Vegatopia Forum

Groenlinks pleit voor 'smaakles' op school

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Groenlinks pleit voor 'smaakles' op school
« Gepost op: 06 april 2006, 19:47:17 »
Overgewicht bij kinderen is een steeds groter probleem aan het worden in Nederland: een op de zeven kinderen is inmiddels te zwaar volgens de normen van de Gezondheidsraad. Daar moet wat aan veranderen vindt politiek Den Haag, met GroenLinks voorop. De partij van Femke Halsema is van mening dat we in Nederland naar een nieuwe eetcultuur toe moeten. Kinderen zou op de basisschool al geleerd moeten worden wat lekker, gezond en gevarieerd eten is.

GroenLinks heeft z'n licht opgestoken bij tv-kok Pierre Wind die al enige tijd bezig is met het geven van smaaklessen aan kinderen. "Herken je de geur van een tomaat? Weet je dat een sinaasappel eigenlijk een appel uit China is? Hoe maak je verse frites en zelfgemaakte mayonaise?" Als je weet hoe eten gemaakt wordt, welke smaken er zijn en wat lekker is, leer je gezondere keuzes maken en kun je overgewicht voorkomen, zo meent de kok, die overigens zelf ook niet bepaald de slankste is.

Lessen zoals die van Wind moeten landelijk ingevoerd worden op basisscholen vindt GroenLinks. En dan moet het niet alleen blijven bij een praatje in het klaslokaal, nee, de kinderen moeten er ook op uit met meester of juf. Bijvoorbeeld naar boerderijen om te zien waar het eten vandaan komt of naar bedrijven waar etenswaren worden bereid. Scholen moeten ook veel vaker met 'schooltuintjes' werken zodat kinderen hun eigen voedsel kunnen verbouwen.

Daarnaast pleit GroenLinks ervoor dat scholen en kinderdagverblijven zich actief gaan inzetten voor goed eten voor kinderen, met altijd gezonde maaltijden voor overblijvers. Ze verwijzen daarbij naar Jamie Oliver die zich daarvoor in Engeland met succes sterk maakt. De verkoop van snoep en snacks op school moet aan banden gelegd worden. "Kinderen worden nu bijna gestimuleerd om frituur, koek en frisdrank naar binnen te werken," zo meldt de partij in de nota 'Lekker leven, plan voor gezonde en lekker etende kinderen'.

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groenlinks pleit voor 'smaakles' op school
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2006, 20:17:50 »
Idee is leuk hoor, maar horen de papa's en de mama's dat niet te doen?????

Krijgen mijn kinderen straks dat ze te dik zijn? Was ik vroeger ook en ik kom momenteel niet boven de 65 kilo uit afgezien van zwangerschappen en ik ben 1.80 meter!

Trouwens wel eens geprobeerd een kind iets te laten eten wat 'ie niet wil? Moet je eens bij een gezin met kinderen van een jaar of 3 langsgaan, kun je lachen.

Kunnen ze trouwens er een bezoek aan een slachthuis aan toe voegen? Kunnen we een extra forum toevoegen  ;)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2006, 20:31:00 »

Ouders horen zo veel te doen (o.a. er voor zorgen dat ze hun kinderen relatief gezonde kost voorschotelen).  Maar wat moet 'een maatschappij' (of zo u wilt, scholen, politici, ...) doen als blijkt dat er een deel ouders faalt in hun opvoeding?

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2006, 20:39:31 »
Verplicht steriliseren  ;D

Mijn punt is meer dat kinderen ook in de groei zijn en als ze niet binnen een curve passen, dan zijn ze abnormaal en moet er gedieet worden etc.
Mijn kinderen zijn niet dik (de 2e een tikkie stevig) en eten gezond, maar ze zijn wel zwaar. Dat vertekend de boel dus nogal.

Ik vraag me ook af of dat zin heeft als de ouders toch elke avond een kant en klaar in de magnetron pleuren? Leuk dat je kind dan overdag geleerd heeft dat 'ie een paprika moet eten, maar als er alleen paprikachips is, is dat dan ook goed? Snappie?
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2007, 11:15:37 »
www.smaaklessen.nl   :-X

Ben je vegetarier... dan eet je vleesvervangers... of VIS  :-\
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2007, 15:08:36 »
Waar staat dat? Ik kan het zo snel niet vinden.
Misschien even een mailtje sturen?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2007, 16:03:22 »
Waar staat dat? Ik kan het zo snel niet vinden.
Misschien even een mailtje sturen?

In de PDF'jes van bijvoorbeeld groep 8. Er is een mail iig gegaan naar de NVB
« Laatst bewerkt op: 26 april 2007, 16:03:42 door Draakje [zoekt Drakelien] »

« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2007, 16:18:28 »

Gevonden!
Pff, je wou toch niet zeggen dat je dat allemaal hebt doorgespit?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2007, 20:00:41 »

Gevonden!
Pff, je wou toch niet zeggen dat je dat allemaal hebt doorgespit?

Zelf nog niet. Mijn collega wel.

Offline braam

• 460
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2007, 08:05:50 »
Ik vind het heel zinnig als scholen lestijd besteden aan gezond eten. Zelf geef ik o.a. lessen cultuur en maatschappij waarin de methode Promotie een werkboek heeft dat heet "weet wat je eet". Mijn leerlingen hadden veel cola mee naar school, of kochten het in de pauze bij de upermarkt.Sinds ze door hebben hoeveel calorieen daarin zitten wordt het veel minder gedronken. Ook hebben we een tijdje het ontbijt doorgenomen en pakten ze het meegebrachte eten uit hun tas en hielden we een discussie over "hoe gezond dat was". Ze vinden/vonden het hele leuke lessen en het heeft een positief effect. Ik hoop dat de leerlingen het er thuis met hu n ouders of verzorgers over hebben.  Wat ouders doen daar heb je minder zicht op, hoewel we een kookproject  koken voor de ouders hebben georganiseerd. Ouders aten op school het eten dat de leerlingen gemaakt hadden. Ouders werden zo betrokken bij de lessen. Ik denk dat de school hier wel een taak in heeft.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2007, 09:20:19 »
Ik vind dat we moeten oppassen met hoeveel er naar de school geschoven wordt. Zeker omdat de basale kerntaken beter zouden kunnen.

Bij falende ouders is het echter wel een punt dat íemand het moet doen. Misschien kunnen meer van die dingetjes in de buitenschoolse opvang?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

jarno

« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2007, 14:57:58 »

Krijgen mijn kinderen straks dat ze te dik zijn? Was ik vroeger ook en ik kom momenteel niet boven de 65 kilo uit afgezien van zwangerschappen en ik ben 1.80 meter!

Trouwens wel eens geprobeerd een kind iets te laten eten wat 'ie niet wil? Moet je eens bij een gezin met kinderen van een jaar of 3 langsgaan, kun je lachen.

Kunnen ze trouwens er een bezoek aan een slachthuis aan toe voegen? Kunnen we een extra forum toevoegen  ;)

Het gaat mij niet zozeer om het overgewicht, maar het lijkt me ethisch logisch dat ieder mens op de leeftijd dat ze over dit soort dingen kunnen gaan nadenken informatie ter beschikking krijgen over wat verschillende soorten voeding voor effect op het lichaam hebben. (Het had mij in ieder geval leuk geleken!) Die informatie is nogal biologisch, en het is te betwijfelen in hoeverre dergelijke voorlichting van de ouders zou moeten of zelfs zou kunnen komen.