Vegatopia Forum

Wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?

Wabi Sabi

Re:wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?
« Reactie #60 Gepost op: 11 augustus 2006, 13:24:42 »
Tsja, aan de ene kant is het de moeite niet, aan de andere kant word ik altijd zo opstandig van vleesetende mensen die bij het minste of geringste met betrekking tot hun vleesconsumptie volledig ontploffen en roepen dat dat linkse tuig zo onverdraagzaam is  :-\ ???

Zie bijvoorbeeld de reacties hier, bij een artikel in het AD over de website die wakker dier 'gekaapt' heeft: http://www.informatiecentrumvlees.nl

Die mensen gaan helemaal over de zeik omdat Wakker Dier adviseert niet meer dan 80 gram vlees per dag te eten! Wat overigens echt nog HEEEL zwak uitgedrukt is... Dat advies komt nota bene van het RIVM, gaan die mensen ook zo zeiken als Postbus 51 iets zegt???

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 11 augustus 2006, 13:44:33 »
Eigenlijk heb ik nooit last van mensen die zich kritisch uitlaten over het niet eten van vlees of vis van mij. Integendeel: het wordt alom gewaardeerd. Misschien heeft dat met de leeftijdsgroep te maken of met mensen van een politieke kleur die daarover niet zo schamper doen als sommigen melden in deze draad.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Wabi Sabi

« Reactie #62 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:03:37 »
In mijn eigen leven zijn mensen het onderhand wel gewend hoor. Ik eet al een jaar of tien geen vlees, dus dat helpt wel. Bovendien beweeg ik me deels wel in vega-doordrongen kringen. Maar lastige mensen kom je altijd wel tegen.

Ik heb wel gemerkt dat het enorm helpt als je aangeeft dat het iets is dat van jou persoonlijk is, en dat de redenen die je noemt voor jou gewoon heel belangrijk zijn en zwaar wegen. Dan hebben mensen niet het idee dat je ze wilt 'bekeren', want dat werkt heel vaak enorm averechts.

SuL

« Reactie #63 Gepost op: 14 augustus 2006, 21:35:21 »
Ik snap precies wat je bedoeld :-\ het is zooo vermoeiend om het elke keer helemaal te moeten uitleggen en je als het ware te moeten verdedigen omdat je opmerkingen krijg van: "ja maar wat maakt het nou uit als jij geen vlees eet? dan worden ze gewoon voor niks geslacht!"  of "het is toch gewoon de natuur!Dieren eten toch ook andere dieren?" of "ja maar het is heel erg ongezond om geen vlees te eten, we hebben het nodig om te overleven! en toen ik na een tijdje nadenken antwoorde dat het puur met mijn principes en liefde voor dieren te maken heeft vroeg iemand aan me: "Sla jij muggen dan wel gewoon dood?"  >:( met alle respect: afentoe heb ik zo'n enorme hekel aan vleeseters met al hun vragen en opmerkingen....

Wabi Sabi

« Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:26:57 »
Ja, alsof het feit dat jij ergens een inconsequentie in je levenswijze hebt (en hey, tuurlijk heeft iedereen dat), genoeg excuus is voor je gesprekspartner om zelf helemaal niet ethisch te consumeren.

Krijg je echt zo'n meta-discussie. Dat jij dan zegt: weet je wel wat voor ellende jouw vleesconsumptie veroorzaakt? En dat die ander dan zegt: Jamaar jij bent niet helemaal consequent en dus kan je nooit iets van mij zeggen. ALSOF daar de ellende minder van wordt!

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2006, 14:55:44 »
ja, of als ze dan zeggen: "maar je draagt wel leren schoenen!" niet dat ze zich even bedenken wat ik allemaal niet consumeer ipv dat beetje wat ik wel consumeer. (alsof ik elke week nieuwe schoenen koop...)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2006, 15:02:26 »
(alsof ik elke week nieuwe schoenen koop...)

Nou, er zijn vrouwen....

