Vegatopia Forum

Rauwkosteter

vlekje

Rauwkosteter
« Gepost op: 29 januari 2006, 14:15:55 »
Graag onder Koken plaatsen

Ik ben een vegetarisch/veganistische rauwkosteter 90%. Verbaasd dat er zulke mensen rondlopen? Ze bestaan dus! Mijn vraag zwerven hier meer van dit soort eters rond? Misschien kan ik iets van hen opsteken, of zij van mij. Ben niet elke dag op deze site, als je dus wat geduld kunt opbrengen? Met groet van Vlekje ;D
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2006, 00:11:12 door Sander »

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:rauwkosteter
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2006, 16:54:56 »
eet je dan alleen maar rauwe groente, nooit iets gekookt? ik weet dat rauwkost heel gezond is, maar ik vraag me af of je dan alle vitamines binnenkrijgt, een mens kan toch geen plantaardige celwand afbreken?

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2006, 17:00:43 »
Ik ben een vegetarisch/veganistische rauwkosteter 90%.

Wat houdt dat precies in? (En dan bedoel ik vooral de 90%)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

smikkeltje

« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2006, 19:00:59 »
een mens kan toch geen plantaardige celwand afbreken?
als dat zo was, zou je uit geen enkele groente voedingsstoffen kunnen halen. dan zouden wij als vego's wel heel snel wegkwijnen denk ik ;)

vlekje

« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2006, 21:05:10 »
eet je dan alleen maar rauwe groente, nooit iets gekookt? ik weet dat rauwkost heel gezond is, maar ik vraag me af of je dan alle vitamines binnenkrijgt, een mens kan toch geen plantaardige celwand afbreken?

Hallo Gabs, hoe dat zit met celwanden afbreken, nog nergens gelezen dat je daar aan moet denken. Ik zal mijn boekjes nog eens doorspitten.
Ik ben jaren te licht geweest, nu heb ik weer het perfecte gewicht; 60 kg.bij een lengte van 1.69. De laatste maanden aardig aangekomen. Vooral de energie die ik heb is fantastisch, en wat meer is alle pijntjes en lichamelijke ongemakken verdwijnen. Zo`n 8 weken geleden is alles weer getest via de natuurarts; vitaminen, mineralen, bloed, vit 12 enzovoort. De natuurarts was van mening dat ik het fantastisch deed. Zo doorgaan, was de boodschap. Ook je geest doet mee als er zoveel wordt opgeruimd in je lichaam! En verder, geen haaruitval meer, geen vet haar, geen artrosepijnen meer, en zo kan ik wel doorgaan. Als ik iets vindt over plantaardige celwanden zal ik je mailen. Er is een groepje in Nederland dat geregeld bij elkaar komt, ben waarschijnlijk het mailadres kwijt . De vrouw die het heeft opgezet heet Diane en het gaat over rawfood. Hierbij een Duitse website waar je heel wat gewaar kunt worden. 25000 Duitsers beoefenen deze leefstijl, eigen winkels, en boeken te over op hun site etc, ook in Engeland is dat het geval. Ik zou zeggen ga maar op avontuur
Hier het webadres:  die-wurzel@web.de     en
info@die-Wurzel.de  
 Met hartelijke groet van Vlekje  

Offline Gabs

• 796
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2006, 21:15:18 »
ik dacht dat als je groente kookt de celwanden stuk gaan en dat je daarom beter de voedingsstoffen eruit kan halen (dat meen ik me tenminste te herinneren van de biologielessen van vroeger). koeien bijvoorbeeld kunnen het wel, maar die hebben dan ook meerder magen en herkauwen...

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2006, 21:17:42 »
als dat zo was, zou je uit geen enkele groente voedingsstoffen kunnen halen. dan zouden wij als vego's wel heel snel wegkwijnen denk ik ;)

Door het niet te koken blijven er nog enzymen leven welke bij het eten helpen bij het breken van de celwanden. Hierdoor kan je het wel goed opnemen en voedingsstoffen opnemen.

ik dacht dat als je groente kookt de celwanden stuk gaan en dat je daarom beter de voedingsstoffen eruit kan halen (dat meen ik me tenminste te herinneren van de biologielessen van vroeger). koeien bijvoorbeeld kunnen het wel, maar die hebben dan ook meerder magen en herkauwen...

Met sommige groenten haal je beter voedingsstoffen er uit als je het kookt. O.a. wortels.

