Vegatopia Forum

Vis goed voor de darmen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Vis goed voor de darmen?
« Gepost op: 13 februari 2006, 23:47:50 »
Hallo allemaal,
Dit onderwerp komt na aanleiding van een gesprek dat ik vandaag had met een meise dat ook een vegetarier is.
Ze at wel vis, en ik vroeg haar waarom. Zij vertelde me dat haar huisarts haar had verteld dat vis goed was voor haar darmen. Ze had namelijk nogal eens darmproblemen. Nu heb ik zelf ee spastische darm, ik vroeg me af of er eer mensen zijn met een spastische darm. En of er mensen zijn die ervaringen hebben met vis, en of dat werkt.
Groetjes,
Kwipsel.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2006, 09:53:41 »
Les 1: dokters/huisartsen weten vaak weinig tot niks van voeding, al pretenderen ze daar wel een bovengemiddelde kennis van te hebben.

Ik vermoed dat de arts vis en omega-3 aan elkaar gelijk stelt. Omega-3 olie is zeer goed voor je spijsvertering, maar dat zit niet alleen in vis (zo is lijnzaadolie een veel betere bron van omega-3). Gebroken lijnzaad is overigens ook erg goed voor je spijsvertering.

Edit: op internet zijn wel artikelen over spastische darm en essentiele vetzuren zoals omega 3. Het gaat dus niet zozeer om de vis, maar om de vetzuren die er in zitten. En die vetzuren hoef je dus niet perse uit vis te halen.


« Laatst bewerkt op: 14 februari 2006, 10:13:18 door Sander »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2006, 12:47:55 »
vraagje: haal je uit gebroken lijnzaad ook omega-3 vetzuren of moet je daar echt de olie voor gebruiken? ik doe namelijk altijd lijnzaad door mijn muesli 's morgens...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2006, 22:18:38 »
Ik heb ook spastische darmen, en ik eet al 12 jaar geen vis meer, en ik ben de laatste 2-3 jaar bijna klachtenvrij (afgezien van een enkel dagje buikpijn af en toe als ik erg veel stress heb).

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2006, 12:55:57 »
vis en spastische darm???

die hoor ik voor het eerst en is naar mijn mening echt nonsens.
misschien denk ik ook als toekomstig arts meer te weten dan ik weet hahaha

voor spastische darm is enige bekende oplossing:
veel beweging
veel vezels (tarwe en fruit vooral appels met schil en sinaasappels)
veel vocht
stress voorkomen

maar vis is qua olieen idd belangrijk, echter die olieen kunnen dus zeker uit andere olieen gehaald worden. zoals Jan al zei.

overigens, is ze toch pesco en geen vega?
ik ben ook pesco namelijk, noem mezelf nooit vega...

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2006, 15:44:30 »
Zij noemde zich zelf vegetarier. Het was een gezellige bijeenkomst van klasgenoten, dan heb ik niet altijd zin om de discussie te starten van jij bent pesco vegetarier, of waarom noem jij je vegetarier. Uit eigen ervaring weet ik dat elke dokter weer wat anders zegt over vlees en vis eten. Mijn dokter heeft me nog nooit verteld dat ik weer vlees of vis zou moeten overwegen. En ja bij haar ging het ook om de Omega-3 olie. Deze haalde zij dan ook uit vis olie pillen/capsules vertelde ze. Ik dacht al dat er ook een vegetarische variant voor moest zijn. Kan je deze gewoon kopen bij de drogist?
@ Sersero:
Dit is niet de enige oplossing. De een heeft als klachten opstipatie de ander heeft juist last van diaree. Daarom moet je eerst kijken naar de symptomen die je hebt voordat je een goede methode voor jezelf kunt vaststellen.
Maar dit is idd wel de meest bekende.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2006, 16:24:24 »
Je kunt capsules met lijnzaad olie bij de natuurwinkel kopen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2006, 09:42:55 »
maar vis is qua olieen idd belangrijk, echter die olieen kunnen dus zeker uit andere olieen gehaald worden. zoals Jan al zei.

Sander al zei. :)

Veppie

Re:Vis goed voor de darmen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2006, 12:46:09 »
ik heb begrepen dat het last hebben van een spastische darm vooral te maken heeft met vitamine B6 (tekort aan). Sinds ik multivitamines slik geen last meer gehad...