Vegatopia Forum

Sultana met V symbool

Offline Sharon

• **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Sultana met V symbool
« Gepost op: 17 maart 2006, 18:33:58 »
Op Sultana Hartig staat een V symbool. Het zou dus vegetarisch verantwoord moeten zijn.
Op de ingredienten staat kaas. Dus ik heb ze een mail gestuurd of deze kaas plantaardig stremsel bevat. Dit was het antwoord!

Wij hebben van u een vraag en opmerking gekregen per e-mail betreffende ons
nieuwe product de Sultan Hartig, waarom er op de verpakking staat
gedeclareerd 'suitable for vegetarians'.

Wij hebben uw vraag doorgegeven aan onze levensmiddeltechnoloog en zijn
antwoord hierop is dat de kaas op zich is niet vegetarisch is. Verkade
heeft hierover contact gehad met de bond voor vegetariers en daar gaf men
aan de meeste vegetariers doorgaans wel gewone kaas eten. Dat heeft ons er
toe doen besluiten om het symbool er wel op te zetten. Dit is de eerst
vraag die we er over krijgen. Mochten we meer reacties krijgen dan zullen
we zeker overwegen om de verpakking aan te passen.

Wat betreft dierlijke vetten, wij gebruiken geen dierlijke vetten in onze
producten. In al onze producten zit palmolie. Voor de biscuits geldt dat de
olie 100% palmolie is en er geharde palm in zit voor het bakken. Alleen in
de Verkade zoutjes zit zowel palm als cocosolie. (ongeveer 50/50).

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mw.M.J.P. Bodifee
Verkade Consumentenservice

Offline Sharon

• **
  • 56
Re:Sultana met V symbool
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 18:58:02 »
Zijn er misschien andere mensen die een reactie willen sturen naar Sultana? Of ben ik de enige die dit echt vervelend vind..

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 19:17:23 »
Verkade heeft hierover contact gehad met de bond voor vegetariers en daar gaf men
toe doen besluiten om het symbool er wel op te zetten.

Ze zullen bij die bond toch wel verduidelijkt hebben dat er vegetarisch gestremde kaas is en kaas gestremd met, wat is het, lebmaag van kalven? Gekeken naar de definitie van vegetariers vind ik dat nogal een verschil, wat het 'geklaag' zeker lijkt te rechtvaardigen als zij kaas hebben verwerkt dat gestremd is met behulp van dierlijke ingrediënten. Ik vermoed dat er nu alleen gekeken wordt naar gebruik van zuivel, dat in principe wèl vegetarisch te noemen is.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2006, 19:18:48 door Aiko »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 19:23:42 »
Vaag van NVB, want volgens mij vinden die alleen vegetarische kaas goed. Ik zou even mail sturen naar de NVB.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 19:26:49 »
Verkade
heeft hierover contact gehad met de bond voor vegetariers en daar gaf men
toe doen besluiten om het symbool er wel op te zetten.

Is dat een zelfgemaakt door Verkade V-symbool?
Dan kun je het net zo goed negeren, want die zijn inderdaad niet per se iets waard (ontdekte ik toen ik eens v-gesymboliseerde tapenade had gegeten en vervolgens ansjovis op de ingrediëntenlijst ervan zag staan).

Als het een officieel V-logo is van de Vegetariërsbond, vind ik het raar. Er zijn vast ook genoeg vegetariërs die gelatine eten, zullen we dan ook maar een V-logo op de puddinkjes van Mona gooien?
Het gaat toch zeker niet om wie het eet, maar om of het product an sich vegetarisch is of niet?
Tsk.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2006, 10:49:20 »
Heeft iemand ze eigenlijk al geprobeerd, want het lijkt me wel lekker.
,,,,فلافل

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2006, 11:07:08 »
Ik heb ze alledrie al geprobeerd en ik vind ze best lekker. Vooral als je 's middags een dipje krijgt en je zin hebt in iets hartigs. Ik ben namelijk meer van het hartig dan dat ik een gewone sultana of een chocoladereep zou nemen. Een (niet-vega) vriendin is er wildenthousiast over, ik ken ze door haar, maar J. vindt ze weer vreselijk vies en droog. Bij sommige winkels en kiosken kun je ze ook per stuk kopen in plaats van een pak van 4.