Ik eet tegenwoordig meer rauwe dingen :)
Stem op de Partij voor de Dieren

vlekje

« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2006, 21:22:58 »

Hallo Superguppie, het houdt in dat ongeveer 10%
procent van mijn eten, over de hele dag uit gekookt, gebakken of kant en klaar voedsel bestaat. Vandaag was dat door het eten van peulvruchten zelfs 30%, een kniesoor die daarop let, zeg ik tegen mezelf. Michael Delias de Duitse website-houder van die-wurzel zegt: bouw het op en neem jezelf niets kwalijk, dat is beter dan onwijs hard gaan en terugvallen, ook minder teleurstellend. Hopenlijk heb ik je vraag voldoende beantwoord. Zo niet vraag gerust verder. Ik vind het leuk om reakties te krijgen. Ooit was ik zo ziek dat ik meende dat dat het einde was, in 1995, en toen kwam dit op mijn weg, voor mij nog steeds een wonder. Mijn lymphe-vatenstelsel werkte nog 2% in die tijd.
Moe, moe ,moe. Binnen 5 maanden is dat 60% geworden en de moeheid totaal verdwenen. Het zit hem in het volhouden voor mij. Met vega groet van Vlekje.

vlekje

« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2006, 22:10:24 »

Zo leer ik hier ook weer wat, ik heb er al heel wat over gelezen in de 15 jaar dat ik er mee bezig ben.
Dat er enzymen(de levende stoffen) in ongekookt voedsel overblijven is dus de clou. Je hebt op den duur ook minder voedsel nodig. Wat van belang is is dat het biologisch is, en wel zo lekker ook meestal. Met groet van Vlekje en allemaal bedankt voor jullie reakties.

Offline firefox

• 105
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2006, 14:21:48 »

Ik ben een vegetarisch/veganistische rauwkosteter 90%. Verbaasd dat er zulke mensen rondlopen? Ze bestaan dus! Mijn vraag zwerven hier meer van dit soort eters rond? Misschien kan ik iets van hen opsteken, of zij van mij. Ben niet elke dag op deze site, als je dus wat geduld kunt opbrengen? Met groet van Vlekje ;D

Ik ben er ook zo ene aan't worden.  Enkel 's avonds kook ik nog.  Ik zou mijzelf op 60% rauw schatten.  's morgens fruit & noten met eventueel rozijnen.  's middags kiemen (voornamelijk linzen, mungbonen & fenugriek).

DE tip is natuurlijk kiemen.  Fruit altijd bio kopen, dan kan je de schil mee op eten (schil van citrusvruchten bevat meer vitaminen dan te vrucht zelf, de bio-meerkost verdien je zo makkelijk terug imho).  Noten (vooral cashew & amandelen) worden zachter en lekkerder door ze een nachtje te weken.

100% rauw zal ik wel nooit halen, daarvoor zou ik de wok en de sojamelker te hard missen.

Offline firefox

• 105
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2006, 14:28:43 »

Hallo Superguppie, het houdt in dat ongeveer 10%
procent van mijn eten, over de hele dag uit gekookt, gebakken of kant en klaar voedsel bestaat. Vandaag was dat door het eten van peulvruchten zelfs 30%, een kniesoor die daarop let, zeg ik tegen mezelf. Michael Delias de Duitse website-houder van die-wurzel zegt: bouw het op en neem jezelf niets kwalijk, dat is beter dan onwijs hard gaan en terugvallen, ook minder teleurstellend. Hopenlijk heb ik je vraag voldoende beantwoord. Zo niet vraag gerust verder. Ik vind het leuk om reakties te krijgen. Ooit was ik zo ziek dat ik meende dat dat het einde was, in 1995, en toen kwam dit op mijn weg, voor mij nog steeds een wonder. Mijn lymphe-vatenstelsel werkte nog 2% in die tijd.
Moe, moe ,moe. Binnen 5 maanden is dat 60% geworden en de moeheid totaal verdwenen. Het zit hem in het volhouden voor mij. Met vega groet van Vlekje.

Die peulvruchten kan je dus ook rauw eten als je ze kiemt (enkel de kleinere soorten, vb linzen, mungbonen,... maar geen kidneybonen).  Voor die vermoeidheid kan je eens waterkefir en/of kombucha proberen.

Offline firefox

• 105
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2006, 14:32:05 »

Door het niet te koken blijven er nog enzymen leven welke bij het eten helpen bij het breken van de celwanden. Hierdoor kan je het wel goed opnemen en voedingsstoffen opnemen.

idd, en door niet te koken blijven de voedingsstoffen (vooral vitaminen etc) ook beter bewaard.  De celwanden (cellullose?) die niet verteerd worden hebben ook een functie, nl als voedingsvezels.

Offline firefox

• 105
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2006, 14:40:05 »
*De* rawfoodsite :

http://www.living-foods.com

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2006, 15:48:12 »
100% rauw zal ik wel nooit halen, daarvoor zou ik de wok en de sojamelker te hard missen.

Ik ga eerst voor de 50% rauw :) Maar roerbakken vind ik ook veels te lekker om weg te laten.

Ik heb nu bij de computer een paar bakjes staan met sla, worteltjes, komkommer en broccoli :)

Nog lekkere rawfood recepten?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2006, 15:49:57 »

Offline firefox

• 105
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2006, 16:07:23 »

Ik ga eerst voor de 50% rauw :) Maar roerbakken vind ik ook veels te lekker om weg te laten.

Ik heb nu bij de computer een paar bakjes staan met sla, worteltjes, komkommer en broccoli :)

Nog lekkere rawfood recepten?

Euh, ben niet zo'n receptenman, ik gooi meestal maar zowat bij mekaar, en als het niet genoeg smaak heeft gooi ik er wat sojasaus of herbamare over, of wat veganaise.  

Alles wat je opgenoemd hebt is rauw wel te eten (brocoli heb ik nog niet geprobeerd).

Voor recepten heb ik de vers, puur en fris 'kook' boek gekocht, die 'Rauw' bevat nogal moeilijk te vinden ingredienten (wie heeft er nu rauwe morieltjes bij de hand)

Offline firefox

• 105
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2006, 16:08:55 »
Heeft iemand het al eens aangedurfd om rauw zeewier te eten?  vb van die gedroogde kombu of wakame weken, en dan opeten?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2006, 16:22:22 »
Ik heb dit boek

Is een raw food receptenboek. Staan lekkere dingen in. Heb nog maar paar dingen eruit geprobeerd.

Broccoli is gewoon rauw goed te eten. Zeewier heb ik geloof nog nooit rauw gegeten. Laat staan dat ik het niet-rauw veel gegeten heb :)
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2006, 16:22:50 door Dr@@kje »

vlekje

« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2006, 16:22:35 »

Ik ben er ook zo ene aan't worden.  Enkel 's avonds kook ik nog.  Ik zou mijzelf op 60% rauw schatten.  's morgens fruit & noten met eventueel rozijnen.  's middags kiemen (voornamelijk linzen, mungbonen & fenugriek).

DE tip is natuurlijk kiemen.  Fruit altijd bio kopen, dan kan je de schil mee op eten (schil van citrusvruchten bevat meer vitaminen dan te vrucht zelf, de bio-meerkost verdien je zo makkelijk terug imho).  Noten (vooral cashew & amandelen) worden zachter en lekkerder door ze een nachtje te weken.

Hallo Firefox, alweer wat geleerd, dat van de schillen van citrusvruchten wist ik niet. Honderd % zie ik ook nog niet als haalbaar. Een onbedwingbare zin in bvb. roerbakgroente of een plak koek. Ik ben er tevreden mee zoals ik me nu voel is het okè. Wat doe je met een sojamelker, is dat een aparaat. Ik zelf maalde en kookte de bonen, Daarna door de zeef. Kiem je ook zonnepitten? Heerlijk, alleen er lijkt me iets aan de hand met zonnepitten. Ze verrotten al bijna tijdens het weken. Alleen de ecoland pitten doen het goed. Dat was vorig najaar voor het eerst het geval. Weet jij er iets van? Ik ga het proberen die citrusvruchten. Groet van Vlekje

Offline firefox

• 105
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2006, 16:35:04 »
Wat doe je met een sojamelker, is dat een aparaat. Ik zelf maalde en kookte de bonen, Daarna door de zeef. Kiem je ook zonnepitten? Heerlijk, alleen er lijkt me iets aan de hand met zonnepitten. Ze verrotten al bijna tijdens het weken. Alleen de ecoland pitten doen het goed. Dat was vorig najaar voor het eerst het geval. Weet jij er iets van? Ik ga het proberen die citrusvruchten. Groet van Vlekje
Een sojamelker is inderdaad een apparaat, maar ik gebruik het vooral om allerlei granenmelken mee te maken, vind ik veel lekkerder, en je hebt als overschot een bakje granenpulp, eten en drinken tegelijk dus.

Met zonnebloempitten heb ik nog geen succes behaalt, maar het zou goed moeten gaan, als je de juiste vindt.  Met meloenpitten, tarwe en rogge heb ik meer succes, met spelt dan weer niet (kamut gaat wel).  Haver, gerst en gierst zijn hopeloos bij mij, evenals sesamzaad.  Quinoa & amaranth gaan ook goed, maar de opbrengst is wel zeer klein.  
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:23:49 door Sander »