Vegatopia Forum

Wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?

Miriam

Re:wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?
« Reactie #40 Gepost op: 03 mei 2006, 08:57:20 »
Misschien vindt die persoon het zielig een dier (hond) in "gevangenschap" te houden, of hij vindt dat vegetariers dieren als gelijkwaardig moeten zien en het hebben van een hond is niet het gelijkwaardig behandelen van de hond, of hij ziet het hebben van een hond ook als het "gebruiken" van een hond voor jouw plezier... hmm... Ik zou gewoon gevraagd hebben wat die persoon daarmee bedoelde ;-)

Offline Gretz

• 190
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2006, 15:49:26 »
Het houden van dieren gebeurt ook uit dierenliefde, zeker als ze een goed leven hebben en níet worden opgegeten. Het is eerder raar als een vleeseter wel gewoon rund- en varkensvlees wilt eten, maar geen hondenvlees omdat hij/zij zoveel van zijn/haar hond houdt.

kabir

« Reactie #42 Gepost op: 07 mei 2006, 23:26:17 »
Misschien bedoelt hij dat je hond wel vlees eet en dat misschien tegen je principes ingaat.

Veppie

« Reactie #43 Gepost op: 08 mei 2006, 19:32:11 »
Hoe zo kromme redenatie...
Je eet geen vlees uit respect voor dieren, tja, dan moet je toch ook respecteren dat een hond een hond is (en dus vlees eet)
Honden die als een mens worden behandeld krijgen vaak gedragsstoornissen. Een dier is een dier en zo lang je deze in zijn waarde laat kan ie best bij je in huis wonen toch?

kabir

« Reactie #44 Gepost op: 09 mei 2006, 00:59:55 »
Daar ben ik het wel mee eens, maar dan krijg je de discussie of je als vegetariër wel een kat of hond moet nemen.

Ik zeg altijd dat vlees eten voor honden is.

Dat zeg ik natuurlijk niet echt, voor degenen die van wel dachten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2006, 01:01:34 door kabir »

Aiko

« Reactie #45 Gepost op: 09 mei 2006, 01:31:59 »
Daar ben ik het wel mee eens, maar dan krijg je de discussie of je als vegetariër wel een kat of hond moet nemen.

Als je de behoefte hebt je te verweren, kun je stellen dat je de verantwoordelijkheid op je hebt genomen zorg te dragen voor een dier dat anders wegkwijnt in een asiel. Tenslotte, het betreffende dier is reeds op aard, dus dient het ook goed 'afgeleefd' te worden.

Dit gaat uiteraard alleen op als je een dier uit het asiel haalt, een verwilderd (maar niet 'goed' voor zichzelf zorgend) dier in huis haalt of (jonggeboren) dieren opvangt van een derde partij. En uiteraard alléén als je een dier niet koopt bij een handelaar (particulier of dierenwinkel /(kinder)boerderij). Betrekken bij een asiel is prima; zij hebben geen winstoogmerk, slechts kostendekking voor een nobele zaak.

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #46 Gepost op: 09 mei 2006, 01:47:23 »
Hoi Tigger!

Wat een vreeeemde opmerking!

Maar weet je: ik heb het idee dat sommige mensen er maar wat uit gooien!

Dan komt ineens ter sprake dat je vegetarier bent en dan weten ze niet hoe te reageren en roepen ze maar wat! Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar heb dit zelf ook wel een aantal keer zo ervaren...dat je echt denkt: HUH??

Niks van aantrekken, kan me voorstellen dat je even met je mond vol tanden stond, maar vind dat je nog aardig gereageerd hebt!  ;)

Lotje2

« Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2006, 01:21:41 »
Ik ken er nog één; "Ik ben niet zo dol op het eten van lijken..."...  ;)

Citaat
Ze zeggen wel: goh, wat knap dat je dat kan (is het niet want ik zie het niet als en opgave)

Tja... krijg ik ook vaak te horen! "Ik zou het wel willen, hoor, maar ik kàn het gewoon niet! Ik moet elke dag mijn stukje vlees eten!"... Niet kunnen? Of niet écht willen???

Citaat
(dier eet dier-wij eten ook dier)
Euhm... Als deze kringloop dan zo "natuurlijk" is, waarom zijn mensen dan zo verontwaardigd wanneer een mens opgegeten wordt door een dier?

Citaat
Deze discussie valt waarschijnlijk moeilijker te voeren met iemand die belijdend is bedenk ik me net (?).

Je bedoeld geloof in God? Waarom zou geloof en vegetarisme onverenigbaar zijn? Volgens de bijbel heeft God de mensen als vegetariërs geschapen, en is God tégen dierenmishandeling...

En voor evolutionisten; wat is eigenlijk het begrip "natuurlijk" in evolutie? Volgens die theorie zou een of ander beest toch op een gegeven moment ermee begonnen moeten zijn een ander beest op te eten? En iets wat zogezegd "toevallig begonnen" is, kan toch niet "natuurlijk" zijn?

Conclusie; vlees eten is niet natuurlijk; we hebben het dus niet nodig.