Offline willem

• 2.430
« Reactie #67 Gepost op: 20 augustus 2006, 10:12:09 »
ja, of als ze dan zeggen: "maar je draagt wel leren schoenen!" niet dat ze zich even bedenken wat ik allemaal niet consumeer ipv dat beetje wat ik wel consumeer. (alsof ik elke week nieuwe schoenen koop...)
Vreemd verschijnsel eigenlijk: mensen die veraf staan van alle principes hebben commentaar op mensen die wel iets met hun principes willen doen. Het is altijd een grens die je trekt en op het gebied van eten doet ieder (echt ieder) dat. Vraag maar eens of die kritikaster wel zangvogeltjes of hondenvlees wil eten. Blijkbaar ligt daar dan wel een grens. Bij vegetariërs ligt die grens gewoon een stuk verder weg.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2006, 10:12:41 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

yanagare

« Reactie #68 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:28:08 »
Wat ik zeg als ze vragen waarom ik geen vlees eet?
- Dat het erg is voor de dieren
- Dat we heus zonder vlees verder kunnen
- Dat ik me gezonder en beter voel zonder vlees en ook geen schuldgevoel meer heb dat ik dieren opeet.

Ik was vroeger wel vleeseter omdat het moest van thuis.
Toen wijgerde ik paardevlees, kalfsvlees en lamsvlees te eten.
Ze vroegen me waarom en ik zei hen dat wij ook geen baby' seten en ook geen sierlijke dieren moet eten.
Gelukkig kan ik nu zelf kiezen wat ik eet.

Wabi Sabi

« Reactie #69 Gepost op: 27 augustus 2006, 15:23:45 »
Toen wijgerde ik paardevlees, kalfsvlees en lamsvlees te eten.
Ze vroegen me waarom en ik zei hen dat wij ook geen baby' s eten

Nou zijn de meeste 'kippen' die in de supermarkt liggen ook niet ouder dan een week of zes, geloof ik.

Wabi Sabi

« Reactie #70 Gepost op: 27 augustus 2006, 15:30:39 »
Het is altijd een grens die je trekt en op het gebied van eten doet ieder (echt ieder) dat. Vraag maar eens of die kritikaster wel zangvogeltjes of hondenvlees wil eten. Blijkbaar ligt daar dan wel een grens. Bij vegetariërs ligt die grens gewoon een stuk verder weg.

Doet me denken aan de ophef die een tijd terug ontstond over bepaalde accessoires uit de HEMA, die uit China kwamen. In plaats van konijnenbont was het poezenbont, geloof ik. Alsof konijnenbont minder erg is.

Met dit soort dingen - grenzen bepalen aan wat je eet - is het wel typisch dat het nooit een probleem oplevert als mensen allergisch zijn voor iets. Als je lactose-intolerant bent, zal niemand erover zeuren dat je iets niet eet, omdat ze weten dat je je er de volgende dag rot van voelt. Maar dat een vegetariër die vlees eet zich de volgende dag, bijvoorbeeld, mentaal/psychisch erg rot kan voelen, dat heeft niet dezelfde geldigheid. Dan heb je volgens mij nog wel wat extra credit als je het uit religieuze overwegingen doet. Maar zomaar uit het niets, daarbij is het gek genoeg wel geoorloofd er vragen over te stellen.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #71 Gepost op: 27 augustus 2006, 15:42:13 »
Het is altijd een grens die je trekt en op het gebied van eten doet ieder (echt ieder) dat. Vraag maar eens of die kritikaster wel zangvogeltjes of hondenvlees wil eten. Blijkbaar ligt daar dan wel een grens. Bij vegetariërs ligt die grens gewoon een stuk verder weg.

Doet me denken aan de ophef die een tijd terug ontstond over bepaalde accessoires uit de HEMA, die uit China kwamen. In plaats van konijnenbont was het poezenbont, geloof ik. Alsof konijnenbont minder erg is.

