Vegatopia Forum

Paneer

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

natte aap

Paneer
« Gepost op: 01 april 2006, 15:27:30 »
hoi, ik ben nieuw hier. Ik ben hard op zoek naar stevige paneer. Een indische kaas die je in zijn zachte vorm met cottage cheese (huttenkase) kan vergelijken en in zijn harde vorm met haloumi. Ik heb er in India massa's van gegeten, en ik probeer hier ook een paneer tikka te reproduceren.

Weet er iemand waar ik stevige, harde paneer kan vinden? Want de Toko in Bergen Op Zoom heeft 'm niet, en In Antwerpen (waar ik woon) vallen al die Indiers ook al uit de lucht bij het noemen van de naam, (waarschijnlijk zijn het dan pakistani zeker ;o) en ze geven me dan een soort feta.
Zelf maken heb ik niet zo veel zin in eigenlijk. Beetje omslachtig als ik haloumi als een vervangmiddel kan gebruiken. Maar ik heb liever de echte hé.

bedankt.

groetjes,
Bart
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 17:39:56 door Hizikigrrrl »

Miriam

Re:paneer
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2006, 17:19:03 »
Je schijnt het zelf te kunnen maken van zure melk..

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:paneer
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2006, 17:24:51 »
Van gewone melk kan je het zelf maken met wat citroen. Echt meeeega stevig heb ik em nooit gekregen, maar dat is denk ik een kwestie van een zwaarder gewicht bij het uitlekken.
Er wonen veel Indiase mensen in Bergen op Zoom die zouden toch een adresje moeten hebben? Maar zelf maken is zo moeilijk niet.
,,,,فلافل

Miriam

Re:paneer
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2006, 17:25:44 »
Uit 101 Vegetarische Recepten:

Gebakken Panir

Breng melk aan de kook, roer dan met paar slagen van een houten lepel yoghurt/karnemelk erdoor, breng weer aan de kook.
Melk gaat schiften > witte vlokken bovenop, gelig, doorzichtig vocht onder (blijft het vocht wittig, extra yoghurt/karnemelk toevoegen.
Giet spul uit de pan in een theedoek die je in een vergiet boven een pan hangt, laat paar uur uitlekken tot panir koud en stevig is.
(en als je er dan plakken van snijdt en door bloem wentelt kan je het bakken)

Blijkbaar heb je geen zure melk nodig, maar als je zure melk hebt kan je dat gebruiken ipv yoghurt/karnemelk (denk ik)

brenda_lelie

Re:Paneer
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2006, 17:41:54 »
ik heb het al regelmatig in natuurvoedingswinkels gezien (nijmegen, niet echt bij jou in de buurt nee)

maar misschien kun je vragen of een natuurvoedingswinkel het voor je kan bestellen, ze hebben het bij de groothandel Udea, dus je kan vragen of ze producten van udea hebben dan kunnen ze ook panir voor je bestellen (maar misschien moet je dan wel in 1 keer een aantal pakjes afnemen)
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 17:43:33 door brenda_lelie »

natte aap

Re:Paneer
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2006, 00:50:37 »
Ja, zelf maken vind ik op dit moment niet echt een optie. Ik hou wel van koken, maar daar zie ik mezelf nou nog niet direct aan beginnen. Ik heb het ooit wel eens geprobeerd van cottage cheese te maken. Cottage cheese in een handdoek en dan een loeizwaar gewicht erop. (ongeveer mijn hele kookboekbibliotheek ;o) Maar dan nog kreeg ik hem niet echt superstevig en verbrokkelde hij iets te snel naar mijn zin.

Die tip van groothandel Udea ga ik eens bekijken. Misschien dat natuurvoedingwinkels inderdaad wel bij udea bestellen.

Ik heb het ook al aan een paar indische toko's gevraagd hier, maar dat is voorlopig een dood spoor. 1 Winkelier zei me dat hij elke maand op en neer naar londen gaat en hij zou het voor me meepakken, maar toen ik er de volgende keer kwam zat er al een telefoonwinkel in ;o)

In elk geval bedankt voor de reacties. Als je een adresje in Antwerpen zou weten, dan mag je het me altijd doorspelen.

groetjes,

Bart

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paneer
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2006, 12:12:20 »
Ik heb laatst zelf paneer gemaakt, en vond 'm eigenlijk bestwel stevig.... zeker als je het na het maken een nachtje in de koelkast laat. Viel me niks tegen en was best weinig werk.

natte aap

Re:Paneer
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2006, 22:04:50 »
tja, wat kan ik daar op zeggen ;o) Op dit moment heb ik effe geen zin in het maken van paneer en hoop ik het te kunnen kopen, maar dat nachtje koelkast lijkt me inderdaad wel een idee. Was de paneer zo stevig dat je die in blokjes aan een spies kan steken en dan grillen in de oven of de barbeque? Want dat kon die van mij nét niet.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paneer
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2006, 00:01:06 »
Ik heb het gewoon door de spinazie geroerd, zoals ik het het lekkerst vind. Dus sorry.. geen idee of het aan stokjes kon.

natte aap

Re:Paneer
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2006, 07:50:02 »
okee, op die manier. Maar ik bedoelde echt de stevige paneer, niet de gewone paneer die wat op cottage cheese lijkt. Want voor iets meer dan een euro koop je cottage van danone en roer je het door je spinazie. Moet je al die moeite niet doen hé ;o) En het is hetzelfde produkt maar we noemen het anders, cottage, paneer, hutenkase,...
toch bedankt voor de reactie.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paneer
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2006, 09:19:02 »
Nou het waren echt wel meer tofu-achtige blokjes hoor, geen cottage kruimelspul