Dit is alweer oud nieuws.
Ik betwijfel of kweekvlees echt toekomst heeft. Het is nogal bewerkelijk, de aanloopkosten zijn erg hoog en er zijn al tal van andere alternatieven (soja, lupine, meatless).
Het enige voordeel van deze ontwikkeling is, dat men er duidelijk over nadenkt om alternatieven te vinden. Wij weten dat vlees geen toekomst heeft, maar dit moet nog doordringen tot de grote boze wereld. Natuurlijk is de vleesindustrie er niet blij mee. Ze doen ook hun uiterste best om de mensen maar aan het eten van vlees te houden. Die zien je aan de vele (verborgen) reclame-uitingen.
Het streven naar een betere wereld kent veel verschuivingen in de arbeidsmarkt. Voor de industriële revolutie zag de wereld er heel anders uit, maar willen wij nog terug naar die tijd? Hopelijk zal men straks spreken over de vegetarische revolutie die binnenkort begint.
Laten we over tien jaar nog eens kijken hoe de wereld dan tegen over het eten van vlees staat.
Zelf vrees ik dat de wereld nogal conservatief is wat betreft het eten van vlees.
Men wil daar gewoon niet vanaf.
En het liefst elke dag een stukje vlees.
Dat zie ik ook weer bij mij op de opname-afdeling; elke dag wordt je er weer mee geconfronteerd.
En dan kan ik wel bijna-vegetarier zijn (ik eet nog weleens vis); je wordt toch als een vreemdeling gezien en men begrijpt maar weinig van mijn beweegredenen.
Als ik over de vreselijke praktijken in de bio-industrie begin, wordt dit maar wat onverschillig weggewuift.
Men is er al zo aan gewend geraakt.
Ik heb mijn twijfels over er een echte doorbraak ooit gaat komen, alhoewel ik het natuurlijk wel vurig hoop.