Met dit soort dingen - grenzen bepalen aan wat je eet - is het wel typisch dat het nooit een probleem oplevert als mensen allergisch zijn voor iets. Als je lactose-intolerant bent, zal niemand erover zeuren dat je iets niet eet, omdat ze weten dat je je er de volgende dag rot van voelt. Maar dat een vegetariër die vlees eet zich de volgende dag, bijvoorbeeld, mentaal/psychisch erg rot kan voelen, dat heeft niet dezelfde geldigheid. Dan heb je volgens mij nog wel wat extra credit als je het uit religieuze overwegingen doet. Maar zomaar uit het niets, daarbij is het gek genoeg wel geoorloofd er vragen over te stellen.

Volgens mij ben je appels met peren aan het vergelijken (geeft niet, mag ik toch allebei niet). Het is voor míj toch anders of iemand diarree krijgt/doodgaat, of dat je je er schuldig over voelt. Het is hoe dan ook aan je vrienden/collega's etc in hoeverre die er rekening mee willen houden. (Alleen, bij sommige mensen kom je dan niet meer eten  ;D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #72 Gepost op: 28 augustus 2006, 01:11:52 »
Ik ken mensen die zowel met mijn allergiën als mijn vegetarisme geen rekening houden. Maar daar ga ik gewoon niet meer eten. (Met kerst moet het misschien, maar dan ga ik denk ik voorstellen om eigen eten mee te nemen).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #73 Gepost op: 28 augustus 2006, 11:28:29 »
Wanneer ik met mensen uit eten ga (of op conferenties, laatste tijd ook schering en inslag), is het feit dat ik geen vlees eet, een dankbaar gespreksonderwerp - weer eens wat anders dan over het weer praten. De argumenten, voorbeelden en dergelijke zijn vrijwel altijd dezelfde, en er zijn altijd mensen die vegetarisme gewoon 'vreemd' vinden - en stiekem toch erg interessant, schijnt het.

De reacties zijn duidelijk negatiever wanneer ik bij mensen thuis eet, en dat komt volgens mij vooral uit onzekerheid - 'help, er komt een vegetariër bij me eten, wat kan ik die in vredesnaam nu voorschotelen, ik kan helemaal niet vegetarisch koken'. De laatste tijd los ik dat op door van de eetafspraak een kook-eetafspraak te maken - samen koken is gezellig, en de gastheer/-vrouw heeft een probleem minder.

Mijn vriend is vegetariër, maar hij eet nog wel zo af en toe vis (tja, als Bremerhafener moet je haast wel). De reactie van zijn moeder, toen ze hoorde dat ik nog 'erger' ben dan hij, was onvergetelijk! Een verschrikte blik, waarbij ze zich ongetwijfeld al mentaal voorbereidde op de complicaties tijdens familiediners, gevolgd door een vertwijfeld 'ach so'.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2006, 11:29:01 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Mjann

« Reactie #74 Gepost op: 01 september 2006, 12:28:21 »
Omdat ik tgen de bio industrie ben. Als ik graag dieren wil eten ga k wel op jacht ofzo, mar daar ben ik ook te lui voor haha. Soms vragen ze wel eens, waarom wel melk en geen vlees? Dat vind ik zo'n kromme vergelijking. Ik vraag toch ook niet, waarom wel een pet en geen tenensokken? Op zulke domme vergelijkingen ga ik niet eens in.

Oja, vegetarisch eten is ook veel gezonder. Ik zeg ook weleens, ja dat vlees dat je nu eet dat zal erst nog 20 dagen liggen rotten in je lichaam. Dan hoeven ze meteen niet meer haha. :P

