Vegatopia Forum

Bambi is allergisch

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #40 Gepost op: 02 april 2006, 15:33:30 »
of je hebt een duidelijk aan te wijzen allergische reactie (je eet iets wat je nog nooit eerder gegeten hebt en je zwelt enorm op) of je kampt al tijden met allergische symptonen (uitslag, jeuk, verstopte neus, brandende ogen etc) en je laat een paar testen doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #41 Gepost op: 02 april 2006, 16:10:38 »

Nu weet ik niet precies hoe jouw allergieën zich uiten, maar bij mij wordt is t vrij duidelijk als ik iets heb gegeten wat ik toch niet mocht hebben (ik krijg uitslag over mijn hele lijf, en afhankelijk van het product en de werkzaamheid van mijn antihistamine (die is later op de dag wat sterker) jeukt die uitslag), en hoef ik dus alleen nog maar te bedenken wat het allergoeverwekkende spul was.


bij mij is het dus meer van " al tijden met allergische symptonen (uitslag, jeuk, verstopte neus, brandende ogen etc)" en de terugkoppeling is dus erg vaag, m.u.v. appels en hazelnoten, die doen het meteen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #42 Gepost op: 02 april 2006, 16:25:04 »
ja, appels bij mij ook, nou ja, meteen. Ik heb binnen het uur uitslag, dat wel, dus dat is duidelijk dan zuivel en chocola (6-8 uur, maar dan meteen een shock) en ook duidelijker dan alle zwevende dingen (verstopte neus, en de laatste twee maanden ogen die áltijd pijn doen, veel jeuken - en hoe krab je een oogbal? - en een paar keer per dag ontzettend gaan tranen)

Wasmiddel, douchegel, deo enzo is ook allemaal duidelijk, krijg vrij snel hardnekkige uitslag, maar ik heb ook eczeem op een been dat iedere keer als het weg is door de eczeemzalf, en ik dus stop met de zalf, meteen weer terugkomt, geen idee waar dat door komt.
Maar jij hebt dus geen anafylaxis? Dat is al heel wat.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #43 Gepost op: 02 april 2006, 16:33:43 »
ogen die áltijd pijn doen, veel jeuken - en hoe krab je een oogbal? - en een paar keer per dag ontzettend gaan tranen)

Worden ze ook rood enzo (ik gok van wel door de andere symptomen)? Daar heeft mijn moeder namelijk de laatste tijd ook last van...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

kabir

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #44 Gepost op: 02 april 2006, 16:52:37 »
Ik heb ook vaak last van m'n ogen. Waar zou dat van komen?  ???

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #45 Gepost op: 02 april 2006, 16:56:36 »
ja, appels bij mij ook, nou ja, meteen.


bij mij doen mijn tong en lippen binnen 10 min pijn, dat is dus wel duidelijk.
Bij hazelnoot zwelt mijn tong en keel op in ongeveer 10 minuten.

Citaat
en de laatste twee maanden ogen die �ltijd pijn doen, veel jeuken - en hoe krab je een oogbal? - en een paar keer per dag ontzettend gaan tranen)

had ik ook, is dat niet de bloeiende els?


Citaat
Maar jij hebt dus geen anafylaxis? Dat is al heel wat.
de kans is klein edoch aanwezig
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #46 Gepost op: 03 april 2006, 08:51:16 »
Citaat
en de laatste twee maanden ogen die �ltijd pijn doen, veel jeuken - en hoe krab je een oogbal? - en een paar keer per dag ontzettend gaan tranen)

had ik ook, is dat niet de bloeiende els?
weet ik eigenlijk niet. Ik zou wel iets van hooikoorts moeten hebben, maar dat is me nooit zo opgevallen (en naast die huisstofmijtallergie valt ook niet zo veel meer op), maar het is nu een maandje of twee, en ik denk niet dat er begin februari zoveel gebloeit heeft.
Maar vanaf deze week heb ik een drastische vermindering in het aantal college-uren, dus ik denk dat ik weer eens langs de huisarts ga. (Stiekem hoop ik op zulke sterke oogdruppels dat ik weer lenzen in kan doen en make-up op)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #47 Gepost op: 03 april 2006, 19:04:01 »
Pasta pesto? Je mag pasta, ik denk ook pesto, ik kon niet terugvinden dat basilicum niet mag (maar het kan zijn dat ik niet goed gekeken heb). Eventueel kun je het zelf maken met basilicum, olie en parmezaanse kaas. Erbij nog een komkommersalade ofzo.

Spinaziesoep, ik gebruik zelf alleen dan bouillon om het lekker op smaak te krijgen, maar dat mag je vast niet, d'r zit vast van alles in bouillonblokjes wat niet goed voor je is. Misschien kun je gewoon zout gebruiken. En dan dus spinazie erin, staafmixer erin en evt. nog een scheutje (soja)room erbij. Mag je wel uien en/of knoflook, dan zou je dat er nog bij kunnen doen voor de smaak.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #48 Gepost op: 03 april 2006, 19:37:46 »
ik heb toegevoegd: knoflook, monchou en basilicum . Het is toch een beetje saai. Extra pesto maakte het niet heel veel beter. Ik heb wel veilige pesto in de natuurwinkel gevonden.

Meer knoflook is wel leuk, maar als docent een beetje onverstandig....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #49 Gepost op: 04 april 2006, 08:35:18 »
En nu wou ik dus eigenlijk zeggen dat je de knoflookgeur tegen kunt gaan door op peterselie te kauwen....  :-\ Maar dat heb ik dus niet gezegd, laat maar......

