Vegatopia Forum

Rauwkosteter

vlekje

Re:rauwkosteter
« Reactie #40 Gepost op: 01 februari 2006, 18:30:48 »

Hoi Firefox, hoe lang moet je fenegriekzaad weken voor het kiemen, weet jij dat? Als je in de buurt van Amsterdam komt zou je eens op zaterdag de 'Boerenmarkt kunnen bezoeken(waar die is...???)
daar staan mensen met biologische spullen en een kraam, 'bemand' door vrouwen, speciaal voor rauwkosteters, oa ongebrande carob en speciale kiemtarwe enzomeer. Een van de vrouwen is waarschijnlijk Diane, een engelse. Ik kiem nu boekweit, lijkt te lukken. Groet Vlekje.  

Fenugriekzaad doe ik ongeveer hetzelfde mee als linzen, kan eigenlijk niet mis gaan.  Mooi, rauwe carob.  Kunnen die niet eens naar Antwerpen afzakken?  

Boekweit vind ik een van de lastigere, nog niet zoveel succes mee gehad, en vond de kiem ook niet speciaal lekker.  Ik gebruik de boekweit van Bioshop daarvoor.   Ik moet zeggen dat de tarwe van Ekoland zeer goed kiemt, speciale kiemtarwe lijkt me dan ook wat overbodig.

Hoi FF, hier het recept van zonnepitpaté.
ingr:150 gr. zon.pit.
Ekoland zijn op dit moment de beste
flinke scheut olijfolie
wat kruidenzout
water om de z.p. te weken
kruiden:1 theel. herb de prov.
flinke mespt. garam masala
geraspte schil va 1/2 citroen
mespt. kardamompoeder
sap 1/2 citroen
flinke tak peterselie.
zonnepitten 6 á 8u weken, moet drassig staan
je kunt gelijk de kruiden + kr.zout toevoegen.
Dan alles in de blender, olijfolie en citroenrasp erbij.
Blenderen tot homogene massa. Citroen sap toevoegen, te droog scheutje water. Als laatste de tak peterselie, nog even blenderen en klaar. evt. nog zout of kruiden naar smaak toevoegen.
EET SMAKELIJK! heerlijk als broodbeleg, als vulling voor tomaatjes of dadels, Iets verdund: als sausje bij de broccoli of andere rauwkost. Iets dikker heerlijke groentedipper. Niet verdund: leuk als bolletje op je bord naast je rauwkost. Nou hier kun je wel war mee denk ik. Als ik een een ander bord rauw wil maken, leg ik wat grover gesneden stukken groente op mijn bord met deze dip erbij, heel feestelijk vind ik. Groet van Vlekje :O :O :O
In de koelkast is het 5 dagen houdbaar!

vlekje

« Reactie #41 Gepost op: 02 februari 2006, 22:30:40 »
ps. om een mij onbekende reden kleurt maar de helft van het webadres, het adres is wel goed!

Het ziet er naar uit dat je website- en emailadressen aan het klutsen bent.

Als je een beetje hoger scrolt zie je het hetzefde adres wel goed ingekleurd staan.

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 03 februari 2006, 23:28:03 »

Fruitkefir?????????? Vlekje

Zoals kefirkorrels, maar je doet er fruit en suiker bij ipv melk.  Is veganistischer.

http://members.lycos.nl/inemieneke/ko%202%20waterkefir_dochter_van_gewone_kefir.htm
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2006, 23:32:11 door firefox »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rauwkosteter
« Reactie #43 Gepost op: 04 februari 2006, 20:30:45 »
Kun je alle kiemen eigenlijk gewoon rauw eten?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #44 Gepost op: 04 februari 2006, 20:47:52 »
Volgens mij wordt aangeraden om het eerst even te blancheren vanwege salmonella.

Link
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2006, 20:50:00 door Hizikigrrrl »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2006, 21:11:55 »
Ok bedankt, maar dat gaat niet om zelf gekiemde dingen neem ik aan.

Weet er iemand nog een goede site met info over kiemen, waar staat wat je kan kiemen, hoe je het moet behandelen (hoelang weken enz.) en wat de voedingswaarde is?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2006, 21:34:59 »
Volgens mij geldt het net zo goed voor zelfgekiemde dingen.

Offline firefox

• 105
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2006, 22:52:59 »
Ok bedankt, maar dat gaat niet om zelf gekiemde dingen neem ik aan.

Weet er iemand nog een goede site met info over kiemen, waar staat wat je kan kiemen, hoe je het moet behandelen (hoelang weken enz.) en wat de voedingswaarde is?

www.sproutpeople.com bevat veel info, www.living-foods.com heeft een reeks artikels over kiemen.  www.nutritiondata.com heeft data van een aantal granen & bonen in kiemvorm, maar niet veel.  Meestal gaat de hoeveelheid vitamine C omhoog, wordt het zetmeel omgezet naar simpelere suikers & vezels, en verandert de verhouding in de aminozuren (tarwe krijgt meer lysine, en linzen verliezen tryptophan).

Over het algemeen wordt het niet aangeraden om enkel kiemen van kleinere bonen (linzen, mung, azuki) rauw te eten.  Granen mogen allemaal.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #48 Gepost op: 04 februari 2006, 23:09:58 »
Citaat

Over het algemeen wordt het niet aangeraden om enkel kiemen van kleinere bonen (linzen, mung, azuki) rauw te eten.  Granen mogen allemaal.

