Hoi Firefox, hoe lang moet je fenegriekzaad weken voor het kiemen, weet jij dat? Als je in de buurt van Amsterdam komt zou je eens op zaterdag de 'Boerenmarkt kunnen bezoeken(waar die is...)
daar staan mensen met biologische spullen en een kraam, 'bemand' door vrouwen, speciaal voor rauwkosteters, oa ongebrande carob en speciale kiemtarwe enzomeer. Een van de vrouwen is waarschijnlijk Diane, een engelse. Ik kiem nu boekweit, lijkt te lukken. Groet Vlekje.
Fenugriekzaad doe ik ongeveer hetzelfde mee als linzen, kan eigenlijk niet mis gaan. Mooi, rauwe carob. Kunnen die niet eens naar Antwerpen afzakken?
Boekweit vind ik een van de lastigere, nog niet zoveel succes mee gehad, en vond de kiem ook niet speciaal lekker. Ik gebruik de boekweit van Bioshop daarvoor. Ik moet zeggen dat de tarwe van Ekoland zeer goed kiemt, speciale kiemtarwe lijkt me dan ook wat overbodig.
Hoi FF, hier het recept van zonnepitpaté.
ingr:150 gr. zon.pit.
Ekoland zijn op dit moment de beste
flinke scheut olijfolie
wat kruidenzout
water om de z.p. te weken
kruiden:1 theel. herb de prov.
flinke mespt. garam masala
geraspte schil va 1/2 citroen
mespt. kardamompoeder
sap 1/2 citroen
flinke tak peterselie.
zonnepitten 6 á 8u weken, moet drassig staan
je kunt gelijk de kruiden + kr.zout toevoegen.
Dan alles in de blender, olijfolie en citroenrasp erbij.
Blenderen tot homogene massa. Citroen sap toevoegen, te droog scheutje water. Als laatste de tak peterselie, nog even blenderen en klaar. evt. nog zout of kruiden naar smaak toevoegen.
EET SMAKELIJK! heerlijk als broodbeleg, als vulling voor tomaatjes of dadels, Iets verdund: als sausje bij de broccoli of andere rauwkost. Iets dikker heerlijke groentedipper. Niet verdund: leuk als bolletje op je bord naast je rauwkost. Nou hier kun je wel war mee denk ik. Als ik een een ander bord rauw wil maken, leg ik wat grover gesneden stukken groente op mijn bord met deze dip erbij, heel feestelijk vind ik. Groet van Vlekje :O :O :O
In de koelkast is het 5 dagen houdbaar!