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #50 Gepost op: 06 april 2006, 18:38:25 »
volgens mij ook veilig:

raapstelen met pasta voor 2 personen

Ingrediënten: farfalle of een andere pasta voor 2 personen
1 bosje raapstelen
1 dl crème fraîche of sojacuisine
1 ui
1 teen knoflook, geperst
peper en zout
1 theel. gedr. basilicum of 1 eetl. pesto (basilicumsaus)
olijfolie

Bereidingswijze: Pasta beetgaar koken volgens aanwijzingen op de verpakking. Wortelvoetjes van de raapstelen snijden, raapstelen wassen en met het aanhangende water in een pan op laag vuur enkele minuten laten slinken. Hak de raapstelen fijn. Ui in dunne ringen snijden en met knoflook fruiten in wat olie. Raapstelen toevoegen en crème fraîche of sojacuisine er door roeren. Op smaak brengen met peper, zout en basilicum of pesto. Pasta afgieten, een eetlepel olijfolie erdoor scheppen (tegen het vastplakken) en direct serveren met de raapstelensaus er overheen. Variatie extra lekker: door de raapstelensaus kunt u vlak voor het serveren een aantal eetlepels zachte geitenkaas of kwark roeren.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #51 Gepost op: 06 april 2006, 22:21:04 »
Pasta Tropicana

Kook vlinderpasta volgens de gebruiksaanwijzing.
Indien je Tivall gehakt mag hebben, bak je dat rul met uitje, knoflookteentje, beetje gember en scheutje sojasaus.
Dan paprika, prei en ananas erbij, omroeren.
Even laten stoven met wat tijm (laatst erbij gegooid, smaakte best goed, al doe ik het normaal zelf met koriander) en dan geraspte kaas erover.

Wat de knoflookgeur betreft. Misschien kun je bij de apotheek navragen of de chlorofylpilletjes op basis van peterselie zijn gemaakt. Wie weet kun je die wel gewoon gebruiken.

Avocado was een steenvrucht dacht ik.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #52 Gepost op: 06 april 2006, 22:33:28 »
Klinkt lekker, maar iemand adviseerde paprika als verwant aan tomaat te beschouwen, en volgens de longarts was ananas slecht, maar het toch niet echt een steenvrucht volgens mij.... Gaan we die na 2 weken eens  toevoegen.

Maar de avocado dan toch weer wel? :confused:  ik hoopte dat het een bes was, zoals een website zei. Jammerjammer....

Ik heb me er sinds zondag al best behoorlijk aangehouden volgens mij, maar ik merk niet veel. Zou ook placebo-effect kunnen zijn  :-\

Nou ja, nu beginnen de 2 echt strenge weken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Miriam

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #53 Gepost op: 06 april 2006, 22:53:09 »
Ananas heeft niet eens een pit, dus lijkt me niet echt een steenvrucht, avocado voldoet natuurlijk wel aan die definitie..

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #54 Gepost op: 07 april 2006, 11:41:16 »
Klinkt lekker, maar iemand adviseerde paprika als verwant aan tomaat te beschouwen, en volgens de longarts was ananas slecht, maar het toch niet echt een steenvrucht volgens mij.... Gaan we die na 2 weken eens  toevoegen.

Maar de avocado dan toch weer wel? :confused:  ik hoopte dat het een bes was, zoals een website zei. Jammerjammer....

Ik heb me er sinds zondag al best behoorlijk aangehouden volgens mij, maar ik merk niet veel. Zou ook placebo-effect kunnen zijn  :-\

Nou ja, nu beginnen de 2 echt strenge weken.

maar een groot deel van jou klachten zijn niet specifiek aan één allergeen toe te wijzen toch? En hoe uitgebreid ze ook testen, er zijn altijd stoffen waarvoor ze niet testen, dus misschien eet je stieken nog allergenen, of inhaleer je ze, of raak je ze af en toe aan...
Supercalifragilisticexpialidocious!

Macka

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #55 Gepost op: 10 april 2006, 19:36:51 »
Kun je wel tegen kappertjes? Of ook niet? Zijn in elk geval wel erg lekker als smaakmaker  :smaail:

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #56 Gepost op: 11 april 2006, 18:37:06 »
Wat moet ik morgen in Breda, als we uit eten willen?
Kent iemand een pannenkoekenrestaurant bijvoorbeeld?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #57 Gepost op: 13 april 2006, 16:35:45 »
vandaag weer ziekenhuis. De kno-arts laat het me nog even met medicijnen proberen, maar de vraag "ben je eerder aan je bijholten geopereerd" vond ik minder... Ook hoopt ze dat voeding het idd gaat verbeteren. Wel mag ik z.s.m. naar de dietist. Dat is wel handig. Paprika mag gewoon zei ze ook. Zijn ze nl toch wel alert op, hier zo naast het westland. Wat niet op de lijst staat, eten we dus gewoon maar.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2006, 16:55:08 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #58 Gepost op: 13 april 2006, 16:58:59 »
Dan kan je dus paprika-puree op de pizza doen, heb je toch nog een rood sausje.
Zo.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #59 Gepost op: 13 april 2006, 17:10:36 »
idd!
en meer salade-opties!

Bestaat paprika puree? Of moet ik dat ik de keukemachine maken?

Ik ben nog wel huiverig, want paprika schijnt toch op tomaat en op peper te lijken, 2 grote stoute boosdoeners. Binnenkort maar eens fijn met de dietist babbelen :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken