Vegatopia Forum

Mediterrane lunchtips?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Mediterrane lunchtips?
« Gepost op: 30 maart 2006, 23:46:57 »
Graag wil ik gebruik maken van deze inspirerende onuitputtelijke bron... Aanstaande zondag organiseer ik een '1001 middag lunch', in Oosterse sferen voor een stel vriendinnen. Ik ben van plan om allemaal mediterrane hapjes te maken zoals: bagel-toast met feta, auberginesalade in tomatensaus en basilicum, tzatziki, borek (borekas), Turks brood en muntthee. Heeft iemand nog leuke Mediterrane-lunch-hapjes-tips? Ik zal jullie zeer dankbaar zijn! :-*

haas

Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2006, 12:22:38 »
Cous-cous- of bulghursalade (graan eerste koken en af laten koelen dan tomaat, komkommer, bleekselderij, olijven, bosui, rode paprika, olijfolie, bonekruid, knoflook, zout, dille, munt erbij doen)

humus
gevulde wijnbladeren

s@nne

Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2006, 12:50:02 »
Wat ik erg smakelijk vind:
Wraps (niet bezuinigen op het soort wraps, bv die van de xenos zijn koud net karton) besmeren met een mengsel van stukjes zongedroogde tomaatjes/bieslook/Z+P/dikke kwark. Daarop alfafa + plakjes komkommer + rucola + plakje belegen kaas. Oprollen en dan na een uur in de koelkast, zo leuk decoratief dwars doorsnijden.

mirrie

Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2006, 13:31:21 »
Falafel en humus is inderdaad ook erg lekker op turks brood. Met eventueel een tomaatje erop.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2006, 14:32:14 »
Yum.
Pita's gevuld met gegrillde groenten is ook niet verkeerd.
IJskoffie.
Falafelballetjes met knoflooksaus.
Couscoussalade met koriander, peterselie en muntsaus.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2006, 18:44:57 »
gegrilde courgetterolletjes gevuld met mozarella en pesto-citroendressing is yum, en gegrilde auberginerolletjes gevuld met blokje feta en munt met balsamicoazijn is ook lekker!

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2006, 19:43:53 »
Bedankt hier heb ik zeker veel aan! :) Haas en Selly jullie brachten me op het idee om een tabouleh salade te maken. Mirrie falafel is heerlijk maar is misschien wat zwaar voor 's middags? Chummus heb ik altijd standaard in huis waarschijnlijk ga ik dat nu eens zelf maken. ;) Verder klinkt dat met die auberginerolletjes en courgetterolletjes echt geweldig Modub! Moet je die aubergines/courgettes eerst grillen?

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2006, 23:18:44 »
spanakopita of hoe heet dat:  een platte taart van filodeeg met een vulling van spinazie, ui en feta. erg lekker, ook koud.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2006, 23:58:17 »
spanakopita of hoe heet dat:  een platte taart van filodeeg met een vulling van spinazie, ui en feta. erg lekker, ook koud.

Dat klinkt ook heel lekker! Is dat niet ongeveer hetzelfde als
borek?

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2006, 00:00:30 »
gegrilde courgetterolletjes gevuld met mozarella en pesto-citroendressing is yum.

Gaarna recept :P

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2006, 07:57:58 »
Moet je die aubergines/courgettes eerst grillen?
Dat doe ik altijd wel heel grondig. Met de kerst was ik bij iemand helpen koken (en opeten...) die dat minder zorgvuldig had gedaan. Halfrauwe aubergine rollen is ten eerste geen doen en ten tweede eigenlijk helemaal niet lekker. :-\

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2006, 09:41:03 »
gegrilde courgetterolletjes gevuld met mozarella en pesto-citroendressing is yum.

Gaarna recept! :P

Inderdaad dus goed grillen en niet te dik snijden! Als je een hele brede courgette of aubergine hebt, dan kun je de plakken ook nog eens in de lengte doorsnijden om het hapklaar te houden.

Die courgetterolletjes heb ik ooit eens van de AH site geplukt, eens kijken of ik ze nog vinden kan (want hier is het inmiddels een vrije interpretatie van het recept geworden)

Voilá!
In het  recept staat overigens dat je de courgette diagonaal in lange plakken moet snijden, maar volgens mij bedoelen ze gewoon in de lengte. Dat is in ieder geval hoe ik het doe.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2006, 10:22:43 »
Bedankt die komt zeker op het menu!  :-*

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2006, 18:36:05 »
ik vul de gegrilde plakken courgette of aubergine wel een met een mengsel van griekse yoghurt of tzatziki met fetabrokjes en dan koud eten. of zoals laatst bij macdonalds itchen: een mengel van ricotta en geroerbakte spinazie en pistasch of pijnboompitten... was ook erg lekker!

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2006, 22:40:56 »
Ik zal nog even verslag uitbrengen van wat ik allemaal heb voorgeschoteld afgelopen zondag:

-Libanese soep met linzen, uitjes, komijn, peper en zout.
-Börek in 2 verschillende varianten nl.: met spinazie, feta en pijnboompitten, met spinazie, feta en pittige olijven dit mengsel gaat in de bladerdeeg, vouw het dubbel met een kwastje wat ei erover heen smeren en bestrooien met sesam.
-Eigen verzonnen tabouleh(oïde) salade met bulgur, komkommer, tomaat, peterselie, pijnboompitjes, feta, kikkererwten en munt met een scheutje citroen en olijfolie eroverheen.
-courgetterolletjes en auberginerolletjes met mozarella met een sausje van rode pesto gemengd met een beetje balsamicoazijn, citroenrasp en wat pijnboompitjes erdoor. :)
-Zelfgemaakte tzatziki; Turkse joghurt, 2 teentjes pure knoflook erdoor, komkommerrasp en gedroogde munt eroverheen strooien.

Dit alles geserveerd met bagels, Turks brood en Grieks olijvenbrood, losse kaasjes zoals mozarellla, grana pardano, feta, hummus, aubergine salade, zongedroogde tomatentappenade met walnootjes en heel veel verschillende soorten olijven.

Het was erg lekker en erg geslaagd. Na het eten voelden we ons net een skippybal. ;D
« Laatst bewerkt op: 04 april 2006, 00:01:49 door Ona »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2006, 22:43:54 »
Yum!  :hungry:
,,,,فلافل

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2009, 16:00:48 »
gegrilde courgetterolletjes gevuld met mozarella en pesto-citroendressing is yum, en gegrilde auberginerolletjes gevuld met blokje feta en munt met balsamicoazijn is ook lekker!

Even ophalen:

Hoe maak je pesto-citroendressing?

En : kun je deze courgette en aubergine rolletjes ook koud eten?
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2009, 16:03:15 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2009, 16:53:14 »
Ik denk eigenlijk dat Monique het koud heeft gegeten. Je vult de courgette en aubergine dan pas na het grillen en het afgekoeld is.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2009, 00:51:57 »
Zijn er eigenlijk meer tips voor lekkere wraps hier ergens?
Zit te kwijlen voor mn pc!

Schanulleke

Re:Mediterrane lunchtips?
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2009, 09:31:30 »
Ona, ik weet niet of je ook een soort toetje wilt serveren, maar toch een suggestie: yaourti me meli. Oftewel: yoghurt met honing.

Ingredienten:
- dikke (liefst Griekse) yoghurt
- honing
- walnoten

Bereiding:
- yoghurt in een mooi schaaltje scheppen
- fijngemaakte walnoten erover strooien
- flinke lepel honing eroverheen

Smullen maar! :hungry: