Vegatopia Forum

Tempura

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Tempura
« Gepost op: 29 januari 2006, 13:11:41 »
Ooit was er een tempura draad. Ik heb echt mijn best gedaan hem/haar te vinden maar onvindbaar.

Mijn vraag....
Tips voor een vegan tempura beslagje?

Ik ga het met witlof aandurven, denk eerst de blaadjes een beetje slap te stomen.

Ik dacht zelf een pannenkoekbeslagje te maken maar dan zonder zoetigheden en wat dikker.
En wat kruiden erdoor natuurlijk maar welke?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

overanalizing

Re:Tempura
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2006, 13:47:30 »
Ikzelf gebruik twee versies, afhankelijk van de stijl en oorsprong van de gerechten:

- Witte bloem, snufje zout en spuitwater voor een borrelig dun beslag rond de groentjes, voor meer Europese gerechten. Lekker bij fijne voorjaarsgroentjes zoals asperge en courgette.
- Kikkererwtenmeel, zout, cayennepeper en water voor een dikker beslag, vooral bij Indische gerechten. Erg lekker bv met bloemkool of wortel.

Alleen bij dikke harde wintergroenten zou ik eerst blancheren of voorstomen: In de hete olie worden de gebruikte groenten héél snel gaar.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2006, 14:08:19 »
Zou jij witlof voorstomen?
Volgens mij 'pakt' het beslagje dan wel beter. En..ik heb geen bruiswater in huis maar wel sojamelk....is dat lekker of moet ik nog ff wat halen?

overanalizing

« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2006, 14:15:58 »
Nee, witlof absoluut niet voorstomen. Je gaat niets meer overhouden.

Het spuitwater zorgt voor de leuke brobbeltjes in het deeg, maar met gewoon water gaat het ook. En: je hoeft de bloem niet te zeven of er een ultrafijn beslag van te maken, gewoon met een vork mengen is ideaal.

overanalizing

« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2006, 14:17:51 »
En ik wil je niet onderschatten, maar als je ze in de frietketel dumpt wel het mandje beneden houden, anders gaat het deeg er helemaal aan plakken. Zo'n grote vergietlepel is dan wel erg handig om je tempura uit de olie te vissen.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2006, 15:21:48 »
Kga het in de wok gooien.

Offline dorinka

• 741
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2006, 15:33:17 »
Zou je ipv bubbeltjeswater geen gewoon water en maagzout (NaHCO3) kunnen gebruiken?
Zo.

Dee

« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2006, 15:48:12 »
Ik maak mijn tempurabeslag altijd met gewone bloem en spuitwater. Het hangt van het gerecht af of en welke kruiden ik erin doe. Vaak is dat currypoeder of cayennepeper of paprikapoeder.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2006, 16:06:59 »
Volgens mij is een deel van de tempuradiscussie terug te vinden in de hapjesdraad.
Het schijnt beter te zijn als het water ijskoud is.
Met witlof lijkt me best lekker. Gewoon rauw doen en idd oppassen voor plakken aan de bodem.
Een mengseltje (paprika-ui) kan ook.
Bloemkool en champignon (als je van vet houdt) zijn ook niet verkeerd, groene asperge en schorsneer zijn ook jummie.
Goede dipsauzen (bv koriander/groene peper/kokos) erbij maken de tempurasensatie extra fijn.
dit is een soort vermomde mini-tempuradraad.
hier wordt ook nog wat gepraat over witloftempura
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2006, 16:07:22 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2006, 16:14:43 »
Thanx!
Xal mijn bevindingen plaatsen vanavond.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2006, 19:36:34 »
Ben eigenwijs geweest en heb de witlof heel kort (2 min. ofzo) gestoomd. Dit omdat de bladeren dan wat flexibeler zijn denk ik.
Het lukte iig goed :)
Het was erg lekker.