Offline Gretz

• 190
« Reactie #75 Gepost op: 01 september 2006, 19:41:19 »
Omdat ik tgen de bio industrie ben.
Soms vragen ze wel eens, waarom wel melk en geen vlees? Dat vind ik zo'n kromme vergelijking. Ik vraag toch ook niet, waarom wel een pet en geen tenensokken? Op zulke domme vergelijkingen ga ik niet eens in.
Als je principeel tegen de bio-industrie bent, moet je wel biologische melk kopen. Ik ben ook tegen, maar ik kan nog niet op de melk letten. Ik heb oneindig vaak aan m'n ouders gevraagd om voortaan biologische melk te kopen maar dan vinden ze dat ik te ver ga, en omdat ze zelf geen vegetariër zijn begrijpen ze dat gewoon niet. 'tzelfde geldt voor kaas, als ik het maar vaak genoeg vrij krijg ik vanzelf weer ruzie. :( Alles wat ik wil zelf kopen is ook niet echt een optie want dan kan ik aan de gang blijven. Bovendien zul je dan net zien dat de anderen bij mij in huis mijn producten gaan gebruiken, omdat de gewone kaas/melk dan weer eens op is. Heel frusterend. Ik hoop dat m'n ouders nog eens wat meer aan mijn wensen zullen voldoen maar voorlopig vinden ze het genoeg om apart te koken (bij niet-vegetarische maaltijden) of vleesvervangers te kopen. Als ik op mezelf woon over een jaar zal ik iig strenger kunnen worden.

Die vraag (geen vlees maar wel welk?) vind ik ook zó irritant. En het kan nog erger, want het verwijt dat er geen dieren voor mij dood gaan maar wel planten wordt ook weleens op mijn bord geschoven. Tja, planten voelen nou eenmaal geen pijn en je moet toch wat eten, kies dan het beste alternatief.;D En melk, dat is geen voedsel afkomstig van dode dieren. Als ik melk drink heb ik niet het gevoel dat ik werkelijk met iets verkeerds bezig ben, i.t.t. vlees eten. Als ik de vraag kreeg zou ik zeggen dat je het in principe allebei kunt vervangen, maar dat vlees voor mij een stuk makkelijker te vervangen is dan melk. En bovendien vind ik melk lekker. Je kunt ook gewoon zeggen dat je vegetariër bent en geen veganist, en dat je met het gebruik van zuivel en eieren geen problemen hebt. Je kunt het je niet verweten worden dat je wel melk drinkt, je veroorzaakt nog altijd minder leed dan iemand die wel vlees eet.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #76 Gepost op: 01 september 2006, 20:50:04 »
Oja, vegetarisch eten is ook veel gezonder.

Nee hoor, toch niet.
Evenwichtig vegetarisch eten is inderdaad veel gezonder dan een 'typisch westers' voedingspatroon met o.a. veel te veel vlees, veel te veel calorieën, ...

Maar het in beperkte mate eten van bepaalde soorten vlees is absoluut niet ongezond, integendeel.

Ik zeg ook weleens, ja dat vlees dat je nu eet dat zal erst nog 20 dagen liggen rotten in je lichaam. Dan hoeven ze meteen niet meer haha. :P

Daar geloof ik dan ook niets van en vind ik een erg slecht argumenten om mensen te overtuigen van vegetarisme.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #77 Gepost op: 01 september 2006, 21:04:32 »
Die vraag (geen vlees maar wel welk?) vind ik ook zó irritant.
...
En melk, dat is geen voedsel afkomstig van dode dieren. Als ik melk drink heb ik niet het gevoel dat ik werkelijk met iets verkeerds bezig ben, i.t.t. vlees eten.

Je mag de vraag irritant vinden, op zich is het een niet meer dan logisch vraag.
Ik gebruik ook nog (beperkte hoeveelheden) zuivel, maar hoe je het ook draait of keert, ook aan de consumptie van zuivel zit er enig dierenleed.
Dus het gevoel dat je dan 'niet met iets verkeerds bezig bent' is je gevoel, maar is rationeel niet zo sterk te onderbouwen.  Vele mensen hebben bij het eten van vlees ook niet het gevoel dat ze met iets verkeerds bezig zijn.

Tja, planten voelen nou eenmaal geen pijn en je moet toch wat eten, kies dan het beste alternatief.;D

Voelen alle dieren wel pijn?  (Ja, ik speel even advocaat van de duivel.)

En bovendien vind ik melk lekker.

Misschien heb je daar helemaal geen behoefte aan maar daarmee maak je het natuurlijk voor jezelf onmogelijk om enige kritische vragen te stellen bij de vleesconsumptie van anderen.  Dit argument is immers even 'sterk' als een vleeseter zegt dat hij vlees gewoon lekker vindt.