Citaat
Is een leuke term die bedacht is, maar het is niet iets wat nodig is hoor.
Ik leef al meer dan tien jaar zonder vlees of vleesvervangers, en ik voel me kiplekker  ;) !

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #48 Gepost op: 14 mei 2006, 01:31:59 »
Vorige week vroeg een collega mij wat voor zin het had om vlees te eten, want zij vond het ook wel erg en zou ook wel vegetarier worden, maar wat voor zin had het als er nog altijd andere mensen zouden zijn die vlees aten.

Om de een of andere reden irriteerde dit mij mateloos, dus ik heb haar gevraagd of ze de slogan "een beter milieu begint bij jezelf" kende en gezegd dat er nooit wat zal veranderen in de wereld als je altijd andere mensen de schuld blijft geven en zelf niets doet.

Toen ben ik weggelopen.

Gelukkig heb ik geen geheugen voor hoofden, dus zelfs al kom ik die collega weer tegen, dan kan ik er nog niet mee zitten omdat ik haar toch niet zal herkennen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Lotje2

« Reactie #49 Gepost op: 14 mei 2006, 01:37:19 »
Zin of geen zin, ik vind vlees gewoon onsmakelijk omdat het geleefd heeft; ik "zie" een biefstuk nog ronddartelen in de wei, en dat is voor mij op zich al reden genoeg om het niet te eten... Zelfs als het geen "zin" zou hebben, niets zou uitmaken op wereldschaal; ik wil het gewoon niet.

Anticarne

« Reactie #50 Gepost op: 22 juni 2006, 12:01:39 »
Het ligt eraan.... als mijn humeur goed is wil ik best wel eens hierop in gaan en mensen vertellen over mijn keuze.
Maar vaak ook niet en al helemaal niet als de vraag gesteld wordt met een cynische ondertoon.

Ik heb wel een leuke anecdote hierover :

Ik zat eens -voor mijn werk- in het vliegtuig vanuit Dallas naar Frankfurt. Ik vloog met Lufthansa. Ik had bij het boeken duidelijk "Asian vegetarian" als meal-option aangegeven maar (zoals wel vaker met deze maatschappij) "stond ik niet op de lijst"   >:(
De stewardess was ook niet echt geneigd om me hier nou echt mee te helpen... maar uiteindelijk bleef er een Vegan meal over en kreeg ik dat (een koude tofuburger die eigenlijk best lekker was).

Naast mij zat een man, een Texaan. Op een gegeven moment vroeg hij of ie me een "persoonlijke vraag" mocht stellen en dat vond ik niet zo'n probleem... hij vroeg zich af waarom ik vegetarier was want het viel hem op dat ik wel een dubbele whisky puur zat te drinken. Dat vond ik wel grappig opgemerkt van hem (het typische amerikaanse beeld van Vegetarier=healthfreak) en  heb hem e.e.a. verteld over de motieven. Hij was hier eigenlijk best geinteresseerd in... Toen vertelde hij me dat ie al 20 jaar in de "cattle business" zat; als rundfokker dus!!
Ondanks dat ik die industrie (en vooral in america waar rBGH en andere chemicalien gewoon legaal zijn en de schaal van de "beef industry" gigantisch is) verafschuw vond ik het toch wel een interessant gesprek en de "beef cowboy" was beleefd en openminded over mijn uiteenzetting van m'n ethisch bezwaar.

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2006, 12:02:37 door Anticarne »

wendy

« Reactie #51 Gepost op: 10 juli 2006, 15:13:51 »

Ik zeg altijd heel simpel, ik eet geen vlees uit RESPECT VOOR DE DIEREN!

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #52 Gepost op: 10 juli 2006, 19:35:15 »

Ik zeg altijd heel simpel, ik eet geen vlees uit RESPECT VOOR DE DIEREN!
prima! ;D
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2006, 21:13:19 »
Zin of geen zin, ik vind vlees gewoon onsmakelijk omdat het geleefd heeft; ik "zie" een biefstuk nog ronddartelen in de wei, en dat is voor mij op zich al reden genoeg om het niet te eten... Zelfs als het geen "zin" zou hebben, niets zou uitmaken op wereldschaal; ik wil het gewoon niet.

Ja precies! Ik KAN het gewoon niet eten, het idee dat ik op een dier kauw staat me zo ontzettend tegen. En als ik dat aan mensen uitleg, dan gaan ze nooit verder met me in discussie, heel prettig.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #54 Gepost op: 11 juli 2006, 21:20:22 »
Citaat
...het idee dat ik op een dier kauw staat me zo ontzettend tegen. En als ik dat aan mensen uitleg, dan gaan ze nooit verder met me in discussie, heel prettig.

