UPDATE:
Ik ben nu 10 jaar vegetarier. En ik eet inderdaad niets waar dierlijke producten in verwerkt zit. Dus bijvoorbeeld geen kaas met stremsel, geen brood met Enummers, gelatine etc. En daarbij dus ook geen producten waar kaas in verwerkt zit. Maar op het moment dat er ergens een Vsymbool opstaat spring ik een gat in de lucht, want ik word soms moedeloos van de troep wat ze maar overal instoppen zodat ik het niet meer kan eten.
De volgende producten zijn niet toegelaten bij het gebruik van een Vegetarisch Keurmerk:
1. Diervlees (gevogelte, vlees, vis, schelpdieren).
2. Ingrediënten afkomstig uit vlees of beenderen (in soepen, sauzen of andere gerechten).
3. Dierlijk vet (met uitzondering van melkvet), braadboter en braadvet, of margarine die visolie of soortgelijke producten bevat, bijvoorbeeld in gebak, deegwaren of pasta's, bij frituren en bakken, voor het invetten van bakvormen en blikken of enig ander gebruik.
4. Gelatine, aspic, andere geleermiddelen van dierlijke herkomst.
5. Koninginnegelei.
6. Andere producten met ingrediënten die verkregen zijn uit (bij)producten van het slachthuis.
7. Eieren afkomstig van kippen die in legbatterijen worden gehouden.
Specifieke ingrediënten:
Kaas: wordt gebruikelijk bereid met stremsel uit kalvermagen, en is derhalve niet toegestaan, terwijl vegetarische kaas, bereid met plantaardig of microbiëel stremsel, wel toegestaan is.
Oliën en vetten: moeten van plantaardige herkomst zijn. Margarine kan stoffen bevatten, die uit dierlijke vetten bereid zijn, vitamine A en E die met gelatine gestabiliseerd zijn, of Vitamine D afkomstig uit lanoline van geslachte schapen - deze ingrediënten zijn niet toegestaan.
Honing: is toegestaan. Niet toegestaan voor producten die als 'veganistisch' of '100% plantaardig' gekenmerkt worden.
Vruchtensappen: kunnen eventueel met gelatine geklaard zijn. In dat geval niet toegestaan.
Alcoholische dranken en azijn: kunnen eventueel met gelatine, ei-eiwit afkomstig van kippen in legbatterijen, vislijm (afkomstig van de steur) of chitine (gemalen kreeften- of krabbenpantsers) geklaard zijn. In die gevallen niet toegestaan.
Wei: alleen toegestaan indien afkomstig van de bereiding van kaas met plantaardig of microbiëel stremsel.
Worcestershiresaus: bevat vaak ansjovis, dient gecontroleerd te worden.
Additieven: dienen gecontroleerd te worden op mogelijke dierlijke bestanddelen.
Het internationale Vegetarisch Keurmerk garandeert dat een product geen ingrediënten afkomstig van het gedode dier bevat en dus geschikt is voor vegetariërs.
ANTWOORD van NVB
Beste Sharon,
Bedankt voor je e-mail. Voor zover ik het weet heeft niemand van Verkade contact met ons opgenomen in de afgelopen tijd. Wij onderschrijven dan ook niet de mening dat je een claim van ‘geschikt voor vegetariers’ op je product kan zetten, wanneer er dierlijk stremsel in zit.
Misschien is het een idee om vegetarische vrienden ook aan te sporen een mail te sturen naar de klantenservice. Consumentenacties hebben altijd meer zin wanneer het van de individuele consument komt in plaats van een organisatie. Wij zullen ook over een paar weken een mail sturen of contact opnemen met Verkade om dit aan de orde te stellen.
Met vriendelijke groet,
Vibeke Helder
Nederlandse Vegetariërsbond