Offline Vega-Robbie

• 144
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2006, 01:54:42 »
Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat er onterecht het V-symbool wordt gebruikt. Tevens kan ik me het niet voorstellen dat de NVB hier (al dan niet subtiel) aan zou hebben meegewerkt.

Op deze wijze blijven ook de restaurants tot in lengte van jaren als VEGETARISCH op hun menu-lijst producten melden met kaas...

Kwalijke zaak; hoop dat de NVB hierop reageert.

Offline Carla

• 259
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2006, 11:38:53 »

Op deze wijze blijven ook de restaurants tot in lengte van jaren als VEGETARISCH op hun menu-lijst producten melden met kaas...

Maar de meeste vegetariers eten toch gewoon kaas (met dierlijk stremsel) ?
Degenen die dat niet doen lijken mij wel zo geinformeerd dat ze altijd op een verpakking te kijken of er gewone kaas (dus met dierlijk stremsel) of vegetarische kaas inzit ?

Theoretsich gezien is het natuurlijk wel zo dat gewone kaas niet vegetarisch is, maar practisch gezien wordt kaas toch wel als algemeen geaccepteerd voedsel voor vegetariers gezien, dacht ik ?

brenda_lelie

« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2006, 15:41:55 »

Degenen die dat niet doen lijken mij wel zo geinformeerd dat ze altijd op een verpakking te kijken of er gewone kaas (dus met dierlijk stremsel) of vegetarische kaas inzit ?

Meestal staat toch niet op de verpakking of het met dierlijk of vegetarisch stremsel is hoor! Het staat zelfs meestal niet eens op de verpakkingen van stukken kaas.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2006, 16:08:48 »
Ik heb ze alledrie al geprobeerd en ik vind ze best lekker. Vooral als je 's middags een dipje krijgt en je zin hebt in iets hartigs. Ik ben namelijk meer van het hartig

:D Ik hou ook niet zo van zoetigheid. Ik ga ze maar es proberen.
,,,,فلافل

Offline Carla

• 259
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2006, 15:36:32 »
Meestal staat toch niet op de verpakking of het met dierlijk of vegetarisch stremsel is hoor! Het staat zelfs meestal niet eens op de verpakkingen van stukken kaas.

Als er niets bijstaat kun je er  vanuit gaan dat het kaas met dierlijk stremsel is.
Wat ik bedoel is dat mensen die dat een probleem vinden wel weten dat ze niet zonder meer producten waar 'kaas' inzit kunnen eten. Daar hoeft dan toch niet apart een stickertje op ?

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2006, 20:10:36 »
UPDATE:
Ik ben nu 10 jaar vegetarier. En ik eet inderdaad niets waar dierlijke producten in verwerkt zit. Dus bijvoorbeeld geen kaas met stremsel, geen brood met Enummers, gelatine etc. En daarbij dus ook geen producten waar kaas in verwerkt zit. Maar op het moment dat er ergens een Vsymbool opstaat spring ik een gat in de lucht, want ik word soms moedeloos van de troep wat ze maar overal instoppen zodat ik het niet meer kan eten.

De volgende producten zijn niet toegelaten bij het gebruik van een Vegetarisch Keurmerk:
1. Diervlees (gevogelte, vlees, vis, schelpdieren).
2. Ingrediënten afkomstig uit vlees of beenderen (in soepen, sauzen of andere gerechten).
3. Dierlijk vet (met uitzondering van melkvet), braadboter en braadvet, of margarine die visolie of soortgelijke producten bevat, bijvoorbeeld in gebak, deegwaren of pasta's, bij frituren en bakken, voor het invetten van bakvormen en blikken of enig ander gebruik.
4. Gelatine, aspic, andere geleermiddelen van dierlijke herkomst.
5. Koninginnegelei.
6. Andere producten met ingrediënten die verkregen zijn uit (bij)producten van het slachthuis.
7. Eieren afkomstig van kippen die in legbatterijen worden gehouden.

