Vegatopia Forum

Nieuw energielogo

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Nieuw energielogo
« Gepost op: 09 februari 2006, 18:51:45 »
Citaat
Nieuwe calorieaanduiding op voeding
AMSTERDAM Op levensmiddelenverpakkingen komt een nieuw energielogo. Daarop is in één oogopslag te zien hoeveel calorieën in het voedsel zitten.

Het logo geeft de hoeveelheid calorieën aan per portie: per stuk of per pak. Dat is gemakkelijker dan een aanduiding per 100 gram, zoals nu op de verpakkingen staat.

De invoering van het logo is een gevolg van het Convenant Overgewicht dat een aantal organisaties heeft afgesloten en waarin mensen ook worden aangespoord om meer te bewegen. Het nieuwe logo is gisteren gepresenteerd en verschijnt over een paar weken in de winkels.

Bron: www.nos.nl

Is het iets, deze nieuwe energiesticker? Het schijnt zelfs dat de AH de sticker gaat boycotten, en eigen stickers gaat gebruiken, groene klavertjes. En wat ik ook raar vind, is dat het over kilocalorieën gaat. Ik dacht altijd dat dat een maat van vroeger was en men nu toch vooral in kilojoules rekende. Het scheen ofzo dat kilojoules makkelijker te gebruiken was. Maar nu hebben ze het weer over calorieën. ??? Weet iemand hoe dit eigenlijk precies zit?

Macka

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2006, 19:58:05 »
Het verschil tussen kilocalorieen en kilojoules is gewoon een omrekenfactor (iets van kc x 4,2= kj geloof ik, maar daar kan ik naast zitten).
Tsja, per portie, daar heb ik altijd zo mijn vraagtekens bij. Wat is bijvoorbeeld een portie chips? Als het in een minizakje zit is het nog wel duidelijk, maar als het uit een gezinszak komt kan ik je vertellen dat mijn porties meestal groter zijn een minizakportie  ;)
Voor mensen die een beetje moeite hebben met cijfermatig denken is het misschien wel wat, maar ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben welke producten allemaal een groen klavertje gaan krijgen...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2006, 22:01:36 »
Kilocalorieen is juist de meer gangbare maat voor consumenten.

Ik vind het een uitstekend idee dat ze de kcal aangeven per portie. De meeste mensen hebben er geen idee van hoeveel kcal er in een zak(je) chips zit en zo worden ze iets meer met hun neus op de feiten gedrukt. Moeten ze wel eerst het etiket lezen...


Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2006, 22:08:06 »
in de Volkskrant stond vandaag een kort artikel over het logo. AH boycot het en heeft een eigen klavertje ingezet.
Za Zemiata!

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2006, 23:44:49 »
Ja, dat las ik. ;) Ik vind het ook wel redelijk goed bedacht. Maar ik denk dat als je echt op de energiehoeveelheden wilt letten, je ook wel alles per 100 gram kunt gaan vergelijken en daarmee gaan rekenen. Maar goed, ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2006, 13:58:52 »
Ik denk niet dat veel mensen hun schaaltje chips of ijs gaan afwegen...

Bovendien is het ook niet bedoeld voor mensen die er echt op letten, maar juist voor degenen die dat niet zo doen.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2006, 14:09:27 »
Het AH-klavertje gaat niet over de energiewaarde van een product, maar over gezonde voeding, zie hier http://www.ah.nl/eigenmerken/gezondekeuze/


Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2006, 14:32:59 »
Het lijkt me eigenlijk wel makkelijk, hoef ik wat dat betreft geen achterkanten meer te bestuderen.



achterkanten van verpakkingen dus
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2006, 14:33:41 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

smikkeltje

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2006, 17:00:55 »
Ik ben niet zo'n caloriënteller, maar het lijkt me wel lekker confronterend om zo'n grote sticker op je eten aan te treffen. Denk wel dat mensen dan meer gestimuleerd worden om te letten op wat ze eten.
Zouden ze die stickers ook op appeltjes enzo plakken?

