Vegatopia Forum

Omega-6

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dr. de Heer

Omega-6
« Gepost op: 31 maart 2006, 15:40:37 »
Ik wil onder de aandacht brengen de volgende informatie over de discussie
dierlijke vetten en omega 3 vs. linolzuur

Niet om de dierproduct-onthouder aan te vallen, maar omdat ik vind dat hij/zij recht heeft op deze informatie.
Overigens kunnen vegetariers en vleeseters ook baat hebben bij dit artikel.
Volgens dit artikel krijgen wij allemaal een overdosis linolzuur binnen - en heeft dit feit een zeer
ongunstig effect op hart en bloedvaten.

omdat het artikel te lang is om in 1 keer te posten, zal ik het in delen achter elkaar plaatsen.



Onderstaand artikel over de mogelijk averechtse gezondheidseffecten van "hartvriendelijke" margarines met veel linolzuur werd in het voorjaar van 2004 geschreven in opdracht van een groot Nederlands tijdschrift. De auteur stuurde de tekst zoals het hoort naar zijn bronnen bij margarineproducent Unilever, om hen de mogelijkheid te geven citaten te corrigeren. Hij hoorde niets meer. In plaats daarvan werd de redactie van betreffend tijdschrift door Unilever en de Nederlandse Hartstichting benaderd met het "dringende advies" het artikel niet te plaatsen. De redactie werd ook gebeld door Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Ook zij drong er op aan het artikel van Meijer niet te plaatsen, omdat de inhoud niet zou kloppen. Het Voedingscentrum is tijdens de research nooit benaderd en de auteur heeft zijn tekst nooit naar het Voedingscentrum gestuurd.

Het artikel is uiteindelijk niet gepubliceerd. Door de auteur benaderde Kamerleden reageerden niet, volgens hem omdat de materie voor hen te ingewikkeld is.

Op 1 januari 2005 werd bekend dat Becel Pro Aktiv deels wordt vergoed door zorgverzekeraar VGZ.


Korte samenvatting:

*  Veertig jaar propaganda ten spijt is nooit wetenschappelijk aangetoond dat verzadigd vet atherosclerose en hart- en vaatziekten veroorzaakt.
*  Margarinefabrikant Unilever houdt ons sinds midden jaren 60 voor dat we verzadigd vet zoveel mogelijk moeten vervangen door onverzadigd vet, vooral door het cholesterolverlagende linolzuur. Hierdoor zou het risico op hart- en vaatziekten worden verminderd. Bij het verspreiden van deze boodschap wordt de industrie geholpen door de Nederlandse Hartstichting en het Voedingscentrum.
* Wetenschappelijk onderzoek wijst sinds midden jaren 80 uit dat de westerse bevolking juist te veel linolzuur binnenkrijgt en dat dit leidt tot een cascade van ongunstige fysiologische reacties. Daardoor ontstaat ondermeer een verhoogd risico op juist hartinfarcten. Amerikaanse, Franse en Japanse experts waarschuwen daarom voor het gebruik van extra linolzuur.
*  Unilever, producent van het linolzuurrijke Becel, noemt deze autoriteiten bij monde van een woordvoerder "hittepetitten." Ook de Nederlandse Hartstichting, promoter van Becelproducten, doet het onderzoek van deze experts af als "niet relevant."
*  Linolzuur concurreert in het lichaam met een ander vetzuur: alfa linoleenzuur. Van alfa linoleenzuur is onomstotelijk aangetoond dat het fatale hartinfarcten voorkomt. De meeste mensen krijgen te weinig alfa linoleenzuur. Door veel linolzuur te consumeren, wordt hun relatieve gebrek aan alfa linoleenzuur nog groter.
*  Unilever lijkt een Nederlandse studie naar het beschermende effect van alfa linoleenzuur te hebben gemanipuleerd. Het bedrijf weigerde Groningse onderzoekers een margarine met weinig linolzuur te verschaffen. Op die manier bleef het schadelijke effect van extra linolzuur � dat in buitenlandse studies reeds was aangetoond onder de radar.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 22:38:19 door Sander »

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2006, 15:46:33 »

�
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Migrator

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2006, 15:47:11 »
zie ik ook wel vaker.

