook vrij licht

Macka

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2006, 18:00:07 »
Sojabrokken? Die hoef je ook alleen maar te koken, en dan kun je ze door de saus gooien. Ze smaken van zichzelf nergens naar Ze zijn neutraal van smaak, dus dat zou misschien wel goed moeten gaan.

anjer

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2006, 15:29:46 »
mijn man heeft ook maagzweer gehad,als hij drinkt geen koolzuurhoudende dranken dan heeft hij geen last van, hij eet gewoon wat hij wilt. ik heb wel recept van milde maaltijd soep als je wilt kan ik wel maillen :-*

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2006, 15:42:08 »
Ik heb een keer ergens gelezen dat iemand sap maakte van rauwe aardappels (in de sapcentrifuge) toen ie last had van een maagzweer.


mirrie

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2006, 20:24:45 »
Dat klinkt als iets waar je maagpijn van krijgt.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2006, 14:47:08 »
of braakneigingen ?  :-\:P

Ik heb momenteel zelf ook wat aan mn maag (het ging richting maagzweer.. daarom dat ik goed op mn eten moet gaan letten). En aangezien het magerder moet zijn ga ik ook ineens lekker gezond doen en zien wat kilootjes te verliezen :)
De dokter raadde me aan veel rijst/graanproducten te eten.. Pasta is natuurlijk oké (gelukkig maar!) . En, het hangt er vanaf welke vervangers je eet. Als je het bereid met niet te veel vet, kan het normaal geen kwaad denk ik. Groenteburgers ofzo moeten wel oké zijn volgens mij.
Tofu en quorn tussen een pitabroodje is ook altijd lekker. Alhoewel pitabroodjes soms vet zijn, maar daar is ook wel iets anders voor te vinden.
En i.v.m. kaas, ik eet zelf ook heeel erg graag kaas, maar gewoon minder vette kaas zoeken. Westlite is minder vet voor gewoon op de boterham en best lekker. Magere kaas enzo, ik denk dat er wel wat te vinden is tussen de kazen in de super!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2006, 19:37:17 »
De meeste kant-en-klare burgers barsten van het vet.

Zelf gebruik ik Milner 30+ kaas. Erg lekker en het scheelt al weer wat.
Huttenkase bevat nog minder vet, maar 4%. Heerlijk op geroosterd brood met verse kruiden en tomatenpuree/pesto, bv.

Pitabroodjes worden toch gemaakt van meel, water en zout?

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2006, 20:58:25 »
Je hebt ook een pittabroodjes-variant, die is vetter.. Kheb het daarnet nog in de winkel zien liggen, maar ben de naam alweer kwijt, ik verwar ze vaak omdat ze op elkaar lijken  :-\

channguyet

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2006, 10:52:55 »
hoi Joske, ik ken vegetarier die ook jaren maag en darm problemen hadden vanwege stress door uitzendbureau werkte, .....zij is ook 2 jaar weer aan het werk, sinds kort had zij een baan gevonden waarmee je een bijdrage voor € 10.00 mag in het fitness center mag onbeperk sporten...... na 6 maanden ontdekte zij dat maag en darm problemen steeds minder wordt ....
zij deed alleen pilates, bobyshape en yoga .....

Succes

 

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2006, 23:32:24 »
Licht verteerbaar lijkt mij en geen bonen, komkommer, specerijen, spijs, zwarte koffie. Maagzweer word toch door een bacterie veroorzaakt en heeft op zich niets met eten te maken. Ik neem aan dat je man gewoon even vriendelijk wil zijn voor zijn maag tot de maagzweer weg is?
de tuin: dat ben ik

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2006, 11:28:00 »
je kunt de meeste burgers ook gewoon in de oven opwarmen of even grillen, ze worden dan niet zo knapperig, maar goed, je moet ergens een keuze maken...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #14 Gepost op: 05 juni 2006, 22:24:15 »
Opvallend is dat geen van de posters nog de helende werking van wortels heeft genoemd. Peen, winterwortel, maar vooral sap van wortels zijn ontzettend heilzaam voor maagklachten. Uit eigen ervaring en vanuit natuurgeneeswijzeboeken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2006, 11:35:47 »
Een maagzweer ontstaat inderdaad niet door keuze van voeding, maar het is wel zo dat als je vettig gaat eten tijdens een maagzweer het minder snel geneest of gewoon niet.
Het helpt dus wel om te herstellen als je je voeding aanpast.

sog5

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:37:03 »
ik heb ook enorm last van mijn maag als ik rauwe geconcentreerde tomatenpuree eet, bijvoorbeeld door zelf tomatensap te maken of het op een sandwich te smeren.
weet iemand hoe dat komt? wat zit erin dat zo schadelijk kan zijn?
groet

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2006, 13:01:03 »
Heb je het ook met mosterd? En waarmee heb je het bijvoorbeeld nog meer?

Dan is het waarschijnlijk gewoon maagzuur.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

sog5

Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2006, 13:05:56 »
ik heb eigenlijk een ijzere maag wat verdraagzaamheid betreft. maagzuur is het niet. het zijn echte darmklachten, maagklachten in de onderbuik, diarree en licht in het hoofd. missschien is het ook wel voedselvergiftiging, maar ik heb wat dat betreft niets 'gevaarlijks' gegeten.
ik dacht misschien dat het ligt aan de samenstelling bij de rauwe vorm van geconcentreerde puree, en dat die samenstelling veranderd bij verhitting en dan wel verdraagzaam is.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Maagzweer en vegetarisme
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2006, 08:01:33 »
Gepaneerde vleesvervangers zijn veel vetter dan bijvoorbeeld tofu dat je zelf marineert. Je kan de marinade zo pikant maken als je zelf wilt en tofu naturel heeft weinig calorieen, kant en klaar gekruide tofu heeft meer calorieen. succes ermee! Je kan ook kijken op www.caloriewijzer.nl