Hoe bedoel je dat? Dat je ook andere dingen moet eten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline firefox

• 105
« Reactie #49 Gepost op: 04 februari 2006, 23:18:19 »
Citaat

Nee, dat de grotere bonen zelfs na het kiemen nog toxische stoffen bevatten. Je kan hier gerust op je smaakpapillen vertrouwen, als het niet te vreten is qua smaak, is het dat ook echt.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #50 Gepost op: 04 februari 2006, 23:22:07 »
Citaat

Nee, dat de grotere bonen zelfs na het kiemen nog toxische stoffen bevatten. Je kan hier gerust op je smaakpapillen vertrouwen, als het niet te vreten is qua smaak, is het dat ook echt.

bedoel je dan: Over het algemeen wordt het JUIST aangeraden om enkel kiemen van kleinere bonen (linzen, mung, azuki) rauw te eten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline firefox

• 105
« Reactie #51 Gepost op: 04 februari 2006, 23:55:45 »
Citaat

bedoel je dan: Over het algemeen wordt het JUIST aangeraden om enkel kiemen van kleinere bonen (linzen, mung, azuki) rauw te eten.

Euh, ja.  Die 'niet' staat daar niet goed.  Oops.

vlekje

« Reactie #52 Gepost op: 05 februari 2006, 21:32:20 »
100% rauw zal ik wel nooit halen, daarvoor zou ik de wok en de sojamelker te hard missen.

Ik ga eerst voor de 50% rauw :) Maar roerbakken vind ik ook veels te lekker om weg te laten.

Ik heb nu bij de computer een paar bakjes staan met sla, worteltjes, komkommer en broccoli :)

Nog lekkere rawfood recepten?
Hoi Draakje, dit misschien iets voor jou? Voor 2 personen tomatensoep: 2 tomaten, 1/4e r.paprika,
1/2 ui in ringen1/4 theel.garam masala, 1 vega boullionblok, 1/2 theel. korianderkorrels, mespunt
sambal 1/2 theel. herb de prov. event.1/2 teen knofl. fijnsn. //tom.+papr. in stukken alles in liefst wat hogere pan, water erop, drassig, op je laagste pitje iets warmen. Tot 40 graden is nog rauw. Met je staafmixer bewerken knolook de laatste min. erbij. eventueel wat sojamelk of, nog lekkerder flinke scheut olijfolie. Eet smakelijk,  :O Groet van Vlekje :D.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #53 Gepost op: 06 februari 2006, 15:25:20 »

Waar komt die salmonella dan vandaan?

vlekje

« Reactie #54 Gepost op: 06 februari 2006, 21:58:21 »
Even offtopic: 70 en dan nog lekker forumen? Respect!

Poek, dank voor je leuke reactie. Groet Vlekje. :D ;)

Offline dorinka

• 741
« Reactie #55 Gepost op: 07 februari 2006, 14:47:52 »

Waar komt die salmonella dan vandaan?

Bijvoorbeeld sporen die in de lucht zitten. Niet alleen van samonella maar heel wat ander bacterien kunnen ook goed gedijen op kiemende zaden. Het is een vochtige omgeving, vaak ook lekker op temperatuur en vodingsstoffen zijn er ook mooi aanwezig.
We hebben eens verschillende voedingsproducten uit een supermarkt vergeleken op aantallen bacterien per cm3. Bij taugee was dat een stuk hoger dan bij kip.
Zo.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #56 Gepost op: 07 februari 2006, 19:43:52 »
Ik was eigenlijk mijn kiemen nooit, en blancheer ze al helemaal niet.

Ik ben trouwens bezig aan mijn tweede poging om hennepzaad te kiemen, eerste keer beschimmelde het vrij snel.

vlekje

« Reactie #57 Gepost op: 12 februari 2006, 15:58:46 »
Fenugriekzaad doe ik ongeveer hetzelfde mee als linzen, kan eigenlijk niet mis gaan.  Mooi, rauwe carob.  Kunnen die niet eens naar Antwerpen afzakken?  

Boekweit vind ik een van de lastigere, nog niet zoveel succes mee gehad, en vond de kiem ook niet speciaal lekker.  Ik gebruik de boekweit van Bioshop daarvoor.   Ik moet zeggen dat de tarwe van Ekoland zeer goed kiemt, speciale kiemtarwe lijkt me dan ook wat overbodig.

Hoi F F, bedankt. Wat de carob betreft; ik zal proberen het weadres te achterhalen, kun je zelf contact zoeken. Ekoland-tarwe, ik kan dan eens proberen hoe ik, met mijn tarwe-allergie, daarop reageer. De gebruikte boekweit is van 'De nieuwe band', (groothandel). Ik gebruik boekweit in mijn zelfsamengestelde muesli. Groet van Vlekje.ps. Als we zo doorkletsen wordt je wel genestte kampioen
hier. Hiep Hiep!
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:22:32 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #58 Gepost op: 14 februari 2006, 02:32:40 »
Ik was eigenlijk mijn kiemen nooit, en blancheer ze al helemaal niet.

Ik ben trouwens bezig aan mijn tweede poging om hennepzaad te kiemen, eerste keer beschimmelde het vrij snel.

Hennepzaad is iddeen lastige kiemer.  Hou ons op de hoogte en success :-).

vlekje

« Reactie #59 Gepost op: 14 februari 2006, 12:48:44 »
En om terug on topic te gaan : wie heeft er hier ervaring met tarwegrassap en die rejuvelac van dr Wigmore?

Als het om een recept van REJUVELAC gaat kan ik je daaraan helpen. De uitleg van wat het is :
RE-zurück (terug),JU-juventus(jeugd), LAC-lagus(zee).
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:16:25 door Sander »