Vegatopia Forum

Pubers eten weer fruit

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Pubers eten weer fruit
« Gepost op: 14 maart 2006, 14:09:44 »
http://www.telegraaf.nl/uwtelegraaf/watuzegt/35169071/Pubers_eten_weer_fruit.html

Wat U Zegt
ma 13 mrt 2006, 20:02

Pubers eten weer fruit
AMSTERDAM - "Mijn zoon Thomas van 15 is aan het fruit!" laat Cäcilia van Maris-Henhsl ons vol verbazing weten. Waar het fruit vroeger verschrompelde op de fruitschaal, is het nu nauwelijks meer aan te slepen. De oorzaak: de nieuwe economieleraar van zoonlief. "Hulde aan meneer Mollers van het Fioretticollege in Lisse!"
 
"Veel kinderen gooien hun boterhammen weg en halen in de pauze een chocoladereep of een saucijzenbroodje", vertelt docent Koen Mollers. Hij wilde daarom leerlingen stimuleren om gezonder te eten en kwam met een lumineus idee: tijdens zijn les mogen leerlingen eten, zolang het maar fruit is. Appels, druiven, mandarijnen en zelfs een ananas verschijnen op de schoolbanken als de havo-4 van Thomas van Maris het lokaal van Mollers binnenkomt. Zelf heeft Thomas een banaan meegenomen, al is een appel sinds kort zijn lievelingsfruit. Klasgenoten Ruben Hulzebosch en Robin van Haastert proberen in de eerste minuten van de les in een recordtempo een kilo witte druiven weg te werken. Ze eten nu veel meer fruit dan vroeger, maar ze eten het vooral op school: "Thuis hebben we daar geen tijd voor. " "Ja, dan maken jullie je economiehuiswerk", grapt Mollers. "Dat ze hier fruit eten, heeft nog een voordeel: met volle mond kunnen ze niet praten, dus luisteren ze beter naar wat ik zeg." " Eerst zagen we dit gewoon als een lolletje", zegt leerlinge Lesley van der Klauw, "maar nu weten we ook wel dat het gezond is. Maar het is vooral lekker!" Arnoud Breitbarth
 

Dee

Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2006, 15:25:42 »
Die schoolbanken en boeken zullen wel van kop tot teen plakken.

mirrie

Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2006, 17:36:03 »
Hier zie ik de jongeren toch nog erg vaak met zakken chips uit de supermarkt komen.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2006, 17:49:27 »
Ik vind het wel een leuk initiatief van die docent, al kan ik me wel voorstellen dat het misschien niet altijd even praktisch is. Grappig ook dat de leerlingen best enthousiast zijn.  :)

Migrator

Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2006, 01:12:31 »
 :laugh: :thumbsup:

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2006, 16:04:37 »
Iemand die niet van fruit houdt, zal dan nog niet het gaan eten. Als je in de klas  brood mag eten blijf je dat toch ook niet de hele tijd doen? Op zich is het wel grappig dat het in dit geval werkt, maar ik denk dat het belangrijkste de eigen verantwoordelijkheid van een puber voor het eten is.

Maar goed, bij mij in de klas is het voorlopig alleen water wat gedronken mag worden...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2006, 16:11:02 »
maar ik denk dat het belangrijkste de eigen verantwoordelijkheid van een puber voor het eten is.

Het aanbod speelt natuurlijk ook een rol. Als er veel ongezonde dingen worden aangeboden in de schoolkantine, zullen die vast ook worden afgenomen, eigen verantwoordelijkheid of niet. De laatste tijd is men er gelukkig ook wel van bewust dat er best kritisch naar het aanbod gekeken mag worden.

Ik neem zelf bijna elke dag bananen naar mijn werk mee, maar als ik die niet meeheb, neem ik wat uit de snoepautomaat, in plaats van helemaal naar de Albert Heijn te gaan om daar twee bananen te kopen. Maar als er een fruitautomaat staat zou ik er graag gebruik van maken.

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2006, 22:25:32 »
Goed initiatief! Ik kan me wel voorstellen dat het een rommeltje wordt in de klas, al die schillen en pitjes  :-\
Misschien kunnen ze beter de schoolkantine veranderen.
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2006, 14:28:52 »
Nou, ik zou het maar al te graag willen bij ons op school :P Als wij nog maar een keelpastilletje nemen, moeten we de verpakking al laten zien dat het geen snoep is  ::)
Maar, bij ons verkopen ze wel elke pauze appels.. Gaat goed de deur uit hoor :P

redpsybutterfly

Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2006, 20:42:35 »
Mij school had eerst echt kantine verkoop. Daar zijn ze nu mee gestopt. Nu hebben we nog een frisdrank automaat * met water en cola light erin * En een snickerautomaat.    Ik laat me geld altijd lekker thuis. Dan eet ik het ook niet :)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2006, 09:15:55 »
Bij mij de in de klas mogen de leerlingen ook eten zolang het brood, fruit en drinken zonder prik is. Hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Vooral het eerste uur is populair als ontbijtuur. Het wordt geen troep, duidelijke afspraken over opruimen. Ze werken prima. M.n. ontbijt is van belang voor het verloop van de ochtend. Niet ontbeten levert concentratieverlies op en soms hoofdpijn, niet lekker, enz. Ik leer ze dat het goed voor ze is, het werkt, en ze vinden het gezellig.

Jippia

Re:Pubers eten weer fruit
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2006, 16:35:33 »
Ik nam nooit fruit mee naar school. Terugkijkend realiseer ik me dat ik als puber niet zo heel erg gezond at. In ieder geval niet veel fruit. Ik was toen ook nog geen vegetariër (ben sinds kort zelfs veganist) en at vooral vleeswaren op brood. Als drinken had ik een beker limonade, geloof ik. Geen wonder dat ik vaak ziek was. Ik ben nu een kleine drie maanden veganist na zeven jaar vegetarisme en merk grote verschillen tussen hoe ik me nu voel en vroeger. Ik vind het wel positief dat steeds meer pubers en studenten, als je de berichten moet geloven, het belang van fruit en groente inzien. Op geen van de scholen waar ik op heb gezeten was er een echt gezond aanbod in de schoolkantine. Ik ben twee weken stage gelopen voor een schoolcateraar en toen waren er wel wat salades, maar ook niet wat ik nu in ons bedrijfsrestaurant tegenkom. En die werden ook niet veel verkocht.

Wij mochten beslist niet eten in de klas. Er was een jongen die suikerziekte had en die moest op bepaalde tijden eten, vooral na de gymles en die werd daar een keer op aangesproken. Toen hij het uitlegde, mocht het wel, maar hij is de enige uitzondering geweest in al mijn twintig schooljaren. (Ben met 3½ op de peuterschool begonnen en met 23 op de MEAO geëindigd).

Mirjam