Kiele

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2006, 19:13:16 »
Ik vind het eigenlijk een beetje gevaarlijk, omdat dingen zoals zout niet vermeld worden.. en dingen kunnen wel hoog in calorieen zijn maar nog wel goed voor je (noten bijv)

smikkeltje

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2006, 16:37:51 »
dat is zo. ik heb ook altijd een beetje m'n twijfels bij light producten, vraag me altijd af of al die kunstmatige zoetstoffen per se zoveel gezonder zijn dan suiker  :-\

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2006, 18:11:01 »
zo'n energie-logo draagt alleen maar meer bij aan het zwart-wit denken van de meeste mensen: is het goed of slecht? van sommige producten kun je dat niet zomaar zeggen, ze hebben goede maar ook slechte eigenschappen. net zoals met light-producten. "het is light dus mag ik er veel van eten" is onzin. er zit vaak wat minder vet in, maar net zoveel suiker, of andersom... en wat voor de een goed is, kan voor de ander uit den boze zijn (bijvoorbeeld vet/cholesterol, zware broden)

mensen moeten meer bewust worden wat ze eten en daarom meer op etiketten letten en dan zelf bedenken of iets goed of slecht voor ze is. misschien werken die klavertjes toch wel...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2006, 20:19:06 »
Misschien is zo'n energie-logo dan juist wel handig, want het zegt meer dan 'light'.
De mensen die op hun vet en cholesterol moeten letten, weten hopelijk dat ze echt op de verpakking moeten kijken en niet op loze titels als light.

Ik vind het logo een stap in de goede richting. Wil je echt weten hoe je gezond kan eten, dan zul je daar toch haast een cursus voor moeten doen of de juiste boeken voor moeten bestuderen.


« Laatst bewerkt op: 12 februari 2006, 20:20:34 door Hizikigrrrl »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2006, 21:18:32 »
ja, maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat hij liever friet at dan, ik geloof iets van pasta, omdat er toch evenveel calorien inzat en het dus niks uitmaakte. hij had er dus niet bij nagedacht dat die pasta dan toch nog gezonder was, omdat er groente in zat... als je alleen maar op calorien gaat letten is dat ook niet goed. zo zijn er ook mensen die daarom geen bananen eten, terwijl die toch heel gezond zijn.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2006, 21:28:08 »
Ik ben net in Engeland geweest en daar staat op veel verpakking (meestal zelfs op de voorkant) een cirkeldiagram met bijvoorbeeld de volgende tekst:

Half a naan provides... cal 191, fat 4.6g, sat fat 0.4g, salt 1.2g, total sugars 4.3g.

Op de achterkant van diezelfde verpakking staat ook nog eens hoeveel procent van je GDA (Guideline Daily Amounts) al deze hoeveelheden zijn en ik moet zeggen, voor mij werkt het.

Ik had bijvoorbeeld een pakje apple pies gekocht, en daar stond dus achterop hoeveel procent van mijn GDA in caloriën er in één apple pie zaten. Ik hield het daardoor bij een apple pie*, terwijl ik er zonder die info toch wel meer dan een had genomen...


* Ik hoop dat mensen het verschil tussen een Engelse apple pie (die in vele formaten voor kan komen) en een Nederlandse appeltaart kennen en niet denken dat ik één appeltaart met een diameter van 28 centimeter heb opgegeten en er over na heb gedacht om er nog een te eten.  ;D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Ruurdje

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2006, 21:57:37 »
Ik vind het vet handig, en ook best wel confronterend. Op alle nieuwe koekjes in het assortiment (poiesz) staat nu ook het aantal calorieën per koekje. Wel handig, maar laatst kwam ik erachter dat een kokosmakroon wel 150 calorieën heeft.. en normaal eet ik er wel 2 ofzo van op. En ik heb ook al koeken gezien van 250 kcal! :O

Maarja, ik denk dat het vooral bij koekjes/snoep en andere dingen wel  even bewust maakt van hoeveel er nu in zit.. goede zaak!

Miriam

Re:Nieuw energielogo
« Reactie #16 Gepost op: 02 maart 2006, 08:39:07 »
Dat klavertje van de Appie is ook maar betrekkelijk, ze plakken het (volgens mij) alleen op eigen merk, en het gaat om de gezondste keuze tussen soortgelijke alternatieven dus dat zegt nog niet zo heel veel, en al zeker niet hoeveel je er van kan/mag eten om het ook echt gezond te laten zijn..

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Nieuw energielogo
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2006, 11:47:58 »
Het teken staat niet op koekjes, omdat daar geen gezonde keuze van is. Wat Miriam zegt klopt dus niet, het gaat niet om 'de gezondere onder de slechten', maar echt om een gezonde keus.

Het viel me nu trouwens pas op dat op de Sainsbury's producten in de cirkeldiagram ook nog wordt aangegeven of een bepaald segment 'goed' is of niet: als het een gezond percentage van iets bevat, is het groen, anders rood.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call