Je kunt het je niet verweten worden dat je wel melk drinkt, je veroorzaakt nog altijd minder leed dan iemand die wel vlees eet.  

Dat je minder leed veroorzaakt is zonder twijfel waar.  Dat maak ik ook altijd duidelijk bij mensen die me beschuldigen van inconsequent gedrag.  Ik ontken niet dat ik niet altijd 100% consequent ben, maar, in tegenstelling tot vele vleeseters, probeer ik tenminste het leed dat ik veroorzaak te beperken.
Maar dat maakt dat ik ook respect heb voor mensen die b.v. kiezen voor het eten van beperkte hoeveelheden biologisch vlees terwijl ik weinig begrip kan opbrengen voor mensen die maar alles eten en weigeren stil te staan bij de gevolgen van hun consumptiegedrag.  (Spijtig genoeg horen ook enkele van mijn vrienden tot deze categorie.)

Offline Gretz

• 190
« Reactie #78 Gepost op: 02 september 2006, 00:40:29 »
Die vraag (geen vlees maar wel welk?) vind ik ook zó irritant.
...
En melk, dat is geen voedsel afkomstig van dode dieren. Als ik melk drink heb ik niet het gevoel dat ik werkelijk met iets verkeerds bezig ben, i.t.t. vlees eten.

Je mag de vraag irritant vinden, op zich is het een niet meer dan logisch vraag.
Ik gebruik ook nog (beperkte hoeveelheden) zuivel, maar hoe je het ook draait of keert, ook aan de consumptie van zuivel zit er enig dierenleed.
Dus het gevoel dat je dan 'niet met iets verkeerds bezig bent' is je gevoel, maar is rationeel niet zo sterk te onderbouwen.  Vele mensen hebben bij het eten van vlees ook niet het gevoel dat ze met iets verkeerds bezig zijn.

Juist ja, bij het eten van sommige dingen heb ik ook gevoel en daar ben ik blij om. :) Voor mij zit tussen het eten van dierlijke producten zoals zuivel en tussen het eten van vlees een groot verschil. Bij beide dierlijke producten heb ik andere ideeën en die kan ik ook wel verklaren. De dood van vele dieren is makkelijk te voorkomen door lang geen vlees te ten, maar bij minder zuivel eten lukt je dat niet zo snel.

Tja, planten voelen nou eenmaal geen pijn en je moet toch wat eten, kies dan het beste alternatief.;D

Voelen alle dieren wel pijn?  (Ja, ik speel even advocaat van de duivel.)
Ja, dat weet ik niet, misschien dat jij er meer over weet. Ik ga in ieder geval uit van wel, en dat is ook het makkelijkste want dan gaan mensen ook niet meer onderscheid maken tussen dieren. Ik ben nu zo principieel dat er voor mij geen verschil is bij het eten van wat voor dier dan ook. Vroeger heb ik wel af en toe vis gegeten, maar als ik daarop terugkijk vind ik het maar raar want dan ben je net zo goed verantwoordelijk voor de dood van dieren.  Bij planten is het echter anders, planten zijn totaal verschillende organismen dan dieren en je kunt ze lang niet altijd goed met elkaar vergelijken. Weinigen hebben ook problemen met de manier  waarop planten eten, of het moeten fruitisten zijn of mensen die iedere wetenschappelijk innovatie wat betreft eten verbouwen ten zeerste afkeuren.

En bovendien vind ik melk lekker.