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2006, 16:07:24 »
 :yawnee:,  :koffie:?

Migrator

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2006, 16:09:50 »
Was daar niet ook iets mee met vet enzo? Doe maar dan, heb pas 1,5 liter op vandaag, kan nog wel 0.75 (mijn o zo handige thermoflesje) bij.  ;D

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2006, 16:11:59 »
Als je maar filterkoffie i.p.v. gekookte pruttelkoffie drinkt heeft het geen negatief effect op je cholesterolgalte. ;)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 16:13:52 door Harry »

Migrator

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2006, 16:13:54 »
Ja, en decafé schijnt ook "verkeerde" vetten te bevatten. Maar goed, koffie zonder c. is net als %loos bier. Vrij nutteloos. ;D

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2006, 16:17:14 »
Ja, en decafé schijnt ook "verkeerde" vetten te bevatten. Maar goed, koffie zonder c. is net als %loos bier. Vrij nutteloos. ;D
Ja, straks mag papa de week weer aftanken, eehhh ik bedoel muziek maken. Dan drinkt hij wel twee pijpjes pils (we beginnen altijd met een pot koffie). En misschien gaat 'ie vanavond wel uit z'n dak en neemt er drie. :o

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2006, 16:18:37 »
Jee Niet te ruig worden hoor

Migrator

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2006, 16:19:14 »
Woehoe!  :ylsuper:

Migrator

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2006, 16:20:20 »
Jee! Niet te ruig worden hoor!

Ja, inderdaad, voor je het weet verruilen ze de jazz voor knuffelrock.  :heehee:

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2006, 16:39:29 »
Ik ben ziek. ¿Ben ik nu een veganist?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2006, 16:46:56 »
Dat moet je even aan Professor Het Mannetje vragen. Hij geeft vast ook wel advies op verzoek. ;D Ik vraag me af wat hij over mijn overmatig drankgebruik te melden heeft. ;D
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 16:48:41 door Harry »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2006, 16:53:54 »
Dat moet je even aan Professor Het Mannetje vragen.

Voskuil lezer?
,,,,فلافل

dr. de Heer

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2006, 16:55:12 »
quote: "Ik ben ziek. ¿Ben ik nu een veganist?"

Zou het niet interessant om over voedsel en de vegetarische kant daarvan te discussieren ?
Dat is toch het oogmerk van dit forum ?
Mijn pogingen om daarin bij te dragen worden tot nu toe alleen maar de grond in geboord -
waarom al die verzuurde reacties ? Is dat de "vegatopia-cultuur" ? Om zo snel en zo hard mogelijk
in de verdediging te schieten als een nieuwkomer de moeite neemt om mee te doen:
ons-kent-ons versus de buitenwereld?

Het is jammer dat een serieuze discussie niet haalbaar is - en dat men hier a priori zo
"negatief geladen" is.

Aiko

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2006, 16:55:40 »
Ik wil onder de aandacht brengen de volgende informatie over de discussie
dierlijke vetten en omega 3 vs. linolzuur

Maar wat is jouw persoonlijke insteek dan, om de discussie op te starten?

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2006, 16:57:11 »
Dat moet je even aan Professor Het Mannetje vragen.

Voskuil lezer?
Nee, van Kooten en de Bie liefhebber. Stond vroeger op hun scheurkalender  en verwees naar de econoom professor Heertje. ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2006, 16:59:06 »
Oh ja.
,,,,فلافل

Harry

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2006, 17:00:02 »
Ik wil onder de aandacht brengen de volgende informatie over de discussie
dierlijke vetten en omega 3 vs. linolzuur

Maar wat is jouw persoonlijke insteek dan, om de discussie op te starten?
Wel netjes blijven Aiko, een doctor spreekt men met U aan. ;D

Aiko

Re:Veganisme - gezondheidsrisico
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2006, 17:01:28 »
Ik, drs. ing., mag gewoon je en jij zeggen tegen een dr.(.)