Dat is een bekende taktiek: door je eigen gevoel te benoemen, ontneem je de ander het argument. Zo leert met het ook op de lerarenopleiding:

voorbeeldcasus:
"Als je dat zegt/doet, voel ik me heel naar"
"nietes"

Tja, die ontkenning kan niet zo goed he :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

mjets

« Reactie #55 Gepost op: 01 augustus 2006, 10:50:57 »
Ik word altijd wee  :heart: als mensen me die vraag stellen.
Met mijn gedachten zit ik dan al in de natuur. Ik vertel dat ik heel erg van fietsen hou door de polder, en zo moet lachen om die komische geitjes, opz'nkopse eendjes in de sloot, die melige lammetjes met de kolder in hun kop, die mooie koeienogen   :cow: die je zo gesaapigd aan zitten te kijken.... Nou als ik daar zo van smelt, krijg ik dat niet meer dood en gebakken binnen? Dit verhaal doet het altijd goed tijdens etentjes  ;D zij aan hun carpacio ik aan mijn gevulde tomaat....

Offline ingeping

• 143
« Reactie #56 Gepost op: 01 augustus 2006, 19:23:09 »
Ik eet nog pas een paar jaar vegetarisch. Maar ik zeg altijd dat ik een egotarier ben. 'Ik ben tegen de manier waarop dieren in de bio-industrie behandeld worden, maar ik ben nog banger voor de troep die ze die arme dieren voeren.'

Hormonen waardoor varkens ineens geen biggetjes meer konden krijgen (de MPA-kwestie, restanten van anti-conceptie in veevoer) enzovoort enzovoort. Heb jarenlang 1 a 2 keer in de week thuis biologisch vlees gegeten, buitenshuis at ik al jaren vegetarisch. Ben er helemaal mee gestopt.

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #57 Gepost op: 02 augustus 2006, 16:42:36 »
Ik zeg tegenwoordig, naar waarheid, dat ik niet verwacht de wereld te kunnen redden met mijn eetpatroon, maar dat ik het vooral voor mezelf doe. Ik eet geen lijken en vind het vies. Mijn lijf functioneert niet naar behoren als ik beest eet ipv plantaardige dingen.

Al dat gedoe over bio-industrie enzo.. Ik ben er op tegen, maar ga er anderen niet mee lastig vallen.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Wabi Sabi

« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2006, 14:44:46 »
Ik werd er inderdaad ook echt suf van om te moeten uitleggen waarom ik geen vlees eet. Zeker in het begin en ZEKER met wat oudere familieleden. Ik heb nu wel een rijtje min of meer standaard antwoorden voor de gelegenheid ontwikkeld. Er zijn zoveel manieren om zeikende mensen af te poeieren Zie hieronder.

Algemeen zeurende mensen:

Ik wil gewoon niet bijdragen aan een systeem waar ik zulke grote moeite mee heb. Ik vind de manier waarop vlees nu geproduceerd wordt schandalig dieronvriendelijk en milieuvervuilend.

(insert hier, indien nodig, allerlei argumenten rond dierenleed, land- en watergebruik, hormonen, ammoniak, regenwoud, gentechsoja)

Het maakt toch niet uit als je dat als enige doet:

Maakt wel uit. Voeding vormt een derde van de milieubelasting door consumenten. Dat is veel!

Of: Het geld van consumenten als jij en ik zorgt ervoor dat iets rendabel is of niet. Het feit dat er genoeg mensen geld uitgeven aan zo'n smerige industrie, zorgt ervoor dat 'ie blijft bestaan. Dus ga ik er mijn geld niet aan uitgeven/Niet met mijn geld (etc.)

Wat knap! Beperk je jezelf niet enorm?

Nee, je moet het zo zien: hoe vaak eet jij een (insert hier een obscuur soort groente of fruit)? Heb je daar last van? Nee, want er zijn zoveel dingen die je niet eet, als je er even over nadenkt. Dus jij eet geen kunquats/schorseneren/etc. en ik eet geen vlees.

Of: Nee, want ik probeer nieuwe dingen uit en nu heb ik juist een breder eetpatroon gekregen dan toen ik nog vlees at.

Vlees eten is "natuurlijk", mensen zijn omnivoren!

(Daar kan ik helemaal ble van worden!) Ik zeg dan altijd dat ik vind dat vlees eten dat op deze manier geproduceerd is, voor geen meter natuurlijk kan worden genoemd.

Of: De mens is inderdaad een 'omnivoor', dat betekent dat je bijvoorbeeld noten, zaden, knollen, wortels, granen, peulvruchten, bessen, fruit, bladgroente, koolsoorten, peulen, kiemen, paddestoelen, zeegroente, honing, zuivel, ei, vis en vlees zou kunnen eten. Zelfs als je dan dieren eet, zouden die maar een heel klein deel van je dieet uit moeten maken. Als je elke dag vlees eet, in plaats van bijna nooit, dan ben je juist tegennatuurlijk bezig. Je lichaam heeft behoefte aan al die andere dingen! Het is minstens zo tegennatuurlijk om niet elke dag kiemgroente te eten!

Lelle

« Reactie #59 Gepost op: 05 augustus 2006, 21:35:17 »
Zou de vraag eigenlijk niet moeten zijn: Waarom WEL vlees???

Maar ik heb mezelf inmiddels zo vaak uitgebreid verklaard aan vleeseters en het enige wat ze kunnen antwoorden is: Maar wel leren schoenen????

tis de moeite niet..... :-[