Specifieke ingrediënten:

Kaas: wordt gebruikelijk bereid met stremsel uit kalvermagen, en is derhalve niet toegestaan, terwijl vegetarische kaas, bereid met plantaardig of microbiëel stremsel, wel toegestaan is.
Oliën en vetten: moeten van plantaardige herkomst zijn. Margarine kan stoffen bevatten, die uit dierlijke vetten bereid zijn, vitamine A en E die met gelatine gestabiliseerd zijn, of Vitamine D afkomstig uit lanoline van geslachte schapen - deze ingrediënten zijn niet toegestaan.
Honing: is toegestaan. Niet toegestaan voor producten die als 'veganistisch' of '100% plantaardig' gekenmerkt worden.
Vruchtensappen: kunnen eventueel met gelatine geklaard zijn. In dat geval niet toegestaan.
Alcoholische dranken en azijn: kunnen eventueel met gelatine, ei-eiwit afkomstig van kippen in legbatterijen, vislijm (afkomstig van de steur) of chitine (gemalen kreeften- of krabbenpantsers) geklaard zijn. In die gevallen niet toegestaan.
Wei: alleen toegestaan indien afkomstig van de bereiding van kaas met plantaardig of microbiëel stremsel.
Worcestershiresaus: bevat vaak ansjovis, dient gecontroleerd te worden.
Additieven: dienen gecontroleerd te worden op mogelijke dierlijke bestanddelen.

Het internationale Vegetarisch Keurmerk garandeert dat een product geen ingrediënten afkomstig van het gedode dier bevat en dus geschikt is voor vegetariërs.

ANTWOORD van NVB
Beste Sharon,

Bedankt voor je e-mail. Voor zover ik het weet heeft niemand van Verkade contact met ons opgenomen in de afgelopen tijd. Wij onderschrijven dan ook niet de mening dat je een claim van ‘geschikt voor vegetariers’ op je product kan zetten, wanneer er dierlijk stremsel in zit.

Misschien is het een idee om vegetarische vrienden ook aan te sporen een mail te sturen naar de klantenservice. Consumentenacties hebben altijd meer zin wanneer het van de individuele consument komt in plaats van een organisatie. Wij zullen ook over een paar weken een mail sturen of contact opnemen met Verkade om dit aan de orde te stellen.

Met vriendelijke groet,

Vibeke Helder

Nederlandse Vegetariërsbond

Aiko

« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2006, 21:28:15 »
Dus we mogen ze stalken?

Offline Sharon

• **
  • 56
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2006, 23:03:09 »
uiteraard..  ;D

Migrator

« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2006, 23:37:28 »
tis toch ook simpel, als er iets van een beest in zit (dood) dan is het toch gewoon niet vegetarisch.
Dan moet er gewoon niet zo'n Vtje op.  >:(

Miepje Kurk

« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2006, 10:35:36 »
tis toch ook simpel, als er iets van een beest in zit (dood) dan is het toch gewoon niet vegetarisch.
Dan moet er gewoon niet zo'n Vtje op.  >:(

Helemaal mee eens!

Op http://www.sultana.nl/hartig.htm en dan "Voor vragen" kun je een mailformuliertje invullen met je klacht, hopelijk doet iedereen dat!
(ik vind die hartige sultana's best lekker, dus hopelijk vervangen ze de kaas dan).

Migrator

« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2006, 11:25:21 »
Done.  >:(  

santje19

« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2006, 12:33:23 »
Hm..dus ze liegen gewoon dat ze contact hebben opgenomen met de vegetariers bond....laat ik ook eens een mailtje sturen!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2006, 14:01:27 »
Nou die zullen de volgende keer wel drie keer nadenken voordat ze rekening proberen te houden met vegetariers.
,,,,فلافل