Vegatopia Forum

Vegetarische roti?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ufo

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2006, 02:26:48 »
tempe vind ik beter werken bij roti.

je kunt van die surinaamse potten marinade kopen, ik gebruik altijd de kouseband marinade... aanvullen met wat limoensap en water.

eerst de tempe (ongemarineerd) krokant bakkenm uit laten lekker en dan in een badje van marinade in een klein pannetje op laag vuur zetten.
persoonlijk vind ik het lekker om daar dan wat rozijnen en/of pijnboompitten bij te  gooien..... het moet een vochtige zooitje blijven.

petjel is ook erg lekker on combi met rotti.
doe ik meestal met indonesische aanmak petjel (pittige pinda saus) over wat gestoomde spitskool.

trouwens die donkere curry saus die meestal bij dat aardappel/kouseband(of spercibonen) gerecht zit, kan je erg goed benaderen met pataks milde curry pasta, dat is prijziger dan poeder curry, maar met die poeder heb ik nog nooit de roti zoals ik het van een surinamer eet goed kunnen benaderen. En ja het was surinaams curry poeder.

Bij toko Sin Fa in Tilburg hebben ze in ieder geval roti vellen die niet af doen voor de roti vellen van surinaamse eethuisjes, ik maak me sterk dat het dezelfde zijn.

happy huntin'

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2006, 11:38:00 »
trouwens die donkere curry saus die meestal bij dat aardappel/kouseband(of spercibonen) gerecht zit, kan je erg goed benaderen met pataks milde curry pasta, dat is prijziger dan poeder curry, maar met die poeder heb ik nog nooit de roti zoals ik het van een surinamer eet goed kunnen benaderen.

Oh dat ga ik ook eens proberen.
,,,,فلافل

smikkeltje

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2006, 16:41:25 »
rotivellen zijn stiekem heel makkelijk en lekker zelf te maken! mij is altijd verteld dat het heel moeilijk was, maar dat is vast een complot van surinamers om ons onwetend en afhankelijk te houden ;)

je kookt aardappels, stampt ze, maakt ze goed op smaak met peper en zout (voor de echte roti-smaal: madame jeanette pepers), en maakt er kleine balletjes van.
intussen maak je een deegje van meel en water: begin met de helft van het meel (ongeveer 50 gr per roti) en doe er water bij tot het bijna zo dun is als pannekoekendeeg, dan de rest van het meel erbij (lang leve de mixer met deeghaken) zodat je een redelijk stevig deeg krijgt (dat heel plakkerig is). maak hier ook balletjes van (een balletje per roti dus). maak nu een kuiltje in een balletje deeg, doe hier het (kleinere) balletje aardappelpuree in, maak het deegballetje weer dicht en rol voorzichtig uit (op een werkblad met heel veel bloem, anders krijg je het er nooit meer af). dan een beetje boter warm maken in een koekepan, roti erin, snel omdraaien, boter op de roti, weer omdraaien en boter op de andere kant, en dan bakken tot het er goudbruin en smikkelbaar uitziet.

het meeste werk is het nog om daarna je keuken weer schoon te krijgen!

kabir

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2006, 22:39:50 »
Roti komt uit Noord-India.

Je hebt verschillende soorten: alubhari (gevuld met aardappelen), dahlbhari (gevuld met gele erwten), chapati (van volkorenmeel), pratha (met roomboter), sada (ongevuld), puri (gefrituurd).

Zelf eet ik roti het liefst met aardappel in kerrie, met groente erbij.  Ook is het lekker met (surinaamse) bladgroentes, kouseband of pompoen.

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2006, 22:46:43 door kabir »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2006, 08:25:12 »
maak hier ook balletjes van (een balletje per roti dus). maak nu een kuiltje in een balletje deeg, doe hier het (kleinere) balletje aardappelpuree in, maak het deegballetje weer dicht en rol voorzichtig uit (op een werkblad met heel veel bloem, anders krijg je het er nooit meer af).
ik doe twee kleine bolletjes per roti, eerst een beetje uitgooien tot handformaat, schepje aardappelpuree (met veel meer kruiden, maar ik heb het van een pakistaanse geleerd) erop, goed aanduwen, weer een beetje gooien zodat de aardappelpuree goed verdeeld wordt, en dan uitrollen op de flink bestoven achterkant van een houten broodbord.
Supercalifragilisticexpialidocious!

smikkeltje

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2006, 17:41:33 »
ja, iedereen heeft z'n eigen recept, dat van mij was ook alweer een variatie op hoe ik het geleerd heb :)

kabir, excuses voor mijn onwetendheid, ik heb het van een surinaamse geleerd en heb roti ook alleen in surinaamse (of indische) winkels gezien, dus vandaar.

kabir

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2006, 19:50:03 »

kabir, excuses voor mijn onwetendheid, ik heb het van een surinaamse geleerd en heb roti ook alleen in surinaamse (of indische) winkels gezien, dus vandaar.

Geen probleem, ik heb zelf ook surinaamse ouders.  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2006, 19:50:47 door kabir »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2006, 14:30:17 »
maarin Suriname vind je toch heel veel Indiase en Pakistaanse invloeden ofzo?
Zo.

kabir

Re:Vegetarische roti?
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2006, 14:52:58 »
Ja, dat klopt. Een groot deel van de bevolking is hindoestaans. Wij zijn dat ook.

Een paar jaar terug was er een commercial van knorr op televisie over Surinaamse Roti. Er zijn (surinaamse) hindoes geweest die hiertegen hebben geprotesteerd, omdat het eigenlijk een Indiaas gerecht is.  ;D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2006, 10:56:59 »
De Suri gooit er ook wel gemarineerde tempeh in. Bij mij wordt dat helaas altijd een zompige bende.
Wat ik wel eens gedaan heb om tempeh te bereiden, en wat ik de enige manier vind waarop tempeh acceptabel wordt, is door het te marineren (flink lang, en je kan het inderdaad in van die kantenklare surinaamse marinades doen) en dan een kwartiertje in de oven op 180 graden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2006, 10:59:26 »
Een paar jaar terug was er een commercial van knorr op televisie over Surinaamse Roti. Er zijn (surinaamse) hindoes geweest die hiertegen hebben geprotesteerd, omdat het eigenlijk een Indiaas gerecht is.  ;D
Roti is in India de naam voor (plat) brood, meen ik. Dat is met de Indiers geexporteerd naar suriname, maar omdat dat een rijstland is en geen broodland (in tegenstelling tot noordelijk India) is het daar dus alleen nog maar het gerecht in plat brood.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vegetarische roti?
« Reactie #31 Gepost op: 12 maart 2006, 11:22:06 »
In de oven! Interessant. Calimero's recept (ergens op deze pagina) is ook wel lekker, ipv een blok santen neem ik alleen dikke kokosmelk.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2006, 11:22:22 door Selly »
,,,,فلافل