Vegatopia Forum

Zaagsel gevaarlijk voor knaagdieren en konijnen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Zaagsel gevaarlijk voor knaagdieren en konijnen
« Gepost op: 08 januari 2006, 10:12:26 »
Dit heb ik net van de site van de dierenarts gehaald.

Citaat
Zaagsel schadelijk voor uw knaagdier of konijn

Zaagsel bevat zo veel toxische (= giftige) stoffen dat het totaal ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook de verzorger van de dieren loopt risico. Ook voor paarden is zaagsel matig geschikt als bodembedekker.

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van het knaagdier met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking, en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum. De resultaten waren schokkend: hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot. Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof...

Waarom is zaagsel dan altijd gebruikt?

Zaagsel wordt al jaren door veel houders van knaagdieren en konijnen gebruikt omdat het goedkoop is en vaak lekker ruikt. Ook heeft zaagsel natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen, die in hout zitten, met name in het hout uit naaldbomen. Maar vele publicaties uit de wetenschap literatuur en de gegevens uit het recente onderzoek in Wageningen geven aan dat het onverantwoord is onze geliefde huisdieren nog langer op zaagsel te houden.

Alternatieven

Alternatieven voor zaagsel kunnen zijn:

kattenbakkorrels - stofvrij
papiersnippers - liefst onbedrukt of krantenpapier - kan giftige inkt bevatten
katoenproducten - bijvoorbeeld Nosmell, stofvrij
gemalen maiskernen - Corbo
zaagsel van andere houtsoorten dan naaldbomen, zoals populieren
geperste pellers van houtvezels (loofbomen) op geperst papier
beukensnippers
hennepvezels
sto (alleen voor konijnen, niet voor knaagdieren)

Bron: Peter Klaver, Dierenarts exoten en wildlife

www.klaver4dieren.nl

Doe ermee wat je wilt, zou ik zeggen.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zaagsel gevaarlijk voor knaagdieren en konijnen
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2006, 10:57:05 »
Mijn cavia's zitten in thuis op kattenbakkorrels op houtbasis, gemengt met hennepzaagsel, omdat ik dit bericht al eerder gelezen heb. De dierenwinkel in het dorp van mijn ouders verkoopt geen hennep, dus daar zitten ze wel op houtzaagsel (met ook kattenbakkorrels op houtbasis). Ik vind dat houtzaagsel ook op de korte termijn nadelen heeft: het stoft verschrikkelijk en het kan veel minder vocht opnemen dan hennepzaagsel. Hennep vind ik trouwens wel een beetje stinken, maar daar moet ik maar mee leven ;)
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2006, 10:57:58 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zaagsel gevaarlijk voor knaagdieren en konijnen
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2006, 14:05:33 »
fretten mogen sowieso niet op zaagsel, omdat het stoffig is, en ze daar longaandoeningen van krijgen, en omdat het kan gaan klonteren en dan tussen de voetkussentjes kan komen en daar ontstekingen kan veroorzaken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

bienne

Re:Zaagsel gevaarlijk voor knaagdieren en konijnen
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2006, 22:08:12 »
Ik gebruik eigenlijk al jaren als basis zaagsel. Vooral op de plasplekken en daarop gaat stro.