Misschien heb je daar helemaal geen behoefte aan maar daarmee maak je het natuurlijk voor jezelf onmogelijk om enige kritische vragen te stellen bij de vleesconsumptie van anderen.  Dit argument is immers even 'sterk' als een vleeseter zegt dat hij vlees gewoon lekker vindt.
Ik hoor dat argument tien keer liever dan andere argumenten van vleeseters. Ik denk dat iedereen weleens iets onnodigs eet maar daar niet moeilijk over doet omdat hij/zij het lekker vindt. Dat is volkomen normaal zolang het niet in hoge mate gebeurt en dat moet je er ook geen kritiek op hebben. Als een vleeseter echter andere argumenten nodig denkt te hebben om zijn keuze te veranwtwoorden ga ik er wel kritisch op in omdat ik die argumenten gewoon minder sterk vind. Lang niet iedereen zegt meer 'ik vind het lekker, dus ik eet het' en als de discussie dan belandt bij rationele en ethische argumenten dan probeer ik waar mogelijk mijn overtuiging uit te leggen.
Omgekeerd krijg ik vaak genoeg het verwijt 'ik snap niet dat je vlees niet lekker vind, dat je het niet.' Vleesliefhebbers kunnen soms niet begrijpen dat ik vlees helemaal niks vind en dan vinden het gewoon raar. Ik zei weleens terug 'ja maar ik snap niet wat jij zo heerlijk aan vlees vindt' maar daar heb ik van geleerd en het gewoon geen zin om zoiets te zeggen, in smaak moet je iemand vrij laten als ie daar de mogelijkheid voor heeft.  

Offline Gretz

• 190
« Reactie #79 Gepost op: 02 september 2006, 11:26:58 »
Je kunt het je niet verweten worden dat je wel melk drinkt, je veroorzaakt nog altijd minder leed dan iemand die wel vlees eet.  

Dat je minder leed veroorzaakt is zonder twijfel waar.  Dat maak ik ook altijd duidelijk bij mensen die me beschuldigen van inconsequent gedrag.  Ik ontken niet dat ik niet altijd 100% consequent ben, maar, in tegenstelling tot vele vleeseters, probeer ik tenminste het leed dat ik veroorzaak te beperken.
Maar dat maakt dat ik ook respect heb voor mensen die b.v. kiezen voor het eten van beperkte hoeveelheden biologisch vlees terwijl ik weinig begrip kan opbrengen voor mensen die maar alles eten en weigeren stil te staan bij de gevolgen van hun consumptiegedrag.  (Spijtig genoeg horen ook enkele van mijn vrienden tot deze categorie.)
:)
Precies, ik denk er net zo over. Ik probeer op mijn manier zo min mogelijk de industrie te steunen die verantwoordelijk is voor al dat leed. Voor mij gaat dat het makkelijkste door vlees noch vis te eten als ik helemaal consequent wil zijn maak ik het mezelf een stuk moeilijker. Ook ik heb in mijn omgeving genoeg mensen die te weinig nadenken over wat ze eten en niet willen inzien dat je op een makkelijke manier al redelijk wat kunt doen. Biologisch vlees eten kan zo simpel zijn, maar dan moet je wel je verstand kunnen laten werken en dat kunnen niet alle mensen. Teveel mensen denken 'zoals ik het nu doe, heb ik het altijd gedaan en waarom zou ik een reden hebben om dat te veranderen?' Maar we moeten erkennen dat het toch altijd een persoonlijke kwestie blijft en dat je toch ook blij moeten zijn dat er mensen zijn die er ongeveer net zo als jou over denken.
Maar wat mij weleens irriteert zijn mensen die denken dat je of gewoon helemaal inconsequent en onnadenkend kan zijn, of dat je over alles goed moet nadenken en je niks inconsequents mag doen. Dan gaan die mensen ervan uit dat ze jou kunnen pakken als ze je betrappen op iets wat weleens een beetje leed kan veroorzaken en dat gaat mij toch echt te ver. Ik bepaal namelijk voor mezelf hoe ver ik ga (wat alle mensen natuurlijk doen) en het is bijzonder frusterend als anderen het daarbij beter denken te weten, hoewel ze geen recht van spreken hebben zolang ik op een nadenkende manier een duurzame wereld in stand wil houden, meer dan dat zij doen.
Ik hoop dat er meer mensen in de toekomst zich gaan realiseren dat te veel consumeren op den duur verstrekkende gevolgen kan hebben voor iedereen. Iedere stap richting een bedachtzamere manier van leven moeten we toejuichen want daarmee zijn veel probleem te beperken of misschien zelfs wel op te lossen.